Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 371 [ 9262 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 371  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beginnen met kippen houden

 
Profiel   

Wij hebben hollandse kriel kippen en vind die zelf echt helemaal geweldig, vliegen ook niet over een hek ofzo heen. Kunnen trouwens helemaal niet vliegen alleen fladderen. Ze leggen hele schattige lekkere eitjes.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-13 20:24 



 
Profiel   

Die van ons kunnen ook niet vliegen, maar fladderen gerust de boom in. Wist niet wat ik zag de eerste keer dat ik er kwam :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-13 20:22 



 
Profiel   

En, TS hoe staat het met de voorbereidingen? :D
Ik las in een boek dat eieren formaat S zo'n 53gram zijn. Het kleinste eitje wat we nu hier hebben liggen is 34gram en het grootste 49 <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-13 10:51 



 
Profiel   

Ik had eerst wyandotte krielen, maar die werden erg vaak broeds en leggen idd in de winter slecht.
Nu heb ik er grote barnevelders bij die leggen veel regelmatiger en stoppen niet.
Ook heb ik kruising wyandotte en barnevelder uitgebroed! Als je ze los laat lopen zou ik wel voor een ras kiezen dat slecht kan vliegen.
Grotere kippen die loslopen worden minder snel prooi van jachtvogels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-13 11:09 



 
Profiel   

Voor de liefhebbers heb ik trouwens nog n Barneveldse haan van 8 mnd die een nieuw plekje zoekt! Mag zo opgehaald worden! Op de veluwe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-13 11:11 



 
Profiel   

Ik ben erover uit dat ik wyandottes wil, ben nu de tuin kipklaar aan het maken en mijn lokroep aan het oefenen.
Vanaf juni ga ik kippen houden, dus moet nog even geduld hebben. Wil het liefst 2 hennen en een haan, en dan verschillende kleuren. Maar ik kan ook kipjes krijgen van sassefras hier op bokt dus moet even kijken wat ik doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-13 13:02 



 
Profiel   

Wij hebben dus 3 Wyandotjes. En die zijn nu alle 3 hardnekkig broeds :+
We hebben al verschillende dingen geprobeerd maar ze houden stug vol...
Als een hen geen broedeieren heeft maar wel broeds is (zoals bij ons dus) houden ze daar dan wel ooit een keer mee op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-13 13:25 



 
Profiel   

Klijntje schreef
Wij hebben dus 3 Wyandotjes. En die zijn nu alle 3 hardnekkig broeds :+
We hebben al verschillende dingen geprobeerd maar ze houden stug vol...
Als een hen geen broedeieren heeft maar wel broeds is (zoals bij ons dus) houden ze daar dan wel ooit een keer mee op?


Ik heb weleens gehoord dat je het nachthok dan moet sluiten, maar dan liggen mijn eieren overal, dus ook niet handig :P
Ik haal ze er in de ochtend en middag vanaf (druk ik ze uit het nachthok :P) dan zijn ze érg boos en kakelen de hele boel bij elkaar en proberen mij te pikken :+ maar dan gaan ze wel drinken en eten, om vervolgens weer op 'het nest' te gaan zitten. Dat maakt mij niet uit, als ze maar eten en drinken. Ze kunnen zich namelijk ook doodbroeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-13 13:34 



 
Profiel   

Ja, dat wist ik. We zorgen/controleren wel of ze er tenminste 1x per dag vanaf komen om te eten en drinken en dat doen ze wel.
Ik kreeg o.a. via kippenforum.nl ook verschillende tips. Ik heb nu het legnest weggehaald en de bodem van het nachthok kaal gemaakt (daar lag eerst zaagsel op). Ik wil het nu even zo proberen, de volgende optie zou dan - blijkbaar - eenzame opsluiting zijn in een kaal, koud kooitje.
Maar goed, de jouwe leggen dus nog wel? De onze niet meer nu. We hebben ze voor de lol, maar óók voor de eitjes, dus ik hoop wel dat ze dat ooit weer gaan doen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-13 14:08 



 
Profiel   

De broedse kip legt niet, maar zit wel op de eieren van de anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-13 14:10 



 
Profiel   

hier ook kippen!
heb thuis 2 wyandottes een zwart witte en een grijs witte had ook een bruine witte maar dat bleek een haan te zijn helaas dus die is terug naar de boerderij
ze komen van de boerderij waar mijn paarden staan, en daar zorg ik ook voor de kippen!
daar hebben we brahma's wyandottes zijdehoenders lakenvelders en nog wat losgeslagen spul :P
ik ben erg blij met me wyandottes, ze leggen prima, elke dag een ei per kip ze zijn best tam, eten makkelijk wat uit je hand en maken niet te veel geluid(vooral voor de buren leuk)
ik voer ze legkorrels van de welkoop, met een handje graan voor te scharrelen, en ze krijgen ruwvoer voor kippen in zo'n houdertje om op te hangen (is een soort luzerne vinden ze heerlijk)
en een schaaltje met grit en andere kiezeltjes enz.
in de winter maanden lopen ze hier los door de tuin, in de zomer maanden blijven ze in de ren, omdat er anders geen tuin overblijft

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-13 14:26 



 
Profiel   

Klijntje schreef
Wij hebben dus 3 Wyandotjes. En die zijn nu alle 3 hardnekkig broeds :+
We hebben al verschillende dingen geprobeerd maar ze houden stug vol...
Als een hen geen broedeieren heeft maar wel broeds is (zoals bij ons dus) houden ze daar dan wel ooit een keer mee op?


Bij mij blijven de wyandottes met grote regelmaat broeds worden en 's winters leggen ze ook al niet, ondanks lampen en verwarming. Daarom heb ik er nu barnevelders bij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-13 18:33 



 
Profiel   

ik heb ook 2 kippen en die zijn zo mak als eeen lammetje, de truc is ze gewend laten raken aan het erf, tot waar ze mogen en waar niet, ze regelmatig oppakken (moet niet persé), voeren uit de hand en uitzoeken wat ze het liefst eten. Als je dat een tijdje volhoudt dan lopen ze zo achter je aan als je het erf over loopt. Kippen zijn ook uitstekende verticuteerders! Wel zorgen dat ze niet onder een auto lopen! :+
willemieke schreef
Klijntje schreef
Wij hebben dus 3 Wyandotjes. En die zijn nu alle 3 hardnekkig broeds :+
We hebben al verschillende dingen geprobeerd maar ze houden stug vol...
Als een hen geen broedeieren heeft maar wel broeds is (zoals bij ons dus) houden ze daar dan wel ooit een keer mee op?


Bij mij blijven de wyandottes met grote regelmaat broeds worden en 's winters leggen ze ook al niet, ondanks lampen en verwarming. Daarom heb ik er nu barnevelders bij..

als een kip broeds is moet je der altijd van haar nest jagen en de eieren wegnemen, ze kan zich letterlijk doodbroeden door niet te eten en drinken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-13 12:18 



 
Profiel   

Nayomie schreef
CK88 schreef
Ik heb ook 5 wyandottes, wat een heerlijke beessies :))
Ze leggen iedere dag wel wat eitjes in de winter houden ze een stop, en als het echt héél warm is leggen ze ook niet. Ik vind dit niet erg want daardoor leggen ze langer door als een 'gewone' barnevelder bijvoorbeeld omdat een kip een bepaald aantal eiercellen heeft ofzo? (correct me if i'm wrong, want het is puur info wat ik heb opgezocht op internet destijds)
Helaas worden ze nu wel heel oud, en leggen ze niet meer zo goed. Ik denk dat ze volgend jaar in de soep gaan (maar vind ik wel zielig ondanks dat ze een mooi leven hebben gehad :') )

Ik voer Garvo, dit is het beste voer omdat het biologisch is, en de kippen vinden het héérlijk. Grit enze zit er al door. Het is wel duur, maar je eieren worden er echt lekkerder van!

Eerst zaten ze zo, maar dat vond ik al snel te klein dus liepen ze lekker los in de tuin.
[ Afbeelding ]

Helaas vreten ze alles op en scheten ze overal :+
[ Afbeelding ]
Toen hebben we er maar een hekje voor gemaakt :))
Ik wil nu een nieuw kippenhok, gewoon 1X1 en dan op 4 poten dus geen ren erbij aan. Zooi achter het kippenhok gaat weg, onder het kippenhok wordt dan betegeld en komen de voer en waterbakjes te staan.

We wonen in een woonwijk, dus geen vossen. En we hebben een marter verschrikker :)

Maarre, vliegen ze er niet overheen? :P

Wij knippen de vliegpennen af, het doet geen pijn hoor! (alleen maar voor hun eigen goed)
En die eitjes, als een kip eieren legt gaat dat in het begin altijd klein, en dan groter, groter, groter, en nog groter tot ze normaal van grootte zijn.
Trouwens, de meeste mensen denken dat kippen om de 24 uur een ei leggen, dat is niet waar, ze leggen een ei om de 25 uur, ze leggen altijd een uur later dan de vorige dag, dus dag1 bv. om 4 uur, dag 2 om 5 uur, dag 3 om 6 uur, enz. enz. dus niet schrikken als er op een dag geen eitje ligt.
Als je een haan houdt, moet je wel ff overleggen met de buren, ik denk dat zij niet om 5 uur 's morgens gewekt willen worden? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-13 12:21 



 
Profiel   

lovehorsesXD schreef
als een kip broeds is moet je der altijd van haar nest jagen en de eieren wegnemen, ze kan zich letterlijk doodbroeden door niet te eten en drinken!


Ja, dat weet ik :) Zie eerdere post. De onze komen er uit zichzelf ook wel een keer af trouwens

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-13 15:53 



 
Profiel   

Klijntje schreef
lovehorsesXD schreef
als een kip broeds is moet je der altijd van haar nest jagen en de eieren wegnemen, ze kan zich letterlijk doodbroeden door niet te eten en drinken!


Dat doen we ook altijd en eieren worden elke geraapt maar dat helpt niks, een wyandotte is gewoon veel broeds!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-13 16:16 



 
Profiel   

Het is zover!
Vandaag heb ik de kipjes bij de buurman opgehaald, ik mocht (moest :') zelf het hok van 0,5 bij 2 in en dan deed hij de deur wel dicht zodat ik ze kon 'vangen'. Heb hem even onzeker aangekeken maar toen besloten dat kippen houden begint bij het vangen.

Ging snel en makkelijk, wat zijn ze lekker zacht. Een mooie witte wyandotte met beetje zwart bij de nek, en een bruintje kriel die nogal zenuwachtig doet en ook een beetje gehavend is.

Nu mijn vraag, hoeveel voeren jullie? Ik heb scharrelmix gekocht en ze ong. 4 handjes gevoerd. En verse spinazie en mais en beetje brood. Mag dat wel brood? of raken ze verstopt? oeps.

Nou, t witje doet het goed, de ander is een stresskip, even de tijd geven. Ze zitten nog in een soort van ren, maar mogen later ook vrij lopen, tenzij ze mijn atelier in lopen, dat is NIET de bedoeling.

Mijn lokroep is alsvolgt ; kippe kippe kippe kippetjes koooooom maarrr & hey lieve kippekopjes

Gaan ze pas op stok als het donker wordt? Want ik ga altijd vroeg naar bed 21.30 uur en dan kan ik het hok niet afsluiten, tips?

Wat zijn ze grappig en LEUUUUK, vooral als ze staan te luisteren met hun koppie schuin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-13 19:33 



 
Profiel   

Haha, mooi dat het zo goed ging :) Wij voeren 's ochtends 2 handjes (voor 2 kippen) maar ook 's middags wat dingen als appels enzo. Ik weet niet of brood goed is...

In het begin (ik weet niet of dat nodig is) vingen wij ze 's avonds om ze in het hok te zetten als het ging schemeren, na een tijdje gingen ze toen zelf.

Gefeliciteerd met je beestjes! Foto's? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-13 19:41 



 
Profiel   

*\o/* probeer ze nu op te laden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-13 20:01 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

t ziet er nu een beetje armoedig uit, maar het gras is net ingezaaid en moet dus nog goed groeien voordat ik ze los laat.
Nu hebben ze droge grond en onder het hok stenen, los zand en wat plantjes (onkruid :') )

Oja en de waterbak ga ik nú op stenen zetten, jemig wat een zooitje maken ze ervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-13 20:08 



 
Profiel   

Ziet er netjes uit allemaal. Over dat hek gaan ze heen vliegen ;)
Brood kun je alleen geven als het gedroogd is, anders kan het opzetten in de maag.
Als ik jouw was zou ik je kippen sowieso de eerste 2 weken binnen houden. Dan kunnen ze wennen aan hun stok, aan jouw en de plek. Zo onthouden ze waar ze voer krijgen en komen ze altijd daar terug als het gaat schemeren om op stok te gaan;)
Wij geven ze onbeperkt voer, maar ze moeten dan ook iedere dag een ei leggen, normaal geef je 50g per kip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-13 20:11 



 
Profiel   

Mooie kipjes! (sorry, ik weet verder niets nuttigs te zeggen... :P maar wilde dat dus even zeggen :+)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-13 20:14 



 
Profiel   

Is dat bruintje een buff wyandotte? Die heb ik ook!!

Correctie ik heb n buff colombia!


Laatst bijgewerkt door willemieke op 05-06-13 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-13 20:16 



 
Profiel   

Nou dat ziet er goed uit hoor, leuk! Dat hek lijkt me wel hoog genoeg (behalve als ze op het trapje gaan staan).
2 weken in het nachthok lijkt me wel wat lang... Ik moest de mijne van de vorige eigenaar 24u in het hok houden en dat vond ik al zielig, dus niet gedaan en idd ze gingen niet op stok. Dat duurde wel een paar weken. Maar het legnest wisten ze meteen te vinden.
In het nachthok staat een bakje met legkorrel, zodat ze altijd wat hebben. Verder strooien we nog 2xdgs bij. Bovendien mogen ze hier overdag vaak een aantal uur los in de tuin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-13 20:19 



 
Profiel   

Nou het gaat goed hoor, ik was gister gaan wandelen en toen ik terugkwam om 21.30 uur zaten de dames al keurig netjes op stok <3 én lag er een eitje! Vanmorgen het deurtje weer opengemaakt en pik en puk liepen doodbraaf het trappetje af. Gaat helemaal goedkomen denk ik zo.

Scheelt misschien wel dat ik ze gister eerst in het hok heb losgelaten en ze de weg al kennen. Maar volgens mij weten ze prima wat er van hen verwacht wordt, en ze vliegen ook niet over het hek. ( tot nu toe :') )

Leuk hoor, alleen vergeet ik steeds dat ik ze heb, en denk dan wat hoor ik toch voor raar geluid? :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-13 10:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 371 [ 9262 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 371  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen