Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:44

Dank je nachtlampje. Daarom vraag ik het hier! Zoveel websites, zoveel verschillende adviezen. Op de laatste website las ik 1m2 per 3 Brahma's voor het nachthok en 5m2 voor de eerste kip, elke volgende kip 1m2. Vandaar dat ik 8m2 wel voldoende vond voor 3.
Op vakantie gaan we niet vaak, maar als we gaan wel meteen een of twee weken en dan moeten ze natuurlijk wel de ruimte hebben.

Ze kunnen in principe de tuin niet uit en zouden dus ook zonder toezicht op het gras kunnen die is samen met het terras, de speeltuin en het picknickveld 450m2. Echter vind ik dat erg spannend en hou ik het liever in de gaten. Maar als de ren te klein is voor een weekje weg zou de dierenoppas in de ochtend de deur open kunnen zetten en in de avond weer dicht doen.

Krielkippen wil m'n vriend niet. "Ik wil echte kippen en geen mini mode kipje". En ik moet eerlijk zeggen dat ik de Brahma's prachtig vind. M'n zoon vind het idee van een "knuffelkip" zoals de rasomschrijving zegt ook erg leuk.

Ik ga even de plattegrond van de tuin bekijken of ik de ren groter kan maken zonder teveel van de siertuin weg te halen.

Edit: we hebben besloten een stukje siertuin aan te passen. Dit stuk komen planten waar kippen tegen kunnen en tussen kunnen scharrelen. Dit wordt afgezet met een gaas tot ongeveer 1,20m hoog (blijkbaar kunnen Brahma's niet hoger dan 1m springen/vliegen?!) er komt overdag dan 9m2 bij.
Dus dan zitten ze in de nacht in een nachthok van 2m2 en overdag als de ren dicht is op een stuk van 17m2. Is dat voldoende voor 3 Brahma's of is dat nog steeds aan de krappe kant?

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:10

Hier de verschillende afmetingen van het kippenforumAfbeelding
Het maakt ook nog uit of ze kunnen graven en scharrelen in hun ren. Onze kippen zijn heel erg veel bezig. De drie van ons hebben 40m2 tot hun beschikking met 9m2 betegeld en daar staat het hok ook op. De rest is een oude beukenhaag. Ze hebben dus hun eigen beukenbos. Afbeelding
En nu is het nachthoofd echt helemaal af, inclusief gootjes <3
Afbeelding

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:53

Wat een enorm mooi verblijf Ceetje! Een echt droompaleis voor kippen.

En een heel handig schema. Als ik het goed begrijp is voor 3 Brahma's het minimum dus 14m2. Daar voldoen ik met 17m2 dan dus net aan. Daarvan wordt 4m2 steen, 4m2 zand en 9m2 "bos". Dan moeten ze zich maar even schikken tijdens onze vakanties. Als we gewoon thuis zijn hebben ze 450m2 dus die ene week moeten ze niet zeuren :=

Hebben ze ook zo een mooi schema voor het nachthok?

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:57

Leuke foto.s!!
Onze kippen hebben.de gehele wal naast de sloot zo'n 30mtr lang vier mtr breed. Vermaken zich wel daags haha. Snachts op.het hok anders worden ze opgegeten..

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:00


paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:21

Afbeelding
Man met zijn vrouwen harem
Mijn brahma.s mogen snel bij de rest, ze zijn nu 15week
Groeien als kool

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:39

Ceetje_bokt schreef:
Kijk hier maar even Paulina ... diverse info over huisvesting http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 28&t=23554

Dat is ook een enorme ruimte zeg, dan moeten onze kippen zich maar behelpen :o

Bedankt! Dat is heel veel nuttige info. Inmiddels er dus ook achter dat onze plannen behoorlijk aangepast moesten worden.

Inmiddels via deze link een ander hok uitgezocht, welke we wel zelf gaan maken.
Afbeelding
Nu dit hok op het oog, met het formaat 400x200x220 en een schuin aflopend dak. De zijkant met gaas komt een extra deur waarmee ze toegang krijgen tot hun 9m2 bos.

Volgens mij hebben we dan eindelijk een juist hok gevonden met de juiste formaten voor de kippen die we zo leuk vinden.

En over die leuke kippen gesproken: wauw Missanita! Wat zijn ze enorm gaaf en mooi en geweldig!

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:42

Ik zou je ook willen adviseren om het nachthok zo naadvrij mogelijk te maken.

Bloedluizen zijn verdomd lastig om kwijt te raken en ze vermoorden je kippen gewoon door het vele bloedzuigen.

Ik heb zelf een nachthok in ons schuurtje, en dat betekent 3 stenen muren en een stenen plafond en 1 wand van gaas met houten frame. De naden van het frame heb ik helemaal volgespoten met lijm en het hele binnenhok is gewit met kalk.
De legnesten zijn hier ijzeren bakken op z'n kant, eigenlijk bedoeld om in die IKEA vakjes-kasten te zetten.

Werk dus, als het kan, met gladde platen en zorg dat de naden goed gekit of gelijmd zijn.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:47

Ik zet hier even een stipje, en ga het topic maar eens doorspitten :D

Ik wil al jaren een paar kipjes in de tuin, maar door een stel mispunten van buren heb ik het nooit aangedurfd. Inmiddels zijn die opgehoepeld dus zo zachtjes aan worden de plannen wat concreter.

We wonen in een woonwijk, dus ik zat te denken aan 3 of 4 krielen, geen haan. De ruimte voor een hok plus ren is 1.20m diep en 11 meter lang, daarnaast hebben ze overdag nog ruim 150m2 tuin om lekker in rond te pikken :Y)

Liefst zou ik een middelgroot ras kiezen, maar door de geringe diepte van de ruimte lijken me krielen een betere keuze. Maar welke :list:

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:49

Dank je!!

Wat.ook helpt is wd40 althans hier!

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:37

Je hebt wel lekker veel ruimte black_kelpie! Ik herken je probleem, ik heb ook uren door lijsten met krielkippen gekeken, er zijn zoveel leuke rassen :’)
Ik vind mijn Cochin krieltjes wel grappig, met die veren aan hun pootjes. Maar ja, ieder ras heeft zo weer z’n leuke kenmerken

Ik ben ondertussen ook vriendjes aan het worden met een van de hennetjes :P
Afbeelding
Ze vindt het niet zo leuk om vastgehouden te worden, maar als ik haar op mijn schouder zet vindt ze het allemaal wel prima. Daar blijft ze lekker zitten, en gaat ze af en toe heel brutaal in mijn oorbel pikken _O-
Die andere twee vinden het nog erg spannend; het andere hennetje durft wel eten te komen halen maar niet geaaid oid te worden, en het haantje vindt me nog te shady om bij in de buurt te komen :’)

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:40

Ik heb ook Cochinnetjes, die waren ook heel schuw. Maar nu ze meer dan een jaar oud zijn gaat het steeds beter met tam worden.
De haan rent echter nog steeds voor me weg of hij valt me aan wanneer ik me omdraai :+ (lees hij fladdert wat en geeft 1 tik)
Ach zolang hij de dames maar beschermd, held op sokken _O-

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:03

Die Cochins vind ik ook erg leuk! Wat gezellig zo op je schouder <3
Ik clickertrain mijn hond en het lijkt me vreselijk grappig om dat ook met de kippen te gaan doen :+

Ik wil graag een kriel met nog een redelijk formaat ei, en ik wil ze niet steeds bij de buren weg hoeven te plukken. De dichte schutting rondom is 1.80 tot 2 meter hoog, maar ik begrijp dat dat de gemiddelde krielkip niet tegen gaat houden. De ren wordt een dichte denk ik, veel marters in de buurt, maar ze zullen vooral daarbuiten lopen.

Favoriet zijn de Serama's <3 Maar bijverwarmen in de winter gaat heel lastig worden (geen stroomvoorziening buiten), en voordat je een omelet hebt van die eitjes...

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:33

Oke misschien een hele gekke vraag maar ik kan het nergens vinden :o

Waar geef je kippen te eten en te drinken? In het nachthok of in de ren? En als het in de ren is, krijgen ze in de nacht dan geen honger of dorst?

Oke ik voel me nu echt heel dom |o

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:50

"s nachts slapen ze... Maar hier heb ik het eten binnen staan (ivm mee-eters) en het drinken buiten. Maar ik heb geen "officieel" kippenhok maar een omgebouwde geiten stal tot kippenhok.

Ik heb zowel cochins (kriel) als Brahma's gehad. Wilde eigenlijk cochin's groot, maar daar kon ik niet aan komen, vandaar de brahma's.

Ik vind brahma's net wat opener. Niet gemeen, maar wel wat minder terughoudend dan de cochins. Ze doen overigens niks naar mijn kinderen en heb ook meerdere hanen rondlopen. Behalve dan dat ze zo het broodje uit je vingers jatten... (vooral bij de kinderen want die zitten op hun hoogte)

Mijn stalletje staat in een ren en als het hek dicht is mogen ze van mij ook door de tuin scharrelen. Manlief is het er niet altijd mee eens... alle vruchtjes sneuvelen nogal hard, dus eerst ga ik meestal de rijpe plukken alvorens ik de kippen loslaat. En wij hebben houtsnippers in de tuin.. die belanden nu overal.

Het gras krijgen ze niet kapot in de tuin (daarvoor graven ze dus tussen de planten) maar dat is ook een haat-liefde verhouding want ondanks dat de houtsnippers overal belanden hebben we wel minder last gehad van ongedierte.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:33

Ik heb een Feed-o-matic trapbak buiten staan, eveneens als het water. Binnen hangt wel een knaagdierflesje aan het gaas.

Door de Feed-o-matic heb ik geen meesnoepers :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:53

Wij geven ze twee keer per dag een bakje eten, ik ben veel te bang voor ratten. En water staat buiten het hok.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:32

Nachtlampje schreef:
Ik heb een Feed-o-matic trapbak buiten staan, eveneens als het water. Binnen hangt wel een knaagdierflesje aan het gaas.

Door de Feed-o-matic heb ik geen meesnoepers :D

Hoe lang duurde het voordat ze dat door hadden bij jou, die voerbak?
Ik heb toevallig afgelopen weekend zo’n bak gekocht. Een van de kipjes eet er sinds vandaag uit, maar ook alleen als ik een baksteen op het ding leg :+ De rest durft niet.
Heb ik nu zo’n domme kippen of is het normaal dat het een aantal dagen duurt :+

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:52

nee je hebt geen domme kippen ;), gewoon die tegel er een week of wat op laten liggen, en dan op een gegeven moment weghalen, dan hebben ze het wel gesnapt. Meestal als er een paar het snappen, volgt de rest. Wat je absoluut niet moet doen, is gaan bijvoeren in andere bakjes ofzo, want dan leren ze het nooit.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:14

Ik heb er een simpelere versie van. Maar ook veelste bang dat alles s nat wordt door de regen en ik geloof dat een rat snel door heeft hoe het werkt.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:38

Riddershow schreef:
Ik heb er een simpelere versie van. Maar ook veelste bang dat alles s nat wordt door de regen en ik geloof dat een rat snel door heeft hoe het werkt.


Een rat is dus niet zwaar genoeg om de plaat naar beneden te laten zakken. Dat is het hele idee erachter, dat je de plaat afstelt op het gewicht van de kip :)*

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:40

@8nnemiek, bij 2 kippen duurde het een dag voordat ze ervan durfden te eten met een steen erop, en na een week zonder. Ik heb ze er ook wel eens opgezet en gelokt met graan. De andere 2 waren enorme schijtluizen, 1tje durft het pas sinds een maand en ik heb dat ding al een halfjaar :+
In de tussentijd hebben we dus ook dagelijks gestrooid.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:03

Zou zo'n ding ook werken tegen ongewenste mee-eet konijnen? Onze konijnen en kippen zitten samen, maar ik wil niet dat de konijnen de brokken van de kippen eten.. Of zou het gewicht van een (kriel)kip teveel lijken op dat van een dwergkonijn?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:12

Dwergkonijn gaat naar de 2kg volgens mij, mijn wyandotte krielen (vrij grote krielen) wegen 1200-1400gram. Haantje (drents kriel) zal rond de 600 zitten. Alles op de weegschaal dus, maar ik vermoed dat je konijnen te zwaar zijn.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:08

Tegen konijnen denk ik niet, want die zijn waarschijnlijk zwaarder dan de kippen.
Wij hebben die bakke buiten staan en het voer blijft mooi droog. Ik vind het echt de koop van de eeuw. Wij verbruiken een kleine 200kg voer per maand minder, omdat niet meer de hele straat aan musjes, merels, spreeuwen, duiven, kouwen en al wat anders mee kunnen eten.