Het grote gerbiltopic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:55

Prosecco schreef:
Zo'n 3,5 jaar geleden hebben we 2 gerbildames aangekocht, helaas is er gisteren eentje gestorven. Nu lijkt haar vriendinnetje haar enorm te missen,ze haal heel haar bak overhoop en zit een hele tijd te piepen..niet fijn om te zien. :( Moet ik mij hier zorgen om maken of hoelang zou deze rouwperiode duren? Terug koppelen lijkt mij geen goed idee, gezien ze 3,5 jaar samen heeft geleefd met haar vriendinnetje en ze nu zo op ouderdom is en ze ook al ouderdomskwaaltjes heeft.


Is het geen idee om een gerbil te zoeken die ongeveer even oud en ook alleen is?
Ik heb mijn gerbil helaas al 2 keer moeten koppelen omdat eerst haar zusje en toen (een paar jaar later) haar gekoppelde vriendinnetje dood ging.
De eerste keer was onze gerbil nog geen jaar oud dus gingen we voor een pup maar bij de tweede koppeling van onze gerbil al 3 jaar. Toen heb ik via marktplaats een ongeveer even oude gerbil gevonden.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:57

Oei hier is al lange tijd niet meer in gepraat zeg.
Toch heb ik een vraag over mijn gerbil.
Ze heeft al best wel een tijdje last van een opgezette geurklier (?). Die was eerst nog van normale grote en leek maar een klein beetje geïrriteerd. Toen heb ik het zelf een paar keer ontsmet en leek het te slinken. Helaas kwam de zwelling een tijdje geleden weer terug en wordt het nu steeds groter. Het lijkt wel een abces. Toen ben ik bij de dierenarts geweest maar die zei, omdat de gerbil er geen last van heeft, en het weghalen te zwaar zou zijn (gerbil is al 4 jaar) we het maar zo moeten laten.
Nu lijkt het een paar weken later alleen weer wat te zijn gegroeid.
Nog steeds zit de gerbil er helemaal niet aan, is ze net zo actief als anders maar goed.

Hebben jullie hier ervaring mee? En wat is slim om nu te doen?

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:23

Ik heb hier geen ervaring mee maar aangezien het beestje er geen last van heeft en rekening houdend met de leeftijd zal ik er ook niks aan laten doen. Gewoon goed in de gaten houden en kijken wat je doet als ze er wel last van krijgt.
Je kan het weg laten halen, maar voegt dat nog wat toe gezien de leeftijd...

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:28

EllaBellaah schreef:
Ik heb hier geen ervaring mee maar aangezien het beestje er geen last van heeft en rekening houdend met de leeftijd zal ik er ook niks aan laten doen. Gewoon goed in de gaten houden en kijken wat je doet als ze er wel last van krijgt.
Je kan het weg laten halen, maar voegt dat nog wat toe gezien de leeftijd...



Bedankt voor je reactie, dat is inderdaad ook wat ik dacht. Ik ga het aankijken en hoop dat de gerbil er geen last van blijft houden.

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:42

Hallo!
Mijn terra is inmiddels helemaal af dus ik kijk er erg naar uit om de nieuwe bewoners te verwelkomen :) Helaas zijn de wachtlijsten bij meerdere fokkers zo ontzettend lang... Daarom vroeg ik mij af of hier toevallig nog iemand een nestje heeft of verwacht? Of nog een tip heeft voor een iets onbekendere fokker waar ik eventueel nog contact mee kan opnemen?

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:09

Welke fokkers heb je zoal geprobeerd? De fokker waar ik ze weg haal heeft vaak wel wat zitten. De laatste keer had ze het wel over een wachtlijst maar ik weet niet hoe lang die is...

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:15

Ik heb contact gehad met de fokkers van www.gerbil.nl; hun wachtlijst was helaas vol. Wessanda; daar sta ik nu op de wachtlijst en op zijn vroegst kan ik dan begin januari de pups ophalen. Als laatste heb ik het nog bij Queenies geprobeerd, maar dat is helaas ook niks geworden...
Mag ik vragen bij welke fokker jij je gerbils koopt? Mag ook via PB! (Ik weet niet zeker of ik de fokkers zomaar hier op het forum mag gooien, als dit niet mag haal ik het natuurlijk weg!)

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:20

Ik stuur je even een PB :).

