Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:18

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 29-11-19 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:28

Oh grappig, die van mij is ronduit bijdehand, die vond het in het begin wel gek, maar nu dendert ze overal doorheen .

Ik ben even aan het googlen geweest voor bioactief verblijf, ga het eens proberen, even springstaartjes en tropische pissebedden bestellen, meteen maar combineren met beestjes voor de egel, haal tot nu toe steeds bij ranzijn, maar dit scheelt best een hoop geld. Ben wel al meelwurmen aan het kweken, tenminste, poging tot dan :').

Welke plantjes zijn geschikt voor in verblijf? Vetplantjes ofzo?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 22:40

Ik heb op mijn blog een guide geschreven over hoe je een bio verblijf kunt opzetten voor een egel. Het is alleen wel in het Engels (nog geen Nederlandse vertaling gemaakt)
Daar staat oa ook wat in over geschikte planten.
Momenteel gebruik ik luchtplantjes (Tillandsia), Sansevieria en Beaucarnea recurvata. Allemaal planten die veilig zijn en goed tegen een wat drogere omgeving kunnen.
Het handige van Tillandsia is dat ze niet in de grond hoeven en je ze zelfs gewoon op een stuk hout kan vastlijmen, dus ze kunnen ook niet uitgegraven worden door je egel.

Jodym schreef:
Oh Oke gelukkig :)
Ja ze krijgt nu kattenbrokken en meelwormen.
Regelmatig dingen geprobeerd als appel, paprika, wortel en aardbei maar dat wil ze niet

Heeft iemand verder nog tips aan huisjes of dingen om d'r hok wat leuker te maken? :)
Heb een zak, dekentje en een rad + wat speeltjes, maar vind t wat saai. Zat al rond te speuren op Ali express haha


Veel egels vinden een 'dig box' leuk, een bak gevuld met bijv. fleece strips, kiezelstenen, etc. waar je bijv. insecten in kunt verstoppen :)

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:42

Tadaaa! Gisteren omgeturnd tot bio actief bak :D
Afbeelding

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 22:43

Ziet er tof uit!
Welke opruimers heb je er allemaal in zitten?

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:14

springstaartjes en tropische pissebedden heb ik besteld (kon niet wachten met het maken van de bak := :').

Heb jij trouwens wel eens zijderupsen besteld?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 23:18

Ik hoop dat je bak het gaat trekken dan, idealiter laat je hem eerst even indraaien (incl. opruimcrew) voor de egel erbij gaat zodat je crew de tijd krijgt zich te vestigen.
Daarbij zijn springstaarten en tropische pissenbedden ook niet de meest geschikte opruimers voor een egelbak, die gaan doorgaans zeer snel dood (zeker de pissebedden, daar ben ik niet eens meer aan begonnen).

Ik bestel af en toe zijderupsen die eten ze hier graag :j

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:29

ok, dan doe ik die in winkelwagentje :j. Ik zat eraan te denken om dus ook standaard een paar morio's, meelwormen en krekels etc. in de bak te doen, die graven zich toch in, en aangezien ze vrij lui is, verwacht ik niet meteen dat ze de hele boel omploegt :'). Dan hebben de springstaartjes en pissebedden wat meer back-up dan wanneer ze alles zelf moeten doen. Ik heb ook een zandbakje geplaatst en kan ook nog zelf gewoon wat poepjes verwijderen (hoewel ze het meeste sowieso buiten het terra doet :'), ik kan er dagelijks achteraan met wc papier :+. De a.s. crew heeft iig wel ruim voldoende schuilmogelijkheden, dus ik hoop dat het gaat lukken. We zien wel, heb iig niet de mogelijkheid om haar een paar weken apart te houden helaas.

