Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 15:57

Pina22 schreef:
Misschien kunnen we een 'centraal kippentopic' maken? Mag & kan dat zomaar? Want opeens blijkt dat veel meer mensen dan ik dacht kippen hebben op bokt :P

Maarja, waarschijnlijk ben ik de enige die dat leuk lijkt :+



Goed idee!

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:59

Kan & mag dat zomaar? En willen nog meer mensen het? Dan maak ik het aan :D

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:08

geen idee wat kan en mag, misschien even een mod. een pb sturen?

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:09

Zal ik straks wel even doen inderdaad, als niemand anders het antwoord weet :)

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:38

Vinden nog meer mensen dit leuk? Anders gaan Freya6 en ik daar met zijn 2en over kippen praten, lijkt me ook niet zo'n succes :P :')

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 21:15

dankje pina
:')

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:19

:P Ik bedoel meer, dat we dan net zo goed kunnen pben :(:)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 21:27

haha nee ik snap het hoor! ;)

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:38

ja leuk!

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:42

Oke, leuk, welke moderator kan ik mailen? :o

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 09:40

Die bovenaan dit topic staan?

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:22

Wat leuk, een kippentopic! Ook leuk te lezen dat het goed gaat met de aangeschafte kippies :D

Ik heb zelf 3 afgedankte Wyandotte krielen. Daarnaast heeft een vriendin momenteel een nestje met Chabo's, en als ze genoeg hennetjes heeft krijg ik er twee bij. Verder wil ik nog heel erg graag 2 Orpington krielen Porselein. Maar heb een beetje moeite een fokker te vinden (die niet aan de andere kant van NL zit :P ) wat betreft dat laatste. Toen ik mijn Wyandottes had opgehaald kwam ik er namelijk achter dat ze vanalles onder de leden hadden. Ik had er 5 en 2 ervan zijn helaas na behandeling van de DA alsnog overleden. De overige Wyandottes: Blanche, Cuba en Libre hebben alleen nog last van kalkpoten.

De dames hebben de beschikking over een konijnenhok, en daarnaast heb ik net een gigantisch tweede hok gekocht. En ben ik bezig om de huidige ren uit te breiden. Een deel ervan is bestraat en het grootste deel bestaat uit grond. Wel moet er binnenkort nog nieuw zand in komen.

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:32

Ik heb een beetje een vieze vraag, dus niet lezen als je aan het eten bent :Y) Ik hoop dat iemand me ermee kan helpen...

Vandaag zag ik toevallig dat in het 'natte' gedeelte van de poep van een van mijn kippen een paar heel kleine wormpjes zaten te 'zwemmen' :r is dit normaal? Kan dit kwaad?

P.S. Leuk dat jij je ook meldt Noon!

Edit: Ik heb een mailtje gestuurd over het centrale topic, maar nog geen antwoord gekregen helaas.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:38

Pina22 schreef:
Ik heb een beetje een vieze vraag, dus niet lezen als je aan het eten bent :Y) Ik hoop dat iemand me ermee kan helpen...

Vandaag zag ik toevallig dat in het 'natte' gedeelte van de poep van een van mijn kippen een paar heel kleine wormpjes zaten te 'zwemmen' :r is dit normaal? Kan dit kwaad?

P.S. Leuk dat jij je ook meldt Noon!

Edit: Ik heb een mailtje gestuurd over het centrale topic, maar nog geen antwoord gekregen helaas.


Ja, kippen kunnen ook wormen krijgen :)

http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 28&t=23530

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:50

ben blijk baar niet de enigen met kippen. Ik heb er gister 2 van school over gekocht. En ze doen het prima in hun enorme hok. Ben er net 2 seconde geleden achter gekomen dat het zijdehoentjes zijn

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:00

Hier komen vandaag Brahma eitjes uit in de broedmachine :D

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 12:37

leuk!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 12:38

Ik wil nog een kip erbij, iemand ervaring hoe en wat de beste manier is om dit aan te pakken?

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:40

Ik ben gestopt met broeden, het is nu te laat vind ik. Ik laat nu alles mooi uitgroeien en houdt de beste dieren aan. Rest ga ik nog verkopen. Vindt zelf dat een kip volwassen moet zijn voordat die de winter ingaat.

En Brahma's zijn trage groeiers hé.... die zijn pas uitgegroeid met 9 maanden terwijl een normale kip met 5 maanden eieren gaat leggen.

@ Freya: één kip erbij zetten is riskant, beste zet je er twee bij. Je moet er natuurlijk ook genoeg ruimte voor hebben. Hoe groot je ren en hoeveel heb je er op dit moment?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:46

Freya6 schreef:
Ik wil nog een kip erbij, iemand ervaring hoe en wat de beste manier is om dit aan te pakken?


Liever geen 1 kip erbij zetten, maar 2.
Ligt ook vooral aan je ruimte; als ze los door de tuin lopen en heel veel ruimte (lees; ook afleiding) hebben gaat het veel makkelijker dan wanneer ze in een hok zitten.
Sowieso liever erbij zetten als de rest op stok zitten :)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:54

Wij hebben ook kippen! 3 wel getelt haha. We zijn alleen bang dat 1 van de 3 een haan is.... En dat is juist de leukste :( Maar we horen hem ook tokken dus we weten het niet! Durf niet te zeggen hoe oud ze zijn. Ongeveer 15 weken beetje geschat. Het is wel de leukste kip! Deze kan je ook aaien en optillen, de andere twee rennen al voor je weg als je uberhaupt naast het hok en ren staat haha.
O en we weten ook niet welk ras het is! Bij interesse wil ik zeker een foto plaatsen!

PS: Ik las net iets over een kippen toppic? Leuk! Als die er is meld ik me daar ook graag :D

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:57

Hier leggen de brahma's toch pas in het volgende voorjaar voor het eerst. De oudere kippen stoppen ook al vroeg in het najaar met leggen en beginnen pas weer als het echt goed weer wordt. Voor de eieren hoef je ze niet te hebben :+
Ze worden hier ook altijd pas heel laat in het jaar broeds, meestal pas kuikens in juli als we ze hun gang laten gaan.
Heb er nu ook 2 die heel fanatiek zitten te broeden maar die hebben tijdens het broeden een paar keer van nest gewisseld en ik denk dat het niets wordt. Even afwachten hoeveel kuikens er in de broedmachine zitten straks, anders kan het zijn dat ik er een paar onder de broedende kippen schuif en de eieren weg haal...
Zijn hele goede moeders, eentje neemt ook altijd kuikens van andere over :)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 13:00

Ik heb nu 2 kippen, veel ruimte waar ze scharrelen. Snachts gaan ze op stok in een hok. Het hok is te klein voor 4 vind ik. Vandaar 1 kip erbij. Ik ga denk ik de nieuwe kip gewoon erbij zetten overdag als ze aan het scharrelen zijn. Ze komen uit een hele grote scharrel en de kip die ik erbij haal komt uit dezelfde groep.
Ik vraag de boer ook wel even om advies.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:26

Niet erbij zetten als de kippen actief zijn, maar wachten tot de kippen tot rust zijn gekomen (dus rond de schemering of beter als ze op stok zitten).
En ook liever geen 1 kip erbij zetten, die krijgt dan de volle laag...

Kippen kunnen ongelooflijke krengen zijn (als er een zwakke kip is door bv ziekte is de kans groot dat die belaagd wordt) en als ze bloed zien, pikken ze door... (Ze zijn in staat om door te pikken tot de dood erop volgt)

Als je de nieuwe kippen pas erbij zet als de rest op stok zit, is de kans groot dat de pikorde heel mild zal verlopen omdat ze wakker worden met hun nieuwe vriendjes. Zet je ze overdag erbij dan maak je het wel heel duidelijk dat er indringers zijn (en als ze op een heel groot oppervlak lopen is dat minder erg dan in een hok want daar is er vluchtruimte genoeg en genoeg afleiding door het scharrelen) waardoor het er heftig aan toe kan gaan.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 15:06

Ok, het lijkt mij nogal spannend om een kip in het hok erbij te zetten omdat dat zo klein is. Daarom dacht ik eraan tijdens de scharrel er eentje toe te voegen. Ik kan er niet bij dat dieren onderling zo lelijk tegen elkaar kunnen doen. Vandaag me ook erg verbaasd over hoe lang de kat een muis laat lijden.
En dan kan ik beter wachten tot het helemaal donker is denk ik he?!
Twee erbij kan niet.