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:51

Beste gerbil liefhebbers,

Ben mij al een tijdje aan het inlezen over gerbils en hamsters. Wilde 1 van deze soort gaan houden. Uiteindelijk toch voor een dwerghamster gekozen, omdat ze wat tammer zijn. Nu is hij echt ontzettend lief alleen laat hij zich helaas maar weinig zien. En mis ik toch wel wat leven in de bak. Nu blijft mijn hamster ook gewoon lekker bij mij wonen. Maar ben nu toch ook op zoek naar een koppeltje gerbils. Als ik een leuk en lief koppeltje kan vinden natuurlijk.

Nu had ik zelf al een topic aangemaakt met de voor's en tegen's wat betreft hamster of gerbil.
En heb dit topic al wat door gelezen, maar zou ook nog wel wat willen horen van de mensen uit dit topic met gerbils.

Ik lees hier ook het een en ander over de bak maat. Maar wilde ze in een aquarium houden van 1.20x40x60cm. Met een gedeelte waar ze kunnen graven in een dik pak zaagsel/hennepvezel en hooi. En een gedeelte met een looprad en een zandbak en schuilplaatsen/huisjes. En wil nog z'n hang kokosnoot brug ophangen. Maken ze gebruik van hun huisjes of slapen ze gewoon onder het zaagsel. En ook genoeg knaagtakken en karton om te versnipperen. Hoe groot is jullie looprad? En gebruiken jullie allemaal een waterflesje of kun je ook een waterbakje voor ze neer zetten? En laten jullie de gerbils ook uit hun hok om ff vrij rond te scharrelen en te springen?

Alvast bedankt

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:38

Mijn gerbils slapen wisselend in 1 van hun huisjes of in de bodembedekking.

Ik gebruik zelf chipsi, na een lange zoektocht vond ik dat het meest geschikt :). De vorige gerbils zaten op back to nature ivm terugkerende oogontsteking van 1 vd 2.

Ik heb een waterbakje, dat gaat best goed als je hem redelijk hoog plaatst :'). Loslaten lopen doe ik nooit, die krijg je niet meer terug haha ze zijn wel tam verder.

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:47

Mijn gerbils sliepen nooit in hun huisjes, dus heb ze maar weg gehaald. Ze slapen nu gewoon in hun holletjes die ze zelf hebben gemaakt.
Ik heb dit loopwiel: https://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-lo ... enrad.html
Ik heb ook gewoon een waterbakje, moet je wel vaak schoonmaken omdat ze er vaak zaagsel of brokjes ofzo ingooien, maar vind het toch prettiger dan die flessen.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:02

Een waterbakje kan goed als je meerdere keren per dag de tijd hebt om te kijken of het nog schoon is. Normaal ben ik niet zo'n fan van flesjes, maar mijn gerbils hadden er wel eentje omdat ik ook regelmatig lange dagen weg ben en ik niet wil dat ze lang zonder water zitten als zet ingegraven hebben.
Mijn eerste koppel sliep wel eens in een huisje, mijn twee koppels daarna eigenlijk nooit. Die gebruikte huisjes alleen om rustig even te eten of om te slopen :') ze maakten eigenlijk allemaal een eigen nest in de bodembedekking van hooi, wc papier, karton en supa soft.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:15

Onze gerbils zitten in een aquarium van 100 x 40. Ze hebben meerdere huisjes en slapen meestal wel in een van de huisjes, maar soms ook niet. :Y)
Waterbakjes zijn prima maar worden inderdaad graag vol troep geschard. Zo gezien vind ik flesjes dan weer handiger.
Wij hebben een groot houten loopwiel (30cm) en daar maken ze veel gebruik van.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:12

Ik kom eet even binnenvallen..

Een van onze gerbils lijkt een soort abces te hebben in/aan het oor. Ze houdt haar kop ook scheef. Een oog zit dicht. Ze eet wel maar ik denk dat we haar maar moeten laten inslapen. Ze is bijna 3 jaar. Nou hebben we nog een gerbildame van de zelfde leeftijd. Ik vind het zielig haar alleen te houden. zou ze nog te koppelen zijn?

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:50

Ze is vast wel te koppelen. Sommige gerbils kunnen wel rond de 5 worden :). Hou er wel rekening mee als je er 1 pup bij zet dat de kans is dat die ook weer alleen achterblijft uiteindelijk en dat die dan ook weer graag een vriendje wil. Dus als je hierna geen gerbils meer wil dan is een andere oplossing wellicht handiger.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:12

Nee, wij willen niet bezig blijven met de gerbils. Alleen mijn dochter kijkt er nog een beetje naar om. Ze geeft ze iedere dag eten en schoon water maar ze speelt er verder niet mee of zo.

