Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:59

Oh jee, dan hard duimen dat dat aan haar voorbij gaat.
Daar straks at ze wel een paar hapjes griekse yoghurt en wilde ze weer naar buiten. Ga zo weer even bij haar kijken.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:58

We hebben haar vandaag uit haar lijden verlost. Heel verdrietig, maar haar zien lijden vond ik erger.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:04

Sterkte.

Hier hopelijk over 21 dagen kuikens.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 23:05

Bah, wat naar Shenavallie! Sterkte.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 05:37

Hé wat naar, sterkte

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:20

Dank jullie wel Y;(

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:18

Hè bah shenavallie sterkte!

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:34

De andere hennen waren 's avonds aan het schreeuwen, toen ik het luik dicht deed. Alsof ze aan wilden geven dat ik er nog eentje vergeten was binnen te laten. Ze werden pas rustig toen ik het licht uitdeed. En vanmorgen liepen ze er weer bij alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat ze met ééntje minder leven. Althans, dat hoop ik dan maar dat ze het zo ervaren.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:46

Wat verdrietig Shenavillie!

Wij zoeken tips aangezien we onze kippen gaan verhuizen.
Ze zitten nu in een soort l-vormig stuk, lange kant is 12,5 x 2 meter en andere stuk is 3 x5 ongeveer, gedeelte stenen. Er is een gedeelte zand en gedeelte kiezels (die ze steeds overal heen verplaatsen, leuk tijdverdrijf). Het kleine gedeelte is overdekt met doorzichtige platen, het lange gedeelte is overdekt met groen net. Rondom staan schuttingpanelen en een garage. Soms mogen ze de hele tuin door scharrelen, maar alleen als we thuis zijn.

Nu gaan we ze op een ander stuk houden, een gedeelte bestraat (hierop willen we ook het nachthok) en de rest op gras/grond en hoop struiken/planten. We zien hier heel vaak kippen los lopen, maar dat durven we met een drukke weg echt niet aan.
We willen ze dus een nieuw gedeelte geven, dit gedeelte is ongeveer 8x8 en op 1 kant na helemaal open. Maar wat is dan slim? Rondom palen zetten, hier kippengaas tegenaan en bovenop een net spannen? (en waar vinden we dan een net wat groot genoeg is, en ook nog betaalbaar voor een tijdelijke oplossing?)

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:05

haike schreef:
Wat verdrietig Shenavillie!

Wij zoeken tips aangezien we onze kippen gaan verhuizen.
Ze zitten nu in een soort l-vormig stuk, lange kant is 12,5 x 2 meter en andere stuk is 3 x5 ongeveer, gedeelte stenen. Er is een gedeelte zand en gedeelte kiezels (die ze steeds overal heen verplaatsen, leuk tijdverdrijf). Het kleine gedeelte is overdekt met doorzichtige platen, het lange gedeelte is overdekt met groen net. Rondom staan schuttingpanelen en een garage. Soms mogen ze de hele tuin door scharrelen, maar alleen als we thuis zijn.

Nu gaan we ze op een ander stuk houden, een gedeelte bestraat (hierop willen we ook het nachthok) en de rest op gras/grond en hoop struiken/planten. We zien hier heel vaak kippen los lopen, maar dat durven we met een drukke weg echt niet aan.
We willen ze dus een nieuw gedeelte geven, dit gedeelte is ongeveer 8x8 en op 1 kant na helemaal open. Maar wat is dan slim? Rondom palen zetten, hier kippengaas tegenaan en bovenop een net spannen? (en waar vinden we dan een net wat groot genoeg is, en ook nog betaalbaar voor een tijdelijke oplossing?)

Kun je niet draden spannen tegen de roofvogels ipv een net?

Dit lag vanmorgen in het hok.. moet toch zeer gedaan hebben.. :=

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:13

Dubbeldooier. :9

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:55

Dat denk ik ook altijd bij elk bizar groot ei.. maar dan is het toch altijd weer een gewone grote dooier.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:59

Ik heb nog nooit een dubbele gehad. Maar de kleinste kippen leggen hier ook de grootste eieren. Af en toe denk ik ook "au". Dan ga ik er maar vanuit dat ze erop gebouwd zijn.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:05

Meestal bij jonge hennen inderdaad.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:10

Mariska_28 schreef:
haike schreef:
Wat verdrietig Shenavillie!

Wij zoeken tips aangezien we onze kippen gaan verhuizen.
Ze zitten nu in een soort l-vormig stuk, lange kant is 12,5 x 2 meter en andere stuk is 3 x5 ongeveer, gedeelte stenen. Er is een gedeelte zand en gedeelte kiezels (die ze steeds overal heen verplaatsen, leuk tijdverdrijf). Het kleine gedeelte is overdekt met doorzichtige platen, het lange gedeelte is overdekt met groen net. Rondom staan schuttingpanelen en een garage. Soms mogen ze de hele tuin door scharrelen, maar alleen als we thuis zijn.

Nu gaan we ze op een ander stuk houden, een gedeelte bestraat (hierop willen we ook het nachthok) en de rest op gras/grond en hoop struiken/planten. We zien hier heel vaak kippen los lopen, maar dat durven we met een drukke weg echt niet aan.
We willen ze dus een nieuw gedeelte geven, dit gedeelte is ongeveer 8x8 en op 1 kant na helemaal open. Maar wat is dan slim? Rondom palen zetten, hier kippengaas tegenaan en bovenop een net spannen? (en waar vinden we dan een net wat groot genoeg is, en ook nog betaalbaar voor een tijdelijke oplossing?)

Kun je niet draden spannen tegen de roofvogels ipv een net?



Zal dat voldoende werken denk je?
En zal dat onze kippen ook binnenhouden? Het zijn nu echt ontsnappingsmonsters, en met een drukke weg straks (op 50 meter) vinden we dat wel spannend.

Flink ei!

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:05

Wij hebben naast stevig gaas met een ruime maas ook een extra laag fijn kippengaas om de winterren. Als 'dak' hebben we tuinnetten gebruikt. (Roof)vogels houden hier niet van, omdat ze daar met hun klauwen/klauwtjes in blijven hangen.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:56

Ik ben ook op zoek naar het ideale dak voor mijn ren. Ik wil een gedeelte bedekken met een golfplaat, maar het andere gedeelte dacht ik met een net. Dat zal voldoende helpen tegen roofvogels?

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 22:00

Roofvogels houden niet van netten te groot risico dat ze daarin verstrikt raken.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:53

Het was gelukkig een tijd rustig bij mijn kippen, nu helaas een zieke :(
Het gaat om een hoog bejaard kopje, een jaar of 12. Sinds dinsdag is ze wat minder aan het eten, viel me op. Ze laat de vleugels een beetje hangen. Ik dacht eigenlijk dat de ouderdom haar in haalt. Maar vandaag zag ik waterige poep met wormen. Inmiddels eet ze ook niet meer. Ze pikt wel richting de hapjes, maar eet niks.

Mijn vraag is nu, kan ik deze kip nog redden? Misschien met dwangvoeren en wormendruppels van Koudijs? Ik heb dit nog niet in huis. Ik zit ondertussen te wachten op een telefoontje van de dierenarts met advies. Maar ik dacht ik vraag het hier ook alvast. Bedankt voor het meedenken.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:22

Ik begin er niet aan, zeker als ze stoppen met eten. En oudere dieren zijn gevoeliger voor problemen ook door slijtage van organen en hoeveel veerkracht er nog in zit. Als er dan een probleem opduikt dat duidelijk verband houdt met verminderde weerstand door leeftijd, minder goed kunnen opnemen van voedingsstoffen, etc. Is het voor mij eerder een teken om te euthanaseren. Ik ga er nl van uit dat je dan meer gaat rekken dan dat er nog een mooi stukje kwaliteit van leven van komt.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:36

Ja, daar heb je ook wel een punt.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:58

Ik heb ook een beetje twijfel over het euthanaseren. Ik heb er nu 2 in laten slapen. De eerste kreeg in het achterhoofd een injectie, die gaf een enorme krijs en toen een soort stuipen. Dat vond ik echt heel naar. Ze zei dat de krijs een reflex was, omdat ze in de achterhoofd kwab ofzo prikken .

En de tweede kip heeft ook gestuipt in mijn armen, die kreeg gewoon een prik in de ader volgens mij.
Ik vroeg me daarna af of ik ze niet beter zelf dood had moeten laten gaan. Ze hadden angst bij de dierenarts en toen ook op zo'n nare manier dood.
Is dit ook jouw ervaring met euthanasie?

Er is ook iemand op stal die heeft aangeboden om een keer de nek om te draaien, als ik een doodzieke kip zou hebben. Daar neig ik dan nu eigenlijk meer naar. Ik vind het maar een moeilijk besluit allemaal.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:01

Ik help ze inmiddels zelf via bezemsteel, stuiptrekkingen krijg je toch wel, maar het hele reizen, vreemde omgeving als ze al ziek en kwetsbaar zijn, enz. heb je dan niet. Als die persoon op stal weet wat hij/zij doet, zou ik voor die optie gaan.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:08

Nee precies. Ik ga kijken of ik het nummer van die man kan krijgen.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:03

Mona81 schreef:
Ik heb ook een beetje twijfel over het euthanaseren. Ik heb er nu 2 in laten slapen. De eerste kreeg in het achterhoofd een injectie, die gaf een enorme krijs en toen een soort stuipen. Dat vond ik echt heel naar. Ze zei dat de krijs een reflex was, omdat ze in de achterhoofd kwab ofzo prikken .

En de tweede kip heeft ook gestuipt in mijn armen, die kreeg gewoon een prik in de ader volgens mij.
Ik vroeg me daarna af of ik ze niet beter zelf dood had moeten laten gaan. Ze hadden angst bij de dierenarts en toen ook op zo'n nare manier dood.
Is dit ook jouw ervaring met euthanasie?

Er is ook iemand op stal die heeft aangeboden om een keer de nek om te draaien, als ik een doodzieke kip zou hebben. Daar neig ik dan nu eigenlijk meer naar. Ik vind het maar een moeilijk besluit allemaal.

Dit klinkt inderdaad heel naar. Dan was de kop afhakken toch 'vriendelijker' voor mijn gevoel. Daar had je ook stuiptrekkingen van het lijf, maar geen of minder stress bij de kip.