Maar waarom overleven die pissebedden het niet? Enig idee?

amigamia

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: ridderkerk

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:26

Dit is mijn nieuw egeltje Otis heb ik hem genoemd.
Heb hem gekocht van twee homo's (heb ik niks tegen hoor )die beide bang van hem waren. Ze hebben hem zes maanden gehad . Heb hem eerst gewassen toen ik thuis kwam . Hij stonk echt een uur in de wind naar zijn eigen ontlasting.
Hij blaast enorm, wil niet opgepakt worden. Nu pak ik hem op en zet hem op de bank met zijn fleece dekentje , na een poosje ontspant hij en wordt nieuwsgierig en gaat op onderzoek uit. Hij eet al wel royal canin fit 32 uit mijn hand.
Maar zodra ik hem aanraak rolt hij gelijk op , begint te blazen en bewegingen te maken met zijn lichaam.
OTIS Albino egeltje
Afbeelding


Afbeelding

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:17

Hi, ik lees al een tijdje mee. Aangezien ik binnenkort mijn eigen plekje heb ben ik me meer aan het orienteren over de witkbuikegel. Ik ben er al een tijdje verliefd op en wil er dan enorm graag eentje aanschaffen. Aangezien hier ervaren houders zitten vroeg ik me af of jullie een aantal vragen van mij konden beantwoorden.

Ik heb al een terrarium van 100x50. Echter lijkt me de meeste informatie op internet enorm verouderd, ik lees dingen als een caviakooi etc. Lijkt me niet de bedoeling? Daarnaast kan ik nergens iets lezen over een goede en geschikte bodembedekking. Daarbij, hoe lang zouden ze uit hun terrarium mogen zonder te veel last te hebben van tempratuurwisseling? Welk voer is het beste en hoeveel dierlijke eiwitten moet je erbij voeren? Wat is 'typisch' witbuikegel wat betreft gedrag? Ik lees enorm veel dat ze uiteraard nachtdieren zijn, maar echte karaktereigenschappen kan ik niet vinden. Daarnaast ben ik om me heen aan het kijken voor een goede fokker. Als jullie er eentje kunnen aanraden: graag

Ik heb verder wel een beetje ervaring met exoten. Ik heb ook een tijdje getwijfelt tussen een witbuikje en een egeltenreks. Maar de egeltenreks is toch erg moeilijk te vinden.

In ieder geval, ik wil me graag goed voorbereiden en geen impulsaankoop doen, dus ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. :)

Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:19

aahw die Otis! Gelukkig is hij nu in goede handen!

Lees overal dat ze het baden heerlijk vinden. Nou die van mij niet, die probeert alleen maar zo snel mogelijk te ontsnappen :')

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:26

@Fair: een tip van mij, neem absoluut geen caviakooi of iets met tralies! Mijn egel was altijd een kleine avonturier en klom helemaal omhoog in de tralies en liet zich vallen, echt gevaarlijk. Qua voer gaf ik Royal Canin, weet zo even niet meer welk soort. Voor eiwitten gaf ik afwisselend levende en gedroogde meelwormen. Als je levende voert moet je niet vergeten om preventief te ontwormen!
Egelgedrag verschilt echt per egel. Ik heb een hele verlegen egel gehad, een hele brutale die overal in beet en een hele lieve die alleen maar wou knuffelen. Fokkers zijn op Facebook te vinden denk ik! Even rondkijken voor wat witbuikegel groepen. Bij Exoknaag in Houten zijn vaak ook leuke egels!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 14:48

Even snel over karakter, ik ga later even wat uitgebreider op jullie reageren. Wat je kan verwachten: geen interactie, geen sociaal knuffeldier, en aangezien het nachtdieren zijn zul je ze alleen 's avonds zien bij het voeren (tenzij je ze er zelf uit haalt).
Dus wat dat betreft een beetje vergelijkbaar met een hamster maar minder aaibaar want stekels.

Ik heb inmiddels wel aardig wat egels gehad waarvan ik er 2 overal kon aaien, 2 die het liefst helemaal niet aangeraakt wilden worden en de rest er tussenin.

Egeltenreks zijn een stuk socialer, makkelijker te hanteren en meer interactie. Actiever en socialer qua gedrag maar ze hebben wel een winterslaap waarbij ze maanden helemaal niks doen.
Nu is de tijd voor egeltenreks want ze krijgen maar 1 nest per jaar in de zomer dus einde zomer komen ze altijd te koop.
(Mijn nest mag ook sinds dit weekend weg dus is altijd een beetje rond deze tijd)

Ik weet niet waar je woont maar je mag natuurlijk altijd een keertje langskomen als je de verschillen eerst zelf wil zien.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 10:29

Zo, even de tijd om wat uitgebreider te reageren :D

@hyppolyte, wat je nu hebt is geen bioactief verblijf maar een natuurlijk ingericht verblijf (ook niks mis mee en het ziet er sowieso tof uit :D )
Bij bioactief gaat het er om dat de bak een soort klein ecosysteem is wat een eigen cyclus heeft. Het dier poept/plast, de crew bestaande uit insecten/kleine beestjes ruimt dit op, en de bacteriën en schimmels in de onderlagen breken dit nog verder af met behulp van de planten.
Jouw bak heeft geen cyclus, of een deel van de cyclus ontbreekt (nog). Zonder opruimers geen bioactief verblijf.
Je kan die wel later toe gaan voegen, maar doordat je egel er nu al in zit, heb je bij voorbaat de cyclus al verstoort.
Nu is dat bij het gemiddelde reptiel (waarvoor bioactieve verblijven doorgaans het meest gebruikt worden) niet zo'n ramp omdat die weinig en kleine ontlasting hebben. Een zoogdier echter poept niet alleen veel meer, maar heeft ook (veel) sterke urine. Veel mensen denken dan ook dat het onmogelijk is om zoogdieren bioactief te houden - inderdaad is niet elke soort er even geschikt voor, en het is zeker niet zo gemakkelijk als bij het gemiddelde reptiel, maar bij egels is het in mijn ervaring te doen.
Het kost tijd om je cyclus op te zetten en te laten draaien (en vooral draaiende te houden, zeker met al die ontlasting/urine van een egel!) en doordat je opruimers er nu nog niet in zitten raakt je bodem vervuilt, er is geen sprake van een cyclus, en je hebt grote kans dat die niet meer goed gaat draaien ook. Sowieso heeft je crew in het begin vaak wat hulp nodig met opstarten (bijvoeren)

Witbuikegels komen van de savanne in Afrika dus je wil een droge, savanne-achtige bak. Dat alleen (ook voor reptielen) is al moeilijker dan de tropische bakken die je het meeste ziet. Aan info over tropische bakken heb je echter weinig, omdat dat een heel ander ecosysteem is met een andere crew, planten etc.
Het lijkt er op dat je veel aarde hebt gebruikt, bij egels is een mix van eco tuingrond, cocopeat en zand met als bovenlaag zand ideaal. Zo blijft de bak mooi droger terwijl de onderlaag iets vochtiger blijft.
Hydrokorrels zijn niet nodig bij een droge bak want er is immers maar weinig vocht dus een drainage laag heb je niet nodig.

Springstaarten en tropische pissenbedden (de naam zegt het al) zijn tropische beestjes die van veel vocht houden. In een savanne bak sterven ze dus zeer snel tenzij je bepaalde plekken bewust vochtig houdt (onder stenen, onder de waterbak, etc. - dit kost veel werk, dagelijks sproeien soms meerdere malen). Wil niet zeggen dat je ze er niet in moet stoppen, maar je grootste aandeel opruimers zal moeten komen van de meelwormen, moriowormen, buffalowormen etc.
Beestjes die in drogere bakken beter overleven.

Om het te laten werken moet je je bewust zijn van de cyclus die je creëert, het ecosysteem wat je probeert na te bootsen (in dit geval dus droge savanne/grasland) en na de opzet komt het moeilijkste deel pas en dat is je bak draaiende houden. Maar dat werkt alleen als je goed begint.


amigamia, wat een schatje is Otis! Heb toch wel een zwak voor albino's :)


Wbt verblijven het maakt niet uit waar je een egel in stopt een caviabak kan inderdaad ook, maar dan moet je de spijlen afschermen om klimmen te voorkomen. Er zijn ook hokken met verticale spijlen.
In ons klimaat is een open kooi doorgaans lastiger te verwarmen daarom heb ik liever een terrarium (plus dat je dan zorgeloos insecten er in los kunt laten)
Als je huis gewoon kamertemperatuur is (rond de 20C) zullen ze er niet zoveel last van hebben hoor als ze er uit zijn. En als ze er uit zijn dan is dat meestal toch slapend in je zakje op een schoot, lekker warm.
Qua voeding geven de meeste kattenvoer, verder kun je vlees bijvoeren, insecten, ei, pinkies, kuikentjes, etc. Ik voer met veel variatie dus bij mij is geen dag hetzelfde.

Preventief ontwormen is trouwens niet nodig (en niet gezond), beter kun je ontlasting op laten sturen 2 x in het jaar (bijv.) om te laten onderzoeken en daarna ontwormen (als het nodig is natuurlijk)

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 28-07-17 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:32

Ohhhh Hyppolyte, wat heb je je terrarium mooi ingericht! Heel erg gaaf! Hoe bevalt het, Noelle helemaal happy? :D

Zal vanavond eens foto's van mijn terrarium maken. Niet zo mooi als die bio actief terraria van jullie!

Nog een vraag: Van 15 september tot 5 oktober ga ik op vakantie, en ik zit weer met oppas. In februari was ik 4 weken weg, toen hadden we een vrouw die op ons huis (en dus egel) paste. Zij kan helaas niet dit keer. Is hier iemand die het misschien leuk vindt om 3 weken op Pepper te passen? Mag in mijn huis, of we brengen haar? Lastige is dat mijn terrarium heel groot is en niet makkelijke te verplaatsen :(

Onder het mom, niet geschoten is altijd mis :Y)

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:17

Haha, je mag pepper ook hier droppen hoor, alleen die moet je wel weer op komen halen :').

Citaat:
@hyppolyte, wat je nu hebt is geen bioactief verblijf maar een natuurlijk ingericht verblijf (ook niks mis mee en het ziet er sowieso tof uit :D )
Bij bioactief gaat het er om dat de bak een soort klein ecosysteem is wat een eigen cyclus heeft. Het dier poept/plast, de crew bestaande uit insecten/kleine beestjes ruimt dit op, en de bacteriën en schimmels in de onderlagen breken dit nog verder af met behulp van de planten.
Jouw bak heeft geen cyclus, of een deel van de cyclus ontbreekt (nog). Zonder opruimers geen bioactief verblijf.
Je kan die wel later toe gaan voegen, maar doordat je egel er nu al in zit, heb je bij voorbaat de cyclus al verstoort.
Nu is dat bij het gemiddelde reptiel (waarvoor bioactieve verblijven doorgaans het meest gebruikt worden) niet zo'n ramp omdat die weinig en kleine ontlasting hebben. Een zoogdier echter poept niet alleen veel meer, maar heeft ook (veel) sterke urine. Veel mensen denken dan ook dat het onmogelijk is om zoogdieren bioactief te houden - inderdaad is niet elke soort er even geschikt voor, en het is zeker niet zo gemakkelijk als bij het gemiddelde reptiel, maar bij egels is het in mijn ervaring te doen.
Het kost tijd om je cyclus op te zetten en te laten draaien (en vooral draaiende te houden, zeker met al die ontlasting/urine van een egel!) en doordat je opruimers er nu nog niet in zitten raakt je bodem vervuilt, er is geen sprake van een cyclus, en je hebt grote kans dat die niet meer goed gaat draaien ook. Sowieso heeft je crew in het begin vaak wat hulp nodig met opstarten (bijvoeren)

