Beginnen met kippen houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:19

Gelukkig, hopelijk zijn ze echt niet gewond.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 00:16

Gaaf hok en prachtige ren zeg!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:26

Hoe doen degene met broedende kippen dat? Wij hebben nu 3 broedse dames. Onder de Chabo hennetjes elk 3 eitjes en onder onze wyandotte 4 eitjes (waarvan iig 2 bevruchte chabo eitjes en een fazant ei). De andere 7 eitjes was nog niks in te zien, maar ik weet niet exact wanneer welk ei gelegd is afgelopen dagen. Ik heb ze nu gemerkt, dus kan nieuwe eieren erbij gelegd door de andere dames weghalen. Onze wyandotte is normaal 3 weken broeds als we eieren telkens weghalen en dan klaar. Ze zit al bijna 2 weken en nu heeft ze dan die eieren eronder gekregen. De chabootjes blijven normaal veel langer broeds zitten. Zouden ze zo lang genoeg broeds blijven?

tamary

Berichten: 29254
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:46

Broedse kip hier zit in bench in de ren, geen andere eitjes er bij en geen geklooi van haan of andere hennen. 1e keer heb ik haar broeds af gemaakt op dezelfde manier alleen toen zat de bodemplaat in de bench (verder enkel water en voer, dus niks om op de broeden). Maar 2e keer nu maar eitjes er onder geschoven, was niet echt de bedoeling, maar leggen zal ze dit jaar toch niet meer doen.
Niet alle kippen zijn aardig tegen kuikens, broedse kip afschermen is wel zo veilig.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:42

Hier zit de broedse kip op de twee eendeneieren gewoon in een nestkastje in het kippenhok en de andere kippen , kuikens en fazant lopen daar gewoon bij. (die laatste is er weer via de vogelopvang bij gekomen). Het halfwas broeden van de pekingeend lijkt overigens toch ook zode aan de dijk te zetten.
Ik haal het broeds kipje wel twee keer per dag van de eieren. Dan gaat ze drinken, eten , loopt een paar minuten buiten en even later zit ze weer op de eieren.

Shenavallie
Berichten: 11667
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:13

tamary schreef:
Broedse kip hier zit in bench in de ren, geen andere eitjes er bij en geen geklooi van haan of andere hennen. 1e keer heb ik haar broeds af gemaakt op dezelfde manier alleen toen zat de bodemplaat in de bench (verder enkel water en voer, dus niks om op de broeden). Maar 2e keer nu maar eitjes er onder geschoven, was niet echt de bedoeling, maar leggen zal ze dit jaar toch niet meer doen.
Niet alle kippen zijn aardig tegen kuikens, broedse kip afschermen is wel zo veilig.

Hoe bedoel je dat de kip toch niet meer gaat leggen? Is ze al oud of is het een ras dat in het najaar/winter geen eieren legt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:26

Ondertussen is de wyandotte niet meer broeds. Heb haar zondag van het nest gehaald en bij de andere op de wei gezet om even frisse neus te halen. Eieren naar het Chabo kinderdagverblijf _O-

Mevrouw zat er eerst wat bedenkelijk bij, maar is in de avond gewoon op stok gegaan. Andere wyandotte besloot die avond dat zij dan maar broeds ging zitten doen...
Afbeelding
Gezellig bovenop 4 Chabootjes _O-

Heb haar verplaatst naar een leeg nestkastje en 2 eieren gegeven. Ze was gelijk helemaal gelukkig..

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:29

Ik kom hier even wat vragen :)
Wij zoeken een nieuw, stevig!! hok. Kwamen de hokken van Zander, iemand ervaring daarmee? We zagen ook hokken van de Limburgse kippenhoeve?

Shenavallie
Berichten: 11667
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:39

Zelf bouwen, dan kun je de beste materialen kiezen en ook zo ruim maken als je zelf wilt. ;)

Kinke

Berichten: 20579
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:00

tjonge indinn...wat een portretten zijn het :)

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:15

Zelf bouwen staat hier ook op de planning! Ik heb voor nu een mooi stevig hok van marktplaats. Oorspronkelijk kunststof maar omgebouwd maar hout (geïmpregneerd tuinhout).

Eilinora

Berichten: 11971
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:21

Is dit een kletstopic geworden?

Dan wil ik mij ook melden.

Afgelopen zaterdag broedeieren opgehaald van de vorwerk kippen.
18 stuks en 100% raszuiver.

Mijn vriend heeft al wel eens kippen gehad waar ik mij nog een paar maanden mee heb kunnen vermaken totdat een steenmarter ze alle 4 in 1 nacht afgeslacht heeft.

Nu een paar jaar verder beginnen we dus weer aan kippen.

Eerst samen georiënteerd welk ras het beste bij ons past en we kwamen dus uit bij dit mooie ras.

Op marktplaats stond een advertentie van een fokker die hier 3 kwartier rijden vandaan zat en die had zowel kuikens als broedeieren.

Aangezien ons kippenhok nog niet af is zijn we voor de broedeieren gegaan.
Deze liggen nu bij een bokker in de broedmachine.
Laatste weekend van juli en eerste week van augustus hoop ik het liefst 18 kuikens te hebben (fokker gaf aan dat 95% van alle eieren bevrucht waren en dat alles wat zij in de broedmachine hadden gelegd ook gezond uitgekomen is.)

We hebben een oud groot varkenshok van vroeger in de schuur en daar gaan we dus dik gaas spannen om het dicht te maken.
Aan de achterkant zitten 2 deuren naar buiten.

De kuikens gaan eerst in een konijnenhok die we hebben staan,daar zagen we uit het dak een stuk weg wat later met scharnieren terug gezet kan worden.
Door dat gat hangen we de warmtelamp,helemaal veilig voor steenmarters.

De bedoeling is later dat wanneer de kuikens oud en groot genoeg zijn ze in het kippenhok kunnen en het konijnenhok zagen we dan een groot deel van de poten vanaf en de voorkant eruit.
Mooi hok om hun eieren in te leggen dan.

Dit zijn de hennen en haan waar mee geadverteerd was,zijn dus de ouders van de toekomstige kuikens.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:46

Mooie kippen!

Let met gaas vooral op dat de mazen klein genoeg zijn en gaas stevig. Dat marter niet erdoor past en niet doorheen kan bijten.

Ipv een lamp zou je evt ook voor een warmteplaat kunnen gaan. Persoonlijk vind ik die fijner werken.

Wij krijgen als goed is volgende week kuikens. Vrijdag even een constructie in de ren bouwen dat 2 broedse hennen apart kunnen met de bevruchte eieren. En dan na het weekend de rest broedsaf maken, eerst het weekend nog weg.

Ben heel benieuwd naar zowel de kuikens als hoe de hennen het gaan doen. Er zit 1 fazant ei bij (gevonden op de wei) waar leven in zit.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:56

Ik heb mijn kuikens bij de volwassen kippen gedaan, maar de kleine monsters vliegen steeds uit de ren, ondanks dat ze aan 1 zijde gekortwiekt zijn. Op zich negeren de volwassen kippen ze volledig, maar ze vinden ze nog steeds eng.

Shenavallie
Berichten: 11667
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:55

Mijn NH hen is al een paar maanden gestopt met leggen en we denken dat dat leeftijd-gerelateerd is. Ze is nu nog in de laatste fase van de rui, maar totaal niet verzwakt (eet, loopt, drinkt en leeft wat af). Sinds een week was onze blonde hen ook ineens gestopt met leggen. Even dacht ik dat ze ook in de rui zou zijn, maar niets bleek minder waar. Ze op de één na laatste dag had ze alleen de inhoud eruit gegooid, zonder vlies of schaal en de laatste dag had ze een dusdanig misvormd windei met uitstulpsel, dat ik even dacht dat ze doodging en zelfs dacht dat ze beiden wat onder de leden zouden hebben (lees: boerenzwaluwtjes in stal, open gebied met (roof)vogels waar ze scharrelen). Maar ook zij bleef (en is nog steeds) tierig, eet en drinkt goed, beweegt veel. Vanmorgen hoorde ik een bekende kreet uit stal komen en ging ik er snel naar toe: ze had weer een prachtig ei gelegd! Wat het is geweest, al sla je me dood, maar ik ben blij dat ze weer 'terug' is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:34

Nadeel van ons hok is dat de legnesten hoger in het hok zitten. Kuikentjes kunnen dus niet zelf in en uit. Dus moet er wat anders verzonnen worden, dus dan maar direct even apart in de ren..

