Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:40

Ik heb in een woonwijk 3 sabelpootkrielen, qua geur is goed schoonhouden belangrijk en wat eerder is gezegd ook droog
Ik zou er altijd 3 nemen
Had hiervoor 2 van een wat groter ras maar als de een een ei ging leggen was de ander in paniek en voor hen hadden we echt veel te weinig ruimte. Gelukkig heb ik een fijn huisje voor ze kunnen vinden.
Buren heb ik geen klachten van gehad maar je zou het eens kunnen polsen, die van ons vinden het heel gezellig en de kindjes komen regelmatig aaien.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 00:06

Marcella schreef:
Mijn cream legbar haan lag van de week ineens dood in het hok met blauwe kam.


Klinkt als hartaanval of iets dergelijks, zo plots. Altijd ellendig.

Lieveloes ik zie trouwens dat ik verkeerd gelezen had, ik dacht dat je buitenren 4,5 x 2 was maar het is de helft... dat vind ik wel echt aan de krappe kant voor wyandottes. Misschien kleinste klasse serama's, die kunnen ook echt heel tam worden wat wel leuk is, en ze stellen prijs op een goed nachthok waar ze warm in kunnen blijven wat je waarschijnlijk wel hebt vanwege de kanaries?

LieveLoes

Berichten: 1688
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:03

Hm dus wat ik hier lees is dat het zou kunnen, maar dat het wel echt krieltjes moeten zijn dan. Helemaal niet erg, dan ga ik me daar even over inlezen.

Nachthok heb ik wel, maar die is niet geschikt voor kippen. Het is een gat door de wand van de schuur in een kast _O- Moest ik even heel creatief voor zijn.

Aan welke vereisten moet het nachthok voor de kippen doen? De voliere zelf is nu helemaal overdekt en droog. Of moet het ook echt klein en donker zijn?

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:23

Eerlijk gezegd vind ik het ook te klein.
Als ik zie hoe chagrijnig mijn kippen zijn als ik de ren niet open doe en mijn ren is 240m² en juist die kleintjes zijn in mijn ervaring het actiefst.

LieveLoes

Berichten: 1688
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:25

Hm ik proef ook hier inderdaad verschillende reacties… ik ga me er nog eens op beraden. Bedankt allemaal!

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:04

Heeft er iemand de tip om de kalk poten van mijn haan te behandelen? Of is het toch gewoon een kwestie om de poten in de zonnebloem olie te doen?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:45

Iets wat blijft plakken en dus geen zuurstof toelaat voor die mijt. Sudocreme bv. Opdoen als ze op stok zitten zodat ze er goed afblijven, eventueel iets omheen doen zodat het niet aan veren, etc. plakt.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:46

Ik zou het ook te klein vinden. Hier zijn ze zo gek op hun vrijheid.
Qua stank zal het wel gaan bij goed schoonhouden.

Ah wat naar, klinkt als een hartaanval oid

Hier waren ze de regen zat vd week.
Sinds deze week kraait lucky af en toe heel zacht en schattig.
Laatbloeier, hij is nu 27 weken.
De twee hennen van 27 weken leggen ook nog steeds geen eitjes, denk pas na de winter.

Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:04

Ik had Sofie (geb. 29-3-23 sabelpootkriel) vanmorgen heel onrustig, wilde niet naar buiten, niet in de ren op het gras maar wat ze wel wilde wist ze ook niet
Uiteindelijk hele binnenhok omgeploegd, ging ze toch maar in het legnest een beetje liggen kakelen. Ben buiten gaan zitten met de camera erop. Dr zusjes lagen lekker te chillen in het zonnetje en Soof werd steeds ongemakkelijker.
Toch maar om een hoekje gegluurd en toen maakte ze ineens hele rustige geluidjes naar me.
Op dat moment begon ze ook te persen (echt compleet met 'huuunnggg' geluid :') ). Dus snel de cam op opname gedrukt en maar in de deuropening blijven zitten. Na de 2e of 3e keer hoorde ik al 'plok' en stopte ze.
Ze bleef nog even verdwaasd kijken en kwam toen toch maar lekker naar me toe
Dus daar is tie, ons eerste ei **\O/**
Echt tof om erbij te zijn (bij onze vorige kip hebben we het op de cam vanuit huis gevolgd omdat kip 2 vreselijk gestresst was van dat gegraaf van dr vriendin en dus bij ons op een handdoek lag.). Wel weer gaaf zo

https://youtu.be/b7FWhzJVgD0?si=u7Q6xaPbVo5c-GEo
Helaas zonder geluid maar je ziet duidelijk wanneer het ei eruit is

Afbeelding

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:41

Haha cool filmpje polly! De opluchting is van d'r gezicht af te lezen :D

Kalkpoten behandel ik idd toch met zonnebloem olie idd. Even een minuut of 5 in een bakje met zonnebloemolie. Werkt hier wel heel goed.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:20

ik behandel kalkpoten met kokosolie. Om de dag insmeren en klaar.

Mijn naakthals haan lag gisteren dood -O- Nu heb ik nog maar 1 naakthalsje en dat is een hennetje en die legt volgens mij nog niet

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 00:23

Jeetje zeg, wat hebben er veel van ons pech met plots dode hanen, niet leuk hoor.

Ik doe uierzalf of kokosolie.

