Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:46

Even een vraagje, heeft iemand hier ervaring met parelhoenders?

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:54

Hier kraait onze haan van 5 april nog steeds niet, lekker rustig.

Geen ervaring met parelhoenders

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:26

Heb je buren die je aardig vindt? Neem ze dan niet, ze maken herrie voor alles wat gevaarlijk kan zijn, dus alles wat beweegt.

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:10

tamary schreef:
Heb je buren die je aardig vindt? Neem ze dan niet, ze maken herrie voor alles wat gevaarlijk kan zijn, dus alles wat beweegt.

Dat weet ik, ik heb ze :D.
Een half jaar geleden heb ik een koppeltje 'gekregen' van een kennis. Hij had er meer, maar alleen dit koppel ging aan de wandel in het dorp. Aangezien wij afgelegen wonen is dat hier geen probleem, dus waren ze welkom hier.

Ging goed tot dinsdag, toen is het mannetje overleden. Ik dacht eerst dat het vrouwtje weg was, naast vandaag kwam ik er achter dat ze verstopt op het erf op eieren zit.

Nu heb ik dus zo'n 'en wat nu? ' moment.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:24

Laat de eieren maar uitbroeden, maar jonge parelhoenders kunnen slecht tegen vocht/kou, je zal ze dus moeten opsluiten tot de keets een stuk groter zijn en tegen de herfst kunnen, anders ben je ze kwijt.
Als je een broedmachine hebt is het te overwegen om mama te verplaatsen, maar dat kan haar broeds af maken. Dus hoe veilig zit ze nu voor vos, marter, ratten?

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:02

tamary schreef:
Laat de eieren maar uitbroeden, maar jonge parelhoenders kunnen slecht tegen vocht/kou, je zal ze dus moeten opsluiten tot de keets een stuk groter zijn en tegen de herfst kunnen, anders ben je ze kwijt.
Als je een broedmachine hebt is het te overwegen om mama te verplaatsen, dat kan haar broeds af maken. Dus hoe veilig zit ze nu voor vos, marter, ratten?

Ze zit nu in een hoek in de wei, vossen zitten niet op de wei, ratten wel en marters weet ik niet. Ik denk dat ik haar anders maar van de eieren af moet halen en bij de kippen in de ren moet opsluiten. Dan schouw ik de eieren wel en doe ze in de broedmachine als het wat lijkt. Hopelijk gaat ze niet teveel stressen, daar zijn ze goed in. Maarja, dan zit ze nu zonder soortgenoten. Echt zo sneu, ze waren zo lief met elkaar. ;(

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 06:25

Update voor wie dat leuk vind.
Heb haar een dag later van de eieren gehaald en bij de kippen in de grote ren gedaan. Van de 20 eieren paste er 15 in de broedmachine, geen idee of het wat wordt en wanneer ze uit moeten komen, einde deze week nogmaals schouwen om te kijken of er iets groeit. Gisteren ook 3 jonge parelhoenders erbij gekocht, 1 wildkleur en twee witte, zo is ze in ieder geval niet meer alleen.

Nu alleen duimen dat niet al die 15 eieren uitkomen := :D

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:56

Ben benieuwd, hou je ons op de hoogte.
Heb je een foto van de parelhoenders?

Hier onze kuikens die geen kuikens meer zijn. Benieuwd of ze dit jaar nog gaan leggen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heerlijke haan, onderaan pikorde, kraait nog niet.
Hij is wel wat alleen, zou er het liefst een Brahma kruising of volle bij zetten. Maar een erbij zetten is meestal niet aan te raden toch?

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:28

Zou er geen haan bij zetten. Nu zal het nog wel goed gaan, maar volgend jaar voorjaar wordt het knokken.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:56

Nee een hen bedoel ik ook.
Komt zoiezo geen haan bij.
Bedoelde een ras genoot ;)

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:52

Nieuwe hennen altijd minimaal 2 introduceren

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:09

Ja 9 vind ik 1 teveel, dus hij moet maar aansluiting gaan zoeken haha

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:30

Mooie kipjes horsii!

Hier een foto van de stipkipjes
Afbeelding

En samen met het volwassen vrouwtje
Afbeelding

Ze zijn nog erg schuchter, naar zijn er nog maar net én het hoort ook bij het soort dus dat komt wel goed. Gisteren moesten we ze nog even een beetje helpen om het hok uit te komen 's ochtends en er weer in te gaan's avonds, maar vandaag was dat al niet meer nodig gelukkig.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:42

Leuk, duopenotti
Ja zijn ze schuw van aard?

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 23:21

Hoe maken jullie je kippen tam? Ze eten allemaal wel uit mijn hand, maar zodra ik ze aan wil raken, vluchten ze.
Weet niet goed hoe dit aan te pakken. Het lijkt me wel handig, dat je ze even kunt pakken als er iets is. Dat doe ik nu als ze in coma op stok zitten, maar ja, dan moet ik ze weer naar binnen meenemen (ivm licht) als ik bv wil kortwieken.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:46

Ik doe een beetje clickertrainen met mijn kippen, omdat ik daar ook wel eens les in geef maar ook omdat het fijn is als ze het idee hebben dat samen met je zijn ze iets op kan leveren. Zodra ze uit je hand of uit een bakje wat je vasthoudt willen eten kun je daarmee beginnen.

Ik heb pech gehad, had na wat verliezen waardoor ik ook geen haan meer had een triootje Engelse vechtkrieltjes gekocht, echt heel grappig ze deden het goed maar net toen ik ze had geintroduceert bij mijn sabelpootjes toen ze piepkuiken-af waren lag het haantje plots dood en raakte 1 van de hennen verlamd met dood als gevolg. Leek marek te kunnen zijn maar niet zeker. Het overgebleven hennetje,Twijgje, doet het alweer paar weken heel goed nu eigenlijk al moet ik haar wel nog elke avond zelf op stok zetten omdat ze een ander plekje heeft uitgezocht in een kozijn.

Maargoed, nu heb ik alweer geen haan meer, en ik wilde weer een haan omdat 1 van mijn creamlegbar hennen ging kraaien dus ze misten wel echt een haan. Maar als je dan weer een poos zoveel zorg en ellende en begrafenisjes hebt gehad dan duurt het weer even voordat ik mijn lol er in terug heb moet ik zeggen.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:22

Ik heb Orpington, Marans, aracuana, cream legbar en kruising hanen lopen in Alblasserdam.

En anders er staan er ook zat op marktplaats of facebook haantje zoekt een baantje.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:25

Dank voor de tip, maar clickertraining ken ik zelf weinig van. Uit de hand eten doen ze wel, maar zodra ik ze wil pakken zijn ze weg.

Heb trouwens ook nog 3 hanen in de aanbieding :D (grens overijssel/drenthe). Ze zijn van 5 augustus.
2 witte sabelpoten en 1 kruising sabelpoot x isa brown, geinig dier om te zien.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:35

Wat voer je ze uit de hand? Hier doen ze een moord voor gepelde zonnebloempitten uit de supermarkt (raw food), kleine stukjes kaas, kleine stukjes brood. Dan rennen ze niet meer weg maar beklimmen ze me bijna om nog maar een stukje te krijgen. Daarmee leer ik ze ook meelopen als ze bv even in een andere ren moeten.
Dus uitvinden wat ze lekker vinden en ze dan paaien met lekkers. Voor gemengd graan of meelwormen doen ze dit echt niet hier.

Vorig jaar had ik 2 die hard kaaseters, als ze de koelkast hoorden stonden ze al in de keuken.
Alles in nu bij het nieuwe baasje kom heb ik altijd een bakje met een plakje kaas mee, inmiddels zijn al hun kippen verpest, zodra ze het bakje zien staan ze allemaal om me heen :')

Afbeelding
Afbeelding

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:37

Oh ja, ik gebruik dus wel meelwormen en ze vinden dat wel echt heel lekker, maar misschien dan niet lekker genoeg idd! Ga een paar van je tips proberen :)

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:16

Hier worden ze helemaal gek als de emmer meelwormen te voorschijn komt.

Zo stand is al -4 hanen.

LieveLoes

Berichten: 1688
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:52

Hai Bokkers! Ik denk dat ik mijn vraag er hier wel in kan slingeren...

Ik heb op het moment een paar kanaries in de tuin zitten. Heerlijk om naar te kijken! Echter begint het te kriebelen om de kanaries 'in te wisselen' voor 3 (of meer?) kipjes. Mijn oog is al gevallen op de Wyandottes <3 Maar ik sta open voor rassen die beter zouden passen. De voliere waar de kanaries nu in zitten is +/- 2,3 m2. Ik zou hier de legnesten willen plaatsen en er het nachthok van willen maken.

Van het stukje tuin wat aangrenzend (ik gok ongeveer 4,5 m2) zou ik de uitloopren willen maken.

Nu is mijn vraag: kan dit? moet ik dit willen? We wonen in een woonwijk. Hoe zit het met stank? We hebben een hond en een dochtertje van 2, dus een beetje vriendelijk voor deze beide schepseltjes zou leuk zijn, maar is geen harde must.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties :)

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:10

Een nieuwe haan vinden is niet zo moeilijk natuurlijk, zoveel die een plekje zoeken :(:) , maar bedoel meer dat als je een paar keer pech en verdriet hebt gehad je gewoon niet zoveel zin meer hebt om weer opnieuw te zoeken en de volgende introductie in te gaan. Heb intussen ook op moeten splitsen, de 2 cream legbars zitten al apart want die vermoorden het kleine overgebleven vechtkrieltje. Ik ga er even rustig over denken hoe verder maar bedankt voor de aanbiedingen van de heren :-)

LieveLoes 2 of 3 wyandottes zou moeten kunnen. Geur is kwestie van schoon en vooral droog houden natuurlijk, dan ruik je er weinig van. Een deel van je buitenrennen overkappen scheelt erg vind ik zelf, ik noem dat zelf altijd de overdekte tribune. Als ze vanuit nachthok niet ook een altijd droog stuk hebben waar ze kunnen eten en scharrelen heb je eerder geur. Je wel realiseren dat kippen ook behoorlijk herrie kunnen maken en dat je buren daar wat van kunnen vinden in een woonwijk. Ik zit zelf in buitengebied maar mijn dochter had er wel probleem mee in woonwijk met haar kipjes. De mijne leggen vaak vroeg op de ochtend en dan mag iedereen dat weten zeg maar, qua luidruchtigheid. Dus misschien eens polsen wat die er van zouden vinden om af en toe een doosje eitjes te krijgen ;-)

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:12

Mijn cream legbar haan lag van de week ineens dood in het hok met blauwe kam.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:06

LieveLoes schreef:
Hai Bokkers! Ik denk dat ik mijn vraag er hier wel in kan slingeren...

Ik heb op het moment een paar kanaries in de tuin zitten. Heerlijk om naar te kijken! Echter begint het te kriebelen om de kanaries 'in te wisselen' voor 3 (of meer?) kipjes. Mijn oog is al gevallen op de Wyandottes <3 Maar ik sta open voor rassen die beter zouden passen. De voliere waar de kanaries nu in zitten is +/- 2,3 m2. Ik zou hier de legnesten willen plaatsen en er het nachthok van willen maken.

Van het stukje tuin wat aangrenzend (ik gok ongeveer 4,5 m2) zou ik de uitloopren willen maken.

Nu is mijn vraag: kan dit? moet ik dit willen? We wonen in een woonwijk. Hoe zit het met stank? We hebben een hond en een dochtertje van 2, dus een beetje vriendelijk voor deze beide schepseltjes zou leuk zijn, maar is geen harde must.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties :)


Ik moet eerlijk zijn dat ik dat niet genoeg ruimte vind. Idealiter neem je minstens 3 kippen en oké, wyandottes zijn niet heel groot maar voor dit stukje zou je dan wel beter kijken naar rassen die nog kleiner zijn.

Vroeger woonde ik in een woonwijk waar mijn tuin omringd was met andere tuinen. Onze ren was wel groter dan de jouwe, ik denk iets van 14 vierkante meter, maar wij hielden op de max 7 cochin krielen daar en ik vond dat echt wel teveel. Nu reken ik liefst 4 of 5 vierkante meter per kip, eventueel dus wel verminderen naar echt de kleinere rassen.