Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:50

KarinW86 schreef:
Hoe leren jullie eigenlijk links en rechts aan? Zou voor mij ook nog wel handig zijn soms hihi


Wij hadden het hier thuis van de week over. Er zijn commando's die wij aan leren zoals plaats, staan en af. Maar zit, links en rechts leren wij niet aan. Echter ze beheersen het allen erg goed. Dus toch leren wij het onbewust wel aan ;)

Zit benoemen wij bij eten krijgen en bij aan lijnen. We wachten tot ze zitten "zit" braaf!! Bak eten ;)

Links en rechts benoem ik altijd tijdens uitlaten. In begin enkel als ik zeker weet dat de hond daadwerkelijk links of rechts gaat en later een links terwijl ik links draai. Uiteindelijk als ze het goed kunnen volgen ze al los lopend de links en rechts vlekkeloos uit en zijn ze zo te sturen.

Uiteraard voor ons tijdens bikejoring en dogscooter erg belangrijke commando's ;) dus eenmaal links en rechts goed aan geleerd zet ik ze over op "how" en "gee" omdat dit stuk fijner roept.

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:48

Ik heb vanavond voor het eerst met Jarv gehooperd (als dat een woord is _O-)
De BC mix van mijn schoonouders ging een lesje volgen, maar omdat zij slechtziend is haalt zij veel steun uit Jarv zijn aanwezigheid. Mocht Jarv zomaar ook een proefles meedoen :D
Hij had de target snel door, dat was meteen goed. Ook op afstand ging het super. Voor ons blijft het wel bij behendigheid, omdat ik toch merkte dat hij wat actie miste :')
Het was wel een erg leuke ervaring, zeker ook om eens gezien te hebben. Voor Lara was het fijn om aan het werk te kunnen :j Voor haar was deze proefles al wel intensief (als in, echt hersenwerk en angsten overwinnen).

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:09

Toch wel leuk he! Ik dacht eerst Hoopers is saai hihi maar we doen het nu ook al een jaar met plezier

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:10

Levi mag momenteel even niks doen...is vandaag geopereerd, vetbultje weggehaald. Zat aan de zijkant van zijn elleboog.
Afbeelding

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:17

KarinW86 schreef:
Toch wel leuk he! Ik dacht eerst Hoopers is saai hihi maar we doen het nu ook al een jaar met plezier

Zeker voor Lara was het een hele ervaring, want om onder zo'n hooper door te gaan is toch best eng hoor :(:)
Aan het eind van de les liep ze er uit zichzelf ineens onderdoor, waarna we het meteen hebben afgesloten. Met een positieve ervaring afsluiten, nou dat is gelukt :D
Voor haar ziet het er nu al naar uit dat we dit blijven doen met haar. Zou fijn zijn als zij ondanks haar handicap lekker kan sporten :j

Beterschap met Levi :(:)

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:20

Heel goed! Goed afsluiten! Leuk dat ze dit wel kan blijven doen. Hoopers is echt voor heel veel honden geschikt.

Thnx!

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:21

Tigress schreef:
Ik heb vanavond voor het eerst met Jarv gehooperd (als dat een woord is _O-)
De BC mix van mijn schoonouders ging een lesje volgen, maar omdat zij slechtziend is haalt zij veel steun uit Jarv zijn aanwezigheid. Mocht Jarv zomaar ook een proefles meedoen :D
Hij had de target snel door, dat was meteen goed. Ook op afstand ging het super. Voor ons blijft het wel bij behendigheid, omdat ik toch merkte dat hij wat actie miste :')
Het was wel een erg leuke ervaring, zeker ook om eens gezien te hebben. Voor Lara was het fijn om aan het werk te kunnen :j Voor haar was deze proefles al wel intensief (als in, echt hersenwerk en angsten overwinnen).


Aan het begin lijkt het saai, maar ik vind het net zo intensief als agility inmiddels! Zeker het nieuwe XDH is leuk, ik moet het nog gaan proberen de WW hal ligt niet om de hoek helaas. Maar het ziet er in ieder geval al leuk uit. :))

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:22

Ja! Het is even wennen en kijken hoe goed alles lukt (ze is bijna 2 maar zeer slechtziend, grauwe staar met meerdere vlekken in haar pupillen als sinds ze pup is). We hebben het vermoeden dat met iets grotere bewegingen en stemhulpen dat helemaal goed gaat komen :d

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:39

Wat fijn als Lara toch op deze manier aan de slag kan! Zal natuurlijk net even anders gaan qua aanpak dan bij een 'gezonde' hond maar dat komt vast goed. :)

Beterschap voor Levi! Hopelijk kan hij weer snel vooruit.

Wij zijn nu inmiddels een paar weken bezig met de jonge honden klas (voorloper van de basis obedience) en pfff het was wel even een dingetje hoor. Waar we voorheen bij onze andere hondenschool echt een beetje de uitblinkers van de puppy- en vervolgcursus waren zijn we hier echt op 0 begonnen. Mika was met ALLES bezig behalve mij. :+ Nu begint de focus wat meer terug te komen en vanavond voor het eerst met een trots gevoel afgesloten. Hopelijk kunnen we dit vast houden.

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:04

Hou dat gevoel vast ;)... er zijn altijd van die fases hihi dat je denkt hallo zijn we samen bezig? Hihi althans dat had ik vroeger ook wel

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:59

Heej, sorry dat ik even binnen kom vallen. Weten jullie een oefening om je hond vooruit te leren kijken?
Ik doe met Mancha obedience en behendigheid en bij beide ervaar ik problemen doordat ze soms zo op mij gefocust is dat ze niet meer vooruit kijkt.