Hoe gaat dat koppelen? Kan je ze gewoon bij elkaar in zetten?

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:51

Nee, nooit vreemde gerbils direct bij elkaar inzetten dan maken ze elkaar af :=. Ikzelf heb geen ervaring met koppelen laat het door de fokker doen. Op internet kun je wel vanalles over koppelen vinden denk ik.

Edit: de fokker waar ik ze vandaan haalt werkt met 1 bak met een tussenschot en wisselt dan de gerbils eerst van kant zodat ze elkaars geur kennen. Hoe ze het verder doet weet ik niet.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:03

ElinaSK schreef:
Nee, nooit vreemde gerbils direct bij elkaar inzetten dan maken ze elkaar af :=. Ikzelf heb geen ervaring met koppelen laat het door de fokker doen. Op internet kun je wel vanalles over koppelen vinden denk ik.

Edit: de fokker waar ik ze vandaan haalt werkt met 1 bak met een tussenschot en wisselt dan de gerbils eerst van kant zodat ze elkaars geur kennen. Hoe ze het verder doet weet ik niet.


Zo hebben wij ook net gekoppeld. Eerst meerdere weken dagelijks van kant wisselen, zodat ze kunnen wennen aan de geur. Dan alles bijeen in een schone, kleine bak met weinig schuilmogelijkheden. Als dat goed gaat beetje bij beetje meer huisjes en speelgoed er bij. Dan allemaal weer in de (schone) grote bak. Het is best moeilijk om gerbils te koppelen, maar met veel geduld te doen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:07

Hmmm oké.. :(

Het lijkt een abces te zijn die is doorgebroken. Beestje krijgt nu eerst 1 ml metacam. Even afwachten hoe het daar op reageert. Ze is wel levendiger geworden dus zal wel iets positiefs doen.

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:32

Gerbils koppelen vraagt inderdaad wat tijd en geduld :).

Sterkte, ik hoop voor je dat het beestje opknapt.

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:34

Hallo

Ik ben mij erg aan het inlezen over gerbils. Ik ben nu op zoek eigenlijk naar jullie ervaringen, maar dan met de dikstaart gerbils.

|Dat zijn de gerbils die solitair moeten he? En wat voor maat huisvesting moeten ze hebben? Hoe zijn ze qua tamheid? etc. Hoeveel verschillen ze van mongoolse gerbils?

( Ik zou het ook leuk vinden om fotos te zien :) )

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:48

Dikstaartjes zijn veel rustiger dan Mongoolse gerbils. In ieder geval als je ze vast hebt is mijn ervaring. Mijn ervaring is dat ze wel bij elkaar kunnen. Ik heb 2 broertjes die wel op een gegeven moment gingen vechten. Dus deze heb ik wel gescheiden. Ik heb jaren terug ook vrouwtjes gehad. Daarbij ging het samen eigenlijk altijd wel goed.

Verder heb ik ze qua huisvesting niet anders gehouden dan de Mongoolse.

Afbeelding
Afbeelding

Ze kunnen zo heerlijk chagrijnig kijken. :') maar ze hebben nog nooit gebeten

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:02

O wat schattig!
Het is voor mij nu nog niet te doen, maar wil hopelijk dit jaar, als ik een eigen huis heb, beginnen met die gerbils.
Heb nu een gevuld aquarium van 60 x 30 x 30, maar is wel te klein,,

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:59

Ik laat vanmiddag de gerbil inslapen.. het is wel redelijk levendig maar de bult veranderd niet. Haar oogje zag er ook niet goed uit gisteren. Ik vind haar ook mager.

Dan zitten wij nog met een eenzame gerbil. Is er iemand die haar nog een mooie laatst tijd kan en wil geven met een vriendinnetje? Ze is bijna 3 jaar en heeft een mooie crème kleur. Handtam. Ik vind het zielig haar alleen te houden en koppelen vind ik wel erg griezelig.. ik heb er geen verstand van.

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:26

Is er geen fokker die het beestje wil? Ik weet dat mijn dieren altijd terug kunnen om wat voor reden dan ook :). Ookal is dit natuurlijk niet mijn uitgangspunt maar je weet nooit wat er gebeurd.