Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5168
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:52

Gefeliciteerd met het eerste eitje, vandaag was eitje twee ook een feit...jammer dat ik niet weet van wie deze afkomstig was.

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:47

Als je haan goed gezond is dan is de kans heel groot dat het eitje bevrucht is.

Marcella

Berichten: 36690
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:00

Zit nog een beetje in dubio of ik volgend jaar toch misschien maar kriel neem of toch de grote. Ras heb ik wel al gekozen en als het even kan word dit Sussex.

Ben bang dat met de kriel te weinig vlees eraan zit, maar ook omdat ze kleiner zijn misschien gaan vliegen. Ze moeten namelijk wel achter laag gaas blijven.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:14

Dat vliegen zal je grootste probleem zijn. Krielhaan hier op 4 maanden waren 400-500 en 600 gram vriezerklaar (vlees + botten). Mooi gewicht voor zo'n 3-4 maaltijden stoofschotel/soep en dat past mooi in mijn pan en het paar dagen vooruit koken wat ik nog wel eens doe met drukke dagen in de planning. Het hangt er dus van af wat voor gerechten je er mee wil maken en voor hoeveel personen je in 1x wil/moet koken. Groter is niet automatisch beter, zeker niet bij kleine aantallen en huishoudens.

Marcella

Berichten: 36690
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:39

Ben alleen dus hoef met niemand anders rekening te houden. Diverse mogelijkheden is wel zo makkelijk met het vlees, maar ouder dan 1 jaar zullen ze niet worden. En wil dit jaar ook broedeieren doen, maar dan heb je ook risico dat er een hoop hanen bij zitten. Voordeel van kriel kan ik iets meer nemen aangezien hok voor de grote zijn gemaakt.

Reden Sussex is ook dat je zonder problemen hanen erbij zou kunnen laten lopen. Dit zou dan voor mij tot ze slachtrijp zijn (of een koper heb). Misschien dat 1 haan mag blijven voor de dames en dan af en toe 1 nestje laten uitbroeden mits er in de omgeving dan ook interesse is.

Moet gewoon makkelijk en tamme kippen hebben die niet alles slopen zodat ik ze op een zo groot mogelijk deel van de moestuin rond kan laten lopen (gedeelte 1 meter hoog, maar ook delen waar het maar 40/50 cm hoog is).

Maar betreffende dat ga ik dan denk ik toch voor de grote die blijven net wat makkelijker achter laag gaas dan kleintjes.

Bij krielsoort zou ik 10 broedeieren doen en bij de grote 5 broedeieren. Rond eind januari/februari wil gaan broeden aangezien ik ze ook weer niet te vroeg wil hebben en zolang ze klein zijn op de flat verblijven. En zodra ze zonder warmhoud plaat kunnen zo snel mogelijk naar buiten, maar dan ook het liefst met mooi weer.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:03

Onze Orpington krieltjes leggen ook nog steeds. Dit is het eerste jaar dat ze nog steeds eieren leggen in de winter. We gaan zo spinazie eten met de verse eitjes van vandaag :D

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:54

Ik dacht dat ze nog niet leggen, vandaag het eerste ei in het legnest gevonden. Kwam ik er nu achter dat al drie eieren in een verstopt nest onder de struiken lagen :+

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:31

Heeft iemand hier ervaring met de automatische hokopener van MS broedmachines? In September gekocht, nu batterij binnen 2.5 weken leeg. :n
Ik denk komt van de kou, maar het apparaatje werkte nu met nieuwe batterijen ook niet gelijk na behoren. Even kijken of die morgen wel open gaat.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:55

Wanneer ontwormen jullie? Ik wil het 2x per jaar preventief doen, maar zit even te kijken wanneer. Omdat je dan ook eieren even niet kunt eten. Nu leggen ze niet, dus dat zou geen probleem zijn, maar ik weet niet of januari nu het beste moment is...

Ik zat zelf te denken aan februari/maart, en dan in september weer, met Koudijs Wormstop. En dan ergens in een maand tussendoor ze versterken met Finendo+ Cox & Worm. Ik begrijp dat wormen met name in de zomermaanden een issue zijn, vandaar.

@Veriye: sneaky kippen, ergens anders leggen! Ik ben daar ook altijd bang voor haha, vooral toen ik ze net had. Maar ze hebben altijd in het legnest gelegd, dus ik denk dat ik gewoon nog niets heb.
Helaas geen ervaring met de hokopener. Misschien dan toch terug naar de winkel ermee?

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:19

Wij hebben in september ontwormd, omdat het toch verdachtig uitzag en in overleg met de fokker even ontwormd. Nu geef ik ieder week twee dagen de finendo worm en cox. Verder is het volgens de fokker beter om alleen te ontwormen als het nodig is. Dus ben nog niet zeker wat ik wil doen.

Deuropener heb ik weer zover gekregen dat hij het weer doet. Geen idee wat er precies mis was. Maar nu werkt die weer.

Zo groot is de tuin gelukkig niet :+ dus ik vind ze wel haha.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:59

Veriye schreef:
Ik dacht dat ze nog niet leggen, vandaag het eerste ei in het legnest gevonden. Kwam ik er nu achter dat al drie eieren in een verstopt nest onder de struiken lagen :+


Haha, hebben ze nu gelukkig wel de weg gevonden naar het legnest.
Met een hokopener geen ervaring, fijn dat het dan nu wel weer gewoon werkt, maar misschien toch even vast aangeven bij de winkel voordat straks weer kapot is en garantie net voorbij is?

Marcella: jij wil dus vooral kippen voor het vlees begrijp ik?

Fardoe: hebben ze de hele winter doorgelegd? Leuk!

Ontwormen hebben wij nog niet gedaan, volgens de mensen waar wij ze hebben laten uitbroeden was dat niet nodig.

Helaas blijken we nu 3 hanen te hebben en maar 1 hennetje :( We hebben besloten nieuwe hennen te gaan kopen en gelukkig wil die fokker 2 van onze hanen hebben en 1 houden we dan zelf.

Waarschijnlijk komen er dus morgen 3 Hollandse krielen bij, hopelijk zijn ze niet te klein, maar dat moeten we nog even zien morgen.
Mijn plan, zoals ik heb gelezen op internet: we houden ze dan eerst een paar dagen in het hok (en meteen knippen) en daarna wil ik een kleine ren voor ze af zetten en dan langzaam vergroten. Op die manier hoop ik ze rustig te kunnen laten wennen aan de huidige kippen.
Ben wel een beetje bang dat ze gaan vliegen, onze kippen nu kunnen dat ook maar die blijven heel mooi in de tuin (schutting 1,80 maar her en der een plantenbak ertegenaan). Maar hoe ga ik ze dan aanleren waar het leghok is, daar gewoon ook aantal keer in opsluiten met eitjes erbij van de andere hen?

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:35

Eentje legt nog buiten :+ de rest nu wel in het legnest, omdat ik het andere eitje heb laten liggen. Maar goed. Vind het niet zoo erg.

Volgens mij leren ze het inderdaad snel als er een eitje al ligt. Je kunt ook van die steeneieren erin leggen. Maar eerst kip van mij had het zelf door waar het eitje hoort. Alleen nu slapen ze in het legnest en als het dan te vies wordt gaat mevrouw zeuren. Nu maak ik het om de dag schoon en niks aan de hand.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:50

Ik heb uit de broedeitjes van afgelopen zomer 4 mooie zijdehoenhaantjes die weg mogen ivm een enorm hanenoverschot. De heren zijn voornamelijk wit maar lijken wel platenbont te worden.
Mocht er iemand een lief en mooi haantje zoeken, ze eten uit je hand en zijn enorm mooi.
Zitten in Blijham en zijn gewend aan lekker scharrelen met andere kippen en hanen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:33

Wij ontwormen niet preventief maar alleen na mestonderzoek.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 00:44

Oh jongens, als wij die klooie boommarters niet hadden dan waren al die leuke haantjes welkom bij me, maar ik durf het niet meer, ik heb er zo verdriet van als ze weer uitdunnen. Terwijl ze echt geweldig zijn los op het erf en kunnen slapen hoog op stal in de inloopstal van de geiten. En het gaat vaak lang goed, maar toen de marters jongen hadden waren het vreselijke roofdieren die ook geen respect meer hadden voor de geiten en de oude shet die bij hun woont.
Dus ik hou het maar bij mijn kippies in de afgesloten ren, al zijn daar zelfs mijn kuikens uitgehaald afgelopen zomer ;(

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:55

@Karina, dat is hier ook het geval en als het de marters niet zijn, dan wel de vos, de bunzing of een roofvogel. Als ze geen andere plek vinden laat ik ze los op het terrein zodra de gevechten in de ren te erg worden en mogen ze nog vrij lopen tot...Misschien heel sneu maar dat is dan maar de natuur en dan hebben ze iig een vrij en goed leven gehad tot ze een keer gepakt worden.
Ik heb een partij kippen en eenden gekregen van iemand die er mee stopte, ze was alleen vergeten te vertellen dat het voornamelijk hanen waren. Ik heb nu ongeveer 1 hen op elke 3 hanen en dat kan ook niet. Heb dan ook besloten dat ik eerst probeer een mooi plekje te vinden voor de raszuivere jonge haantjes en anders gaat rustig aan elke haan die lastig wordt de vrijheid krijgen.
Gelukkig heb ik een terrein van ruim een hectare en uiteraard blijf ik ze wel gewoon bijvoeren en zo dus zolang ze niet gepakt worden hebben ze een super leventje.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:16

Ja, zo heb ik ook gedacht hoor toen ik vorig jaar nog 3 hanen van iemand die ging verhuizen opving, ook nog 1 van mezelf bijgezet die teveel was in de ren, ze hebben het nog een poos heel mooi gehad. Maar voor mezelf toch te lastig om er weer opnieuw aan te beginnen. Al zou ik echt het allerliefst zelfs nog kippen achter mijn vee aan weiden met zo'n mobiele kippenkeet, goed voor de wei enzo, maar zoveel roofdieren hier.

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:16

Hier is 1 van onze kipjes ook gaan leggen, kleine kuikens worden groot <3
Afgelopen week van de 7 dagen al 6x een eitje gehad! Geen idee welke van de 3 het is, of dat ze allemaal zo af en toe een eitje leggen maar wel zo leuk!

Maar wat maken kippen trouwens een kabaal als ze aan het leggen zijn! Nooit geweten, logisch wellicht want zo'n ei eruit persen zal ook niet super fijn zijn. Maar zo weten we wel precies elke keer wanneer er een eitje gelegd is :Y)
Gisteren hebben we ze gekookt bij het ontbijt, kleine eitjes (cochin kriel), maar super lekker. En onze kipjes zijn zó super leuk en tam, echt precies wat ik ervan gehoopt had <3

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:01

Leuk is dat he!
Wij hebben de hele winter eitjes gehad, onze red een legkip, kippen hebben stug elke dag een ei gelegd.
Sinds deze week beginnen de andere dames ook voorzichtig weer
Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5168
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:03

Oh die Vlaamse reuzen. Geweldig!

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:22

Vandaag mijn eerste ei sinds september weer! *\o/*

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:08

*\o/*

Ceetje_bokt
Berichten: 5168
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:05

Lekker hoor! Onze twee kippen leggen inmiddels weer zo veel dat we weer aan het weggeven zijn.

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:37

Hier ook.. en dan leggen niet eens alle dames. Al verwacht ik dat ook niet meer, zitten wat oudere dames bij.

Er probeert helaas iets zich ook een weg het kippenhok in te eten. Vanavond even noodoplossing ervoor en binnenkort klussen. Een ander verblijf heeft helaas de vos weer ingezeten. Dus die blijft leeg tot voorjaar en dan een fort ervan maken en direct overdekken.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:10

Ik heb nu elke dag een ei gehad van deze kip. Ik hoop dat de andere drie dames ook gaan volgen. Dan krijg ik er op een bepaald moment ook wel weer teveel denk ik, maar nu kan ik het nog wel aan :D
Kip maakt echt een nest in het legnest, alle bodembedekking opzij, en dan in de kuil word het ei gelegd. Doen jullie kippen dat ook?