Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:59

Kippen kun je op MP zoeken, daar vind je ze via particuliere, maar ook fokkers. Sommige rassen zijn makkelijker te sexen op jonge leeftijd, dat kan je een verkoper vaak wel vertellen. en als ze al volwassen zijn weet je het zeker :Y)

Zo veel rassen zijn vriendelijk en iedereen zal zijn favoriete ras geven. Ik vind zelf Cochin en Brahma's leuk (kriel en groot), beide ook vriendelijke rassen. En de cochin kriels geven ook nog een respectabel ei. Maar zo zullen er vast meer zijn.

Er is een minimale maat voor leg/nachthokken, die vind je overal op internet. Ik heb zelf een oud geitenhok omgebouwd. Die is ruim over de minimale maten heen :Y)

Ik heb trouwens 3 cochins (grote) die weg mogen als je interesse hebt, zeker weten hennen ;)

_R_G_

Berichten: 6106
Geregistreerd: 12-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:01

Cochin is inderdaad echt aan te raden, hele leuke kipjes die echt heel makkelijk tam te maken zijn. Kunt ze zelfs leren naar hun naam te luisteren haha
Heb geen ervaring met andere rassen.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:13

JustMeKV schreef:
@Matheno: Ik bestelde daar normaal maar ik ben helaas niet meer tevreden van Junai.


Bestellen jullie vaker spullen bij Junai? Ik ben aan het rondkijken voor spullen en het ziet er flink goedkoper uit dan wat ik tot nu toe zag.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:21

@Century: Ik bestel regelmatig daar meelwormen en co , eveneens roofmijten.. maar ik ben bij de laatste bestellingen niet tevreden van hen. Er staat vaak op de site dat alles op voorraad is, ik let daar steeds hard op.. Nou in werkelijkheid valt dit dik tegen waarop levertijden gaan uitlopen.
Bij de laatste bestelling zijn de roofmijten 5 dagen onderweg geweest. Ik kreeg maar geen track and trace code, uiteindelijk 1 ontvangen maar die deed niks.. Na paar keer over en weer mailen is het pakketje toch opgedoken. (ik woon in Belgiƫ)
Helaas kwaliteit roofmijten had bij 1 dosis een ferme deuk gehad, nestmateriaal uitgedroogd en je zag overduidelijk een verschil bij beide dosissen na het uitzetten.
Hiervoor wel altijd tevreden geweest, maar nu toch op zoek naar een andere firma

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:32

Puur voor de roofmijten dan? Want dat komt inderdaad nog wat nauwer met het bezorgen. Wel erg vervelen dat het niet goed ging.
Ik was in ieder geval van plan om er nu van alles te bestellen, ik ben benieuwd wanneer het binnenkomt dan...

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:28

Puur levertijd, wat bij de laatste bestellingen veel te vaak is tegen gevallen... (Na enkele revieuws gelezen te hebben, valt te merken dat het niet bij mij alleen voorvalt)
Ik heb niks aan een site vol beloofden , vandaag besteld morgen in huis , als het pakketje er dan 4 tot 5 dagen nodig heeft om verzonden te worden. Op voorraad zijn en dan niet zo is, hierover al meerdere keren gemaild naar hen. Om 1 of andere bizarre reden is de website nooit aangepast als ik net dat product bestel die niet op voorraad is.
En het ligt zeker bij hen, 1x op de post en ik de code heb, is veelal het pakje de volgende dag in huis. Enkel met de roofmijten viel het daar ook nog eens dik tegen. (Is voor mij de druppel teveel geweest)
Hiervoor had ik nooit problemen, prima kwaliteit bij voer en overige zaken.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:56

Century schreef:
JustMeKV schreef:
@Matheno: Ik bestelde daar normaal maar ik ben helaas niet meer tevreden van Junai.


Bestellen jullie vaker spullen bij Junai? Ik ben aan het rondkijken voor spullen en het ziet er flink goedkoper uit dan wat ik tot nu toe zag.


Jazeker, vooral de meelwormen, legkorrel en strooivoer + vetbollen voor tuinvogels koop ik daar. Vlas voor de ondergrond koop ik bij De Groot diervoeders in grootverpakking.

Bij Junai is het eigenlijk altijd binnen 1 of 2 werkdagen in huis, en de groot diervoeders bezorgt hier op donderdag in de regio.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:20

*\o/* wij hebben nu een zelfsluitende kippenhok deur!

De vakantie kan dus komen!

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:06

Nou, ik ben wel beetje teleurgesteld. Vandaag zou ik de kippen gaan halen, blijken ze 'op' te zijn bij de dierenhandel (het ras wat ik wilde).
Dan maar gewoon het hok nu verder in orde maken en hopen dat ik ze alsnog binnenkort kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:04

Welk ras wil je? Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een goede fokker ipv een dierenhandel.

