Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 21:21

ok, ik dacht gewoon voer op de grond te strooien zodat ze de hele dag wat rond kunnen pikken. Maar er is dus verschil tussen voertijd :) en rondscharrel tijd?
Moet ik dan persé iedere dag thuis zijn om ze te voeren of kan ik ook voor meerdere dagen voer neerzetten bijv. als ik een paar dagen weg ben?

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:23

Freya6 schreef:
ok, ik dacht gewoon voer op de grond te strooien zodat ze de hele dag wat rond kunnen pikken. Maar er is dus verschil tussen voertijd :) en rondscharrel tijd?
Moet ik dan persé iedere dag thuis zijn om ze te voeren of kan ik ook voor meerdere dagen voer neerzetten bijv. als ik een paar dagen weg ben?

Ik zou wel per dag voeren, anders kan je ongedierte aantreffen.
Je kunt altijd je buren vragen om te voeren. :)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 21:39

ohja, das waar van het ongedierte.

Goeie tips allemaal!

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:45


Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:47

Zou gewoon in een bak voeren. Als je rondstrooit komen er duiven, mussen, muizen, ratten,... mee-eten. In het begin lijken die musjes en andere kleine vogeltjes nog leuk. Tot ze je kilo's voer op gaan eten.

Dus gewoon in een bak in het nachthok is het beste.

Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:54

Neem eens een kijkje op www.redeenlegkip.nl
Zo een kip kan je nog een geweldig leven geven..!!!

Zijn super leuke, brutale kippen maar in het begin vaak nog wat kaal door het rotleven wat ze hebben gehad. Ze zijn uitgebuit door de legindustrie voor de "scharreleieren' en niet meer interessant voor de boer omdat ze minder gaan leggen na de eerste 11 maanden..

Ik heb er 3, ze zitten inmiddels weer mooi in de veren en leggen gewoon nog elke dag een eitje..!

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:57

Wat voor kippen had je in gedachte?
Kippen bij een pluimveehouder zijn vaak erg gewent aan bepaald aantal gram per dier, bepaald aantal uren licht, bepaalde tijd voer etc.
Heb je ook de mogelijkheid dat ze hoog op stok kunnen, daarbij geen ronde stok gebruiken, vind kip niet fijn.

Vas, dat is echt onzin. Kale kippen komt door ruien of dat ze op elkaar gaan zitten.
Onze kippen zijn aan t eind van het koppel ook kaal aan de bovenkant. Komt bij ons door de hanen.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:59

Je hebt ook verschillende soorten voor he.. niet zomaar 'die zak' bij welkoop kopen.
Voor kippen zet je een bak met legmeel neer, hoeveel verschilt per kip, dat is even aankijken hoeveel ze eten.
Daarnaast kun je ze wat graan bij geven. Dit is geen hoofdvoer! Alleen wat voor lekker erbij
Ik zou wel kiezen voor een watersilo. Zo blijft het water een stuk schoner

Haal even in de boekenwinkel of bieb een boek over kippen, zo weet je ook meteen de meest voorkomende ziekten.
Drie kippen is wel veel leuker voor ze. Zomaar weer een nieuwe erbij werkt niet altijd goed (pikorde etc)

Veel plezier!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:04

ik heb evt wel een paar kippies voor je ( leggen net eitjes ) het zijn kleine zwarte

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 09:05

dankjulliewel, weer een stapje wijzer!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:06

Als je niet elke ochtend op eieren speurtocht wilt en je kippen liever niet 's avonds in een boom aantreft dan zou ik ze eerst even in het hok houden. Kippen zijn heel honkvast maar moeten dan natuurlijk wel eerst weten wat die plek is. Anders kiezen ze zelf iets uit. Ook door 's avonds standaard bij/in het hok te voeren hou je ze netjes op hun plek. Hier lopen ze ook in de tuin en krijgen ze 's avonds voer in het hok, dit zorgt ervoor dat ze daar op stok gaan en 's morgen ook eerst hun eitje leggen. 3 keer per dag voeren doen we hier niet, is voor die van ons ook echt niet nodig. Ze hebben genoeg te scharrelen en te pikken in de tuin en erf. Maar dat zal ook van de begroeiing e.d. in je tuin afhangen. Neem je er ook een haan bij? Of alleen twee hennetjes?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 09:08

oh dankje sassefras, ik ga eerst even bij de boer tegenover informeren en kom anders per pb bij je terug.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 09:10

ok, ja ik heb een stok in mijn hok, geen ronde maar een platte. En een aardig lapje grond om het huis waar ze kunnen scharrelen, wormpjes eten etc. Een haan weet ik nog niet, wel heel leuk wakker worden, maar hoe zit dat met de bevruchting van de eitjes?
Ik heb gehoord dat het niet uitmaakt als je de eitjes raapt iedere dag of ze nu wel of niet bevrucht zijn klopt dat?

