Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:04

Foto spam : Een deeltje van mijn kippengroep in beeld.

Hanen, hennen en kuikens die net in de veren zitten door elkaar. Verschillende rassen , groothoenders, krielen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43420
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:00

_/-\o_ Prachtig <3

Veriye

Berichten: 2394
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:35

Wat prachtig

mysa

Berichten: 10497
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:49

Prachtig!
Hebben jullie goede raad? Laatst waren de kippen ontsnapt en 'gehoed' door de honden. Geen verwondingen maar eentje heeft veel veren verloren en had dus een kale kont. Eerst verder niets aan de hand maar sinds deze week pikt ze zichzelf tot bloedens toe kapot. Heb spul bij de Welkoop gekocht om er op te spuiten, stinkt erg maar helpt onvoldoende. Eigenlijk zou ze net zo iets als een hondenkraag om moeten maar dat bestaat vast niet voor kippen. Weet iemand nog iets?

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:16

Je weet zeker dat ze zichzelf pikt ipv dat de andere kippen dat doen?
Apart zetten in elk geval, bloed wordt heel snel door de andere kippen aangepikt, wordt nl gezien als voedsel (ja, kippen zijn kanibalen). Zet haar anders in het donker zodat ze veel slaapt met korte momenten om te eten, etc. meermaals per dag onder supervisie. Als het pikken stopt geneest zoiets heel snel.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:28

dank jullie!

@Mysa: Apart zetten en indien mogelijk een aluminium spray erop doen (Ik weet niet hoe het spul in Nederland heet).
Werkt dit niet een oude handdoek nemen en die verknippen zodat je dit rond haar kan doen. Maw een soort jasje maken, soms heb je van die kippen die zichzelf letterlijk doodpikken en dit kan helaas op enkele minuten al gebeuren.

mysa

Berichten: 10497
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:52

Bedankt, ik ga aluminumspray kopen en zal haar morgen overdag in een tijdelijke ren op het gras zetten, hopelijk is ze dan door het scharrelen ook afgeleid. Nacht weet ik nog niet, heb maar 1 nachthok. Zal ook kijken of ik iets van een jasje kan fröbelen maar ben niet echt handig, helaas.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:52

welkoop heeft aluminiumspray, heet ook hier zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:26

Succes met je kip! Lastige pikkers zijn het op die momenten..

Justme, wat een gezellige groep zo bij elkaar!

Vandaag geknutseld.. mama kip met kuikens in de ren ipv erachter. Kan ze de kuikens gelijk leren zandbadderen, dat kon in de vorige uitloop niet.
Afbeelding
Afbeelding

Het fazant-ei is helaas niks geworden. Mama kip is er te vroeg vanaf gestapt. Heb hem even opengemaakt voor het weggooien. Bijna af :(

Spoiler:
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36763
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:39

Zit er over na te denken om eventueel ook een paar kippen te gaan houden, maar dit worden dan wel dubbeldoel kippen. Zit alleen nog of het wel wijs zou zijn voor mijn gezondheid (hyper gevoelig voor luchtweg infectie), maar zal met hok schoonmaken gewoon mondkapje voor moeten doen.

Reden voor dubbeldoel kippen is dat ze eigenlijk dan voor de winter geslacht gaan worden. Winter is voor mij en gezondheid slechtste periode en loop ik vaak te tobben. En ben ik ook minder aanwezig op de moestuin.

Dus zou dan vanaf volgend jaar pas zijn. Maar zal dan toch ook eerst schuur op de moestuin moeten hebben staan. Ze krijgen achter de schuur dan een hok met kleine uitloop. Als ik op de tuin aanwezig ben mogen ze vrij rondlopen en aan ongedierte bestrijding doen. Bepaalde planten hebben toch extra gaas omheen wegens eenden/duiven/eksters/halsband parkieten.

_R_G_

Berichten: 6106
Geregistreerd: 12-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:02

JustMeKV schreef:
Foto spam : Een deeltje van mijn kippengroep in beeld.

Hanen, hennen en kuikens die net in de veren zitten door elkaar. Verschillende rassen , groothoenders, krielen..

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Super gaaf! Leuk zo van alles door elkaar


idinn schreef:
Succes met je kip! Lastige pikkers zijn het op die momenten..

Justme, wat een gezellige groep zo bij elkaar!

Vandaag geknutseld.. mama kip met kuikens in de ren ipv erachter. Kan ze de kuikens gelijk leren zandbadderen, dat kon in de vorige uitloop niet.
[ [url=m/hv8r8m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CgmUOn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het fazant-ei is helaas niks geworden. Mama kip is er te vroeg vanaf gestapt. Heb hem even opengemaakt voor het weggooien. Bijna af :(

Spoiler:
[ [url=m/OaQK4F.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuk hok!
Wat jammer van het fazant ei ;( zo ver ook al.


Ik was een weekend weg.. belt mijn vriend, ben een kuiken kwijt..
Lag hij in het hok er naast (deel van een schuur waar we nooit komen) lag hij helemaal uit elkaar getrokken |( terug gekeken op de camera, gepakt door een rat :\
Het haantje, enigste zwarte kuiken is nu dus dood.
Alle andere kuikens hup in een cavia kooi mee naar binnen, dus nu zitten ze in de hal :') en overdag in de kuikenren naast de pony wei.
Alle gaatjes die we konden vinden dicht gepurt maar het hok is ondanks dat het gebouwd is voor kippen en fazanten niet echt dicht voor ratten ;(

mysa

Berichten: 10497
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:42

Ratten zijn extreem moeilijk buiten te houden. Hier graven ze hele gangen onder de ren door. Ondanks dat er een kat en honden rondlopen. Wel heel sneu voor het kuiken..

