Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:03

Hier moeten helaas de twee krielkippen (Wyandotte, hennen) van mijn vader naar een ander huisje. Is er hier toevallig iemand in de omgeving die nog ruimte heeft voor twee hennen van een jaar oud? Ik ben er nogal huiverig voor om ze op marktplaats o.i.d. aan te bieden omdat we graag willen dat ze een liefdevol huisje krijgen. De kippen wonen nu op de Utrechtse Heuvelrug.

8nnemiek

Berichten: 43424
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:32

Jammer dat je zo ver woont, want hier waren ze welkom! Ik hoop dat je er een goed plekje voor kan vinden. Zonde zeg, dat ze weg moeten.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:33

Wij vinden het ook erg jammer, maar kunnen ze helaas straks niet meer bieden wat ze nodig hebben qua ruimte. Om die reden zijn we rustig op zoek naar een ander huisje voor ze zodat ze lekker kunnen blijven scharrelen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:35

Wij hebben een nieuw kippenhuis gebouwd en nu zat ik te denken om aan de dakgoot een regentonnetje te bevestigen, zodat het water niet langs het hok loopt. En zo hoef ik ook niet altijd met water te slepen.

Nu vroeg ik me af of er misschien ook gecombineerde regentonetjes bestaan, die meteen als drinkbak kunnen fungeren. Dus niet een regenton met een kraantje, maar gewoon een 2 in 1 tonnetje. Ik ben ze nog niet tegengekomen met googelen, maar misschien zoek ik wel op de verkeerde zoekwoorden.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:53

Isabonny schreef:
Wij hebben een nieuw kippenhuis gebouwd en nu zat ik te denken om aan de dakgoot een regentonnetje te bevestigen, zodat het water niet langs het hok loopt. En zo hoef ik ook niet altijd met water te slepen.

Nu vroeg ik me af of er misschien ook gecombineerde regentonetjes bestaan, die meteen als drinkbak kunnen fungeren. Dus niet een regenton met een kraantje, maar gewoon een 2 in 1 tonnetje. Ik ben ze nog niet tegengekomen met googelen, maar misschien zoek ik wel op de verkeerde zoekwoorden.


Oo, ik denk dat ik al wat gevonden heb op de site van Junai *\o/* . Automatische drinkbakjes voor lage druk systeem En ze zijn nog niet eens duur ook niet. Tenminste, het goedkoopste bakje van € 2,65, is volgens mij ook maar een heel klein bakje (maar dat geeft niet als het automatisch bijvult).

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:59

Jammer dat je ze moet wegdoen. Maar helaas wat ver, want hier staat hzt op de planning 2 kipjes bij te halen (wel liefst in het voorjaar, maar de plaats en voorziening is er dus het kan).

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:23

Pfff ik ben zojuist tegen een probleem aangelopen met de kippen. Het lijkt erop dat mijn hond echt onwijs bang is voor ze; hij loopt heel zielig en angstig door het huis, en toen hij net in de buurt van de kippenren kwam plaste hij spontaan op de stoep met lichtelijk trillende achterpootjes en een heel zielig snoetje.

Ik hoop dat ik hem kan laten zien dat hij niet bang hoeft te zijn voor de kippen, anders zal ik ze toch echt weg moeten doen denk ik... Erg vervelend, arme hond is volgens mij echt bang.

8nnemiek

Berichten: 43424
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:32

Ach dat went wel.
Misschien gewoon eens een middag in de buurt van de kippen gaan zitten met de hond aan de lijn. Angst negeren. Uiteindelijk zal hij toch wel kalmeren, en dan goed belonen :) Dat werkt bij mijn hond altijd goed.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:26

Hè, wat sneu. Hier juist het omgekeerde. Een hond vindt ze vooral heel leuk om op te stoten (wat natuurlijk niet mag) en de ander vindt ze gewoon prima.
Gisteren worden gevonden bij de mest. Gatverdamme! Nu is manlief antiwormmiddel halen.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:33

Hoi! Ik kom even binnenvallen en hoop hier advies te kunnen krijgen. Ik (wij eigenlijk) willen graag kippen gaan houden en zijn momenteel de mogelijkheden aan het bekijken.