:=
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 10-05-13 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:11

Meestal gaan de kippen als het donker wordt zelf in hun nachthok zitten. Wij doen hier smorgens het hok open, zonder te voeren gaan de kippen dan scharrelen. Ze woelen wel flink wat om, dus houd daar rekening mee.

Als ze naar binnen moeten weten ze inmiddels, als je kippkipkipkip O:) roept, krijgen ze eten en rennen ze ook zo hun nachthok in. Ze krijgen dus alleen eten als weer naar binnen moeten zo, zo komen ze graag. Wij hebben weleens 20 kippen, die komen allemaal aanrennen en er blijft er geen een buiten.

Ben weleens bij iemand geweest die geen goed afgesloten hok had, alle kippen doodgebeten door een vos! Dat was een naar gezicht. Veel plezier met je kipjes!

Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:13

Carina, dat is helaas geen onzin. De kippen worden kaal omdat ze met 40 duizend kippen op een kluitje in een schuur zitten, 10 kippen op een m2, waardoor ze elkaar door stress kaal plukken. Waarom denk je dat hun snavels gekapt worden..?
Niet kunnen scharrelen, geen stofbad kunnen nemen, niet op stok kunnen en dus geen normaal kippengedrag kunnen hebben.
Mijn kippen konden in het begin niet eens scharrelen want hun poten waren niet sterk genoeg. Ze zijn bij de pluimveehouder inderdaad gewend aan kunstlicht zodat ze zoveel mogelijk eieren produceren maar dat lijkt me geen enkel probleem, ze schakelen in no time om naar een echte kip met bijbehorend verenpak.

Mijn kippen zijn overigens nooit kaal door de rui en ze gaan ook niet op elkaar zitten.
Klik anders even op deze link--->
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Zou moeder aarde hebben gekozen om een kip zo kaal te laten worden tijdens de rui..? Ik denk het niet...


EDIT: :roll: Na een blik in je profiel snap ik je antwoord over industriekippen Carina... :+
Laatst bijgewerkt door Vas op 10-05-13 09:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 09:14

:= kipkipkipkip,
ik ga vast oefenen

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:15

Saar88 schreef:
Die bij ons komen ook uit een legbatterij en kunnen prima met elkaar hoor :). Meestal worden ze alleen niet zo oud, maar dat gaat hier ook weer niet op. De oudste is een jaar of 14 :')


Inderdaad, het kan gewoon goed gaan hoorde ik ook van anderen. Misschien waren de kippen waarbij het niet goed ging niet gewend aan elkaar.
Soms zijn kippen kaalgepikt, dan zaten ze waarschijnlijk onderaan de pikorde.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 10-05-13 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:16

Onze kippen worden ook niet kaal hoor, we hebben weleens dat er een 'gepest' wordt door de andere kippen, die moet dan apart. Maar eigenlijk nooit, van rui merken we ook niets..

Wij kopen ook vaak oude legbatterijkippen. Gewoon op een veiling in DH, voor een kwartje heb je daar al een goede legkip ;)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 09:21

En waarom is 3 leuker dan twee? Is dat beter voor ze?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:30

Hier hebben wij ook kippen. Die krijgen kippenkorrel van de welkoop daarnaast nog een "snoepmix" en verder wat rauwe bladgroente. Ook wel plakken gras. Ze hebben een nacht en leghok en een grote buitenren.
we hebben 8 kippen en we hebben elke dag 6 tot8 eieren.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:47

