Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:17

Even een vraagje aan de kippenkenners hier!

Wij hebben 3 jonge cochin krielen sinds oktober.
1 is wat ouder die hebben we bij een kippenboer vandaan en zat daar altijd binnen en legde al.
Vanaf januari hadden we van die ene kip elke dag een ei en dat weken achter elkaar door. Maar nu, sinds 2 weken ineens 0 eieren meer, hoe kan dat zo ineens?
Ze legde elke dag rondom het zelfde tijdstip een ei. Heb de hele ren en hok minitieus doorzocht, maar ze is ook niet ineens ergens anders gaan leggen. Ze eten ze niet zelf op, ben op een gegeven moment 4x daags gaan controleren namelijk. Ze hebben voor zover ik kan zien geen bloedluis, er kunnen geen andere (roof)dieren de ren in.
Ik snap er niks van?! Kan een kip zomaar ineens stoppen met leggen en dat ze dan later weer begint? Deze kip is van april / mei vorig jaar, de andere 2 zijn van september vorig jaar.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:09

Ik weet dat als kippen te dik zijn ze stoppen met leggen. Ben je anders gaan voeren misschien?

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:01

Is ze broeds geweest? Dan stoppen die van mij ook even met leggen.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:56

Het is op heden een periode waar bepaalde kippen gaan ruien, dan stoppen sommige ook met leggen. Bovenop zijn de meeste hennen te vroeg gaan leggen wegens het warmere weer. Ik verwacht dat er bij vele hennen plots een legstop zal ingelast worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:12

Iemand plek voor een witte Chabo haan van afgelopen zomer? Niet agressief naar mensen, maar heeft echt een eigen toom nodig. We hebben nu een haan met 2 eigen kipjes in een apart hok. En hem nog samen met de andere hennen en broer in het grote hok. Zolang dat goed gaat prima, maar anders is het een enkeltje kippensoep. Regio Wageningen.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:30

Hallo!

Wij zijn ook aan het kijken naar kippen voor straks.
Maar ik ben erg benieuwd naar jullie nachthok en hoeveel kippen jullie hebben.
Vanaf de foto's vind ik het lastig inschatten. En nu door deze omstandigheden vind ik het niet gepast om rustig bij de winkels te kijken.
Misschien kunnen jullie voor mij een beeld schetsen. :D

Op den duur willen wij ook aan de toekomstige schuur een vaste ren oid maken. Maar een nachthok met ren zal voor de komende jaren dan van toepassing zijn.

Zitten nu nog te denken aan Wyandotte hennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:47

Ons nachthok is 1.50 x 1.50 ongeveer denk ik. Ik kan er via het buitendeurtje iig precies bij in kruipen om schoon te maken. Met links geheel raam voor daglicht. Daar recht tegenover bovenin 2 zitstokken met plank eronder en een deurtje naar de ren. En dan tegen de achterwand 3 legnesten op hoogte met stok ervoor. We hebben 11 kippen en 2 haantjes. Ze passen allemaal naast elkaar op de zitstokken. Er is 1 plekje over :+

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:16

Wij hebben een kinderspeelhuisje verbouwd tot nachthok, binnen één poepplank met een stok (waar ze nooit opzitten, maar wel in het zand. En ze hebben een ren van Zo’n 40 m2 waarin een oude beukhaag staat. We hebben nu twee kippen, een blauwgezoomde Noord-Hollandse en een grijze australorp.
Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:17

En nog een foto van de binnenkant, waarom die kippen sámen in een legbakje gaan zitten? Afbeelding

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:52

Ook leuk gemaakt!
Idinn, heb je toevallig ook een foto?

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 00:27

Ceetje_bokt, leuk dat hok, maar blijven ze serieus achter dat hek met die ruime mazen? Of heb je nog stroomdraadjes?

Onze dierenarts is aan het stoeien met een broedmachine en wilde heel graag eitjes van mijn sabelpootkrielen. Hij heeft er 10 meegenomen, ze zijn weer goed aan het leggen, maar ik kreeg nu een appje dat hij had geschouwd en er 3 bevrucht waren, of in ieder geval aan het ontwikkelen dan. Dat is wel heel weinig toch? Ik zie de haan regelmatig treden, maar let er niet op welke kip ofzo. Hij zei misschien heeft ie een voorkeur voor 1 hen? Kan dat? Of is ie gewoon niet zo vruchtbaar?

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:38

Karina schreef:
Ceetje_bokt, leuk dat hok, maar blijven ze serieus achter dat hek met die ruime mazen? Of heb je nog stroomdraadjes?