Ik heb mijn crew woensdag binnen gekregen, heb 2 bakjes springstaartjes, verder heb ik wat moriowormen, krekels, veldkrekels, dubia's, meelwormen en hier en daar een dola in het terra gedropt, als extra hulp in het huishouden zeg maar. een aantal heeft ze opgevreten, maar er zit zeker nog een deel in de bak :j. De poepjes haal ik er voorlopig ook nog even zelf uit, meeste poept en plast ze ook buiten het terra omdat ze de hele avond rondloopt (en pas gaat poepen na het voeren), dus vandaar dat ik de gok heb genomen.

De ondergrond is alleen maar cocopeat, onderin worteldoek met hydrokorrels, bovenop houtsnippers en daarnaast een zandbakje, ik denk dat ik indd ook nog wat zand ga halen als toplaag, het geheel is nog wat te vochtig nu (had iets teveel water bij die kokostroep, daarom lijkt het op aarde nu denk ik). Als ze eruit is houd ik de glasdeurtjes ook open om het wat meer uit te laten drogen, dat gaat beter :j.

Ik heb sowieso in het terra nog wat extra voeding liggen, kattenbrokjes (zijn de dubia's erg gek op kwam ik achter), leg hier en daar wat fruit neer en wat bladeren enzo. Of die springstaartjes het volhouden weet ik niet, gaan we wel merken, vandaar dat ik er extra wurmpjes in heb gestopt, die meelkevertjes zijn ook erg gek op egelmest merkte ik (had een paar kevertjes namelijk, die zitten er ook in). Ik heb er wel ook een hoop stenen in liggen, met wat mos eronder, om indd vochtige plekken te behouden.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:39

Haha jaaa Pepper gaat niet weg! Lastige is dat ik weer met m'n mega kooi zit. Of toch een 'vakantiebak' van een meter aanschaffen. Maar even zien wat we doen!

Hier mijn terrarium, beetje saai haha! Maar volgens mij wel fijne slaapplekjes voor Pepper.



Afbeelding

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:33

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 29-11-19 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:57

hi!
hier ook weer terug van vakantie; egel heeft 't prima naar dr zin gehad op haar logeer adres :+
hebben jullie nog leuke (en goedkope) slaapplekken? Ze zit nu meerendeel in haar zak. maar die moet af en toe gewassen worden. vind dan alleen een kleedje zo sneu ogen

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:22

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 29-11-19 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:03

Ik heb heel veel huisjes geprobeerd, en van die buizen, you name it. Maar zodra er een fleecekleedje ligt kruipt ze daar het liefst in :-) dus vaak gewoon een stuk fleecekleed lekker met hooi.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:15

Gini heeft een houten cavia huisje en een dekentje.
Zij sleept haar dekentje altijd overal mee naar toe en soms slaapt ze in het huisje en soms niet.
Grumpie had een strohuisje en sliep daar altijd in, die wilde ook geen dekentje.

Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:16

Oke top!
Ga op jacht naar een houten huisje :)

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:19

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 29-11-19 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:56

Aaawwwh gossie, wat een scheetje <3. Dat hoef ik bij moopet niet te verwachten, die wriemelt zich altijd z.s.m. los :'). Ik geloof dat mijn bak redelijk goed gaat, ik zie dat de springstaartjes al aardig gegroeid zijn, gooi zo nu en dan wat bladerenwerk/fruit/sla in de terra en dat vreten ze allemaal braaf weg. Poepjes worden ook al aardig weggeruimd :j. Meelwurmpjes zijn ook lekker door aan het kweken trouwens, het stikt van de torretjes en ik heb al een aardige kweek met meelbaby's <3