_R_G_

Berichten: 6106
Geregistreerd: 12-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:25

Mag ik me hier ook melden? :)

Wij hebben nu 4 cochin kriel van 8 weken oud, en 6 van 1,5 week oud.
Uit broedeieren, uitgebroed door kippen van mijn zus, helaas bij de laatste eieren stootte de moeder kip de kuikens af dus die zitten nu onder een warmhoud plaat.
De broedeieren kwamen uit een mix groep dus het is nog en verassing welke kleur ze gaan worden :)


Fleur, enigste hennetje van de 4 oudste
Afbeelding

Flip, een van de haantjes
Afbeelding

Een van de nieuwste aanwinsten
Afbeelding

Galaika

Berichten: 598
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:46

Cochintjes! <3

Eilinora

Berichten: 11971
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:49

Kleine mazen in het gaas weten we idd.
Het hok wordt zo veel mogelijk steenmarters proof gemaakt.

Gisteravond zijn de broedeieren geschouwd na 5 dagen in de broedmachine.

Vriendin kwam uit op 3 van de 18 niet bevrucht,1 afgestorven en 1 twijfel.

Tot nu toe dus 13 en 1 twijfel over.
Volgende week worden ze weer gecontroleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:44

Spannend! Ik ga vanavond weer even de eitjes bekijken. En besloten om de bevruchte eieren in een kratje op de grond van het hok te leggen met 2 kippen erop. En de rest nog even in de nesthokken (we gaan een weekend weg, dus de hele boel broedsaf maken lukt toch nog niet).

Tinkermuts

Berichten: 9397
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:18

Gaat dat altijd goed bij jullie twee kippen op 1 nest?
Ik heb al aantal x meegemaakt dat als de kuikens uitkwamen dat 1 vd broedende kippen ze dood pikten omdat die denk ik het idee had dat het haar kuikens niet waren maar van de buurvrouw, ik laat dus nooit meer als 1 hen op haar eigen pl kje broeden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 22:14

Ze wilde niet met de eitjes mee verhuizen.. dus eitjes weer verplaatst naar de legnesten. Onze wyandotte heeft bijna alle bevruchte eieren en zij zit in een eigen legnest (mag geen ander bij, ze doet nogal gemeen naar de rest en ons). En dan nog 2 eitjes onder 1 hen en nog 4 (volgens mij die allemaal onbevrucht) onder de rest. Het zijn Chabo'tjes.. inimini kipjes, dus ja die gaan stug gezellig per 4 of 5 in een legnest zitten. Zodra er een ei ergens onderuit steekt schuift de ander die weer onder zich...

Als goed is komt er niks uit dit weekend als we weg zijn. En dan als er wel kuikens komen een oplossing vinden dat ze wel op de grond met ze gaan zitten. Misschien een doosje ofzo.. dat het beschut voelt. Nu staat er gewoon een laag kratje met stro. Heb die wel laten staan in het hok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:18

En er kwam al wel wat uit... en de dames waren gewisseld van legnest. Dus er hebben 4 hennen ruzie zitten maken van wie dat kuiken was. Arme ding dood gepikt -O-

Maar onder onze chago Sien bleek toch ook een bevrucht ei te liggen die al verder was. Dus die fluffy doet het goed. Hebben haar nu met kuiken en alle bevruchte eieren in een apart hok met ren gezet. Kan er ook niks meer gewisseld worden.

Morgenochtend eitje koken voor de nieuwe mama en fluf. En even kuikenmeel halen.. dat kan ook nooit kwaad.
Afbeelding

Shenavallie
Berichten: 11667
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:41

Wat een plaatje! Mooi zo met die kleuren. Ben heel benieuwd hoe die er straks volwassen uitziet. :j

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:26

Iemand een leuk gezin cochins over kopen? Ik wilde toch overgaan op alleen Brahma's als de kuikens groot zijn en nu krijgen de kuikens veel stress van de cochins (die de "kuikens" niet echt accepteren) 3 hennen en 1 haan. Ze zijn overigens niet agressief, maar de Brahma kuikens mogen niet bij hen in de buurt komen, dus durven ze niet eens het hok uit te komen de helft van de tijd.