Beginnen met kippen houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:07

Afschermen kunnen we nog wel eens proberen :)* bedankt voor dit idee. Het zijn echt k*tbeesten, hun hele houding staat me niet aan. Deze etters hangen ook al op het vogelhuisje waar een mezennest zit.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:44

Dankjulliewel!!

Ja, die holle boomstammen zijn echt zo gaaf! Was echt puur toevallig. Een buurman van verderop heeft vaak hout/stammen over en omdat wij met enkel de houtkachel stoken stuurt hij dan een berichtje als hij weer wat heeft. Hij had een rotte appelboom omgezaagd, die al heeeel lang had staan rotten. Of wij de stammen wilde hebben. Prima, ik haal ze wel op dacht ik. Dus ik kom daar, wil een stam optillen en denk; huh?! Die is wel heel erg licht. Bleken de meeste dus zo goed als hol van binnen te zijn. Voor de houtkachel dus ook niet zoveel waard, maar wel heel erg mooi. Dus die heb ik meteen naar de kippen gebracht, zo hebben ze mooie schuilplekjes (er worden ook wel eens eitjes ingelegd) en schaduwplekken. Ze maken er dankbaar gebruik van. :j

@Van; wat sneu van je kipjes, maar wel leuk nieuwe kuikens in aantocht! Ben benieuwd, maar vermoed dat er hier wel wat foto's gedeeld zullen worden als het zover is. ;)

Wat het stelen van eitjes betreft; hier hebben we een tijdje een kraai gehad die zich tegoed deed aan de eitjes. Ik had het nachthok tijdelijk overdag dicht omdat er een paar dames aan het broeden waren, dus de kraai stal ze uit de legplekjes in de ren. Nu is het nachthok weer open, maar hij heeft nog niet door hoe hij er in kan komen (ze moeten aan de onderkant een sprongetje maken, daar zit het gat). Nieuwe kippen hebben ook altijd een paar dagen nodig om het te leren, maar sindsdien dus geen eierrovers meer in het nachthok gehad.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:26

Weet niet of ik er zo blij mee ben, vind het enerzijds ook wel weer super gave en stoere beesten, maarrrrr... ik heb bezoek in de kippenren. :')



De reden dat ik mn camera bij me had was dat we 4 nieuwe bewoners hebben. Zweedse Bloemenkippen (Skånsk blommehöna), een relatief zeldzaam ras in NL en ik was toevallig in contact gekomen met een aantal fanatiekelingen.

Deze dames mogen hier mooi uitgroeien, ze zijn nog vrij jong. Vermoedelijk dames trouwens, kan nog blijken dat 1 van hen een haan is. In dat geval zal de haan geruild worden met een andere fanatiekeling. Wellicht dat ik dan alsnog wel voor een haan ga (maar onverwant) om zelf eens met dit ras verder te gaan. :j Ze zijn erg hard, tam, zelfstandig en ik vind ze prachtig. <3


Afbeelding

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:20

Gaaf die boomstammetjes
Zweedse bloemenkippen zijn mooi :j . Bizar hoe dit ras werkelijk alle kleuren, en vormen qua kuiven en baarden bezit, bijna geen enkele kip is gelijk.
Met ongedierte toch oppassen, hier ooit paar volwassen kippen verloren en een 50tal kuikens op 1nacht aan ratten. -O-

Hier even pech met de broedse dames...Het begint met 1 die wilt broeden en plots heb ik een plaag aan broedse hennen. Natuurlijk moeten ze ook allemaal op hetzelfde nest _-:( (En ja nesten genoeg met eitjes om te broeden.)
Vandaag dan ook 1 Mechelse hoen dame dood gevonden. Een kalkoen hen op je kop samen met 3 andere hennen dan loopt dit uiteraard eens fout af als je onderaan zit Y;(
Morgen maar eens zien om een tijdelijke omheining rond dit nest te zetten..