_R_G_

Berichten: 6106
Geregistreerd: 12-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:58

Ja het zijn echt monsters van dieren :(
De rat is terug gekomen vannacht, te zien op de camera weer, en nu door de pur precies kunnen zien waar hij binnenkomt want daar vreet ie zich gewoon doorheen natuurlijk. nu zo snel mogelijk muizen gaas gaan halen en een volledig nieuw plafond in het hok maken.

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:24

Wat een gave kippen hebben jullie!

Jammer dat het fazant ei niet goed gegaan is.
Je hebt ook van die goud fazanten,die vind ik ook zo mooi

Balen van het kuiken zeg! Ratten zijn een en al ellende helaas.

Hier duurt het nog Maar een dag of 6 voor de kuikens uitkomen.
Morgen worden de eieren als het goed is nog een keer geschouwd zodat we weten hoeveel kuikens uitkomen.

2 weken geleden waren er nog 13 en 1 twijfel,hopelijk blijft het daarbij.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:45

Hoe hebben jullie kippen het met de warmte?
Mijn 2 zwarte marans hennen lopen de hele dag te puffen ondanks de vele schaduw mogelijkheden in de tuin.

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:51

RG wat sneu van het kuiken.. stomme ratten.

Eilinora, spannend!

Hier liggen ze wat te hijgen.. maar ja dan moet je ook niet als zwarte pannenkoek in de zon gaan liggen. Maar het valt me reuze mee. Kuikentjes houden het tot nu toe ook goed vol.

Mama kip loopt alleen mank. Hoop gewoon door overgang lang op nest zitten naar hele dag graven en doen. Als vriend thuis is van werk haar pootje eens bekijken. Gaat ze niet leuk vinden.. niet de tamste kip..

Veriye

Berichten: 2394
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:06

Hier zitten ze lekker in de schaduw.

Jammer van dat fazanteitje en ratten pff.. Jammer van dat kuikentje.

Hier een vraag. Onze dames leven nu zo een 5/6 weken buiten in hun ren met nachthok. Maar ze gaan mij 's avonds niet in de nachthok. Wij dachten eerst dat de oploop te stijl is of ze geen goede grip hebben. Maar: overdag lopen ze (2 van de 4) vrolijk op en neer, nachthok in en weer uit. Alleen als het tijd is om te slapen, gaan ze samen gezellig in een hokje liggen en slapen.
Heeft iemand hier tips hoe ik het aan kan leren? Over 6 weken gaan we op vakantie en dan moeten ze avonds echt de hok in lopen icm zelfsluitende deur.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:22

Blegh, ik zal de boel weer ontwormen. Vond gisteravond een hoopje spoelwormen.

Had niet anders verwacht met dit weer.

Afbeelding

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:02

Ontzettend balen hier,degene die onze eieren uitbroed in de machine stuurde net bericht dat ze waarschijnlijk allemaal afgestorven zijn.
Te heet geworden helaas.

Rond komende maandag zouden ze uit moeten komen dus we wachten nog af of het meevalt.
Maar zien of we nog kuikens krijgen.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:24

@Veriye: Ik weet niet hoe je voert. Maar ik zou starten met te voeren bij avond in hun nachthok. Genoeg voer dat ze in een kwartier op krijgen zodat ongedierte geen kans maakt.
Na enig tijd gaan ze vanzelf op dat tijdstip naar binnen gaan.

@Matheno: Ook hier lopen de meeste de hele,dag te puffen. Gelukkig is er in 1 stal toch een voelbare temperatuur verschil en daar maken ze maar al te graag gebruik van.

@Idinn: hoe gaat het met de poot van mama kip?

@Elinora: Spijtig. Hoe zijn ze te heet kunnen komen? Hopelijk toch enkele die overleven.

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:31

Broedmachine was van de buitenkant uit te heet geworden waardoor de temperatuur van binnen tot 39 graden steeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:31

Nog geen verbetering helaas. Heb gekeken, maar kon ook niks ontdekken. Voetzooltjes zijn heel, poten zien er goed uit. De aanzet voelt ook niet dik of warm. Alleen ze mankt dus wel, maar staat ook gerust enkel op de zere poot.

Dus nog even afwachten, met deze warmte ga ik sowieso niet naar de dierenarts. Veel teveel stress. De kuikens moeten dan ook mee en die vind ik al kwetsbaar genoeg met deze hitte.

Hmmm hoopje spoelworm!

Veriye, heb je gecheckt op bloedluis? Omdat ze overdag wel erin lopen..

Eilinora, wat zonde van de eieren! Hopelijk heeft er toch nog iets de warmte overleeft..

Veriye

Berichten: 2394
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:39

Justmekv: dat gaan wij proberen. Normaal hebben ze gewoon alles buiten ter beschikking. Maar dan gaan wij de meelwormen 's avonds in de hok geven. En kijken hoe het dan gaat.

Bloedluistest was negatief.
Wij dachten eerst dat de ramp te stijl is, dit hebben wij aangepast, maar het interesseerd ze nog steeds niks :+
Nadat wij de ramp verandert hebben zijn er dus twee van de 4 af en toe even naar boven, kijken of er iets lekkers is en weer naar beneden.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:15

Hier is het opvallend 'koel' in het binnen hok en ook in de buitenren is bijna de hele dag schaduw dus goed te doen. De weg van de achterdeur naar het kippenhok is voor mij een grotere uitdaging.

Eilinora wat zonde, zeker nu ze nog maar een paar dagen te gaan hadden.

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:13

Nou misschien hebben we geluk,in haar andere broedmachine die net zo warm is geworden zijn vanmorgen wel kuikens geboren.