Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 15:30

Ik gebruik bij nieuwe dingen wel voer, ivm clicker

Anoniem

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:32

Bij nieuwe dingen word hij ook vaker beloond met voer. Maar ga mij eens verdiepen in het clickeren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 15:32

Ik vind clickeren ideaal, maar gebruikte het al bij de paarden.

Anoniem

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:36

Zit zelf helaas al 2 jaar niet meer in de paarden. Hoop het ooit wel op te kunnen pakken. Maar ik denk dat het ook wel geschikt is voor Blaz.

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:40

Ik gebruikte bij mijn Herder de clicker en in het begin kon ik haar alleen trainen met de clicker en vergat dat ding heel vaak en dan merkte ik wel dat ik er problemen mee kreeg. Daarom besloten om Jinn zonder clicker te trainen en dan kijken wat ik fijner vind en tot nu toe heeft zonder clicker bij mij de voorkeur :)

Anoniem

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:42

Nu ga ik weer twijfelen. Wil niet het zelfde probleem krijgen met de clicker, wat ik juist had met dat vele belonen met voer.

Maar de methode die ik nu gebruikt, werkt ook goed.

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:43

De methode die ik gebruikt werkt erg goed. Dan 3x snoepje en dan weer 4x niet en dan weer 10x wel. Gewoon zo dat de hond niet weet of tie nu wel of niet een koekje krijgt.
Zo heb ik Jesda ook uit haar 'clickerwereld' gehaald

Anoniem

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:47

Ja die methode gebruik ik nu dus ook. En heeft ook een poosje geduurd, voordat hij het accepteerde.

Blijkbaar werkt de methode bij mijn hondenschool wel bij de meeste honden. Maar dus niet bij Blaz.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 15:47

Een clicker gebruik je in de aanleer fase, dat betekend niet dat je hond het niet doet als je niet clickt. De click is nl een beloning, geen afstandsbediening.
Een hond weet van te voren niet of hij wel of geen click krijgt. Hij weet alleen dat de click ten alle tijde een beloning (voertje) op levert

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:49

Je kan ook een clickerwoord gebruiken. Dat vergeet je nooit :D Ik gebruik 'goed zo'. Oefeningen die hij beheerst moeten steeds beter om een beloning op te leveren. Scheef zitten wordt niet meer beloond bijvoorbeeld. Op de club altijd nog met voer belonen, thuis wissel ik heel veel af, maar wel steeds verder uitbouwen wanneer hij de beloning krijgt. En we zijn naar spelbeloning aan het toewerken, maar dat vindt hij nog niet super ivm wisselen. Tenminste het samen spelen nog niet, want dat doet zeer. Maar ik doe ook wel eens een stukje rennen en gek doen als beloning.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 15:50

Verschil is dat "goedzo" vandaag anders klinkt dan morgen, een click klinkt altijd hetzelfde, waardoor je veel preciezer kunt belonen

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:52

Merkte dat die van mij laatst onzeker begon te worden met de clicker, die heeft best veel bevestiging van mij nodig met de stem. Maar het is ook geen type die alles uit de kast gaat halen om de click te krijgen. Maar kan natuurlijk ook zijn dat de clicker er nog niet 100% goed in zat natuurlijk of dat ik met aanleren ervan haar niet genoeg tijd gaf om zelf te denken.
Ach het is gewoon zoeken naar iets waar je samen het beste resultaat krijgt en er zijn meerdere wegen naar Rome.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:54

Hier herkent pup het woord gewoon en ik kan verschil maken in gewoon netjes en super goed. Clicker heb ik gebruikt met andere hond, maar vond ik toch minder prettig werken. Bij beide werkt stem veel prettiger, juist omdat je variatie hebt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:01

Denk dat ik het dan gewoon bij deze methode hou :)

Mijn zusje traint ook soms met hem. Aangezien ze best onzeker is met honden. Bang dat ze het fout doet of het niet kan. Daarnaast heeft ze een hele zachte/lieve stem van zichzelf. Waardoor de berner (die bij mams en zusje woont) haar niet altijd serieus neemt. Die moet je soms even hard toespreken. En bij Blaz is een zachte/lieve stem al voldoende. Maar nu ze met Blaz steeds zekerder word en duidelijk haar grenzen aangeeft. Durft ze dat ook meer met de berner. Terwijl ik kan lezen en schrijven met die hond. Ik hoef maar iets te denken en hij doet het al.

En mijn planning is dat zij in de toekomst ook meer gaat trainen met Blaz. Aangezien ik straks ook veel tijd in de mechelaar moet steken. En ik gewoon aan haar merk dat Blaz goed is voor haar zelfvertrouwen. En het is gewoon een leuk stel om te zien.