Kuikens hebben gister even kennis gemaakt met de rest van de ren, het gras en de andere kippen. Moeders vergat ze even en rende heel hard het hok uit naar het gras. Kuikens in paniek, want die durfde niet verder. Mama maar even vriendelijk terug gestuurd om haar kroost op te halen _O-

Het zijn 2 haantjes en een hen. Mocht er hier nog iemand zijn die vers Chabo bloed kan gebruiken, er mag evt 1 haantje en hennetje weg.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:16

Ik wil graag Bielefelders, maar die zijn er niet zoveel in Nederland volgens mij. Vandaar dat ik bij een dierenhandel uit kwam. Ik heb nu wel wat mensen aangeschreven die ze ook hebben, maar nog geen reactie helaas.
Ik houd me zeker aanbevolen als je een fokker weet. Mijn cavia's komen ook altijd bij een fokker vandaan :)

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:20

Century mijn buurjongen heeft, zit ook een haan bij maar hij laat de eieren nooit uitbroeden.

Ik kan hem ernaar vragen of hij wat over heeft, tenzij je liever kuikens hebt.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:21

Nee wat oudere is prima, maar liever niet ouder dan een jaar. Ik ben op zoek naar vier hennen, geen haan.
Kwalificeert hij als een 'goede fokker'? :P Hoe lopen zijn kippen erbij?

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:29

Ik weet in Nieuwolda Groningen iemand die Bielefelders heeft. Daar komt mijn hen ook vandaan.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:33

Hij heeft ze gewoon als hobby maar zien er super uit, zal hem eens vragen maar geloof dat ze wel ouder dan een jaar zijn.

En anders heeft hij misschien wel gegevens van waar hij ze vandaan heeft.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:47

Century schreef:
Nou, ik ben wel beetje teleurgesteld. Vandaag zou ik de kippen gaan halen, blijken ze 'op' te zijn bij de dierenhandel (het ras wat ik wilde).
Dan maar gewoon het hok nu verder in orde maken en hopen dat ik ze alsnog binnenkort kan halen.

Mocht je van ras willen switchen... ik woon in de buurt en heb grote cochins die weg mogen (3 dames en een haan) Maar is geen (en lijkt niet eens een beetje op) Bielefelder.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:26

Lief dat jullie zo meedenken! Ik wil toch echt graag de Bielefelder, ben gevallen voor hun uiterlijk en het zijn ook nog eens hele rustige kippen. Precies wat ik zoek :)

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:59

Mocht hier iemand zijn die nog twee leuke cochin krielen erbij wil, ik zoek voor twee van mijn dames van ruim een jaar oud een nieuw huisje, zzes is toch gewoon teveel in mijn een en ze blijven daardoor ruzie zoeken met elkaar.
Met pijn in m'n hart gaan er daarom twee weg, heb ze vorig jaar als kuikens bij een kweker vandaan gehaald, eerst twee, deze gaan ook samen weg en paar weken later nog vier, de tweetal heeft dus vaak gedoe met het viertal.
Gaat om een rood porselein en een bobtail.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:41

Ze lijken wel redelijk ruimte te hebben. Ik zou ze zo nemen, maar vrees dat mijn vriend daar iets tegen heeft :+

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:12

Ja overdags buiten wel maar in de ren maken ze problemen met elkaar, hoezeer ik er ook van baal wil ik wel wat het beste voor mijn dieren is, nu pikken ze elkaar echt naar zo nu en dan en dat vind ik geen leuk leven voor ze.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:12

Maar wil ze alleen naar een adres waar ze erop vooruitgaan

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:08

Ik heb vier Bielefelders te pakken gekregen! Wat ouder dan ik wilde, al leggend. Maar het zijn vier mooie dames. Vanavond opgehaald en zitten nu in het hok. Wat raden jullie aan hoe lang ik ze in het hok moet houden? Ze hebben geen dichte ren maar een omheind weilandje van 900m2 met bomen, struiken, gras en zand tot hun beschikking. De man van wie ik ze kocht raadde aan om ze wel een paar dagen in het hok te houden. Ik vind dat wel wat veel, zeker met het warme weer dat er aan komt. Maar ik wil ze ook zeker niet te vroeg buiten laten en dan 's avonds met heel veel moeite ze moeten vangen...

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:27

Ik deed altijd een dag. En moeilijk vangen hoeft niet. Want als ze op de stok gaan buiten, zijn ze meestal makkelijk te pakken. Is in ieder geval mijn ervaring.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:08

Ik heb besloten om ze inderdaad vandaag en komende nacht binnen te houden. Ze wilden al graag naar buiten toen het hok open ging. Er werd flink naar me gekakeld toen ik eten kwam brengen, ze zien me nog als indringer denk ik. Ze zaten wel mooi op stok vanochtend :)
En goed om te weten dat ze 's avonds wel te pakken zijn!

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:05

Je kan ze zodat ze niet te hoog een slaapplek zoeken of te ver weg gaan ook kortwieken. Filmpje laat zien hoe en wat :
https://www.youtube.com/watch?v=SdYLprA_QgQ
Dat + lekkers 's avonds om bij/in het hok te gaan geeft behoorlijk honkvaste dieren.