We willen een schuur die we niet gebruiken platgooien en daar ene kippenhok/ren bouwen. De schuur is ongeveer 2x3,5 meter. Hierin willen we een nachthok bouwen en mogen ze rondscharrelen als we niet thuis zijn. Op de grond komen tegels aan de ene zijde en de andere zijde tegels met 10cm zand erop. Als ze thuis zijn mogen ze in de tuin. We hebben een grasveld van 10x15 meter. Dan meteen een vraag: komen ze in de bloembakken? Onze bakken variëren in hoogte van 30cm tot 1 meter. Of kiezen ze ervoor op het gras te blijven?

Wij zijn echte beginners qua kippen. Ik vind rondscharrelende dieren erg leuk maar ben uitgekeken op cavia's (die had ik als kind thuis) maar mis het rondscharrelende dier. Mijn vriend vind het idee om zelf eten te maken en dus eieren te rapen erg leuk. Vandaar de keuze voor kippen.

Nou zijn we erg aan het denken aan welk ras..

Grootte: kippen die normale eieren leggen. Vriendlief wil geen mini eieren.
Eieren: 2 eieren per dag zou mooi zijn maar een dag geen eieren is niet dramatisch. Wel dus graag een normaal formaat ei.
Broeds: liever niet.
Pootbevering: ik vind het prachtig maar geen must.
Eikleur: als ze maar eetbaar zijn :+
Kleur: liever een gemengde kleur als grijs/wit/ zwart of bruin/wit/kwart.
Tamheid: graag rustige tamme kippen ivm m'n zoontje en onze onervarenheid met kippen.
Hoeveelheid: 2,3 of 4 kippen. Eventueel meer als dat in de ruimte die wij hebben past. Welk aantal is het beste voor een kleine groep?

O en we willen absoluut geen haan. Het is verboden en onze wijk is nogal netjes en we willen geen overlast veroorzaken.

Zou iemand ons kunnen helpen een goed ras uit te zoeken en kunnen adviseren?

8nnemiek

Berichten: 43424
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:02

Zijn ex-legbatterij kippen een idee?
Ik heb nooit meer zo’n makkelijke en tamme kippen gehad dan onze ex-batterij kipjes. Ze gaan altijd net voor de eerste rui naar de slacht. Die rui daar moeten ze even doorheen, even op krachten komen, maar daarna hebben ze bij ons nog twee jaar lang volop gelegd en het derde jaar ook nog af en toe.
Onze raskippen leggen veel minder dan de oude batterijkipjes :=
Ze zijn gewoon bruin, Isa Brown, en leggen ook gewoon lichtbruine eieren.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:46

Kijk even goed hoe en wat qua platgooien schuur, herbouw kan lastig zijn. Als de schuur nu op een goede fundering staat is die aanpassen tot nachthok en er een ren aan maken (zijwanden deels vervangen door gaas bv) misschien wel een betere optie. Ren + nachthok moet goed muis/rat/vos/marter proof zijn, want die heb je ook in de stad (bijna meer ivm makkelijk aan eten komen, mensen zijn slordige viespeuken en dat levert veel eten op). Een lage bak (grote kattenbak/onderkant konijnenkooi oid) vullen met zand en op het zonnigste plekje geeft ze ook een mooie optie voor een zandbad. Voor in de ren scharrelen en bezig blijven gooi je regelmatig een hoop dode bladeren er in. Zo bewegen ze, blijven bezig en ze maken hun eigen bodembedekking ook op een verharde ondergrond. Ik heb hier altijd water en legkorrel staan, dus als de ratten/muizen er in zouden kunnen, dan vreten die 50-75% van de zak (duur grapje). handje strooigraan, etc. doet de rest. Maar ik heb ze ivm niet aan huis en roofdieren vrijwel permanent in ren + hok, ook een reden voor mij om juist wel een kriel te kiezen. Ook is de ren overdekt en dus eigenlijk altijd droog, vocht is ideaal voor allerlei parasieten en mest gaat makkelijk stinken (niet handig in een woonwijk).

Hoe groter de kip hoe rustiger meestal en hoe minder ze omhoog willen. Zaailingen zal je wel moeten beschermen, want kippen zijn goede schoffelaars. Net als bv zachtfruit, kip lust bv net zo graag aardbeien als jijzelf. Wil je dus en kippen en een moestuin, dan zal je de tuin in 2en moeten delen en de kippen enkel in de moestuin laten als er niks staat wat ze niet mogen eten. Er zijn zat rassen in allerlei kleuren en maten, ik heb ivm eerste keer kippen doelbewust allemaal verschillende kleurtjes gekozen, als er dan met 1 iets is of vreemd gedrag vertoont is het herkennen van die kip heel simpel.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:04

Dank jullie wel!

De schuur is enorm lelijk en gebouwd van rest materialen door de vorige eigenaar. De schuur moet dus echt plat en we maken liever in 1x een mooi kippenhok.

Ex-legbatterij kippen hebben we aan gedacht en zit nog steeds in onze gedacht, al zouden we ook graag een ras in ons hoofd nemen. Over het algemeen vinden we het wel leuk om juist raseigenschappen te kunnen waarnemen. Daarbij zal een raskip beter geaccepteerd worden door de buurt dan een ex-legbatterij kip. (Ja in zo een buurt woon ik 8)7 )

De ren overdekt houden is een goed idee! Zou als nieuwe fundering een gegoten betonnen bak ook kunnen? Welke aan de ene kant lager is voor het zand, soort trap idee.

Moestuin kunnen ze gelukkig niet bij. In de bakken staan eigenlijk alleen sierplanten. Laten ze het gras wel heel tijdens het scharrelen?

En hoeveel kippen raden jullie aan op het stuk grond dat wij beschikbaar hebben? Zo een hok hadden we in gedachten: (wel een andere kleur en dus veel groter, 2x3,5x2m). Voldoet dit hok aan de wensen van een kip?

Afbeelding

Afbeelding

En nog een vraag (sorry :o ) hoe houdt je het hok het beste schoon?

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:21

Drooghouden helpt veel bij schoonhouden, genoeg bodembedekking in het nachthok dus (houtvezel nu). Bodemplaat in je nachthok die er makkelijk uit kan, grootste deel valt op de grond, de rest veeg je zo leeg en schep je alles een emmer/krui in. Paar houtvezels oid die achterblijven in de ren kunnen geen kwaad. Smeer je nachthok dik in met witkalk als bloedluis preventie, veilig voor jouw en de kippen en geen problemen met de eieren. Hier slapen ze in het legnest, dus daar gaat ook een paar lepels witkalk in door de bodembedekking.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:51

Goede leggers en ook goed tam te krijgen zijn de witte leghorns al denk ik dat de Isa brown ook goed tam te krijgen is. Ik heb van mijn 3 witte dames zo'n 6 keer per week 3 eieren. Duur in aanschaf zijn ze ook niet.
Ik heb hennep in mijn binnenhok en haal elke dag met een handschoen aan even de poepjes er uit. Is maar een paar minuten werk.
Op een redelijk klein oppervlak denk ik wel dat je gras te lijden heeft.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:22

Wij hebben twee isa Browns (en een australorp) de isa’s Zijn tam, leggen goede eieren van ca 60 gr., nog niet broeds geweest, nauwelijks rui (Itt de australorp)
Het is heel gezellig om ze los in de tuin te hebben, maar ze kakken alles onder en ja in je bloembakken gaan ze ook zitten en graven, want dat doen kippen. Daar moet je dus wel rekening mee houden, maar kippen zijn echt tof!

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:43

Bodemplaat is een goede! Zal het op de lijst zetten. En de kalk ook.

In het hok hebben ze maar 7m2, maar daar is geen gras. Het grasveld is 150m2, is dat echt een kleine oppervlakte voor 3/5 kippen? (Ik las net ergens dat ze in oneven aantallen moeten worden gehouden).

Ik zal m'n beplanting even nakijken maar volgens mij kan alles wel tegen een beetje graven.

M'n vriend kwam net met het ras Brahma's, mooi groot en gave poten. Zijn 5 Brahma's geschikt om in de ruimte die wij beschikbaar hebben te houden of adviseren jullie dan 3? Of zijn Brahma's niet geschikt voor beginners, dat kan natuurlijk ook :\

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:51

Brahma's zijn grote en rustige kippen, (en rennend zien ze er echt hilarisch uit), maar voor 1m2 per kriel en 2m2 per gewone maat kip zou ik toch minimaal wel kiezen. Oneven is meer minimaal 3 en daarboven maakt het niet zoveel uit. Met zo'n maat hok en een kip van 3-4kg zou ik 3 het maximum vinden. Er zijn trouwens meer rassen met bevederde poten. Ze zouden minder schoffelen en dus je tuin meer met rust laten, maar goed droog houden is belangrijker en je moet ze regelmatig even nakijken, want met die veren zie je bv kalkpoten niet meteen bij het voeren/buiten laten.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:03

