Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gewicht en voerbeleid hond

 
Profiel   

Hi! Ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn cocker spaniel teef van bijna 2 jaar.
Ze weegt normaal 11,1 kilo. Ze is altijd vrij slank geweest en lijkt weinig interesse te hebben in brokken (merk maakt niet uit want dit zie ik bij alle merken brokken die ik haar heb gegeven). Ze eet naar behoefte, maar het lijkt niet zoveel te zijn. Ik vul naar behoefte bij als de bak bijna leeg is dus ik weet eerlijk gezegd niet precies hoeveel ze eet. Er staat in ieder geval altijd een voldoende gevulde voerbak. Ik voer wel hoogwaardig voer en sommige mensen zeggen dat ze er om die reden er minder van hoeven te eten. Toch zie ik dat de meeste cocker spaniel honden, stevige, fors gebouwde honden zijn. Onze hond is dat niet, lijkt smaller en fitter gebouwd te zijn, maar misschien moet ze wel aankomen? Ze is wel altijd energiek geweest en gezond verder. Goed en glanzend in haar vacht, maar heeft niet zoveel massa. Je ziet de ribben niet, voelt ze wel licht als je haar aait.
Wanneer ik haar natvoer geef schrokt ze alles wel meteen naar binnen. Echter schijnt dit voor de tanden weer niet goed te zijn om alleen natvoer te geven.
Mijn vraag: is haar gewicht wel goed? Op internet staat dat ze 12-15 kilo moeten wegen. Ze is verder gezond, fit en energiek.
En wat betreft het voeren, moet ik er vanuit gaan dat als ze de brokjes niet in een keer op eet, het prima is, zolang ze fit en energiek is? Moet ik mijn voerbeleid zo laten met alleen brokken? Of kan ik het voerbeleid beter aanpassen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)


Laatst bijgewerkt door truitje op 03-05-23 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 15:40 



 
Profiel   

hm, ik zie altijd alles liever iets aan de lichtere kant dan te zwaar.
Zowel paarden, honden, katten..... alles is vaak veel te zwaar en kan best wat minder.
Als ze verder gezond is en fit, no problem

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 16:01 



 
Profiel   

Wat fijn te horen, bedankt! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 16:04 



 
Profiel   

Ik zie ook veel te dikke cockers lopen.
Dan valt een cocker die een normaal gewicht heeft al snel op.
Want zegt je dierenarts?

Mijn cocker reu weegt 15 kg. Die zit heel dik in de spieren. Heeft billen van staal.
Je voelt prima zijn ribben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 16:06 



 
Profiel   

Klinkt alsof ze prima in haar vel zit.
Dikke honden geven alleen maar problemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 16:07 



 
Profiel   

De dierenarts zei "Mooi gewicht", maar omdat ze zo weinig eet heb ik twijfels. Ze laat haar brokken meestal staan na er een klein beetje van te eten, maar daarover zegt de een dat dat kan omdat ze gewoon genoeg hebben en de ander dat je over moet op netvoer, maar dat wil ik liever niet ivm de nadelen voor het gebit

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 16:12 



 
Profiel   

Maar als ze energiek is, je de ribben wel voelt maar niet ziet dan is ze prima op gewicht. We zijn gewend betaalt aan overgewicht bij dieren. Daardoor beoordelen veel mensen al snel hun dier niet objectief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 16:25 



 
Profiel   

Nee dat is inderdaad waar, Belle_Boef. Daar heb ik nu ook last van ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 18:13 



 
Profiel   

Het lijkt me niets om je zorgen om te maken. Zo te lezen is ze inderdaad prima op gewicht. Internet geeft ook alleen maar de gemiddelden, maar iedere hond is anders. Mijn labrador weegt voor een labrador ook niet veel, maar hij is klein en erg actief, dus hij staat wel prima op zijn gewicht.
Dat je hond haar brokken niet op eet, goh dat scheelt ook van hond tot hond. Mijn herder slaat ook wel eens een maaltijd of paar maaltijden over. Ze is gewoon niet zo voergericht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 18:48 



 
Profiel   

Dat stelt gerust, Pateeke! Een labrador slank houden is ook een hele uitdaging lijkt mij ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 18:53 



 
Profiel   

Zoals je de ribben beschrijft, klinkt het prima. Een spaniel valt onder de gemiddeld gebouwde honden, een lichaamscore van 4.0 tot 5.5 is prima (op een schaal van 1-9).

Deze afbeelding van Royal Canin vind ik persoonlijk heel duidelijk (link i.v.m. grootte, dan is hij leesbaar):
https://www.veterinary-practice.com/wp-content/uploads/2022/08/Royal_Canin_for_Veterinary_Practice_June_22_image_4.jpg

Verder kan je de voerbak eens 's ochtends vullen en zo wegen en dan de volgende ochtend voor het opnieuw vullen weer wegen, dan weet je wat ze daadwerkelijk gegeten heeft. Met dit gewicht ga ik uit van zo'n 130g (±1.2% lichaamsgewicht) als minimum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 19:01 



 
Profiel   

De meeste honden die “slecht” eten gaan niet beter eten van voer wat 24/7 ter beschikking staat.
Om te kijken of ze voldoende eet zou ik gewoon eens sochtends de bak vullen en wegen en savonds ook wegen. Structureel onder de richtlijn eten is net zo slecht als structureel teveel.

Qua richtlijn voor gewicht voor eigenlijk alle honden, de ribben moet je licht kunnen voelen en de laatste rib mag, beetje afhankelijk van bouw, zichtbaar zijn. Met als grote kanttekening dat de hond verder uiteraard goede bespiering moet hebben.

Ik vraag me dus vooral af; wat voor voer geef je(merk en variant) en wat doet je hond zo op een dag/week. Qua beweging bijv.

En een foto van de hond zowel vanaf de zijkant als bovenaf helpt qua beoordeling ook altijd en is ook erg leuk :D

Ik kreeg laatst van Dierenarts 1 een compliment want mn hondje stond zo goed op gewicht. Zo fijn met bloedprikken want dan liggen de aders goed en ze zagen zoveel te dikke honden.

Week of 3 later met mn andere hond bij dierenarts 2, voor de operatie wilde ze een aanvullend groot onderzoek doen wantja al 7 jaar maar vooral omdat ie wel erg mager stond.
Nou zo staat ie al vrijwel heel zn leven, maar wil de rest van mn honden wel uit de auto halen, ik heb ze liever netjes op gewicht dan te dik.
Paar dagen later voor de operatie was ie ineens zo mooi op gewicht en gespierd…
Hoef vast niet te zeggen dat ie niet voor niks geopereerd moest worden dus dat aan spier/vetpercentage niet echt gewerkt kon worden.. en dat ie met een dag of 3 niet ineens kilo’s aan kan komen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 19:07 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Goede tip mizora, ga ik doen! Ze krijgt Royal canin voor medium grote honden. Hierbij wat foto’s van haar. Op de laatste foto was ze 11 maanden, de rest is allemaal recenter. De activiteit wisselt een beetje, maar ik fiets regelmatig met haar en maak ook regelmatig lange wandelingen in het bos en op andere dagen is het weer wat rustiger
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 22:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen