Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:47

JustMeKV schreef:
Normaal hier ook steeds natuurbroed, enkel toen ik nog erkend fokker was ging de broedkast aan. Maar ik krijg op heden de kans terug te fokken met een zeldzaam ras, mijn betrouwbaarste hennen zitten reeds te broeden en gezien ik met deze broedeitjes geen risico wil nemen verkies ik de broedkast.
Die onverwachtse kuikentjes zijn steeds zo leuk om aan te treffen.. maakt meteen je dag goed. <3

Dat snap ik helemaal, dat je daar liever zo min mogelijk risico mee neemt! Wat gaaf trouwens dat je met een zeldzwaam ras bezig gaat, mag ik vragen welke?

En ja, heb moeders en kuiken maar even een tijdelijk bakje gegeven zodat de andere hennen rustig door kunnen broeden. Leuk filmpje gemaakt ook, want kuikens zijn altijd schattig. <3


Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:21

ohhhhhh schattig!!! Kuikentje moet nog wel ff in z'n pootjes groeien :D

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:34

Als je dat kleintje ziet...dan ga je hart toch zo smelten.. <3

Het word de Siciliaanse Bekerkamhoen. In België zogoed als verdwenen, ikzelf was x aantal jaar terug de enige erkende fokker van dit ras. Maar wegens gebrek aan nieuw bloed genoodzaakt te stoppen. Hopelijk komt er nu een keerwending en kan ik binnenkort terug van deze prachtige kippen genieten.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:40

Super interessant! En gaaf dat je het weer oppakt. Zou graag horen hoe het loopt en of het een beetje lukt! Ik heb zo meer voorbeelden voorbij zien komen in de afgelopen jaren van rassen die anders er niet meer zouden zijn. Ik heb op heel ander gebied dat bijvoorbeeld met de Akelei, 1 van mn lievelingsplanten, maar door kruising met hybriden is de originele wilde akelei vrijwel niet meer te vinden op veel plekken.

Iets anders, nu we het over rassen hebben. Ik heb allerlei soorten en maten rondlopen, waaronder ook een zijdehoender haan, twee zijdehoender kruisingen hennen, en een kruising met zijdehoender haan. Wat mij enorm opvalt is dat deze kippetjes heel gevoelig lijken voor kalkpoten en waar behandelen ook maar weinig effect lijkt te hebben, in tegenstelling tot de rest (noord hollandse blauwen, wyandottes, "gewone" legkippen en wat krielen met onbekende afkomst). Ik heb ook een kruising zijdehoender - vermoedelijk marans, en die heeft er juist weer geen last van. Bij de twee hanen is het erger dan bij de hennen. Komt meer mensen dit bekend voor?

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:26

Afbeelding
Nieuwe kipjes :D Drie Marans-hennen!

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:03

Ik zal met regelmaat posten zodra de eitjes er zijn. En hoop eveneens heel sterk dat het zal lukken.
Hybriden zowel binnen de planten als kippen vormen ze een niet te onderschatten gevaar.

Wat de zijdehoen betreft, ik wil het ras niet afbreken, ze zijn leuk.
Ervaring is hier dat ze niet allemaal mee kunnen in een grotere kippengroep en veel vlugger vatbaarder zijn voor eender welke ziekte.
Rekening houden dat dit ras en nog enkele andere zoals de hollandse kuifhoen ontstaan zijn door met toevallige fouten verder te fokken. Resultaat = designer rassen, waar iedereen gek van is.
Iedereen weet fout x fout maakt = nog fouter.
Kwaliteit qua gezondheid van deze kippen is helaas hierdoor nog niet oké.
Kruis je die dan met een ras die sterker is, dan heb je veelal al betere x zijdehoenders.


@Century: Leuk je 3 nieuwe dames! Ze zullen het druk hebben om hun nieuw verblijf te verkennen. Veel plezier ermee!

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:13

Ja komt goed :D
Jij ook succes met het fokken, ben benieuwd!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:17

JustMeKV schreef:
Ik zal met regelmaat posten zodra de eitjes er zijn. En hoop eveneens heel sterk dat het zal lukken.
Hybriden zowel binnen de planten als kippen vormen ze een niet te onderschatten gevaar.

