Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:10

Die van mij krijgen finendo Cox en worm vd Welkoop vandaan.

Deed ook nooit ontwormen maar werd er 1 helemaal opgevreten door de wormen, zitten sinds tijdje veel mussen die mee eten en die schijnen nog wel wat parasieten mee te brengen

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:07

Dat van die mussen dat wist ik niet. Dan is het maar goed dat ik ze ook ontwormd heb, stikt hier ook van de mussen die voer van de kippies jatten :)
Onze dames hebben een nieuwe lover. Helaas vinden ze het nog geen lekker ding. Meer een ding om ff achteraan te jagen. Hij is bijna 5 maanden, nog niet stoer genoeg. Was hij maar wat meer macho. Ik zeg iedere keer tegen hem: 'geven die hennen een beurt, dan ben je van dat gezeik af'. :D
Inmiddels scharrelt hij wel op afstand met ze mee.
Links meneer De Haan, rechts een dikke doos :D

Afbeelding

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:17

Ja de muswen vinden het echt een gratis MC Donald haha

Haan hier begint nu in aanzien te winnen, werd ook steeds verjaagt maar word nu wat stoerder, maar helaas gaat ie toch echt verhuizen als een nieuw baasje zich aandient

Maar heeft dus even tijd nodig voor de haan om z'n plekje te veroveren, hij word vanzelf stoerder

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:45

oh ja, we wachten gewoon rustig af hoor. Het gaat wel iets beter, de dikke dozen zijn vooral erg onaardig als er eten in het spel is. Ik heb ze vanavond een schaaltje yoghurt gegeven, dat werd erg gewaardeerd. Schijnt goed voor de darmen te zijn (volle yoghurt met levende culturen)
En onze meneer wou ook gezellig meepraten toen we op ons terras zaten :D

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:06

Yoghurt zijn ze hier ook gek op!
Kwarktaart is ook een succes, vooral als de kipjes denken dat ze in iets stevigs pikken en vervolgens tot voorbij hun ogen weg zakken in de kwarktaart :')

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:08

_O-
en ik dacht dat die van ons verwend waren
:+

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:09

Oeh goede tips hier over ontwormen, dat ga ik ook maar even halen voor door het water heen. Better safe then sorry.

Afbeelding

Hier alles super met de kipjes, ben zo blij met ze :) . ‘Helaas’ is wel 1 van de kipjes een haan, wat ik eigenlijk niet wilde. Maar so be it. Echter begint hij nu een beetje mans te worden. Als ik het poortje s’ochtends open doe rent hij langs het gaas mee en probeert hij in mijn voeten te pikken. Dus ik dacht ik ga eens even hier om tips vragen. Kan ik iets met dit gedrag? Moet ik hem op de 1 of andere manier corrigeren of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat hij een haan is en dus mans?

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:26

De fokker waar wij onze haan laatst hebben gehaald had het toevallig hierover. Volgens hem helpt het helemaal niets als je probeert te corrigeren. Volgens hem moet je ze gewoon oppakken en laten kalmeren. Dit consequent blijven volhouden en dan zal het uiteindelijk beter gaan.
(maar zelf geen ervaring mee)

Century

Berichten: 5951
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:30

Hier ook yoghurt. Ze moesten er wel aan wennen. Eén van mijn kippen stopt echt haar hele hoofd erin. Ik heb daarna altijd witte-spikkel-kippen.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:38

oliebol, 1 van onze hennen is ziek. Verder niks aan te zien, drinkt wel en eet een klein beetje.
Heb haar apart gezet op de deel, daar is het rustig en koel. Heb haar met een spuitje geprobeerd wat verdunde yoghurt te geven. Zal me erg verbazen als ze het redt. :(

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:12

Ach wat sneu.. Heb je ook al wat extra vitamine gegeven? Ik spuit meestal wat vitaminedruppels in de bek, soms doet dat wonderen.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:13

jep, ook gedaan. Arm kippie :(

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:34

Helaas, de dikke doos is niet meer. Ze ligt nu op het dierenkerkhof naast de maisbult

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:14

aaww sterkte :(

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:46

Ach, wat sneu.. Altijd lastig wat dat betreft ben je bij kippen volgens mij bijna altijd te laat als je er wat aan ziet.

