Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9635
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:02

Kuggur schreef:
EmptyWords schreef:
Veel borders indd. Ik ben zelf niet zo'n border fan. Vind het moooe en snelle honden bij de juiste handler, bij de verkeerde mom ik vaak neurotische zenuwlijders tegen en daar kan ik niet zo goed tegen. .. maar ja, dat zal bij meerdere rassen zijn.

Ik denk dat ik nooit een bordercollie zou hebben gekozen als huisdier. Maar een kleine tien jaar geleden begonnen we met schapenhouderij, en de ijslandse methoden betekenen dat ze in de zomer los op het hoogland lopen, en in september/oktober moeten ze gehaald worden. Een goede werkhond is dan van onschatbare waarde.
Bordercollies behoren tot de weinige rassen waar nog primair gefokt wordt op schapendrijf capaciteiten.
Fok daarop gericht heeft de bordercollie geschapen, alleen fok daarop gericht houdt dit unieke ras in stand.
Een paar jaar geleden ben ik hier in aanraking gekomen met deze drijfhonden, en nu houd ik me daar nogal fanatiek mee bezig. Hier in IJsland worden eigenlijk alleen bordercollies gebruikt. Sommigen nemen wel ijslandse schapenhonden mee, of mixen, maar ik heb nog nooit één gezien die in de buurt kwam bij de prestaties van een goed getrainde bordercollie.
Hier op het platteland kom je geen "neurotische zenuwlijders" tegen, maar ik denk dat een bordercollie "drie hoog achter", snel gevaar loopt neurotisch en/of obsessief gedrag te ontwikkelen.


jep en hier pas iemand aan de deur gehad die een border pup had gekocht van een schapenboer die pup stamde af van zijn teef (neurotische hond die mens en dier aan valt!!! en vele uren per dag in kennel van 1.5 bij 1 meter zit waar ze bijna in het dak hangt als ze een andere hond ziet) Deze teef is naar mijn mening gewoon gek van vele werkdrift en 0,0 beweging. Daar is een reu op gezet die ook werkt. De pup is met 6 weken aan deze mensen verkocht die een gezellige huishond wilden hebben. Met 10 weken stonden ze aan mijn deur. Hij vloog auto's aan, was niet te houden en fietsers waren ook lekkere hapjes. Al 4 weken waren ze aan het trainen maar de pup was alleen maar bezig met drijven en aanvliegen. Ze liepen (nogmaals 10 weken jong he!!!) al een paar keer per dag een half uur maar nu ging hij in huis het kind in de hoek drijven. Had het kind al 3x aangevallen 1x toen het fietste in de achtertuin (kindje van 4 jaar) 1x toen ze aan het springen was op de ingegraven trampoline en 1x omdat ze naar haar moeder rende.

Heb advies gegeven die pup direct terug te brengen en nooit meer aan een border te gaan beginnen om te nemen als huishond. Gelukkig hebben ze het gedaan........ Ongelofelijk dat men een pup uit zulke lijnen verkoopt aan mensen die niets met de pup willen ondernemen en totaal niet met zo'n karakter overweg kunnen (zou ik zelf ook niet kunnen wordt daar nerveus van en gestresst en ga dat af reageren dus dat zou niet werken)

dierenfan
Berichten: 9635
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:08

LadyMadonna schreef:
En dit is dus precies wat me niet trekt.
Ik ga mijn hond écht niet op de foto zetten ondanks dat het plan is om 1x in de week serieus te gaan trainen. Ik ben bij een wedstrijd wezen kijken en heb toen gelijk mijn idee om wedstrijden ooit te gaan doen laten varen. Helemaal niks voor mij dat wereldje, no offence.

Ik ben gewoon een uurtje in de week lekker met mijn hond bezig bij een vereniging met gelijk gestemden.
Daarnaast doe ik thuis dingen die ik leuk vind.
Rigby kon een poot geven, maar "andere poot" snapte ze niet.
Van de week echt voor gaan zitten, en helemaal trots dat ze het nu wel snapt!

De berichten over werklijnen enzo moet ik over slaan, compleet geen verstand van ;)


dat is dus wat je zelf wil en jij kan dat beslissen over jou hond die daar niets over in te brengen heeft uiteraard. Echter ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Wedstrijden is ook niets voor mij, doe ik ook niet aan ik train recreatief. Echter ook dan belast je je hond behoorlijk en ik weet liever de afwijkingen voordien dan nadien. Immers voordien ben je vaak op tijd en kan je er wat aan doen en nadien moet je eerst de problemen zien te verminderen met de hoop dat ze nog verholpen kunnen worden.

Mijn 2de herplaatser is duidelijk mee gesport geweest voordat hij bij mij kwam. Hij kon allerlei commando's prefect uitvoeren uit de pakwerk/IPO/ o.i.d. wereld. Zat een enorm appél op en vloog zonder meer in de arm en werd gek als hij jute zag. Met 3.5 jaar heb ik hem uit het asiel gehaald waar hij al een half jaar zat. Binnen 3 maanden wist ik waarom hij al zoveel eigenaars gehad had en afgedankt was. Zware eenzijdige HD dat bleek toen ik er recreatief mee ging trainen (was toen zelf 15 jaar) heb vele jaren pijnstilling o.i.d moeten gebruiken omdat een operatie door atrose en de afwijking niet meer mogelijk was. Dit heb ik met mijn huidige hond die ED blijkt te hebben kunnen voorkomen door eerst rontgenen en dan willen sporten (nu aangepast dus)

Juliettex

Berichten: 783
Geregistreerd: 07-03-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:11

Mag ik me misschien melden?
Ik heb een leuke bordercollie van nu 3 jaar oud!

mijn moeder loopt gehoorzaamheid etc.

maar ik doe Fly bal en behendigheid!

Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:16

@ kuggur. Ik denk dat je nu een heel duidelijk verschil aangeeft. Jou borders en de andere op het eiland zijn getraind, affericht en opgevoed. Ze weren wat er van ze verwacht word en ze zijn daar ook voor gemaakt. Die honden zullen rust i hun kop hebben en hoogstwaarschijnlijk zal ik die honden dus ook gaaaf vinden om te zien.
3 hoog achter geeft die honden dat niet. ... en dan heb je dus de verschrikkelijke neuroot.

Ik heb mijn herder ook niet op de foto. Nu staat mechelaar ook ( nog) niet bekend om hd ed

JesdaJinn

Berichten: 10456
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:18

Heb mijn herder al wel 10x op de foto gehad maar dat kwam omdat ze was aangereden en daarna controle foto's en toen begin sept weer. Alleen dat was van een breuk voor de rest staat ook zij niet op de foto. (DH)
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 18-10-13 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:19

@ Olijf
Kom gerust deze kamt op gezellig of er gaan halverwege :D

Dat is in mijn tak van sport ook je hebt drift nodig maar daarin moet je wel kunnen schakelen anders komen commando's niet meer door en krijg je een automatische piloot.

Dat is iets waar ik gelijk aan werk ik wil altijd ook in de drift kunnen zeggen en nu doen we iets anders.

dierenfan
Berichten: 9635
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:23

mijn kruising druk aan het werk:
Afbeelding

mijn boxer bezig met de oefening zit op bewegende ondergrond:
Afbeelding

hij kan er ook op lopen en dan de oefening 'sta' uitvoeren. Je moet jezelf dan goed in balance houden:
Afbeelding

en op de grote bal weer heel anders dan op de mat
Afbeelding

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:27

Lijkt hier wel een bordecollies topic !

dierenfan
Berichten: 9635
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:28

haha vandaar mijn foto's :P

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:38

Goed zo !

Jonnekee
Berichten: 754
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:38

amigootje schreef:
Lijkt hier wel een bordecollies topic !