Dat filmpje, ik zou bijna mee gaan duwen haha, wel een keurig gevormd ei voor een eerste! Ik zie dan meestal van die hele lange dunne eitjes.

Ik heb nu nog 1 creamlegbar en 1 sabelpoot aan de leg, de rest is klaar, en de jongste (het overgebleven vechthoentje) heeft wel de leeftijd maar nog niet begonnen. Dus we eten nu nog wel eitjes maar straks weer paar maanden zonder. Eet alleen eieren van mijn eigen kippies, anders niet. Dus dan ook maar met de seizoenen mee.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:59

Heb er 2 kippen bij die uit de bio industrie komen, die leggen gewoon het hele jaar door, dus heb minstens 2 eieren per dag. Het zijn wel bad bitches trouwens :)) zelfs de haan blijft uit hun buurt. Zal wel komen door de omstandigheden waar ze uit zijn gekomen. Ze zijn niet gemeen hoor, maar overduidelijk altijd de baas over alles.

Dus als je toch wat meer eieren wilt, overweeg dan een paar ex legkippen! (bijvoorbeeld via redeenlegkip.nl)

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:12

Ja die zouden op zich wel bij de creamlegbars kunnen, die zijn zelfde formaat en pittig zat en het lijkt me mooi om zulke dieren echt "kip" te zien worden. Maar ik hoor van zoveel mensen die red een legkip-kippen hebben dat ze zo snel doodgaan -O- . En ik zit er op zich niet mee hoor, ik voer de eieren ook regelmatig gekookt en geprakt terug aan de kippen omdat ik ze gewoon niet op krijg. Dus poosje zonder vind ik ook niet erg.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:21

Hier geen ervaring met kalk poten.

Lies, dat hoor je veel. Sterk karakter.
Wel fijn hele jaar eitjes.
Maar ik hoor ook vaak dat ze veel problemen met hun legapparaat hebben en een implantaat nodig hebben.

Hier heeft een vd kuikens haar eerste ei gelegd.

Afbeelding

Afbeelding

De andere legt volgens mij ook, zijn we elke keer in de middag kwijt. Maar nog niet kunnen vinden waar..

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:30

Oeh olive legger (aracuana x Marans).

Heb een nieuwe haan Marans. Zal binnenkort eens kijken voor een foto.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:55

Jaaaa, ze zijn zo leuk.

Ben benieuwd naar je Marans haan.

Hier begint onze haan te kraaien , 27 weken.
Zo grote haan met zo'n zacht kraaitje, schattig.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:57

Joekel van een beest ze had hem eerst bij krielkippen lopen.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:11

Gaaf kleurtje ei!

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:03

Ben benieuwd Marcella.

Lucky is ook groot geworden.
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:34

Afbeelding
Afbeelding
De Marans haan van dit jaar.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:07

Prachtige haan, mooie grote

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:34

iemand hier nog tips voor een hen met draainek?

Heb 4 kriel barneveldertjes van ongeveer 3 jaar oud nu. 1 hen wordt al weken "gepest" door 1 van de andere hennen en de andere 2 hennen lopen achter de dominante hen aan en "pesten" dus een beetje mee. Echt heel gek, want het is dus ruim 2 jaar echt goed gegaan, en sinds paar maandjes is ze beetje 5e wiel aan de wagen, en hebben geen idee waarom!
Leek steeds wel mee te vallen maar gisteren was het toch flink mis.

Brownie liep met dr koppie half gedraaid beetje gek door de tuin. De andere 3 twijfelden geen moment en sprongen bovenop haar!
Heb dr meteen gepakt en in een kattenmandje gezet.

Ze zit nu sinds gisterenochtend in een kattenmandje, met handdoek eroverheen zodat het rustig en donker is. Overdag gewoon buiten, snachts in de schuur. Bakje water met vitamine erbij en voer erbij. Geef dr nu 2x per dag graan en meelwormpjes om extra aan te sterken. Eten doet ze goed, drinken zie ik niet, dus daar help ik dr paar keer per dag mee.

Oren en ogen zijn schoon, kam niet anders als normaal. Ze heeft ook gewoon normale ontlasting, alleen misschien wat minder als gemiddeld (vanaf gisteren 17 uur tot vanmorgen 9 uur 4 poepjes).

Kan ik nog meer doen in dit stadium?

Vanmorgen leek het ietsjes erger te zijn geworden, maar las ok dat dat vaker voor komt, dat het de eerste 2 dagen erger wordt en pas daarna beter....

En wat hierna te doen? Ze was al elke keer het haasje zeg maar... durf dr nu eigenlijk niet meer terug bij de rest te zetten... Misschien toch maar ander huisje voor haar zoeken? Of juist voor de onruststoker een ander huis zoeken?

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:44

O ik was dit topic kwijtgeraakt. Hoe gaat het bij jullie?

Ik ben echt wel wat kippen verloren afgelopen tijd, ik had er 8, nu nog maar 4! Om de beurt, soms even ziekjes, soms gewoon ineens dood en gister 1 die met bebloede kop lag alsof ze ergens door aan gevallen was... super balen! Wat is t toch, ineens de kou na alle regen dat ze daarom ineens zwak zijn? Sommigen waren echt nog niet oud!

Zijn er meer die dit hebben?

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:11

Vraag mij ook af of misschien vogelgriep er ook niet mee te maken heeft.