Ik heb een vraagje. Ik wil dit weekeind eens e.e.a kopen online voor de kippen, en hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Wat geven jullie als algemeen opknappertje (vitamines?), en tegen wat lichte luchtwegklachten (soms een nies en kopschudden). En waarmee kan ik bloedmijt het beste bestrijden in het hok? En ik zag al wat tips/namen langskomen qua ontworm middelen. En vergeet ik nu nog iets, wat ook zinvol is om te kopen?

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:02

He wat jammer dat ze het niet gered heeft.. Het zijn ook zo’n kwetsbare dieren, je merkt het inderdaad vaak pas als het al te laat is.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:13

klopt, kippen zijn heel hard. als je iets ziet is het meestal al ernstig
Mariska, ik bestel meestal bij kippenhuis.nl (en bij onze plaatselijke fourageboer hebben ze ook wel het een en ander)
Oregano olie voor de weerstand, en vloeibare vitaminen. Als je daar kijkt onder het kopje apotheek zie je ook wel producten mbt de luchtwegen en bloedluis bestrijden. Diatomeeen aarde is geschikt, maar dat helpt niet als er al echt een bloedluis probleem is.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:09

Kinke schreef:
Diatomeeen aarde is geschikt, maar dat helpt niet als er al echt een bloedluis probleem is.

Juist wel. Het schuurt het exoskelet van de mijt kapot wanneer ze erdoor lopen, waardoor ze uitdrogen en doodgaan. Ik heb een 2e hands houten hok gekocht (heel slim, ik weet het) die vol bleek te zitten, maar ik heb al 2 jaar niks meer gezien en ik gebruik verder niets anders.

Ik heb de binnenkant van het hok geschilderd met een papje van diatomeeënaarde, en het zit ook in droge vorm door de bodembedekking en ik strooi geregeld wat op de plekken waar ze een zandbad nemen. Ze hebben niet alleen geen last van bloedluis, maar ook niet van kalkpoten of veerluis.

Kinke schreef:
Helaas, de dikke doos is niet meer. Ze ligt nu op het dierenkerkhof naast de maisbult

Sneu, sterkte Y;(


Mariska_28 schreef:
Wat geven jullie als algemeen opknappertje (vitamines?), en tegen wat lichte luchtwegklachten (soms een nies en kopschudden). En waarmee kan ik bloedmijt het beste bestrijden in het hok? En ik zag al wat tips/namen langskomen qua ontworm middelen. En vergeet ik nu nog iets, wat ook zinvol is om te kopen?

RopaPoultry geef ik altijd, heel goed voor de weerstand. In geval van luchtwegklachten geef ik Ornipar van Koudijs. Is alleen een keer nodig geweest toen ze nog klein waren gelukkig, maar het werkte goed.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:05

hier hebben de kipjes nog best wat last van de warmte: gelukkig hebben ze in overgrote deel van de ren gewoon schaduw, krijgen 3x per dag fris koel water in de watertoren, maar ja, het is toch echt even uitzingen.... in huis is het warmer, dus dat gaat niet gebeuren.
m.b.t. wormenmiddel: denk er wel aan als je het gebruikt dat je dan min. een week de eieren kan weggooien (niet voor consumptie gebruiken): lees even goed de gebruiksaanwijzing op dit punt door.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:08

Ontwormen kan je beter doen als ze in de rui zijn, dan hoef je geen eieren weg te gooien.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:11

De ontworming die ik gebruikt heb stond op de verpakking dat eieren gewoon gegeten mochten worden,bdus denk dat dat per merk verschilt.
Mijn kippen trekken hey goed met de hitte, wel schaduw in en om het hok, en ze krijgen dagelijks een halve meloen samen met de cavia's, lekker fris en veel vocht

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:38

Ik heb de eieren gewoon terug gevoerd aan de kippen :))
Onze dames leggen toch nauwelijks nog. Eentje helemaal niet meer, de ander nog hooguit drie per week.

Century

Berichten: 5951
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:40

Hier ook veel komkommer en meloen naar de kippen en cavia's.
Meloen zaten ze even gek naar te kijken maar wordt nu vakkundig leeg gepikt.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:48

Century schreef:
Ik heb van Koudijs, Wormstop.


Ik ook

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:07

Iemand die een gokje durft te wagen, haan of hen?
mix kuikens 11 weken oud
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding