Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:00

Het wordt een Ikea pax kast. 2 losse kasten van beiden 100x58 aan elkaar vast met een doorgang en dan 50 cm hoogte. Dus daar moet wel een warmtelamp in op te hangen zijn.

Ja royal canin en dat soort troep komt er hier niet in. :o
Ben meer fan van hoogwaardige kattenbrokken. Ook voor katten. Zoals applaws en dat segment. :)

M_D_H
Berichten: 17471
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:26

Hmm...
Ik heb schijnbaar een andere mening dan jullie :')

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 23:45

Mening waarover?

Met 50 cm hoog moet dat wel lukken idd :j Met zo'n formaat moet je wel met meerdere lampen gaan werken om het gelijkmatig te verwarmen.

RC is niet enorm slecht, maar ook geen hoogstaand voer. Gewoon middelmatig. Ze gaan van dat soort voer met veel granen ook veel meer poepen.
Het grote nadeel met egels is dat je enorm beperkt wordt door de max percentages eiwit en vet (28-35% eiwit en liefst onder de 12% vet, niet boven de 15%). Bijna al het voer uit het hogere segment met meer vlees en minder tot geen granen heeft een veel te hoog eiwitgehalte en het vet is vaak ook te hoog. Dus als je hoogwaardige brokken wilt voeren moet je meestal gaan mixen (doorgaans minimaal 3 verschillende soorten voer) om de percentages tegen elkaar uit te balanceren zodat je niet te hoog (of te laag, maar dat heb je met kattenvoer wat minder vaak) zit.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:49

Ik heb ooit eens een onderzoekje voor mezelf gedaan naar honden en kattenvoer. Maar dan bedoeld voor katten natuurlijk. En RC zit vreselijk veel bijproducten in waar katten niks aan hebben. Van egels weet ik te weinig haha.

En mixen en rekenen vind ik leuk, doe ik met mijn hamsters ook. Hebben alledrie een verschillende mix voer. Heb ook een enorme hoeveelheid aan voer, kruiden, mixjes etc in huis haha. :D

En ik zat zelf te denken aan ongeveer 4 lampen. :) Dit omdat het raam natuurlijk open staat regelmatig. En dat is zo'n 2 meter van het hok af. :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 00:09

Egels hebben er nog minder aan want kattenvoer is al helemaal niet voor hen gemaakt, maar helaas bestaat er (nog) geen goed egelvoer -O-
(Levende) insecten voeren is ook wel echt een must, dat is hun hoofdvoeding in het wild. Verder kun je rauw vlees geven, ei, muizen (van pinky tot volwassen muis), kuikens en een beetje groente en fruit met mate. Ze verteren cellulose niet zo goed en hebben veel vezels nodig, en helaas is kattenvoer enorm laag in vezels en wat er in zit is afkomstig van cellulose. Egels halen hun meeste vezels uit chitine wat in het exoskelet van ongewervelden zit.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:13

Levende insecten en muizen gaat mij echt te ver. Gevriesdroogd en ei kan ik wel aan. :') En ik ga daar echt van kotsen helaas. :=

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 00:22

Persoonlijk vind ik dat als je geen levende insecten wilt voeren, je niet aan een egel moet beginnen :o
Gevriesdroogd kan voor verstoppingen zorgen en er zijn maar een zeer beperkt aantal soorten gevriesdroogd te krijgen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:37

Het probleem is dat ik bang ben dat ze ontsnappen. Omdat mijn hokken niet volledig dicht zijn. En ik wil geen springkaan in mijn bed. :+

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 00:40

Dat is simpel op te lossen door ze wel dicht te maken toch? Evt met vliegengaas/hor zodat je wel voldoende ventilatie hebt.
Levende insecten zijn imo ook zo belangrijk als enrichment. Die van mij graven en ploegen heel wat af op “jacht”.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:46

Kan altijd nog inderdaad! Het is pas over een jaar oid hoor. Wil eerst eens wat meer over ze weten. Zie helaas veel egels die op 1 meter worden gehouden en alleen kattenvoer krijgen. Is dat een beetje de standaard?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 00:50

Ligt er een beetje aan in welk land. Amerika wel ja (zelfs nog kleinere verblijven), Duitsland is al een stuk beter en NL hangt er een beetje tussenin.

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:53

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 29-11-19 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 10:22

Dat werkt alleen niet bij alles wat klimt en springt :P

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:32

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 29-11-19 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:49

Dat is fijn haha. En ik kan er natuurlijk en stukje hor aan vast tapen als ik wat los laat. :P
Geven jullie dagelijks verse insecten?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 11:15

Ik doe dat wel :j En wissel dan af qua soorten. Aangezien het hun #1 voedsel is in het wild vind ik het belangrijk dat ze het dagelijks krijgen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:17

Maar hoe bewaar je die beestjes dan? :=

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 11:39

In curverbakken. Een deel kweek ik zelf, de rest bestel ik online :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:52

Oh daar heb ik geen ruimte voor. Dan maar wachten tot ik in een groter huis woon. :')

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 12:18

Voor 1 egel heb je niet zo heel veel nodig hoor, ik heb meerdere egels en ook nog andere insectivoren dus hier gaat er veel meer doorheen. Dan scheelt het best als je een deel zelf kunt kweken.
Je kan natuurlijk ook kleinere hoeveelheden steeds aanvullen (kopen), dat is alleen wel duurder.
Maar bijv. meelwormen zijn heel makkelijk zelf te kweken en daar heb je echt niet zo heel veel ruimte voor nodig.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:26

Ja ik heb ook hamsters, die mogen ze ook hebben. Maar die geef ik gevriesdroogde meelwormen nu. Vind het gewoon smerig om ze levend op mijn slaapkamer te houden. :=

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 14:53

Het went wel kan ik uit ervaring zeggen :P

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:14

Ik heb 4 jaar lang piranha's, slangen, vogelspinnen en allerlei reptielensoorten levende beestjes moeten voeren, sindsdien maakt het mij niets meer uit haha.

Ik weet trouwens niet of ik hier al eerder wat heb gezegd. :+ lees al een tijdje mee! Verblijf voor een nieuw beestje is in de maak. Zodra ik verhuisd ben ga ik bij een aantal fokkers langs. :)

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:01

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 29-11-19 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:06

Hahaha, ik ben blij dar ik daar nooit last van heb gehad, bij mij krioelt de bak met veldkrekels en huiskrekels, die kan ze dus ook dagelijks vangen als ze niet te lui is :'). Verder krijgt ze dagelijks morio's, meelwormen, zo nu en dan dola's, wasmotlarven, buffalo's en dubia's. De rest vreet ze niet, ei heel soms, kattenbrokjes ook, rauw vlees, maar groenten en fruit vreet ze niet :n. Heb nu weer een paar kilo's besteld, de kweek was ook op, dus nu weer nieuwe roulatie. Ze blijft iig goed op gewicht nu, is levendig, hoewel je wel merkt dat het kouder is buiten, ze zoekt nu sneller dekentje op als ze het koud heeft. Beestje is wel slim hoor, blijft geniaal grappig. Het is nog steeds geen kroeler, ze zoekt me wel op, wil aandacht, maar als ik haar oppak wil ze toh zsm weer los.