Nee hoor m'n staffie staat erook bij :D *\o/*

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:39

Leuk dat balance

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:41

Mijn poedels komen er ook bij.

Ik heb het dus helemaal niks met borders.
Zijn slaven echt waar. Geef mij maar een hond die lekker nadenkt voor zichzelf ipv continue voor je willen werken.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:45

zal ik er ook wat bijgooien dan..

mijn mech aan het werk :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en haar vleermuisoren en blik waarme ze álles voor elkaar krijgt:
Afbeelding


zal ik er ooit wat bijgooien dan..

mijn mech aan het werk :)

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:46

xBikkeltje schreef:
amigootje schreef:
Lijkt hier wel een bordecollies topic !


Nee hoor m'n staffie staat erook bij :D *\o/*



Ja *\o/* ik had ook een berichtje geplaatst over mijn twee DH

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:46

amigootje schreef:
Lijkt hier wel een bordecollies topic !

Vraagt eigenlijk om een arrogante bordercollie snob opmerking...
(Maar ik zal me inhouden :D )

@Emptywords, de lol straalt er van af, leuke foto´s!

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:47

Leuk om eens foto s te zien van je honden dierenfan!

Dat maakt toch niet uit amigootje.. Iedereen die lekker met z'n hond bezig is mag zich hier melden :)

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:49

Mooie foto's

Apart dat balance zal ook echt wat voor mn staff zijn die wil alles wel doen mn dober is meer van de actie en nuttig trainen (wat hij dus als nuttig ziet) ziet hij de nut niet van in zie je hem denken moet dit >;)

Mooie mechel
Ziet er goed uit

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:52

Kuggur schreef:
amigootje schreef:
Lijkt hier wel een bordecollies topic !

Vraagt eigenlijk om een arrogante bordercollie snob opmerking...
(Maar ik zal me inhouden :D )

@Emptywords, de lol straalt er van af, leuke foto´s!


gelukkig wel, toen we haar net hadden (ze was toen 5 mnd) was het een hele bange en onzereke hond, een angstbijter en durfde absoluu tneit zelfstandig te werken. De eerste wedstrijden was ik ook bang dat dit haar geen goed zou doen, maar ondertussen heeft ze zo veel zelfvertrouwen gekregen, ze wordt te zelfstandig :') ik hoef maar een fractie van een seconde te langzaam te zijn met sturen en ze heeft zelf al de rest van het parcours bedacht (de meest logische lijn). het is zo'n fijne hond om mee te werken en nooooit chagerijnig, altijd vrolijk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 21:53

essiesilly schreef:
Leuk om eens foto s te zien van je honden dierenfan!

Dat maakt toch niet uit amigootje.. Iedereen die lekker met z'n hond bezig is mag zich hier melden :)

Daar ben ik het mee eens, maar fokkerij dingen vind ik er dan weer minder in thuis horen. Dat was iig niet mijn opzet.
Maar goed, mijn opzet is sowieso al mislukt aangezien ik een heel ander verloop in mijn hoofd had ;) maar daar had ik misschien duidelijker over moeten zijn ;)

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:07

Wat had jij graag gewilt ts?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 22:13

Iig geen discussie topic ;)

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:14

Valt wel mee toch er worden wat meningen uitgesproken maar echet duscussies, maar kan wel komen natuurlijk

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:15

Ik denk dat je in een serieus werktopic de discussie van werk en show lijnen bijna niet kunt vermijden. Helemaal als de honden voorgesteld worden. Er is nu nog zo weinig te updaten

moonsparkle
Berichten: 21746
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:17

Ik heb een middenslagpoedel. Heb met hem behendigheid getraind tot de selectie. Nu ben ik verhuisd en heb ik het nog niet opnieuw opgepakt.hij is ontzettend slim en leergierig en kent dan ook ontzettend veel trucjes.ik ben bezig met een filmpje van hem maken, maar het moet nog helemaal bewerkt worden.ik heb eventueel bij interesse nog een oud filmpje, maar toen was hij een stuk jonger.