Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:00

Dan hoop ik dat de rest genoeg weerstand heeft! T was ook wel echt even vies koud en nat vorige week... en n nog jong fit hennetje wordt dan gepakt door n beest..

Even de winter zo maar door met de laatste paar en in t voorjaar s kijken naar nieuwe want ik heb nu nog 2 hanen en 2 hennen...

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:55

Hier geen extra verliezen meer gehad na de twee jonge vechthoentjes die sneuvelden. Het overgebleven hennetje stapt dapper parmantig tussen de sabelpootjes en de cream legbars, het is maar zo'n klein en fijn ding maar zooooo lief <3 . Heb alles weer bij elkaar durven zetten toen de cream legbars in de rui gingen, en toen ging het aardig qua acceptatie gelukkig. Enige is dat het vechthoentje steeds buiten aan het eind van de ren "op stok" gaat op een hoog randje, en ik haar dus elke dag na de schemer zelf in het nachthok moet zetten.
Mijn dochter heeft wel ook heel veel pech met zieke kippen, heeft er nog maar 3 over van oorspronkelijk stuk of 10 eerder dit jaar. Allemaal jonge beestjes.

Twee van mijn sabelpootjes zijn al aardig op leeftijd, jaar of 7.
Hou oud zijn jullie oudste kippen?

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:01

Zijn er al weer mensen aan het voorbereiden voor nieuwe kippen/kuikens? :-)

Ik heb een toom legkippen lopen zonder haan. En een prachtige room Brahma’s met een postelein haan. Hier ga ik wel eieren van naar een broedservice brengen. Hopen dat ze gauw beginnen met leggen.

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:06

Nou ik ben vooral aan t rondkijken wat voor 2 hennen ik erbij ga nemen en waar vandaan. T virus waardoor er bij mij een aantal doodgingen heeft er 2 gespaard: de haan en een barnevelderkriel. Maar de haan is wat groter dus er moeten 2 wat grotere hennen komen. Inmiddels alles schoon, ren verplaatst, hokken weer in elkaar en nu nog 2 nieuwe hennen erbij. Wie weet dat als er dan ooit s 1 broeds wordt ik wel weer een nestje laat uitbroeden..eerst maar eens 2 leuke en vooral sterke eierleggers ebij. Iemand ideeën voor wat voor ras? Graag met weinig ziektes, geen kriel, kan in een ren en regelmatig eieren (hoeft niet veel).

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:03

Wil je sterke kippen dan kruisingen nemen.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:59

Lucia, ik zou dan voor een legras gaan of zoals Marcella zegt een kruising.

Zijn er hier mensen met Faverolles? Ik zou er graag twee of drie aan mijn toom toevoegen, vind dat zulke gave dieren.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:14

Wil ook een paar fravolle ook om meer vlees erin te fokken.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:17

Oh wat leuk, een kippentopic :D

Ik heb sinds een week oude legkipjes geadopteerd. We hebben vlakbij een opvang zitten en na heel leuk contact met deze vrouw hebben wij ze vorige week opgehaald. Ik wist niet dat kippen zo leuk waren! We hebben in deze week al heel wat meegemaakt, zelfs al een mank kipje.


Afbeelding

Afbeelding

Ons kippenhok! Bijna een man en schoonvader minder, maar het hok is in de achtertuin gekomen :+ Ik wil het hok nog wat op gaan knappen en hierbij het gaas vervangen en misschien de achterkant nog dichtmaken, zodat er wat meer beschutting is.

Afbeelding

En leuk dat hierboven de Faverolles genoemd worden, want deze vind ik ook heel leuk <3 Zijdehoentjes en Orpingtons ook! Maar volgens mij zijn de Orpingtons nogal zeldzaam of niet? Ik twijfel of wij na het opknappen van het hok nog gaan uitbreiden met nog wat kipjes. Wat vinden jullie? Ze hebben nu 25 m² uitloop, waarvan 3 m² onder het nachthok. Het nachthok is een meter bij een meter en vrij hoog. Zouden jullie hier nog kippen bij doen of het zo laten? En welke kippen passen bij dit soort legkippen? En ben ook wel heel benieuwd wat voor jullie het maximale aantal zou zijn op zo'n uitloop met het betreffende nachthok en ren erbij. Ze mogen elke dag gewoon vrij rondlopen in de uitloop.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:57

In een woonwijk en met deze maat hok zijn 3 kipjes echt genoeg. Je loopt anders op een gegeven moment tegen stankoverlast aan ivm de kippenpoep, want een tuin krijg je niet uitgemest. En je gras overleeft dit aantal kipjes waarschijnlijk al niet.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:07

Oh dat had ik eigenlijk niet verwacht, wij wilden uiteindelijk sowieso graag uitbreiden naar 5 kipjes. Het is gelukkig niet een dichtbevolkte woonwijk en onze achterburen hebben ook kippen, dus qua overlast ben ik niet heel bang voor. Maar is het nachthok echt te klein voor 5 kipjes? Het gras hoeft het niet perse te overleven, wanneer het niet meer te doen is gaan we de uitloop bedekken met houtsnippers.

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:49

Ligt ook een beetje aan wat voor kipjes, er zijn kleine krieltjes die veel ruimte nodig hebben of grote rustige kippen die heel tevreden zijn met een stuk gras, iets te graven en zandbadderen en een nachthok.
Zo heb ik nu een Barnevelderkriel die veel energieker is en meer beweegt dan de cochinkrielen die ik hiervoor had, die waren altijd rustig damesdingen aan t doen; badderen en poetsen en regelmatig broeds zijn bijvoorbeeld :D

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:32

Ja precies! Wij gaan de uitloop sowieso verrijken met leuke bomen, planten, een groter zandbad en wat verschillende hoogtes. Denk dat dit sowieso leuker is voor de kipjes om de dag mee door te komen :D