He, wat leuk dit topic :D Wij hebben sinds een kleine twee weken kippen! Drie zwartwitte kriel Wyandottes:
Afbeelding
Wyandottes zijn vrij rustig, leggen goed en vliegen niet/nauwelijks, ideaal kipje voor de beginner. Je kunt ze vrij makkelijk tam maken, ze eten zo uit je hand. Ze leggen met z'n drietjes wel zo'n 10-12 eieren per week!
Ik kreeg van de man waar ik ze kocht, de volgende tips:
- geef ze alleen legkorrel te eten (idd zo'n grote zak welkoop voer), daar zit alles in wat ze nodig hebben om eitjes te leggen
- geen gemengd graan als hoofdvoer, want daar worden ze alleen maar dik van. En dikke kippen leggen niet ;) Als snackje kun je het wel geven, en/of om ze een beetje tam te maken, het hok in te lokken oid
- als je ze thuis hebt kun je ze het best opsluiten in het nachthok, tot de volgende ochtend. Anders gaan ze er 's avonds niet in
(ik heb dat trouwens zelf niet gedaan, omdat ik het sneu vond. En nu gaan ze dus niet op stok haha. Had dus wel naar die man moeten luisteren)
- kippen hebben véél water nodig, ik geef het gewoon uit zo'n aardewerken konijnenvoerbak. Heb dat wel wat hoger gezet, zodat ze er geen zand in spaaien. Ik vul het wel 2x per dag bij

De vorige eigenaar sprak niet over grit maar bij hem liepen ze de hele dag over het erf. Ik heb wel een zak grit gekocht, en bied het aan op een platte schaal. Als je het in de ren strooit, gaat er veel verloren.
Onze kippen hebben een ren met zandbodem van een paar vierkante meter, hierin staat het nachthok met legnest. Overdag doen we de ren open en lopen ze los door de tuin. Dan kunnen ze lekker gras en beestjes eten. Ze zijn ook dol op wortel, en maïs uit blik :D

Bloedluis is idd een probleem, die zitten niet op de kip maar in naden en kieren van het hok. 's Nachts gaan ze op je kip zitten en tegen de ochtend trekken ze zich weer terug in het hok. Het is nogal hardnekkig blijkbaar.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:04

Brahma's vind ik ook prima beginnende kippen, hele rustige en gezellige dieren :j

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:13

Freya6 schreef:
:= kipkipkipkip,
ik ga vast oefenen

:D ik roep altijd Kipppieeeeessss eeeten :D en dan komen ze me toch met een rotvaart naar dat hok gestoven _O-

Bloedluis hebben wij jaren terug een erg hardnekkige plaag van gehad. We moesten toen het hok zo nu en dan inspuiten met een speciale spray. Nu gelukkig al tijden geen last meer van.

Als je de eieren trouw elke dag raapt dan heb je er geen last van dat ze bevrucht zijn idd als er een haan bij loopt. Ik weet niet voor mij hoort het er een beetje bij de haan. Die zorgt ook erg goed voor zn dames hoor. Houdt ze netjes bij elkaar enzo.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:16

Eliine schreef:
Freya6 schreef:
:= kipkipkipkip,
ik ga vast oefenen

:D ik roep altijd Kipppieeeeessss eeeten :D en dan komen ze me toch met een rotvaart naar dat hok gestoven _O-

Bloedluis hebben wij jaren terug een erg hardnekkige plaag van gehad. We moesten toen het hok zo nu en dan inspuiten met een speciale spray. Nu gelukkig al tijden geen last meer van.

Als je de eieren trouw elke dag raapt dan heb je er geen last van dat ze bevrucht zijn idd als er een haan bij loopt. Ik weet niet voor mij hoort het er een beetje bij de haan. Die zorgt ook erg goed voor zn dames hoor. Houdt ze netjes bij elkaar enzo.

_O- dat doe ik ook altijd, en je wil niet weten hoe snel ze bij de ingang staan :+

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:19

Wij hebben twee wyandotte kriel kippen (gaat trouwens heel goed samen), die leggen heel kleine schattige eitjes.

We geven elke ochtend legvoer en graan en water, maar 's middags geven we vaak nog dingen als fruit en groente. Toen ze hier aankwamen hebben we ze in het nachthok gezet (ook omdat het a) nacht was en b) de ren nog niet af was) Daarna ong. een week denk ik 's avonds als het donker werd ze in het hok gezet, en toen snapten ze het :)

Nadat de kippen een keer helemaal in paniek waren door een kat, die ze bijna had gepakt toen we weg waren, zetten we ze nu als we weg zijn in de ren, dat gaat nu inderdaad vanzelf als je lok geluidjes maakt.

Ik hoop dat je genoeg informatie hebt, anders kan je natuurlijk altijd een pb sturen :) Veel plezier!

Edit: 1 van de 2 (die van mij :+) is heel tam, omdat ik die vanaf het begin een beetje heb 'getraind' door voer uit mijn hand te geven en soms rustig op te pakken.