Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 67 van de 77 [ 1912 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 77  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schapen, Geiten en Lammeren topic.

 
Profiel   

Hoe doe jij het met ontworming en weidebeleid?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 16:53 



 
Profiel   

Ik moet toegeven, niet zo heel veel :o Ze hebben hun eigen weilandje met schuilhok. Daar kunnen de paarden er niet bij, maar de schapen kunnen wel onder het hek bij de paarden op de zandpaddock :j We geven de schapen dagelijks wat hooi en vroeger ook schapenbrok, kwestie van ze gewend te maken aan interactie met mensen. Tegenwoordig geven we ze enkel wat grasmix van Hartog, dat vinden ze lekkerder en de schapenbrok lieten ze vaak liggen.

Eén keer per jaar worden ze geschoren en dan doen we direct alles in één. Dus klauwkappen, ontwormen en scheren. Tot nu toe lijkt dat voldoende. Ik heb de mest onlangs onder de microscoop bekeken en er was geen wormeitje in te bespeuren.

Qua beweiding gaan ze dus gewoon mee op de weilanden waar de paarden staan.

Maw. als je goed weidebeleid wilt en alles tip top moet doen moet je niet onze manier volgen. Hier lukt het prima. Maar ideaal is het niet (klauwkappen zou bv. toch al vaker mogen gebeuren in theorie, alhoewel ik hun klauwen er prima uit vind zien)

Wel iets om rekening mee te houden is dat we bij onze ram de onderste hoorns hebben moeten laten inkorten, ze begonnen door te groeien tot tegen z'n kop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 17:30 



 
Profiel   

Kruipen ze dan onder de draad? Kan me voorstellen dat ze met de horens er in blijven zitten?

Ik ben niet van het perfecte, maar wel het wel goed doen. Heb geen zin in zieke dieren. Flexibele omheiningen worden afgeraden heb ik gelezen, maar dan wordt strookbegrazing toch wel lastig. Ik ben nu bezig om rondom mijn land gaas te spannen. Weet niet of ik het ook wil opdelen met gaas. Ik heb namelijk nu een paddock paradise, dat is nogal wat omheining.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 23:07 



 
Profiel   

Het stukje waar ze onder gaan van hun wei tot bij de paarden is met hout omheind. Draad niet echt problemen mee, maar bij ons staat er ook ursus achter de stroomdraad sowieso.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 15:17 



 
Profiel   

Zijn er hier mensen die hun schaapjes binnen een omheining kunnen houden zonder gaas? Zo ja, ben ik heel benieuwd hoe :D

Indien mogelijk ;) zou ik graag een omheinig maken waarbinnen onze schaapjes met de mini shets kunnen grazen zonder gaas, en bij voorkeur ook geen lint.
Ik dacht aan voldoende lagen Vidoflex 9 draad i.v.m. goede geleiding en lage breekkracht, maar twijfel of dit voor de mini's ook geschikt is. Ik zou het goed strak opspannen uiteraard.
Koord spreekt me an sich ook aan, maar ben ik voor de mini's wat huiverig voor i.v.m. relatief hoge breekkracht. Aluminium geleid ook goed begreep ik, maar ik las dat dat wel heel kwetsbaar is? (Het is ook nooit goed.. :P) Wellicht een combinatie van aluminium en ..?

Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen en/of tips :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 20:36 



 
Profiel   

Hier staan de schapen gewoon achter een stroomdraadje :j Dit spul https://www.btndehaas.nl/waterborg-schr ... wit-400mtr

Ijzerdraad staat hier om de wei bij de paarden maar daar zou ik zelf niet snel voor kiezen. Daar is niet mee te werken, breekt direct.

Als er genoeg stroom op de draden staat blijven shetlanders ook wel achter een gewoon stroomdraadje. Mensen zijn altijd veel te bang om er stroom op te zetten en daarom breken de shetlanders zo snel uit. En schapen ook trouwens :+ Die hebben ook rap door als het stroom er niet op staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 20:52 



 
Profiel   

Waarom zijn mensen bang om stroom erop te zetten? Onze schaapjes worden niet zo groot (hoorns niet meegerekend), dus als een 3e draadje/koord, voldoende is onder de huidige, dan vind ik dat wel een fijn idee voor de tracks ed. De buitenomheining krijgt wel gaas, heb geen zin ze bij de buren vandaan te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 22:43 



 
Profiel   

Schapen kunnen niet zo'n heel zware klap hebben, 1J schijnt ongeveer het maximum te zijn. Om schapen binnen te houden (en dieren als honden buiten) zit je al snel aan 7 draden, dan is een flexinet of schapengaas een stuk practischer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 22:51 



 
Profiel   

Omdat ze al snel denken dat er al te veel stroom op staat en het zielig vinden.. Terwijl een shet zijn spreekwoordelijke middelvinger dan op steekt en er door heen loopt en dat geldt ook voor schapen.

Als wij alle draden goed strak hebben staan en de stroom goed werkt ontsnappen ze echt niet :n Maar er staat dan ook wel zoveel stroom op dat je die zelf echt niet wilt aanraken.

Schapennet of gaas gebruiken we hier alleen voor de tijdelijke stukken weiland, draad werkt toch wel zo makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 22:52 



 
Profiel   

Ik heb juist ergens gelezen, dat de gemiddelde hobby stroom apparaat niet voldoende is om schapen binnen te houden? 7 draden? op welke afstand wil je die plaatsen?

Honden buiten houden snap ik, maar goed, ik ga dan ook buitenom gaas spannen. Het gaat me nu primair over de "binnen"omheiningen en tijdelijke omheiningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 22:54 



 
Profiel   

Voor tijdelijk is flexinet 25-50 meter stroomnet 90-108-112 cm hoog ideaal hoe hoog je neemt hangt van je schapen af, hier zouden ze over 90 zo heen hupsen. Het is wel heel fijn als je de hoeken kan vastmaken aan een vaste paal ivm netjes opgespannen houden van het net en extra paaltjes ervoor zijn ook handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 23:02 



 
Profiel   

Hier net het 1 na laatste of laatste (beetje twijfel of de laatste drachtig is) gelammerd maar dat ging zo zwaar dat het lam het niet gered heeft. ;( Geen leuke afsluiter van het seizoen.
De rest loopt gelukkig vrolijk en gezond in de wei, die zijn helemaal blij met het zonnetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 21:41 



 
Profiel   

Ik heb mijn land 1,5 ha omheind met koord. Een dunne op ca 20 cm van de grond en 2 dikkere op 50 cm en 100 cm , Mijn paarden en schapen blijven hier prima achter. Het tijdelijke opdelen (stripbegrazing) doe ik met een schapennet en voor de paarden (die achter de schapen aangaan) met 2 cm lint op rantsoenpaaltjes. Er staat wel een flinke klap stroom op. Langs de tuin van de buren staat permanent schapengaas met een stroomkoord bovenlangs en een dun draadje op 40 cm hoogte om te voorkomen dat de schapen er tegenaan drukken of er met de kop doorheen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 22:21 



 
Profiel   

Bedankt voor alle antwoorden.

Schapengaas op de erfgrens (met stroom voor knollie) en als weiland afscheiding (paddocks) alleen stroom met een extra draadje eronder zou dus prima moeten zijn. Scheelt me een hoop gaas :Y)

Ik heb mijn zinnen gezet op de Manx, en geloof dat er 3 ooien en 1 ram te koop zijn in nederland en belgie, net genoeg voor een kleine kudde. Voor over 2 jaar moet ik kijken naar een verse ram, maar dat zie ik dan wel weer...

Kun je een ram en gecastreerde ram samen houden? (met ooien erbij?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 15:47 



 
Profiel   

Citaat
[quote="Riddershow"
Kun je een ram en gecastreerde ram samen houden? (met ooien erbij?)

[/quote]Vast wel maar waarom zou je een gecastreerde ram houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 19:06 



 
Profiel   

Een belhamel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 20:45 



 
Profiel   

Ik kan me voorstellen dat we gehecht raken aan eentje en aangezien we wel de rammen regelmatig zullen moeten wisselen ivm inteelt kan dat misschien een mogelijkheid zijn om een ram als belhamel (dank u kugger, wat een mooi oud vergeten "scheldwoord") aan te houden naast een ram voor de lammetjes. .

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 21:56 



 
Profiel   

Riddershow schreef
Ik kan me voorstellen dat we gehecht raken aan eentje en aangezien we wel de rammen regelmatig zullen moeten wisselen ivm inteelt kan dat misschien een mogelijkheid zijn om een ram als belhamel (dank u kugger, wat een mooi oud vergeten "scheldwoord") aan te houden naast een ram voor de lammetjes. .

Ja dat kan, maar dan heb je over een paar jaar een land vol Belhamels. Als je maar een paar schapen hebt is het gemakkelijker om ze bij iemand anders bij de ram te laten ipv zelf 1 aanschaffen. Ik heb ook ieder jaar 2 zwartblessen van een vriend te gast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 22:27 



 
Profiel   

Gezien de hoeveelheid schapen van dit ras in benelux/duitsland weet ik niet hoe vaak dat zal kunnen. Ik ben ook niet van plan alle rammen te houden. Maar misschien ooit eentje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 07:27 



 
Profiel   

Riddershow, hou je wel rekening met de exportregels? Ik weet dat het voor bedreigde rassen aardig soepel is geworden maar er zijn wel nog een aantal eisen. Ook is vervoer is iets om rekening mee te houden, want je mag ze niet zelf in een trailer halen als je een landgrens passeert. Tenzij je gecertificeerd bent en je speciale aanhanger ook :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 09:16 



 
Profiel   

Zover was ik nog niet, maar was van plan dat via een vervoerder of zo te doen. Ik heb inderdaad daar nog niet de juiste papieren voor, maar ben wel van plan die te behalen op den duur.

Wat voor "papieren" horen er bij schapen? De papieren behorende bij de oormerken zijn logisch, maar hebben ze ook "stamboek" of afstammingspapieren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 09:31 



 
Profiel   

Riddershow schreef
Zover was ik nog niet, maar was van plan dat via een vervoerder of zo te doen. Ik heb inderdaad daar nog niet de juiste papieren voor, maar ben wel van plan die te behalen op den duur.

Wat voor "papieren" horen er bij schapen? De papieren behorende bij de oormerken zijn logisch, maar hebben ze ook "stamboek" of afstammingspapieren?


Wanneer ze ingeschreven staan in het stamboek en gekeurd zijn zullen er papieren bij zitten.
Al onze Engelse texelaars zijn ook gekeurd en stamboekdieren de ram ook dus alle dieren die geboren zijn zijn ook stamboekdieren. De papieren zijn opvraagbaar via het stamboek. Wellicht even nagaan bij het stamboek zelf. Gewoon de volledige nummers (oormerken) van de dieren opvragen. Wellicht kunnen ze je dan verder helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 10:15 



 
Profiel   

Iemand hier in het topic interesse in jonge geitjes? Vriend van me wil ze kwijt zodra ze gespeend zijn. Gratis voor een goed plekje, kop van Drenthe. Moeder Toggenburger, vader een slag donkerder zonder papier. Lijkt op een donkere Toggenburger. Zowel ram als ooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 09:22 



 
Profiel   

Sting schreef
Iemand hier in het topic interesse in jonge geitjes? Vriend van me wil ze kwijt zodra ze gespeend zijn. Gratis voor een goed plekje, kop van Drenthe. Moeder Toggenburger, vader een slag donkerder zonder papier. Lijkt op een donkere Toggenburger. Zowel ram als ooi.

Het zijn geiten, dus zijn het bokken en geiten. Om hoeveel gaat het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 19:26 



 
Profiel   

Oh sorry, is een groot schapenhouder en ik help altijd met de schapen, haha!

Volgens mij zijn het er een stuk of 10. Hoeveelheden qua geslacht weet ik niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 19:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 67 van de 77 [ 1912 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 77  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen