Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:20

Poeh, erg lastig vind ik dat. Zou gokken dat die lichtere misschien een haantje is

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:04

Die met kuif denk ik een haan, eenalaatste een hen ,;andere twijfelgeval.

Mijn haantje verhuisd vandaag naar de kinderboerderij die bij de camping hier in de straat hoort, gelukkig goed nieuw huisje

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 23:00

Onze knuffelhaan is tijdens onze vakantie helaas overleden. Hij was al wat ouder. Nu komt een van de 2 buurhanen blijkbaar wat vaker op bezoek. Maar deze blijft (nog) niet voor de nacht; dan gaat hij elke keer weer terug naar zijn eigen hokkie.

Maandag komen hopelijk eitjes uit. Vlak voor onze vakantie vroeg onze buuv of we nog wat eitjes voor haar haden voor in de broedmachine. Hopelijk komen die van ons uit. Dan hebben we tenminste nog nakomelingen van onze mooie haan x witte legkip.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:49

Afbeelding
2 van mijn geredde schepsels! Ik had er pas 7 aangeschaft :')

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:22

@ Lukie: wat een mooie kippen. Wat voor ras is dat?


Isabonny schreef:
Onze knuffelhaan is tijdens onze vakantie helaas overleden. Hij was al wat ouder. Nu komt een van de 2 buurhanen blijkbaar wat vaker op bezoek. Maar deze blijft (nog) niet voor de nacht; dan gaat hij elke keer weer terug naar zijn eigen hokkie.

Maandag komen hopelijk eitjes uit. Vlak voor onze vakantie vroeg onze buuv of we nog wat eitjes voor haar hadden voor in de broedmachine. Hopelijk komen die van ons uit. Dan hebben we tenminste nog nakomelingen van onze mooie haan x witte legkip.


Helaas zijn er geen kuikens uit de eieren gekomen (ik denk dat onze oude haan net de kippen "pakte" die geen eieren meer legden).
Maar de buurhaan, een mooie rode met zwarte staart krielhaan, blijft inmiddels ook overnachten. Die heeft het nu helemaal bij ons gevonden.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:21

Een wyandotte en een cochin.
Ik had er al meer als mijn eigen toegestane hoeveelheid maar deze waren het terrein op gegooid bij een boer die ik ken.
Liepen in een laag stront naar eten en drinken te zoeken en de cochin had een heel slecht oog en veel te mager.
Dus heb ze meegenomen en ik kijk even wat ik ermee doe
Afbeelding

Dit is de rest, 2 kriel kruisingen en 5 witte legkippen kruisingen. Niet de meest voordelige foto na een dag baggeren en vieze vloer :')
Ik denk niet dat ik alles zelf houd maar komt goed :)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:31

Super leuke kipjes die twee LukieBradley.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:27

Dankjewel! Ik hoop dat hier ook nog tips voorbij komen.
Ga deze week een tekening maken zodat ik een kippenren kan gaan realiseren op mijn plaats.
Zal nu nog op kleiner budget moeten omdat de aanvoer onverwachts was :')
Dus als iemand tips heeft voor de grote van een buitenren?
Gaat dan om 9 stuks waarvan 3 iets kleiner blijven.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:39

Minimum is 1 kip of 1kg/m2. Maar hoe groter hoe beter, zeker als ze daar permanent in zitten. Lopen ze verder regelmatig los, dan kom je daar redelijk mee toe.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 23:26

Ik wou 4 bij 1,5 maken (groter kan zelfs nog als zou moeten. Ze kunnen dan binnen in de schuur en die heb ik niet gemeten maar die is 2,5 a 3 breed en zo breed als de plaats. 5 a 6 meter zoiets. Lijkt me genoeg als ze ook regelmatig de ren uitkunnen
Ze kunnen binnen buiten omdat we bedacht hebben een gat in de muur te slijpen :')

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:46

Ik hoop dat ik binnenkort de kippen weer lekker vrij rond kan laten scharrelen. Ze leven nu al weken op maar 30 m2 (winterren, vanwege de haviken) en je merkt dat ze echt meer ruimte willen. Vooral omdat één van hen daar al eens van heeft mogen 'proeven'. We gaan het binnenhok in ieder geval nog groter maken, omdat ik nog meer kippen wil. We hebben nu 4 'normale' leghennen en twee Ayam Cemani's. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 00:07

Stil hier!

Sinds gister woont Meneer Fluf bij ons. Een onwijze knuffel. Gevonden door iemand in het bos en naar ons toe gebracht. Snap echt niet hoe je zo een dier kan dumpen. Ow toch een haan, weg ermee...

Hij is hier welkom. Meneer moet het nog even doen met de vangkrat en af en toe onder toezicht in de tuin. Want 3 hanen is teveel in 1 hok, dus even een onderkomen voor 'm in elkaar zetten dit weekend.

Afbeelding

Maar beter zo als in het bos..

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 06:16

Wat een prachtig haantje en tof dat ie bij jou welkom is.
Mijn haan is verhuisd naar de camping boerderij, rust weer hier bij de dames en mijn ochtend rust.

Afbeelding
Afbeelding

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:39

Ohhh meneer Fluf is geweldig!!

Ik heb jullie hulp nodig...
Ik had een kipje die voor het eerst broeds was van de week, gister besloot ze van haar nest af te komen aangezien er helemaal geen eieren inlagen.. maar nu wordt ze door de andere 3 kippen en 1 haan aangevallen.. ze jagen echt op der. Terwijl ze tot 2 dagen geleden echt het lievelings vrouwtje van de haan was en hij beschermde haar juist onwijs. Haar broed plekje was ook gewoon naast waar de rest slaapt en eet enzo. Nu zag ik ook een klein wondje boven haar snavel. Wat moet ik doen? Moet ik haar uit de groep halen? Of het aankijken? Ik wil uiteraard niet dat het echt mis gaat.. maar als ik haar nu apart zet, wanneer kan ze er dan weer bij en hoe? Ik snap er niks van, help!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:03

Wondjes met bloed zijn dodelijk, want daar blijven de anderen aan pikken, zolang even apart of je moet zalf oid hebben dat het goed afdekt.

Kippen kunnen vreselijke rotzakken zijn naar elkaar en als er 1 buiten de groep valt op zo'n manier is ingrijpen gewenst.
Is er misschien een tekort qua voeding dat ze agressief worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:46

Lastig als er opeens ruzie in de tent is.. wel oppassen inderdaad met een wondje.

Meneer Fluf is hilarisch. Hij begint het kip-zijn te ontdekken, dus voelt zich gelukkig ook op de grond meer op gemak ipv enkel op schoot. Ook haantjes gedrag wordt ontdekt. Keihard achter mijn weglopende vriend aanrennen, in z'n voet pikken en snel weer wegrennen _O-

En dan heel beledigd kijken als je hem oppakt. Maar hij lijkt zich er wel ook bij neer te leggen dat wij de baas zijn en niet hij. Ben ook niet echt onder de indruk van zo'n fluffy waggel geval :')

Vandaag liepen de andere krieltjes ook los. En hij mocht best aardig bij ze in de buurt. Hij vloog wel het oudere haantje aan na een tijdje (om direct weer hard weg te hollen) en de pittige tante haalde na een poosje toch ook even uit. Dus voorlopig nog apart naast de ren en als ze los lopen erbij. Voor de eerste keer ging het best aardig..

Afbeelding

Afbeelding

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:08

Wondjes met bloed zou ik er uit halen als de andere haar daarop aanvallen.
Ik heb een groepje van 7 en door een oude breuk heeft eentje 3 maanden getobt met die plek
Ging steeds open doordat ze het zelf aanpikte en hele bloedbaden. De rest liet haar met rust.
In dit geval is dat niet zo dus wel scheiden.

Meneer fluf is cool :D

Afbeelding

Hier vanmorgen de 2 binnen kippen de hele dag buiten gedaan.
Lekker ruzieen door de tralies :')

Afbeelding
Mijn witte industrie kuikens zijn toch veel feller en nieuwsgieriger dan de andere
De grootste altijd vooraan en 1 hen daarvan is de baas :')

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:38

Heb ze nu inderdaad even apart gezet, thanks voor het advies! Echt heel vervelend! Zeker omdat ik niet begrijp waar het ineens door komt. Ze zijn vanaf dag 1 uit het ei samen, sinds April hier. En er is nooit iets aan hun situatie veranderd. Ze hebben meerdere voer plekken, binnen en buiten, onbeperkt toegang toe. Hebben echt súper veel ruimte. Ze zochten haar ook echt gericht op om te jagen. Ook als zij zich al afzonderde. Het enige wat veranderd is, is dat zij als enige broeds is geworden en 2 dagen (waarbij ze er ook afentoe afkwam) in een broedbakje gezeten heeft. Die wel gewoon is naast waar de rest slaapt.

Hoe zouden jullie ze straks weer introduceren als het wondje helemaal weg is? S'avonds laat als ze gaan slapen of?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:39

Merell123 schreef:
Heb ze nu inderdaad even apart gezet, thanks voor het advies! Echt heel vervelend! Zeker omdat ik niet begrijp waar het ineens door komt. Ze zijn vanaf dag 1 uit het ei samen, sinds April hier. En er is nooit iets aan hun situatie veranderd. Ze hebben meerdere voer plekken, binnen en buiten, onbeperkt toegang toe. Hebben echt súper veel ruimte. Ze zochten haar ook echt gericht op om te jagen. Ook als zij zich al afzonderde. Het enige wat veranderd is, is dat zij als enige broeds is geworden en 2 dagen (waarbij ze er ook afentoe afkwam) in een broedbakje gezeten heeft. Die wel gewoon is naast waar de rest slaapt.

Hoe zouden jullie ze straks weer introduceren als het wondje helemaal weg is? S'avonds laat als ze gaan slapen of?


Nieuwe doe ik meestal tegen de schemering erbij in het hok. Over het algemeen gaat het daarna dan goed.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:05

Afbeelding
Eerste kuikentje geboren. <3 *\o/*

Kan je nu al een beetje zien hoe het gaat worden betreffende kleuren, want viel mij op dat dit kuiken stippen op zijn rug had.

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:08

Geeft geen enkele garantie .. hier 3 leuk gekleurde kuikens. Twee werden compleet wit en slechts 1 is mooi gekleurd.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:15

Lege schillen van de eieren verwijderen en wanneer.

Dan maar afwachten. :D

Viev1
Berichten: 357
Geregistreerd: 20-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:10

Ik lees al een tijdje mee en wat een leuk topic dit.
Wij hebben sinds deze zomer 2 cochin kippen en 2 zijdehoenders. Als kuikentjes gekocht en het blijken nu 2 haantjes en 2 hennen te zijn. Er kan gelukkig 1 haantje blijven, maar de andere moet weg. |(
Wat doen jullie als je teveel hanen hebt?
Misschien iemand hier nog op zoek naar een lief wit zijdehoender haantje? Mag eventueel samen verhuizen met het zwarte hennetje omdat ze graag samen zijn :+:

Viev1
Berichten: 357
Geregistreerd: 20-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:13

Afbeelding


Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:25

Op facebook is een groep speciaal voor hanen die een nieuw huisje zoeken. Daar zou je ook eens kunnen proberen.