Hond plast in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 20:59

De titel past niet helemaal, maar dit is ons verhaal:
Wij hadden een ontzettend leuke, lieve en stabiele hond die helaas veel te jong en onverwachts overleed aan een tumor op 5-jarige leeftijd.
Wij wilden graag weer een hondje na dit verlies en een volwassen hond uit een asiel oid is lastig bij ons te plaatsen (jonge kinderen, drukte, katten) en daarbij waren we verliefd op het ras geworden.
Deze hond is inmiddels 7 en halve maand, pup nog en komt niet van dezelfde fokker als de vorige.
Deze hond komt uit een drukke omgeving (12 volwassen honden binnen en 7 broers en zussen) en vervolgens bij ons (fokster heeft hem gematcht).
Deze hond is compleet anders dan de vorige hond en dat is opzich niet erg, iedereen is anders.
Maar hij is erg onzeker en nerveus, dit uit zich vooral buiten... Hij vind alles eng, vooral in het donker.
Binnen heeft hij 0 respect voor de katten en duikt er continu op, waardoor de katten rennen voor hun leven en haast niet meer beneden durven komen.
Ook is hij ontzettend gefixeerd op eten, als ik 20 kg brok zou neerzetten zou hij dit ook binnen no time opeten. Buiten eet hij ook alles op en heeft de neiging op de kinderen te springen als zij eten in hun hand hebben.
Sinds kort plast hij ook tegen meubels, hij wil zijn territorium afbakenen en doet dit helaas ook als we bij mensen op visite zijn (die mensen hebben geen dieren).
Ik weet dat wij hier iets mee moeten en dat hij dit gedrag vooral laat zien omdat wij hem die mogelijkheid geven dus aan veel dingen werken wij en krijg ik op de hondenschool ook goede tips, echter zijn dit vooral tips voor buitenshuis en waar wij ons vooral aan storen en niet weten hoe we dit moeten aanpakken is het plassen tegen meubels en het op de katten duiken.
Om die reden overweeg ik om een gedragsdeskundige langs te laten komen voor ook advies voor in huis, maar wellicht hebben jullie tips of is dit voor iemand herkenbaar?

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:11

Heb je les op een Hondenschool?

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 21:16

Kabayo schreef:
Heb je les op een Hondenschool?

Dat staat in de OP: "dus aan veel dingen werken wij en krijg ik op de hondenschool ook goede tips"

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:19

Zonnebloem92 schreef:
Kabayo schreef:
Heb je les op een Hondenschool?

Dat staat in de OP: "dus aan veel dingen werken wij en krijg ik op de hondenschool ook goede tips"

Oh lekker wakker. Excuses
Wat voor tips krijg je precies? En kan je niet aangeven dat je vooral tips voor binnenshuis wil?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:20

wat is het ras?

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 21:23

Kabayo schreef:
Oh lekker wakker. Excuses
Wat voor tips krijg je precies? En kan je niet aangeven dat je vooral tips voor binnenshuis wil?

Dat geeft niet.
Op het katten verhaal kreeg ik eigenlijk geen tips en voor het plassen geeft ze aan dat ik hem het beste bij me aan de lijn kan houden, maar dat is vooral thuis niet echt haalbaar.

@speurneus: het betreft een Toller.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:28

Qua markeren in huis heb ik ooit een tip gehad om te castreren. Dan hebben ze die drang een stuk minder. Hoe of wat kan ik je niet helpen, heb nooit een gecastreerde reu gehad.

Met het kattenverhaal zou ik heel consequent mee om gaan. Echt wel goed foei zeggen en op de plaats sturen. Die van mij deed het ook maar als ik nu 1x foei zeg druipt ze af en gaat lekker slapen. Het heeft wel geholpen. Ik zeg niet dat je fysiek hoeft te worden.