De Siciliaanse broedeitjes in de machine doen het goed, 1 eitje niet bevrucht en 1tje afgestorven (Heb deze er per ongeluk omgekeerd in gezet |o ). De overige zijn op de goeie weg
De Brahma eitjes vallen wat tegen, vele niet bevrucht helaas, van 1 kleurslag heb ik er maar 2 over.. (Onder de hennen nog niet gekeken...)
Nu hopen dat de uitkomst straks meevalt.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:07

We moesten het hok verplaatsen, deze stond eerder naast de koeienstal, maar deze wordt binnenkort verbouwd. Onze kippen lopen eigenlijk altijd los, maar het is toch wel handig om de mogelijkheid te hebben ze op te sluiten, lijkt me ook veiliger voor de dames tijdens de bouwwerkzaamheden.

Afbeelding

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:47

Sinds gisteren heb ik er 2 nieuwe meisjes bij:
Afbeelding
Afbeelding

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:49

Ohh wat een leuke!

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:50

Iemand ervaringen met EDS (Egg Drop Syndrome)? Heb er sinds enkele dagen een jonge Sussex bij en nu legt mijn oudere kip ook plots windeieren. Er zijn zover ik weet geen medicijnen op de markt?

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:55

Mijn eerste reactie is kalk tekort, legkorrel bevat weliswaar calcium, maar lang niet genoeg. In elk geval naar mening van mijn kippen die flink van de extra aangeboden kalk eten. Dus wat voor extra kalkbron hebben ze?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:04

EDS is een virale infectie meen ik mij te herinneren, waar de hen wel overheen kan komen maar niet altijd.

Je schrijft "ook" plots windeieren, bedoel je dat beide hennen windeieren leggen of alleen de oudere kip?

Kalk bijvoeren kan nooit kwaad, en aangezien kalk-tekort inderdaad ook een oorzaak kan zijn kun je dat sowieso proberen. :j

Tinkermuts

Berichten: 9392
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:53

Misschien willen jullie eens meedenken, 1 van m'n kipjes heeft sinds paar dagen diarree, doffe veren, sloom maar loopt wel rond maar langzamer dan anders, kam is bleek, wat kale plekjes op kop en schud met haar kop.
Eet wel maar traag, drinkt heel veel.
Heb haar ontwormt, krijgt extra vitamines, en hok gecheckt op bloedluis maar niets te vinden, andere kippen niets mee aan de hand.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:24

Tinkermuts schreef:
Misschien willen jullie eens meedenken, 1 van m'n kipjes heeft sinds paar dagen diarree, doffe veren, sloom maar loopt wel rond maar langzamer dan anders, kam is bleek, wat kale plekjes op kop en schud met haar kop.
Eet wel maar traag, drinkt heel veel.
Heb haar ontwormt, krijgt extra vitamines, en hok gecheckt op bloedluis maar niets te vinden, andere kippen niets mee aan de hand.

Is ze ook wat snotterig/niezerig?

Als ik het niet goed weet kijk ik vaak hier even: https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... van-kippen

Het is helaas niet goed mogelijk om op symptomen te zoeken, maar het is wel een heel fijne en goed uitgewerkte lijst van veel voorkomende aandoeningen bij kippen. :j

Tinkermuts

Berichten: 9392
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:06

Heb hem ff door gel zen maar had meeste al op andere sites g vonden, wel fijne uitgebreide site.
De symptomen lijken meest op wormen of cocciodose maat daar al voor behandeld, krop massage met wat olie gedaan en g checkt op bloedluis door rolletje vannacht in het hok, kip knapt niet op en geen luis te zien.
Ga hem toch wel preventief behandelen tegen luis met finecto en hok insprayen, Just in case

Pandora2
Berichten: 19871
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:12

fienfin schreef:
Iemand ervaringen met EDS (Egg Drop Syndrome)? Heb er sinds enkele dagen een jonge Sussex bij en nu legt mijn oudere kip ook plots windeieren. Er zijn zover ik weet geen medicijnen op de markt?


Hier ervaring met EDS. Ik had gelezen op een kippenforum dat er een goede kans is dat ze er na de volgende rui van verlost zijn en dat is ook zo gegaan hier. Dus heb nu alweer een heel voorjaar gewone normale eitjes van dat kipje.

Ik geef ook gebroken eierschelpen voor de kalk bij en dat kipje eet er ook echt wel meer van dan de anderen.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:44

@tinkermuts: Cocciodose is met deze temperaturen het meest logische (ook bloedluizen maar deze merk je vroeg of laat op) . Drinkwater die te warm word of vervuild is liggen vaak aan de bron, in warme temperaturen is het bij kippen het water heel vlug een broeihaard van infecties...

@Fienfin: EDS is een teken van mineralen en vitamine tekort. Aanvullen met calcium dus kalk is nu zeker een must.


Kijk eens hoe prachtig is dit : Er lopen seder gisteren 4 prachtige gele kalkoen bolletjes op de weide
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een nestje Brahma kuikens op komst (en ze zitten er met 3 op.. 1tje de naakthals was camera schuw)
Afbeelding

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:40

Afbeelding broedse dame heeft nu sinds ruim een week drie broedeieren onder zich liggen, was via een oudere heer die af en toe wat broedeieren van zijn Wyandottes verkoopt.. geen idee of ze gaan uitkomen, maar aan de vastberadenheid van de dame zal het niet liggen ... Ben benieuwd

Tinkermuts

Berichten: 9392
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:39

JustmeKV thx cocciodose aan het behandelen, voor bloedluis vandaag spul halen

Die kalkoen baby's zijn super cute <3

Pandora2
Berichten: 19871
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:42

Wat een mooie kleur hebben die kalkoenen ! <3

Hoe zit dat dan eigenlijk met dat vit en min tekort en de relatie tot de rui ?
Want na de rui was het windeieren leggen dus ook gelijk over en tot nu toe niet meer teruggekomen.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:21

@ Vladimir1979: Even tussentijds schouwen ,zodoende ze niet op lege eitjes zit, stel dat dit zo is kan je nog steeds opnieuw verse eitjes ondersteken. Verder vertrouwen op je dame! Komt goed!

@ Pandora2: Wat ik opmerk is dat dit vaak bij hennen komt als ze eerder een infectie hebben gehad, pas later komen de eerste windeitjes, zodra deze eitjes gelegd worden is vaak de ware infectie al verdwenen. In de rui kan het eveneens maar dit is dan ook mede de basis vitaminene ne mineralen van de kip reeds in onbalans is (Bekijk het beetjes als vrouwen en typisch ijzer tekort)

Pandora2
Berichten: 19871
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:39

Oke. Bedankt !
Wat zou ik kunnen doen om dat in de toekomst te vermijden ?
Vit en min in het voer blieven de dames niet :+ In drinkwater misschien dan ?
Ze lopen vrij rond in tuin, rijbak en weiland dus elke dag een lopend buffet.

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:44

Pandora2 schreef:
Oke. Bedankt !
Wat zou ik kunnen doen om dat in de toekomst te vermijden ?
Vit en min in het voer blieven de dames niet :+ In drinkwater misschien dan ?
Ze lopen vrij rond in tuin, rijbak en weiland dus elke dag een lopend buffet.



Hier idem dus ik geef vitamines door het drinkwater.

Pandora2
Berichten: 19871
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:21

Top ! Dan ga ik dat ook proberen !

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:54

En de eerste sicilaanse kuikens zijn aan het uitkomen we zitten ondertussen al op 10, maar er word nog druk getimmerd . *\o/*

Deze wilde wel even op de foto, net uit het ei...
Afbeelding

De eerste kuikens zitten al onder de mama kloek, ze was op 2 seconden smoorverliefd :+:
Afbeelding

Benieuwd hoeveel er nog volgen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:11

Leuk justmekv. Altijd leuk die kleine kuikens

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:05

Hoi allemaal,

Mag ik hier mee kletsen?
Aankomende week krijgen wij onze eerste kippen, we hebben al veel gelezen maar hebben ook nog 1001 vragen!
En ik vind het gewoon leuk om jullie kippen verhalen en foto’s te volgen, doe ik stiekem al langer ;)