O

De mazen zijn 15x15 en we hebben grote kippen, dus ja nu (!) blijven ze achter het hek, ik zeg nu want tien we ze kochten waren ze nog jong en konden er wel doorheen. We hebben tien de onderkant afgezet met oude hekken, oud gaas en bubbeltjes plastic. Inmiddels is dat weg. Eentje kan wel over het hek vladderen , maar dat heeft ze al lang niet meer gedaan

Cherubijn
Berichten: 121
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:56

Kwam toevallig dit topic tegen, ik heb nu sinds 3 jaar wyandotte krielen <3 .. Geweldig, ben al tegen vele 'problemen' aangelopen en uiteindelijk sinds dit jaar (Eigenlijk sinds een maand) na me zin over de indeling van hok/ren. Toen ik begon veel ingelezen en informatie op gedaan maar de praktijk werkt niet altijd zo goed mee... Wil mijn hok/ren ook graag delen ben altijd nieuwsgierig naar anderen hun indeling van hok/ren. Mochten jullie nog leuke tips hebben voor mijn ren zijn deze welkom!
Ieder jaar heb ik ook uit natuurlijke broed kuikentjes, super leuk. Mijn dames zijn allemaal tam en houden van gezelligheid.

Afbeelding
Dit was het 'tijdelijke' verblijf we hadden last van een grote rattenplaag in het kippenhok (Weet niet precies waarom ruim altijd voer en resten op). Maar zaten ze tijdelijk achter dit hekje. Vinden ze prima blijven er achter en vliegen er niet overheen (Wyandotte krielen).

Afbeelding
De ren ben ik mee bezig, is nu stuk bij aan gekomen moet nog afgemaakt worden maar is zo'n 5 bij 8,5 meter (kunnen ook achter de achterkant onder de conifeer). Gaas is 1,20 geloof ik maar zijn er nog nooit overheen gegaan. Wanneer ze los lopen blijven ze achter een stukje gaas van 50 cm hoog. Wanneer er kuikens zijn komt er een gaas van 50 cm aan de onderkant zodat ze er achter blijven. Komt nog 1 meter hoog gaas bij de kant van schapengaas (De volwassenen gaan er niet door maar lopen ook wel eens lammetjes en die steken hun hoofd erdoor en straks voor de kuikens veiliger).
Staat altijd gras op (Wordt nog gescheiden zodat ik kan wisselen van kant). In de goede groei periode van gras moet ik het stukje zelfs maaien iedere week.


Afbeelding
Dit is de tunnel die het nachthok verbind de ren er achter.

Afbeelding
Dit is me nieuwe hok (Is nog niet helemaal af), in de winter (najaar/ hele slechte periode zoals afgelopen jaar) en 's nachts gaat het luik dicht zodat de dames niet naar het gedeelte er achter kunnen. Om andere dieren te weren en bij heel slecht weer het gras (Klei grond dat stuk) te sparen. In het hok staat een eglu go als nachthok.
Op moment 3 wyandotte krielen, ieder jaar doe ik natuurlijke broed voor de dames die willen en dit jaar mogen er nog 2 hennen van de broed blijven en 1 haan (Mits die zich gedraagt).

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:15

Zo dat is ook een mooie grote ren zo zeg.
Leuk te zien!
Nu ben ik ook een beetje benieuwd naar je kippen hihi

Cherubijn
Berichten: 121
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:19

Afbeelding

De witte is helaas vorig jaar overleden, oorzaak onbekend ze is binnen een uur er tussen uit geknepen.

Dit jaar komt er een blauw gezoomde bij en een geel patrijs. Hou van een bonte verzameling.
Had dit jaar buff en buff columbia als kuikens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:25

Leuke wyandottes! Wij hebben er ook 3, naast de Chabo's, ze zijn zo leuk <3

Leuk gedaan die doorgang!

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:57

Wat een leuk toompje heb je zeg en mooi hok! Ik durf geen krielen te nemen. Hier lopen ook katten van een boer en die durven die kleintjes best op te eten.

Cherubijn
Berichten: 121
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Nh

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:43

Dank je. Oh oei katten blijven lastig, gelukkig doen alle katten hier in de buurt dat niet. De dames komen heel goed voor zichzelf op en verjagen alles wat hun niet aan staat.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:14

Afbeelding

Voor de komende tijd eerst dit hok besteld.
Nu rustig voorbereidingen treffen voor de ren.:D

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:59

Nadeel van die kant en klare hokken vind ik het schoonmaken.
Had binnen mum van tijd bloedluis in de naden en kieren.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:35

Zou het dan handig zijn om voor gebruik de binnenkant vast wit te kalken?

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:54

Ja, wel echt elke 3 maanden opnieuw doen (zet het op je kalender), het slijt er makkelijk af waar de kippen er langs vegen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:44

Jackyyb schreef:
Zou het dan handig zijn om voor gebruik de binnenkant vast wit te kalken?

En zoveel mogelijk randjes dichtkitten!
Ons hok heeft glad plaatmateriaal aan de binnenkant en alle kiertjes en naden zijn dichtgekit. Tot nu toe geen bloedluis.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:45

Ceetje_bokt schreef:
Jackyyb schreef:
Zou het dan handig zijn om voor gebruik de binnenkant vast wit te kalken?

En zoveel mogelijk randjes dichtkitten!
Ons hok heeft glad plaatmateriaal aan de binnenkant en alle kiertjes en naden zijn dichtgekit. Tot nu toe geen bloedluis.



Top, dank voor de tip!

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:14

Voeren jullie naast gemengd graan ook leg korrel?