Het eet verhaal is lastig. Ik kan je wel vertellen wat ik altijd doe. Dat ik vanaf dag 1 dat ik de pup in huis krijg altijd een volle bak neer zetten. Onbeperkt eten. De hond weet dan dat er altijd eten zal zijn en gaat niet schrokken. Hoe dat nu op te lossen weet ik even niet

Geen idee of je er iets aan hebt. Wel vervelend probleem!
Vind wel dat de Hondenschool niet echt behulpzaam is := Die kent de hond en jou en kan je veel beter helpen dan mensen op internet. Ik vind een gedragsdeskundige een heel goed idee
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 07-02-22 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:29

Ik denk aan o.a. puberen? Niet alleen dat, maar onder andere.
Geen tips, denk dat het ook te complex is voor de meeste bokkers, zonder specifieke gedragskennis van honden.
Ik zou een goede gedragskundige inschakelen, hoe sneller je erbij bent en ermee aan de slag kunt hoe beter.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:42

Gebruiken jullie nog een bench of een ren? of bijvoorbeeld een overzichtelijke kamer die je met een traphekje kunt afzetten? Ik krijg het gevoel van een combinatie van nerveus (komt vaker voor bij tollers), geen rust kunnen vinden en puberen. Je hond kan blijkbaar de vrijheid die hij in huis krijgt niet aan, waardoor hij kans krijgt veel ongewenst gedrag te vertonen. Ik zou deze met bijvoorbeeld een ren of een traphekje inperken. Zodra hij rustig is en aandacht voor jullie heeft krijgt hij weer wat vrijheid. Maakt hij 'misbruik' van die vrijheid (klinkt alsof hij dit express doet, maar dat is natuurlijk niet zo), dan gaat hij weer in de ren/wordt de kamer weer afgezet oid.

Daarnaast lees ik niets over wat jullie verder met de pup ondernemen. De toller is een echte werkhond over het algemeen, wordt hij genoeg uitgedaagd? Vooral mentaal, maar hij moet natuurlijk ook fysiek zijn energie op een gecontroleerde manier kwijt kunnen.

edit: ik moet hierbij ook denken aan overprikkeling, waarbij het beperken van de ruimte ook kan helpen. Misschien gebeurt er te veel in zijn omgeving, dingen die hij niet kan verwerken.
Daarnaast vroeg ik me nog af of de dierenarts iets over zijn gedrag heeft gezegd? Sommige van deze gedragsuitingen kunnen ook met andere aandoeningen te maken hebben. Er zijn veel erfelijke aandoeningen bij tollers.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:45

Zou gauw een prive gedrags deskundige begeleiding aan huis zoeken. Is die al of niet gecastreerd?

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 21:47

Qwillion schreef:
Zou gauw een prive gedrags deskundige begeleiding aan huis zoeken. Is die al of niet gecastreerd?

Hij is niet gecastreerd, is ook pas 7 maanden en de fokker heeft ook liever niet dat we hem castreren.
Onze vorige was ook niet gecastreerd, maar hij had ook geen ongewenst gedrag.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:48

Als de hond al erg onzeker en nerveus is zou ik wel nog 2 keer nadenken om nu te castreren. Dit kan ook averechts werken. Wellicht dan eerst nog proberen chemisch te castreren?
Verder eens, gezien de hoeveelheid problemen die jullie met jullie nog jonge hond ervaren is een gedragsdeskundige zeker geen overbodige luxe.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8311
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:11

De huiskamer is alleen voor klets of volg topics. Ik verplaats deze naar de gewone BeestenBoel pagina.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:20

Oef lastig. Een toller stond ook op ons lijstje maar een van de fokkers vertelden ons dat ze redelijk nerveus zijn, zeker met kleine kinderen.
Om die reden hebben we een ander ras gekozen.

Maar ook ik zou een gedragsdeskundige thuis mee laten kijken. Ik verwacht zelf dat het iets anders is dan puber gedrag.