Bij de obedience bijvoorbeeld moet ze om de pion heen. Mancha zit naast me en ze moet vooruit, om de pion en weer aan de voet komen. Dit doet ze op zich wel alleen heeft ze de laatste tijd weer een armgebaar nodig. Wat ze moet gaan doen is kijken naar de pion en dat ik haar dan kan sturen zonder dat ik naar dr kijk. Ze moet dus vooruit gaan kijken.

Bij de behendigheid hetzelfde. Vandaag in de les gingen we bezig met vooruit sturen, dat moeten ze nu gaan leren. Dus stond een rijtje met 3 hordes. Mijn trainster stond bij de laatste met een bal om zo die bal weg te kunnen gaan gooien en haar dus al op dat lijntje vooruit te laten denken. Echter ziet ze echt heel totaal haar en de bal niet, ze kijkt er niet eens naar omdat ze zo met mij bezig is. En dat is altijd al ons probleem geweest in de behendigheid, die focus op mij.

Iemand die een goede oefening daarvoor weet? Dat ze vooruit leert kijken/denken?

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:43

Wat goed kan helpen is je trainer bij je hond hebben en dat ie dan met speeltje wegloopt, achteruit, over de sprongen en de hond blijven roepen. En dat jij dr pas los laat als ze echt naar dr speel wil.

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:25

Machie schreef:
Wat goed kan helpen is je trainer bij je hond hebben en dat ie dan met speeltje wegloopt, achteruit, over de sprongen en de hond blijven roepen. En dat jij dr pas los laat als ze echt naar dr speel wil.


Ja zoiets probeerde we dus al een beetje maar toen keek ze gewoon ook echt niet. Ik ga volgende week flostouw meenemen, die vind ze helemaal geweldig, nu leende ik een balletje, en dan ga ik het daarmee eens proberen.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:12

Hallo,

Wij stellen ons hier even voor.
Mijn naam Angela 30 jaar, paraveterinair en hondenschooleigenaar én fanatiek mantrailer / praktijkspeurder.

Dit doe ik samen met Mattie.
Mijn 4 jarige Hollandse herder x american bulldog reu.

Afbeelding
Afbeelding

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:31

Welke springer voor aan de fiets kunnen jullie aanraden?

Wij zijn met Mancha net begonnen met fietsen, het lijkt wel alsof ze geboren is naast de fiets, zo goed doet ze het! Ze loopt alleen wat te snel (wel in draf, dat kan ze alleen heel snel haha), waardoor ze naast mijn voorwiel loopt en iets trekt (in het dagelijks leven trekt ze ook iets teveel). Ik wil niet sneller gaan fietsen want dat vind ik het te snel worden en heb ik het idee dat ik geen controle meer over Mancha heb. Dus als iemand daar nog tips voor heeft, hoe ze beter naast de fiets blijft...

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:21

Sorry helaas geen ervaring, mijne zit voor in de bak. Naast de fiets gaat me niet snel genoeg :P

Sinds vorige week zijn we ergens nieuw agility gaan trainen en deze week daar nog een aan toegevoegd. Ik merk wel dat het best veel voor hem is, vanavond even afgezegd. Zou nu trainen op dinsdag, woensdag, donderdag en zondag. Nou mis ik bijna alle zondagen deze winter dus zou op max 3 keer per week willen uitkomen, met soms ook wedstrijd. Even kijken hoe hij het gaat redden. Anders moet er nog iets af. Hij maakt zich ook zo enorm druk tijdens de les dat helpt niet echt mee..

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:26

Wij gebruiken geen springer, ik wil ze graag kunnen corrigeren waar nodig en los kunnen laten mocht het nodig zijn. Ik fiets dus ook altijd met halsband en niet met een tuig. Nu moet ik eerlijk zeggen dat wij een redelijk tempo fietsen en als we langzamer fietsen ze ook trekken. := Ik weet niet hoe hard je nu gaat?

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:03

Hier geen ervaring met springer..

Ik heb sinds gister mijn Treat and Train binnen, vanavondeens even naar kijken

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:46

Oh ik heb geen idee hoe snel we fietsen, wel iets langzamer als wanneer ik alleen zelf zou fietsen. Maar ik wil voor de controle niet sneller, plus dan gaat ze best wel heel snel.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:39

KarinW86 schreef:
Hier geen ervaring met springer..

Ik heb sinds gister mijn Treat and Train binnen, vanavondeens even naar kijken


*\o/* *\o/*

Veel plezier!

Wij hebben net een moordende training achter de rug. Sinds dat ik met Guinness die botsing heb gehad en mijn knie in een deuk had vind ik Russisch roulette met tunnels echt wel een dingetje. :')

Maar Pukkie doet zo goed haar best. <3 Is toch een andere sport dan met Guinness, maargoed, daar train ik niet meer mee, dus dat moet ik echt gaan loslaten. :=

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:55

Klinkt goed die training hihi

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:07

Ja... :') Zeven doden gestorven op het veld. _O-

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:47

KarinW86 schreef:
Hier geen ervaring met springer..

Ik heb sinds gister mijn Treat and Train binnen, vanavondeens even naar kijken


En? Al getest? :D

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:13

Ja heb even korte stukjes geprobeerd in huis. Gewoon even laten wennen aan het apparaat en kleine stukjes er heen laten lopen.. binnenkort even verder oefenen ermee

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:48

Vandaag ook even met de Treat and train achter de paaltjes getraind.. en de estafette voor de wintercompetitie hebben we geoefend.
Levi deed het alle keren foutloos.