Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:44

Nayomie schreef:
Brahma's vind ik ook prima beginnende kippen, hele rustige en gezellige dieren :j

Ja dat zei een kennis van me idd ook! Brahma's zijn wel heul groot van dichtbij vond ik :+

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:46

Ik wordt zo vrolijk van dit topic
*\o/*

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:54

Ohja ik had vóór aanschaf deze boekjes gekocht:
- Krielkippen door Wilhelm Bauer (met aanstekelijk enthousiasme geschreven, echt leuk)
- Kippen houden met plezier door Hobson & Lewis

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:05

Vas, wat voor kippen heb jij?
Niet op de poten kunnen staan en ze leven nog, is slecht management van de houder.
Ja ik ben pluimveehouder (kleine stal, kippen hebben meer ruimte, kunnen 9800 dieren in wij hebben er 8900)
Zo kaal als op die fotos heb ik ze niet. Bij ons zitten de hanen er bijna elke dag op, dus alleen daar kaal.
Excuus dacht dat je dat bedoelde.

Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:58

Sorry Carina, ik ga niet in op je vraag want je hebt blijkbaar mn bericht niet goed gelezen. Als je een relletje wilt moet je dat echt met een ander doen :)

Ik weet helaas hoe de meeste leghennen er bij scharrelstallen uitzien. De ene groep mist alleen wat bruine pluimen en de andere zijn zo kaal dat je ze alleen nog maar een nekslag hoeft te geven en een plasticje om hoeft te doen om vervolgens bij de AH in de schappen te leggen.
De rondeel en biokippen zien er beter uit en mogen hun snaveltje houden maar die zijn dan ook niet te vergelijken met "scharrelkippen"

Hoe ze er bij jou uitzien kan ik niet beoordelen vanachter mijn scherm. Je zou een fotootje kunnen plaatsen van je stal maar daar gaat dit topic niet over.
Doet van het feit niets af dat ik het al misdadig vind dat kippen gehouden worden in stallen en niet de gelegenheid krijgen om wat zonlicht op te vangen. Dat de eieren vervolgens verkocht worden als scharrelei terwijl die arme kip niet eens weet dat zn poten ook nog ergens anders voor zijn dan op een rooster te zitten..

Ik heb TS enkel de website http://www.redeenlegkip.nl aangedragen zodat ze kan overwegen zo een uitgebuite en vervolgens afgedankte legkip van 9 maanden oud op te halen en nog jaren een echt scharrelleven te geven..



Edit: Maar Carina, jij als pluimveehoudster kan mij dan vast vertellen waarom de snavels van de leghen kuikens gekapt worden..? Volgens mij, excuus als ik verkeerd geïnformeerd ben, gebeurt dat omdat ze elkaar van ellende kaalplukken en zonder puntsnavel de schade nog enigszins meevalt..
Tussen mijn ex industriekippetjes liepen geen hanen en toch waren het kale zieltjes...
Laatst bijgewerkt door Vas op 10-05-13 21:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:59

Klijntje schreef:
Nayomie schreef:
Brahma's vind ik ook prima beginnende kippen, hele rustige en gezellige dieren :j

Ja dat zei een kennis van me idd ook! Brahma's zijn wel heul groot van dichtbij vond ik :+


Niet alleen van dichtbij hoor :+

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:33

Ik heb echt geen flauw benul van kippenrassen, maar we hebben er verschillende rondlopen. Waaronder heule grote. Vogels hebben best iets engs :=

farpz

Berichten: 270
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:56

Freya6 schreef:
:= kipkipkipkip,
ik ga vast oefenen


Nee, het is: "Kiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipkipkipkipkip" :P :=

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:58

Klijntje schreef:
Nayomie schreef:
Brahma's vind ik ook prima beginnende kippen, hele rustige en gezellige dieren :j

Ja dat zei een kennis van me idd ook! Brahma's zijn wel heul groot van dichtbij vond ik :+

Haha, zijn geen krieltjes.
Maar als je begint zou ik nog niet met krieltjes beginnen (tenzij je coshins hebt), want als ze los zijn ben je heel lang bezig met vangen :Y)

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:59

farpz schreef:
Freya6 schreef:
:= kipkipkipkip,
ik ga vast oefenen


Nee, het is: "Kiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipkipkipkipkip" :P :=

:') :D

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:19

Ik heb ook 5 wyandottes, wat een heerlijke beessies :))
Ze leggen iedere dag wel wat eitjes in de winter houden ze een stop, en als het echt héél warm is leggen ze ook niet. Ik vind dit niet erg want daardoor leggen ze langer door als een 'gewone' barnevelder bijvoorbeeld omdat een kip een bepaald aantal eiercellen heeft ofzo? (correct me if i'm wrong, want het is puur info wat ik heb opgezocht op internet destijds)
Helaas worden ze nu wel heel oud, en leggen ze niet meer zo goed. Ik denk dat ze volgend jaar in de soep gaan (maar vind ik wel zielig ondanks dat ze een mooi leven hebben gehad :') )

Ik voer Garvo, dit is het beste voer omdat het biologisch is, en de kippen vinden het héérlijk. Grit enze zit er al door. Het is wel duur, maar je eieren worden er echt lekkerder van!

