Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:04

Ik heb het idee dat mijn kippen hun water niet zo graag meer willen drinken, met name als ik er multivitamine in heb gedaan. Gaat dat spul over datum? Het is nu ongeveer een jaar oud, ik geef er niet zoveel van omdat het zo geconcentreerd is. Weet iemand hier iets over? Twijfel nu om een nieuwe fles te kopen. Of drinken kippen sowieso minder op 't moment vanwege het weer? Ervaart iemand anders dat ook zo?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:20

Iets wat open is zal gaan reageren met zuurstof en/of wat er verder in de lucht hangt bv aan geurtjes. Daar naast gaat dat spul zeker over de datum, ook omdat vitamines oxideren (verdwijnen zeg maar) onder invloed van zuurstof. Maar staat er niks op het etiket over hoe lang te gebruiken na openen?

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:08

Ik ga morgen kijken :j zal ook hun bak schoonmaken en er schoon water in doen. Denk dat ik sowieso maar een nieuwe fles haal.

Kan het ook dat ze sowieso minder drinken omdat het buiten vrij nat is? Dus dat ze via scharrelen meer water binnenkrijgen?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:19

Als hun waterbak buiten staat en het regent zoals vandaag dan zullen ze minder drinken omdat ze niet graag naar buiten gaan.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:33

Ze lopen sowieso buiten. Hun hok zitten ze alleen in als ze gaan slapen of leggen. De bak staat niet overdekt (eten wel). Ze scharrelen verder veel, ook in de regen. Als het hard regent zoeken ze wel beschutting op (bomen, struiken, onder het hok etc).
Kan me wel voorstellen dat ze niet graag in de regen drinken.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 01:24

Ze drinken sowieso veel minder als ze niet meer leggen met de korte dagen merk ik altijd.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:54

Kuiken spam:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:D

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:59

Prachtige diertjes

Mijn kippen zitten in een crisis, extreem in de rui, leggen geen ei meer en zien er niet uit haha

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:07

Tinkermuts schreef:
Prachtige diertjes

Mijn kippen zitten in een crisis, extreem in de rui, leggen geen ei meer en zien er niet uit haha

Bekend beeld, flink eiwit voeren (meelwormen oid) want nieuwe veren maken heeft veel eiwit nodig. Hier zijn er 5 van dit jaar, dus mooi in de veren en de andere 2 aardig onderweg naar nieuw. Gelukkig gaan ze via mottig naar glad en niet een half kale fase er tussen in.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:33

Bij mij is er eentje die er echt extreem uitziet haha

Ja volop meelwormen hier, rauw ei, en vitaminen in het water, ze komen er wel,bmaar wat een zooi in het hok en ren

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:43

Dit was 1 van mijn dames vorig jaar, ze zagen er echt niet uit :')

Ze zijn er nu al aardig doorheen gelukkig, vroeger begonnen.

Afbeelding

Knappe kuikens Marcella <3

Mijn kuikens zijn alweer groot. Benieuwd of ze dit jaar nog gaan leggen of in het voorjaar pas.


Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:02

Dames vinden dat ze te weinig krijgen op het moment, maar moestuin is nu gewoon veel minder dus ja ook minder groente afval. Stukje tussen de bomen krijg onkruid niet de kans en nu ook weinig insecten.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:02

Bij ons gaan de Ayam Cemani's terug naar de fokker. Ik hou het wel bij de vier leghennen. Lang verhaal in het heel kort: de beloofde hennen bleken uiteindelijk steeds hanen te zijn (en zeer luidruchtige ook :x ). Jersey Giants hebben nog mijn interesse gewekt, maar ik denk dat ik daar ook maar vanaf zie. Nu met de ophokplicht moeten mijn dieren wederom in een buitenren van maar 30 m2 leven en dat vind ik gewoon te klein. Als daar ook nog eens een nóg grotere maat kippen bij zou komen, dan wordt het wel echt dringen op de vierkante meter - even rekening houdend met de mogelijkheid dat ophokken in de toekomst nogmaals aan de orde is.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:03

Marcella schreef:
Dames vinden dat ze te weinig krijgen op het moment, maar moestuin is nu gewoon veel minder dus ja ook minder groente afval. Stukje tussen de bomen krijg onkruid niet de kans en nu ook weinig insecten.

Ik pluk om de zoveel dagen wat mestwormen uit de mesthoop (hetzelfde als regenwormen, maar dan de onderhouders van de mesthoop). Roofgoed! :D

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:19

Heb gisteren stukje gras gemaaid voor ze en dat bij ze gegooid.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:55

Ik heb 5 kuikens van ruim zes weken. Ze zitten samen met hun moeder in een apart gedeelte van het kippen hok met een lamp erboven. De lamp hangt zodanig hoog dat het meer tegen de kou is dan dat het een flinke warmte bron is. Al een aantal dagen heb ik de lamp overdag uitgezet. Maar ik vraag mij nu af hoelang ik die energie vretende lamp nog aan moet laten. Komend weekend wordt het nog echt koud. En moeders doet haar best om de kuikens wam te houden indien nodig maar ze is maar een krieltje en de haan is een groot exemplaar dus de kuikens zijn ook al flink uit de klauwen gewassen.
Iemand een idee hoe dit het besta aan te pakken?

