Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:28

Zo.. ik loop 10 pagina's achter :oo Ik heb niet bijgelegen hoor, sorry. Even te veel aan m'n hoofd.

Ik heb hier twee "plof kippen" zoals ik ze noem ~~}> ze zijn in de rui!! Ze zagen de blaadjes van de bomen vallen en vonden het leuk om mee te doen geloof ik.
Ons kuiken is al mooi groot geworden en blijkt een kip te zijn. Ze mag dus blijven :D Wel jammer dat we nu van alle kleuren twee hebben behalve de kleur van het kuiken :n

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:59

Voor wat betreft de ex legbatterij kippen, je mijne zijn juist héél ondernemend! De krieltjes blijven altijd in en rondom de stal, maar de 2 leghorns gaan het hele erf over, zelfs al over het slootje naar de buren! Gelukkig zijn ze wel zo weer terug. Ik heb ze in het begin gelijk aangeleerd dat er bij de magische worden "kippie kippie" iets lekkers wordt gestrooid. Als ze dus weer eens bij de buren zitten, hoef ik alleen kippie kippie te roepen en ze komen weer terug gefladderd :)
Ze zijn ook echt dolgraag buiten, ik merk dat ze.zó genieten! Als het regent of waait zitten mijn krieltjes lekker op stok, maar de ex legbatterij dames lopen gewoon buiten en drinken uit plasjes, eten wormpjes. Wel heel mooi om te zien.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:06

Afbeelding
Nou, mijn dames zijn ook aan de leg!
Vanmorgen de eerste eieren geraapt *\o/*

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:10

Wat leuk :D
Een van onze jonge krielkipjes legt ook sinds een paar weken. Super schattige mini eitjes :))
De andere nog niet. Ze zijn nu ruim een half jaar oud. Zouden haantjes dan al kraaien, of kan het toch nog een haantje zijn?

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:07

Hoe gaat het met de kipjes bij jullie allemaal? Ik was dit topic al een beetje kwijtgeraakt omdat hij was weg gezakt :)

Ik ben afgelopen najaar 1 hennetje kwijtgeraakt omdat ze aan 1 poot verlamd raakte (ik vermoed toch Marek, hoewel ze er niet alle verschijnselen van had) en in december is mijn lieve Hanemans vrij plotseling overleden. Wat hij gemankeerd heeft is me nog altijd onduidelijk.

Inmiddels zijn we een maand verder en heb ik afgelopen week toch weer een nieuwe vriend gehaald voor mijn hennen. Ze zijn maar wat blij met hem, dus ik denk wel dat het een goede daad is geweest.

1 van mijn hennen legt sinds een week of 6 en ik denk dat de andere niet zo lang meer op zich zal laten wachten (kammetje kleurt wat roder) dus we zullen het gaan zien!

Mijn gespuis nu. 2 Orpington Groot hennen en de nieuwe haan is een New Hampshire, allemaal van 2017:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Karate-kip (nou ja, haan):
Afbeelding

Ik denk dat ik straks in het voorjaar nog een beetje wil uitbreiden met 2 hennen erbij. Maar dan moeten we eerst een groter nachthok bouwen :+

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:47

Haantje verdrukt? in de nacht, mijn kippen slapen op 1 hoop, haantje was half zo groot als hennen en kroop er ergens onder/tussen/tegen de wand aan. En 1 hen overleden aan onbekend (late en rare rui). Wel sinds 28/12 langzaam weer aan de leg, van 1 ei elke 2-3 dagen zit ik sinds vandaag op 3 om de dag uit totaal nog 5 hennen (wyandotte kriel van nu 1,5 jaar). Rest zit prachtig glanzend in de veren en is mooi rond, plomp kipje zoals dubbel doel kip als wyandotte hoort te zijn.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:39

Hier zouden er in november kippen komen maar wegens wat tegenvallers in de tuin en dus de verbouwing van het kippenhok hebben we dat uitgesteld tot het voorjaar.

Ik wil het graag in 1x goed doen in plaats van een tijdelijk hok neer te moeten zetten door tijdnood.

(En het nachthok heb ik al 3x overnieuw ontworpen doordat ik nieuwe informatie kreeg via oa dit topic)

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 08:35

Vandaag ga ik met mijn vader aan de slag voor het nachthok van de Orpingtons die ik volgende week ga halen (het grote ras).
De bouwtekening is uitgewerkt en het moet een soort stal in stal worden <<)

Ofwel een stuk stal afgezet voor de kippen :=

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:49

Hier gaat het goed met de kippen. De oude australorp is in de rui geweest en zit nu weer mooi in de veren, legt alleen geen eieren. De twee Isa Browns ruien nauwelijks en leggen elke dag een ei. Ik sta echt verbaast over deze kipjes. Gezellig, rustig, nieuwsgierig, geen rui, niet broeds, elke dag een ei... het zijn toppers!

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:32

Onze grote Orpingtondames leggen al een paar maanden niet meer. We hebben geen verlichting in het hok, dus ik hoop dat ze dit voorjaar weer zin krijgen om ons met eitjes te verblijden :).
Ik vind het geweldige dieren, heerlijk rustig en prachtig bovendien.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:38

@diegene die grote Orps hebben.
Merken jullie dat dit soort anders is dan andere soorten en het hierdoor intensiever is qua verzorging/houden van dit ras?

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:46

Ik heb niet zoveel ervaring met andere rassen en ik heb ze nog niet zo lang (sinds juni) maar ik ondervind geen struggles qua verzorging met ze. Naar mijn idee zijn het hele zachtaardige, lieve grote pluizenbollen. Ik wou geen ras met pootbevedering omdat dat juist voor ons niet zo heel handig is (ze lopen overdag los in de tuin en het kan wel eens modderig zijn).

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:05

Murosch schreef:
Ik heb niet zoveel ervaring met andere rassen en ik heb ze nog niet zo lang (sinds juni) maar ik ondervind geen struggles qua verzorging met ze. Naar mijn idee zijn het hele zachtaardige, lieve grote pluizenbollen. Ik wou geen ras met pootbevedering omdat dat juist voor ons niet zo heel handig is (ze lopen overdag los in de tuin en het kan wel eens modderig zijn).


Inderdaad hele makkelijke kippen! Ik heb er ook 4, wil nooit meer anders!
Ook australorps gehad maar die hebben een totaal ander karakter. Orpingtons zijn echt gezellige rustige kippen.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:59

Maar qua verzorging dus ook makkelijk om te houden begrijp ik.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:31

yvje86 schreef:
Maar qua verzorging dus ook makkelijk om te houden begrijp ik.


Zou niet weten wat ze qua verzorging extra nodig hebben tegenover een ander ras.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:29

De bouw van ons kippenhok is eindelijk begonnen :D Zal nog wel even duren met ons drukke programma maar het begin is er.

We hebben besloten om het tuinhuisje toch te houden en aan 1 kant te vervangen door gaas. Daardoor is het (zo goed als) winddicht. In dit hok komt een nachthok te staan. Aan het tuinhuisje komt een ren vast.
Het nachthok is 222x115x200 (meerder verdiepingen). Het tuinhuisje is 400x250x250. De ren wordt 300x450.
In de ren komen planten te staan waar de kippen tegen kunnen zodat het toch een beetje tuin is. Er staat in de ren ook een middelhoge boom. De kippen mogen als we thuis zijn gewoon in de hele tuin (1000m2) maar de ren is er voor als we eens een feest geven of op vakantie zijn. Ik weet dus dat de oppervlakte net aan voldoende is maar dit wordt dus eigenlijk alleen voor de uitzonderingsdagen gemaakt.

Als het goed is is alles eind maart af.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:36

Ik hoor van iemand dat je de konten van de kippen vaak schoon moet maken omdat ze zo veel veren daar hebben dat het heel erg vies wordt.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 03:12

yvje86 schreef:
@diegene die grote Orps hebben.
Merken jullie dat dit soort anders is dan andere soorten en het hierdoor intensiever is qua verzorging/houden van dit ras?


Hier 10 grote orpington buffs, ze zijn geweldig <3 heel rustig en zachtaardig en weinig getok. Veel minder dan de wyandotte krieltjes die we ervoor hadden.

Verder niks geen extra speciale verzorging hier en ze doen het gewoon goed nog steeds dus vind het ook zeer makkelijke kippen om te houden :j

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 07:50

Ah bedankt! Was lichtelijk afgeschrokken toen ik van een fokker begreep dat het véél meer werk is dan een standaard kip. Of sowieso veel meer werk dan een ander (huis) dier.
Maar jullie hebben me toch wel gerust gesteld.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:30

Ik heb orpington krielen, en dat zijn ook hele leuke makkelijke dames.
Enige nadeel is dat die van ons echt behoorlijk kunnen gillen... Vooral 's ochtends, als ze het licht in de slaapkamer hebben zien aangaan of ons gordijn hebben zien bewegen. :')


Ik heb overigens nu een broedse kip erbij, maar nu stoppen álle kippen opeens met leggen. Is dat bekend voor iemand?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:47

Nu hier weer activiteit is, kriebelt het hier ook al om 2 kippen bij te halen. Aan de ene kant wil ik er wel weer 2 adopteren uit de legindustrie (die zien er beter uit dan mijn legkipje dat niet uit de industrie komt). Maar aan de andere kant wil ik iets "anders". Deze durven namelijk even goed mijn honden aanvallen :+
Heb ooit New hampshires gehad, maar die kosten hier in de omgeving 4x meer dan een simpele legkip en dat verschil vind ik wel redelijk groot... Maar ik geef toe dat ik mij ook nog helemaal niet verdiept heb in de wereld van kippen. Enige vereiste niet al te makkelijk broeds worden.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:13

Wij hebben een haan in de aanbieding: https://photos.app.goo.gl/URO8s0gzWQakVVpL2
Geen idee wat voor ras het is! Hij is bij ons uit het ei gekropen! Als iemand interesse heeft....

Wat geven jullie eigenlijk aan ontwormmiddel, anti-luismiddel, vitaminen etc.? En hoe vaal geven jullie dat?

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:40

Toch nog even wat snelle vragen zodat ik weet wat ik nog moet aanschaffen:

Wat ik heb begrepen voer je de kippen kippenkorrel en maagkiezel. Grit en graan mag maar is niet perce nodig. Wat is een goede korrel en waar kopen jullie dit? Zelfde vraag voor kiezel.
En doe je de kiezel ook in een voerbak of leg je dat op een schotel?

En wat gebruiken jullie als strooisel op de grond in een dichte ren? Ze krijgen hier een stuk open ren (met gras) en een stuk dichte ren (ondergrond beton). Wat gooi je als strooisel op het beton?

En ik lees iets over licht in de wintermaanden? Waar is dit goed voor en waarom zou je dit wel of juist niet doen?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:49

zolang ik niet het idee heb dat er iets mis geef ik eigenlijk niks bij en als ze hoesten/niezen of ik zie wormpjes dan zeg ik dat bij de voerhandelaar/boer waar ik het eerste koppel gekocht heb en ook mijn voer haal en die geeft iets mee voor in het water en weekje later is alles terug gezond.
De eitjes veiligheidshalve wel 2 weken niet bruikbaar.

Ik geef zelf altijd graan met een legkorrel bij tussen gemengd en wat grit als ik merk dat de schalen te dun worden (anders eten ze het toch niet). Gooi alles op grond, ze scharrelen alles door elkaar.
Licht wordt in de industrie gebruikt om de dagcyclus te verkorten zodat de kippen bijna 2 eieren per dag leggen. Mss dat je bij niet-legkippen de winterstop kan voorkomen...

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:03

Ik voer legkorrel van garvo!
In de ochtend grijgen ze een klein handje graan, ik heb orpingtons en die vervetten snel dus ik houd het bij voornamelijk legkorrel.
Grit en maagkiezel bied ik ze onbeperkt aan op een schotel.

Ontwormen doe ik 1 keer in de zoveel tijd en af en toe wat appelazijn in het water voor een goede darmflora.

In het nachthok heb ik zaagsel en in het legnest ligt hooi.
De kippen lopen bij ons in de tuin gewoon op gras. (180m2, en we hebben 4 kippen dus het gras blijft ook gras!)