Eerst zaten ze zo, maar dat vond ik al snel te klein dus liepen ze lekker los in de tuin.
Afbeelding

Helaas vreten ze alles op en scheten ze overal :+
Afbeelding
Toen hebben we er maar een hekje voor gemaakt :))
Ik wil nu een nieuw kippenhok, gewoon 1X1 en dan op 4 poten dus geen ren erbij aan. Zooi achter het kippenhok gaat weg, onder het kippenhok wordt dan betegeld en komen de voer en waterbakjes te staan.
We wonen in een woonwijk, dus geen vossen. En we hebben een marter verschrikker :)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 11:27

farpz schreef:
Freya6 schreef:
:= kipkipkipkip,
ik ga vast oefenen


Nee, het is: "Kiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipkipkipkipkip" :P :=


_O-

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:28

CK88 schreef:
Ik heb ook 5 wyandottes, wat een heerlijke beessies :))
Ze leggen iedere dag wel wat eitjes in de winter houden ze een stop, en als het echt héél warm is leggen ze ook niet. Ik vind dit niet erg want daardoor leggen ze langer door als een 'gewone' barnevelder bijvoorbeeld omdat een kip een bepaald aantal eiercellen heeft ofzo? (correct me if i'm wrong, want het is puur info wat ik heb opgezocht op internet destijds)
Helaas worden ze nu wel heel oud, en leggen ze niet meer zo goed. Ik denk dat ze volgend jaar in de soep gaan (maar vind ik wel zielig ondanks dat ze een mooi leven hebben gehad :') )

Ik voer Garvo, dit is het beste voer omdat het biologisch is, en de kippen vinden het héérlijk. Grit enze zit er al door. Het is wel duur, maar je eieren worden er echt lekkerder van!

Eerst zaten ze zo, maar dat vond ik al snel te klein dus liepen ze lekker los in de tuin.
[ Afbeelding ]

Helaas vreten ze alles op en scheten ze overal :+
[ Afbeelding ]
Toen hebben we er maar een hekje voor gemaakt :))
Ik wil nu een nieuw kippenhok, gewoon 1X1 en dan op 4 poten dus geen ren erbij aan. Zooi achter het kippenhok gaat weg, onder het kippenhok wordt dan betegeld en komen de voer en waterbakjes te staan.
We wonen in een woonwijk, dus geen vossen. En we hebben een marter verschrikker :)

Maarre, vliegen ze er niet overheen? :P

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:47

Nee, ze kunnen niet vliegen, enkel een beetje fladderen :))

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:56

Ik heb 9 kippen en 2 hanen dat gaat erg goed 5 kippen had ik al en mijn haan, er heeft vorig jaar een kip gebroed en daar zijn 4 kippen en 1 haan uit voort gekomen. Kippies eten legkorrel van de boerenbond en verder hebben ze 4 ha grond om te scharrelen

http://youtu.be/_mwpMOs7XfQ
hier kippies en mijn biggies op het gras

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:32

CK88 schreef:
Nee, ze kunnen niet vliegen, enkel een beetje fladderen :))


Nou, niet ECHT vliegen nee, maar mijn kip kon ooit wel 2 meter hoog 'vliegen/fladderen' (had ik haar zelf aangeleerd :') ). Maar ze weten waar het eten te krijgen is... :+ dus ze gaan niet weg ;)

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:39

CK88 schreef:
Nee, ze kunnen niet vliegen, enkel een beetje fladderen :))

Heb je ze dan gekortwiekt?

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:05

Nayomie schreef:
CK88 schreef:
Nee, ze kunnen niet vliegen, enkel een beetje fladderen :))

Heb je ze dan gekortwiekt?


Nee hoor dat hoeft dus niet bij wyandottes. Op de kippenforums staan dat een omheiding van minimaal 1 meter voldoende is, maar ik zou iets hoger aanhouden. Mijne hadden eerst van die konijnenhekjes van 60 cm voor het hok staan, gingen ze ook niet over.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:07

Oh wyandottes, vandaar :)

Ach, een hek van 1.70 is voor mijn krieltjes niet hoog genoeg :') Dus dan maar en net erover heen spannen :)

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:24

Wauw CK88, dat ziet er netjes uit zeg <3
Onze ren is ongeveer zo groot als op jouw eerste foto, maar dan niet overdekt. Er in staat een soort groot formaat konijnenhok op poten, daar zat al een loopplankje bij. Het is dag en nacht open. Ik heb er een zitstok in gemaakt maar daar gaan ze dus niet op :roll: In plaats daarvan zitten ze op het plateautje voor de ingang of op de bodem van het hok.
Overdag als we thuis zijn doen we dus de ren open en dan tref je bijv dit aan:
Afbeelding

Eergisteren was ik ze kwijt... :? Zaten ze hier:
Afbeelding

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:29

Ah gut, leuk stel, Klijntje :D

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:34

Wat een leukerds! Zo zitten die van mij in de winter altijd, helemaal op elkaar gepakt :D

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:02

Thanks, ik vind ze zelf ook steeds leuker worden! Mijn man is er ook aardig gek mee. Ze hebben echt persoonlijkheid en we beginnen hun dagstructuur nu een beetje door te krijgen. Rond 21:15 gaat het hele treintje de loopplank op en installeren ze zich voor de nacht.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 20:06

zoo leuk ik kan echt niet wachten, vandaag een stuk grond goed gemaakt om een ren te bouwen, naja lees, soort hek/gaas plaatsen. Vooral voor de eerste week, daarna laat ik ze los.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:08

hier zijn er alweer 30 uit het ei aan het kruipen :P