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:37

Ik denk dat je hond het moeilijk heeft, combinatie van puberen en stress, eigenlijk wat Gaabje ook al aangeeft.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:38

Ik zou hem toch castreren en een plasband om doen.
Mijn hond kreeg ik ook wel op 5 jarige leeftijd plaste ook in huis, ik heb hem laten castreren en een plasband omgedaan. Hij vond die band niks, maar is mede daardoor zindelijk geworden

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:05

Hoeveel rust krijgt de hond? Het klinkt als een overspannen hond.
Hoe lang hebben jullie hem nu?
Zorg dat hij voldoende slaapt, 12-14 u op een dag is normaal.
Honden houden zich graag vast aan patronen, maak patronen voor eten, wandelen, slapen zodat hij houvast heeft.
Hoeveel wandel je en heeft hij daar de kans hondendingen te doen, loslopen, snuffelen en dergelijke.
Gooi je vaak met een bal waar hij achteraan sprint? Niet meer doen, veroorzaakt alleen maar meer stress.
Een puppyren in de kamer om te voorkomen dat hij achter de katten aan kan en eten jat van de kinderen.
Voor honden gelden ook de 3 r's, rust, reinheid en regelmaat.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:20

Wat is een plasband?
En op 7 maanden castreren zou ik nog ff niet doen, veel te jong.

Zoek indd een goede gedragsdeskundige die met jullie aan de slag gaat, er is zo enorm veel veranderd voor jullie hond dat hij echt even de tijd moet krijgen om te wennen en ook denk ik dat je zindelijkheidstraining moet gaan doen zoals je dat bij een pup zou doen.
Veel sterkte en succes en hoop dat jullie juiste hulp kunnen vinden

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:39

Een plasband is een soort luier. Die doe je om de buik en penis heen. Net zoals een broekje bij een loopse teef

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:59

Ow ok...zou niet mijn manier zijn om hond zindelijk te maken.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:49

Een onzekere hond gaan castreren en straffen is vragen om een drama en ook niet eerlijk ten opzichte van de hond. Een jong kind begeleidt je en voedt je op. Dat verdient een hond ook.
Voor informatie rond castreren loopt momenteel een topic hier op beestenboel. Maar zeker op deze leeftijd en in deze context: niet doen! Castratie is geen alternatief voor opvoeding.

Ik zou als ik jou was mij serieus, en ik bedoel dan ECHT serieus, verdiepen in wat je allemaal met clicker training kan. Dit werkt ook prima in huis en met een hond die graag eet. Je kunt je hond dan vrij snel leren dat het hem méér oplevert om de katten met rust te laten, dan om achter ze aan te gaan.
Nu doet hij simpel wat hem iets oplevert, maar jij kan hem leren dat er interessante alternatieven zijn. Het lijkt me wel lastig in een druk huishouden, dus daar zal je binnen het gezin afspraken over moeten maken denk ik.

Mijn reu als jonge hond was druk, bewerkelijk, beet in werkelijk alles, at ook alles op, was luidruchtig, snel overprikkeld, had neiging om achter joggers, fietsers, auto's aan te jagen, zich met alles te bemoeien, walste als pup al over andere puppies heen, viel als pup al uit aan de lijn en was dan één driftig bolletje en niet voor rede vatbaar etc etc.
Ik dacht dat ik clickertraining wel kende, want had instructeurs cursussen gevolgd bij Gaus.
Ik ben desondanks met hem bij Sam Turner gaan trainen en heb daar nog zoveel meer geleerd over hoe gedrag te interpreteren en hoeveel meer je (inmiddels) kunt met een clicker.
Ik weet niet welke regio je zit, want ik zou je haar "lifestyle training" zeker aanbevelen.
Maar als dat te ver weg is: met behulp van de clicker heb ik mijn hond getraind op zelfbeheersing en zelfvertrouwen. En dat heeft erg veel geholpen. Hij is nu een evenwichtige volwassen hond, nog wel eens wat luidruchtig en nog steeds wat gauw overprikkeld, maar daar is prima mee te dealen.

Overigens is jouw hond geen pup meer maar een puber. En ik zou je het puberboek van Sam Turner willen aanraden om hem in die levensfase te begeleiden.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:13

In hoeverre heeft de fokker zeggenschap over het castreren, je geeft aan dat deze dat liever niet heeft. Hoe staan jullie daar zelf in? Wij hebben altijd reuen (gecastreerd) gehad maar nooit deze problemen (gelukkig). Vrienden van ons hebben een reu maar niet gecastreerd en deze geeft hetzelfde beeld als wij jij aangeeft.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:16

Heeft de hond een strakke structuur? En een plek met rust? Sommige honden hebben dit echt nodig.

Ik zou een trainer inhuren die bij jullie thuis ook komt kijken.

DuoPenotti

Berichten: 29527
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:37

Ik krijg ook wel het idee dat de hond niet aan rust toekomt?
Heeft hij een bench of mand waar niemand aan hem komt of iemand hem roept?
Dat hij echt weet, hier is rust, altijd.
Geen idee ook hoe oud de kinderen zijn, maar die echt ook leren, hond in zijn mand is afblijven.
Bij ons kende we dat met de 2 al, hondje slaapt. punt :)
En als je merkt dat hij overprikkeld is, leg hem er maar een uur in.

Betreft markeren, onze hond begon daar vorig jaar ineens mee, maar alleen als wij niet in de buurt waren.
Maar 1 keer kon ik hem wel betrappen. Ik heb zo gigantisch op hem gemopperd. Tot ik klaar was met opruimen en toen heb ik hem nog een half uur genegeerd.
Hij was zo enorm onder de indruk daarvan.... Meer dan ik ooit verwacht had overigens.
Bij hem heeft dat geholpen.

Voor de rest duidelijke regels.
Geen eten jatten, dat is gewoon een grote foei. Hij krijgt wat als je het hem geeft.
En ja ook de kinderen leren niets te geven. En misschien leren eten doe je op een stoel, niet lopend. Kan ook niet zo'n kwaad in de opvoeding. Maakt het voor de hond ook makkelijker.

Betreft katten vind ik het moeilijk, die hebben wij niet.

Wel denk ik dat het heel verstandig is iemand in huis er over mee te laten kijken.
Want hij doet nu eigenlijk waar hij zin in heeft en pas pup.
Ik wil niet weten wat hij doet als hij volwassen is en nu niet strikte regels opgelegd krijgt.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 19:36

Bedankt voor alle reacties.
Ik kan helaas niet overal uitgebreid op reageren, maar heb wel alles gelezen.
Wij willen er zeker aan werken en zien castreren ook zeker niet als een oplossing, maar als het plassen steeds erger wordt overwegen we chemische castratie.
We hebben een bench staan, hier zit hij 'snachts in en als wij niet thuis zijn, ik denk dat hier nog veel winst in te behalen valt omdat wij hem buiten bovenstaande momenten weinig in de bench hebben en hij zelf zijn rust niet vaak genoeg pakt.
Er werd gevraagd wat wij zo met hem doen, hij is natuurlijk nog jong dus heel veel wandelen doen we nog niet maar gemiddeld 2 'lange' wandelingen van zo'n 25 minuten, 2x een rondje van 5 a 10 minuten en de overige keren plassen voor de deur.
We hebben verschillende soorten speelgoed (speeltjes met geluid, een bal, trektouwen, knuffels, kongs, snuffelmat en van die hondenpuzzels).
We spelen en trainen met hem en oefenen de dingen die we leren op de cursus waar we 1x per week heen gaan.
Ik kijk het nog even aan met wat tips die gegeven zijn door jullie en de de instructrice van de hondenschool (vooral rust, regelmaat en leiderschap) mocht het gedrag niet verbeteren of juist verslechteren dan schakel ik de hulp in van een gedragsdeskundige.
Ik las nog iets over clicker training, dat is wellicht ook een goede optie.