Wat de zijdehoen betreft, ik wil het ras niet afbreken, ze zijn leuk.
Ervaring is hier dat ze niet allemaal mee kunnen in een grotere kippengroep en veel vlugger vatbaarder zijn voor eender welke ziekte.
Rekening houden dat dit ras en nog enkele andere zoals de hollandse kuifhoen ontstaan zijn door met toevallige fouten verder te fokken. Resultaat = designer rassen, waar iedereen gek van is.
Iedereen weet fout x fout maakt = nog fouter.
Kwaliteit qua gezondheid van deze kippen is helaas hierdoor nog niet oké.
Kruis je die dan met een ras die sterker is, dan heb je veelal al betere x zijdehoenders.


@Century: Leuk je 3 nieuwe dames! Ze zullen het druk hebben om hun nieuw verblijf te verkennen. Veel plezier ermee!

Dat is inderdaad wat mijn gevoel er ook al over zei. 1 van de redenen waarom ik in het huidige nestje geen eitjes van de zijdehoenders zelf heb liggen. De haan en de kinderen die hij de afgelopen twee jaar heeft gemaakt vind ik qua "hardheid" gewoon niet goed genoeg. Leuke kippen voor in een volledig afgedekte kooi die nooit nat, vies of vuil wordt.

Maar de haan hoeft ook niet weg van mij, is ook een opvangertje. Kwam bij mensen weg die dachten; leuk kippen, tot de buren (woonwijk) er anders over dachten. Dus meneer mag hier mooi oud worden.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:08

Voor de (ervaren) kippenhouders, ik heb een beetje een vreemde situatie met 1 van onze kuikentjes helaas en zoek ervaring/kennis. Vanwege de specifieke vraag heb ik er een apart topic voor aangemaakt, maar aangezien hier nogal wat ervaring meeleest wilde ik er graag even naar verwijzen. [BB] Wie herkent dit? Kuiken (kip) met dikke lamme vleugel.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 04:58

ik zie dat er al een oplossing is voor je kuiken. Afwachten en duimen nu!

De Siciliaanse eitje zijn gisteren in de broedkast gegaan, ik wacht nog een extra bestelling Brahma broedeitjes af... die zouden in feite er al moeten geweest zijn, maar de gene waar ik ze van heb doet ze maar morgen op de post. Beetje balen dat hij niet zo correct is, dus het risico genomen en hopen dat de broedwaarden niet te hard wisselen als ik straks de overige erbij doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:05

JustMeKV schreef:
Het word de Siciliaanse Bekerkamhoen. In België zogoed als verdwenen, ikzelf was x aantal jaar terug de enige erkende fokker van dit ras. Maar wegens gebrek aan nieuw bloed genoodzaakt te stoppen. Hopelijk komt er nu een keerwending en kan ik binnenkort terug van deze prachtige kippen genieten.

Even gegoogled.. wat een leuke kippen! Heel veel succes met fokken. Lijkt me mooi om zo een bijdrage te kunnen leveren aan een bijna verdwenen ras. Hoe wordt je erkend fokker? En wat komt er allemaal bij kijken?

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:42

@Idinn: op heden ben ik niet meer erkend, ik doe het nu enkel nog hobbymatig en dit ras een serieus duwtje in de rug kan gebruiken. Leuke zelfstandige kippen zijn dit.
Voor erkening moet je ingeschreven zijn bij een kleinvee vereniging, in orde zijn met pootringen en de vaccinaties van de dieren die je fokt. Erna kan je kweken voor tentoonstellingen, maar is geen vereiste..( ik deed nooit mee aan tentoonstellingen omdat ik niet aan kon dieren 3 dagen op te hokken hiervoor).

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:34

JustMeKV schreef:
ik zie dat er al een oplossing is voor je kuiken. Afwachten en duimen nu!

De Siciliaanse eitje zijn gisteren in de broedkast gegaan, ik wacht nog een extra bestelling Brahma broedeitjes af... die zouden in feite er al moeten geweest zijn, maar de gene waar ik ze van heb doet ze maar morgen op de post. Beetje balen dat hij niet zo correct is, dus het risico genomen en hopen dat de broedwaarden niet te hard wisselen als ik straks de overige erbij doe.

Ja ze doet het inderdaad weer erg goed! Nog wel even onder supervisie en apart, maar verwacht dat het helemaal goed gaat komen! :j

Oh, en dat is wel jammer inderdaad, ik heb geen ervaring met broedmachines dus kan er niet zoveel zinnigs over zeggen. Ik hoop dat het allemaal inderdaad goed gaat komen.


En bij deze even kuikenspam, want ze zijn zo leuk.. <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:15

Ohh die laatste foto <3 <3 <3

Hier zitten nu eindelijk alle eitjes in de broedkast, benieuwd wat het word. Had van beide verzendingen extra eitjes meegekregen waarop ik hierdoor er 12 over heb..Het geluk wilt, dat 1 van de kalkoen hennen sedert 2dagen broeds is geworden. Gezien er al een kalkoen hen zit op, geen idee hoeveel kalkoen eitjes, heb ik de nieuwe broedse dame de overige 12 kippebroedeitjes gegeven.Ze nam ze alvast in dankbaarheid aan....

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:02

heb vanmorgen erg gelachen om 1 van onze hennen. We hebben het hok eergisteren verplaatst ivm bouwwerkzaamheden. Ik had dus ook 2 dagen geen eieren gevonden. Vanmorgen was mijn man vergeten het hok open te doen, dus ik deed dat. 1 van de dames komt het hok uit, zet het op een lopen richting de kapschuur, ondertussen ook geluidjes makend. Dus haar ff in de gaten gehouden en ik zag dat ze zich verstopte. Heb haar met rust gelaten uiteraard en later weer gekeken en...tadaaaa...3 eieren gevonden. Hopelijk gaan ze snel weer in het hok leggen zodat ik geen speurtochten hoef te doen om de eieren te vinden :D

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:04

Kinke schreef:
heb vanmorgen erg gelachen om 1 van onze hennen. We hebben het hok eergisteren verplaatst ivm bouwwerkzaamheden. Ik had dus ook 2 dagen geen eieren gevonden. Vanmorgen was mijn man vergeten het hok open te doen, dus ik deed dat. 1 van de dames komt het hok uit, zet het op een lopen richting de kapschuur, ondertussen ook geluidjes makend. Dus haar ff in de gaten gehouden en ik zag dat ze zich verstopte. Heb haar met rust gelaten uiteraard en later weer gekeken en...tadaaaa...3 eieren gevonden. Hopelijk gaan ze snel weer in het hok leggen zodat ik geen speurtochten hoef te doen om de eieren te vinden :D

:')

Super grappig altijd dat soort acties. Oef, die van mij houd ik in de ren tot de eitjes gelegd zijn, anders kan ik ze namelijk standaard op het hele erf terugvinden. Alsof ze te lui zijn om even naar het hok te lopen om een eitje te leggen. Nee, dan is tussen de opgestapelde bakstenen veeeel leuker. :+

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:10

wat leuk om te zien al dat jonge leven :)

Hier enkele weken terug 2 nieuwe leghennen bijgehaald. Ok wij doen niet echt iets met onze kippen om ze handtam te maken oid, maar normaal komen alle kippen afgerend als we in de tuin komen. Als we het hok in gaan moeten we soms opzij duwen om het deurtje te kunnen openen of bij hun waterreservoir te kunnen.
Maar een van de nieuwe blijft panisch wegrennen. Best wel zielig gezien we nu veel in de tuin bezig zijn en hun uitloop toch wel een meter of 12 diep is en we dus altijd met tuinafval passeren... Als die ooit ziek is, denk ik dat de enige optie is om ze 's nachts uit het hok te vissen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:13

petitparis schreef:
wat leuk om te zien al dat jonge leven :)

Hier enkele weken terug 2 nieuwe leghennen bijgehaald. Ok wij doen niet echt iets met onze kippen om ze handtam te maken oid, maar normaal komen alle kippen afgerend als we in de tuin komen. Als we het hok in gaan moeten we soms opzij duwen om het deurtje te kunnen openen of bij hun waterreservoir te kunnen.
Maar een van de nieuwe blijft panisch wegrennen. Best wel zielig gezien we nu veel in de tuin bezig zijn en hun uitloop toch wel een meter of 12 diep is en we dus altijd met tuinafval passeren... Als die ooit ziek is, denk ik dat de enige optie is om ze 's nachts uit het hok te vissen.

Soms hebben ze echt even tijd nodig. Ik heb heel panische kippies gehad die toch na enkele weken of zelfs maanden "ontdooiden". :j

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:16

Ik heb van de week trouwens onze ren even een "upgrade" gegeven. Ik had nog allemaal stammetjes over die niet meer geschikt zijn voor brandhout. En de onderkant van ons gaas bolde steeds meer naar binnen toe. Dus dat heb ik met de stammetjes "vastgezet" en ik moet zeggen dat het er meteen ook meer "af" uit ziet. In het midden van de ren heb ik met hout al heel veel plekjes gemaakt om te schuilen/zonnen/weg te kruipen, noem maar op. Maken ze ook echt gebruik van trouwens!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5182
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:58

Ik baal zó verschrikkelijk, hier in de omgeving diverse eksternesten en nu hebben er twee ontdekt dat ze de eieren van onze kippen kunnen roven. -:(- al dagen geen ei meer.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:24

Dat is inderdaad balen. Kan je het niet "afschermen" zodat het moeilijker is voor de eksters om een vlot vertrek te hebben?

Hier ook al meermaals gemerkt dat er een poging gedaan is om de eieren te roven, maar vermoed zonder succes gezien ik de eitjes in het deurgat van hun nachthok vond ipv op de legnest. Ik vraag me af of dat de reden is dat mijn kippen op een gegeven moment beslist hebben om in de compleet andere hoe vh hok te leggen (achter de zitstokken) :?

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:04

eksters zijn echt k.tbeesten

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:15

Wat een leuke foto’s Serenity 350.

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:26

Serenity350 schreef:
Ik heb van de week trouwens onze ren even een "upgrade" gegeven. Ik had nog allemaal stammetjes over die niet meer geschikt zijn voor brandhout. En de onderkant van ons gaas bolde steeds meer naar binnen toe. Dus dat heb ik met de stammetjes "vastgezet" en ik moet zeggen dat het er meteen ook meer "af" uit ziet. In het midden van de ren heb ik met hout al heel veel plekjes gemaakt om te schuilen/zonnen/weg te kruipen, noem maar op. Maken ze ook echt gebruik van trouwens!

[ [url=m/HVNBU2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xY9gQA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lH7o3l.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wrg7H5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/izSw07.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BN3YyN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fr4w8k.jpg]Afbeelding[/url] ]



Gaaf! Hoe kom je aan die holle boomstammen?

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:54

Mooi Serenity! Die holle boomstammen zijn ook echt heel leuk. Hier ook stammen in de ren waar ze graag op zitten.

Helaas hebben wij meer dan de helft van onze kippen verloren deze winter. Waarschijnlijk een of andere ziekte bij de laatste nieuwe kipjes. De ene dag leek er niks aan de hand en de volgende dag lag er weer eentje dood. Van de 24 zijn er 10 over, 4 hanen en 6 hennen.
Nu al een aantal maanden niks meer doodgegaan maar durf er ook geen nieuwe bij te halen nu maar 2 van mijn hennen zijn nu broeds dus hopelijk over een poosje kuikentjes :D
Word wel echt een verrassingspakketje trouwens. Ik heb van alles wat over _O- De hanen zijn een krulkuifhoen, een naakthals zijdehoen, een krielhaantje en een isabrown mix. De hennen zijn een zijdehoen, een vorwerk, een sabelpootkriel, een isabrown en een huistuinenkeuken kip (de 6e hen legt niet)