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:04

1:
Afbeelding
Dit is echt een foto waar Jesda op staat zoals ze is.

2:
Afbeelding
Jinn was achter een ander hondje aangerent en ik riep hem terug en hij kwam vol gas terug.

3:
Afbeelding
Voor Jesda een stok weggegooid en ze brachten hem samen terug.

4:
Afbeelding
Jinn bespiekt Jesda...

5:
Afbeelding
...Omdat Jesda zo knap is.

6:
Afbeelding
Jinn aan het snuffelen

7:
Afbeelding
Jesda tussen de herfstboompjes.

8:
Afbeelding
Jinn z'n koppie.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:26

LadyMadonna schreef:
Verschil is dat "goedzo" vandaag anders klinkt dan morgen, een click klinkt altijd hetzelfde, waardoor je veel preciezer kunt belonen


ja maar met je "goed zo" "yes" of wat dan ook kan je allerlei gradaties aan een beloning hangen, gewoon goed zo, enthousiast goed zo en helemaal uit je dak goed zo voor een geweldige oefening daarnaast is timing ontzettend belangrijk, met de clicker net zo als met je stem

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:28

zo das een flinke voor een teef jesda! mooie foto s en hondjes hoor :)

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:29

Klopt. Jesda is erg groot en sinds enkele weken is ze ook super gegroeid in de breedte omdat ze eerder slecht at. Ze is 63 cm :)

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:30

Ik meld mij ook maar even hier!

Ik heb een sable-kleurige border collie van anderhalf jaar nu.

Ik doe met haar aan behendigheid en dogfrisbee. Ik hoop met beide sporten volgend jaar wat wedstrijdjes te kunnen gaan lopen.
Naast de officiele sporten doen we natuurlijk ook wandelen en samen hardlopen/canicross.
We vertrekken zelfs vanacht voor een week Zwitserland om daar heerlijk de bergen in te gaan!

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:30

Fotooooooooooooo :D

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:14

Mooie kleur! dat zul je denk ik niet zo vaak tegen komen.

Vandaag geoefend met links en rechts apport en ze deed het best goed! Ze was iets hyper toen ik thuis kwam en dacht hier moet ik even gebruik van gaan maken. Enige risico is dan wel dat ze meer gaat lopen uitdagen dan een opdracht doen maar het ging goed!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:28

Ik train de basisgehoorzaamheid wel wat met voerbeloning, maar ga dan al vlot over naar correcties, zeker als het schapen drijven begint. Daar zijn voerbeloningen sowieso onbruikbaar. Dit betekent óók dat tegen die tijd de hond een correctie moet kunnen nemen.

Anoniem

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 05:37

Gisteren weer even geoefend met Blaz. En hij kan nu op handgebaar al afliggen. Nog wel met stem commando erbij. Dus ik hoop met een paar dagen het zonder stem commando te kunnen.

Terwijl ik met de puppy cursus methode al maanden aan het martelen ben. En nu in 4 dagen kan hij het al op gebaar en stem commando.

dierenfan
Berichten: 9662
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 06:58

gisteren voor het eerst een hele les met clicker getraind en dat ging super! Ik train op cursussen eigenlijk zelden veel met een clicker omdat meerdere honden op de clicker reageren en dat is als er niet gevorderde honden tussen lopen voor hun eigenaar niet leuk. Die van mij zal niet reageren op een andere klik maar dat is niet voor elke hond weg gelegd. Nu trainen we op een groot veld met 6 honden en 2 instructeurs en heeft niemand er last van gehad zeker omdat we gisteren met afstand getraind hebben (onderling veel afstand) dat wordt volg. week anders maar dan train ik eerst weer apart van de groep met clicker en als we de afstand gaan verkleinen dan ga ik over op 'yes' als ik zie dat andere honden moeite hebben als ik het gebruik.

Voor mij blijft het ideaal trainen. Mijn hond wil overigens wel zelf werken voor de klik en dus ook zelfstandig uit zoeken en proberen wat er van hem verwacht wordt zonder dat ik het voor ga knauwen. Als hij in trainingsmodus is (haha ik ga altijd eerst wat appel werk doen en spelen en dan pas de oefeningen) dan krijg ik hem iets nieuws wel aangeleerd zonder aanwijzingen en commando's te geven. Pas als hij iets helemaal snap gooi ik een commando de 'ruimte' in. Hij kan dus al 'af' voordat hij het commando 'af' leert.

dit systeem vergt in het begin even meer tijd. Zeker omdat je niet 'zit' 'af' en 'sta' door elkaar heen kan trainen (wat je in het begin ook nooit moet doen om verwarring te voorkomen!) want dan weet de hond niet meer wat je bedoeld. Elke les iets nieuws aan leren en rest herhaling met tussendoor spel.