Zoals welke rassen? (Ik heb alleen een website gevonden waar de rasnamen staat. Ben gigantisch lang aan het zoeken. Het is niet echt overzichtelijk)

Ik ben er nu dus over uit dat ik een ras wil met veren op de poten, een normaal maat eieren, rustig van karakter en het liefst niet zo snel broeds wordt. (Ik doe het voor het uiterlijk, m'n vriend wil een normaal ei en m'n zoon wil ze af en toe kunnen aaien)

Door jullie heb ik al enorm veel info! Alvast super bedankt!

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:09

Je simpelste optie is om op mp te kijken binnen x km van je huis en dan die rassen op te zoeken of ze aan je eisen voldoen. Niet alles is overal te krijgen en ver reizen is ook niet alles.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:40

Dat is nog eens een goede tip. In dat geval is de keuze een leghen of een Brahma (blijkbaar zit er een fokker op 3km afstand :D )

Van de week gaat de schuur plat en komt dit er te staan: Afbeelding
De afmeting wordt 4x2m. De binnenkant wordt ingesmeerd met witkalk en de buitenkant gebeitst zoals de rest van de schuren. Het nachthok komt 50-60cm boven de grond en wordt 1x2m. Zijn 2 leghokken voldoende of moet elke kip z'n eigen leghok?
De grond wordt helemaal beton. De ene kant ligt het beton lager zodat daar zand overheen kan maar geen ongedierte onderdoor, andere kant lopen ze wel op beton.
Overdag mogen ze wanneer wij thuis zijn de tuin in. Ik hoop dat ze de ruimte voldoende vinden. De tuin is afgezet met een schutting van 2 meter hoog en aan de achterkant 1 meter hoog. De achterkant ligt aan een sloot. Ik neem aan dat ze slim genoeg zijn niet de sloot in te springen? Zo nee, is 1 meter schutting voldoende of moet het iets verhoogt worden?

Oehlala
Berichten: 4314
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:58

Faverolles zijn leuke kippen die aan jouw omachrijving voldoen. Brahmas zijn leuk, maar leggen in de praktijk weinig eieren en vaak kleine.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:42

Mooi hok, hoeveel uur per dag brengen ze straks door in deze ruimte? Het is nl. Wel klein.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:28

Ceetje_bokt schreef:
Mooi hok, hoeveel uur per dag brengen ze straks door in deze ruimte? Het is nl. Wel klein.

De afmetingen zijn wel anders dan het voorbeeld, het echte hok wordt 2mx4m en niet 80cmx2m.

De nacht in het nachthok. Ze zullen van 8-10:30 los mogen in de tuin. Dan even in de ren en weer van 14-tot het donker wordt op het gras.

Ik heb eventueel de mogelijkheid er een ren van 3x4m van te maken. Zou dat beter zijn voor 3/5 kippen? Of is dat ook nog aan de kleine kant?
Laatst bijgewerkt door 0091 op 15-10-17 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:28

Leuk dat je kippen wilt nemen!
Bedenk wel dat als jij een weekendje weg gaat, het een paar dagen bar slecht weer is of jij ziek bent, de kippen weliswaar achtergelaten kunnen worden met voer en water, maar dat 7,5 m2 dan toch best aan de krappe kant is.

Ik ben van mening dat je in 7,5 m2 misschien 3 krieltjes kunt houden. Liefst ook niet grote krielen, en al helemaal geen hoenders.

Brahma's zijn echt (écht) groot. Die kunnen zich op 7,5 m2 net in de rondte draaien als je er 3 neemt.


Zelf heb ik 4 orpington krielen op iets van 20 m2.
Enorm leuke kipjes, leuke kleuren en redelijk makkelijk aan te komen.
Die leggen heel fijn, maar zijn helaas wel vaak broeds en daardoor niet aan jouw eisen voldoenend.

Edit; ik gebruik trouwens de 'deep litter method' voor het nachthok, en dat is me toch een partij fijn en onderhoudsarm :D

Zou het iedereen aanraden.