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:11

Eh mijn kuikens hebben alleen hun (pleeg-)moeder.

Zover als dat ik weet is een lamp niet nodig als ze een natuurlijke moeder hebben om onder te kruipen.

Foto vandaag:
Afbeelding

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:30

Ja maar de kuikens zijn met hun 6 weken bijna net zo groot als moeders dus er passen geen vijf kuikens onder. En komend weekend wordt het toch wel erg koud. Nu zitten ze wel in een stenen schuurtje en ze zitten nog helemaal achterin achter een dichte plank.

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:38

Ik meld mij!
Ik heb 3 kipjes “besteld”. Het zijn Twentse Blauwe, komen van een biologische boer en het moet een sterk ras zijn.
Mijn tuin is 75m2 en de ren waar ze de komende tijd in komen is 3 bij 1 en 2 meter hoog met een dak erboven. Dus veilig voor ze ivm vogelgriep.
Geloof dat ze 4 weken zijn als ik ze mag ophalen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:32

Met 4 weken zullen ze nog warmte nodig hebben, zeker met de nattigheid en kou van nu. Overdag buiten zal vaak wel kunnen, maar 's nachts zullen ze op zijn minst naar binnen moeten tot 8 weken oud, al is het ook ivm tijd van het jaar beter te wachten tot het structureel warmer is 's nachts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:33

3x1 vind ik best krap. Bedenk dat de ophokplicht met gemak tot april kan aanhouden. Als ze echt zo jong zijn, zou ik inderdaad wel even checken hoe ze nu gehouden werden. Zomaar 24/7 buiten zijn ze wel erg jong voor. Zou niet teveel wijzigen aan daar en bij jou.

Wel mooie kippen Twentse blauwen! :j

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:01

Mijn kuikens zijn nu ruim zeven weken en ik heb het idee dat ze het niet leuk vinden dat sinds 2 nachten de lamp niet meer aan is 's nachts. Voor mij niet meer voor herhaling vat baar zo laat nog kuikens. Maar het was ook niet echt een bewuste keuze. Moeders was er vandaag gegaan en bleek buiten ons terrein te zitten broeden. Zit ik vervolgens nog met het probleem dat er volgens mij 4 haantjes tussen zitten.
Zaterdag wil ik ze bij de andere kippen laten. Kan ik het overdag een beetje in de gaten houden of het goed gaat onderling.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:24

Hanen slachten. :)*

Heb van de week weer genoten van heerlijk hanen boutje. De jongste kat ook, want had stukje afgesneden. :9

fjordjuhh
Berichten: 314
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:47

Wat leuk, zo'n actief forum over kippen houden!
Wij hebben sinds vorig jaar 40 kippen zitten achter in de tuin. Het nachtverblijf zit in de veldschuur, dus overdekt maar aan de voorkant wel open. Overdag mogen ze buiten.
Voor het voeren gebruiken we een standaard voertoren, zoiets als deze:
https://www.junai.nl/gaun-voertoren-30-liter.html?id=70887896&gclid=Cj0KCQiA2af-BRDzARIsAIVQUOeeUOhlVVN5Fqa0AtiG9LPhRL8r0M5rJ4bMXVKnp-CUX2a8TBUnIlUaAp7EEALw_wcB

Helaas zien we bij vochtiger weer dat het voer niet goed meer doorloopt en we dus regelmatig (aantal keer per dag) moeten controleren of de kippen nog voldoende voer hebben.
Is dit probleem herkenbaar en zoja, heeft iemand toevallig de oplossing?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:53

fjordjuhh schreef:
Wat leuk, zo'n actief forum over kippen houden!
Wij hebben sinds vorig jaar 40 kippen zitten achter in de tuin. Het nachtverblijf zit in de veldschuur, dus overdekt maar aan de voorkant wel open. Overdag mogen ze buiten.
Voor het voeren gebruiken we een standaard voertoren, zoiets als deze:
https://www.junai.nl/gaun-voertoren-30-liter.html?id=70887896&gclid=Cj0KCQiA2af-BRDzARIsAIVQUOeeUOhlVVN5Fqa0AtiG9LPhRL8r0M5rJ4bMXVKnp-CUX2a8TBUnIlUaAp7EEALw_wcB

Helaas zien we bij vochtiger weer dat het voer niet goed meer doorloopt en we dus regelmatig (aantal keer per dag) moeten controleren of de kippen nog voldoende voer hebben.
Is dit probleem herkenbaar en zoja, heeft iemand toevallig de oplossing?



Bij mij gaat legkorrel snel klonteren met vochtig weer, dus ik geef nu gemengd graan aangevuld met wat legkorrel. Dat gaat prima. Ze mogen nu ook best wel wat extra's zo na de rui.

Hier krijgen ze nu gemengde korrel van Garvo met vlokreeftjes.