Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:27

Wij vinden ze heel knap :D dat is 1 reden.
Goede en makkelijke karakters, mooie (Mohair ) Wol en geen uitbrekers.
Daarnaast waren deze meer geschikt voor de kinderen i.p.v. een groot schaap.

Ik moet ze wel 2 keer per jaar scheren en dan blijft er weinig geit nog over met mini krul coupe.
Afbeelding

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:42

Ik vind ze alleen net geschoren mooi :o

Ouessant schaapjes zijn van nature niet heel tam en aaibaar.
Maar de 2 oudjes van mij zijn redelijk tam, vooral de jongste(10 jaar) is hier geboren en behoorlijk tam maar denk niet voor vreemden en kindertjes.
Zou ik voor een ander ras gaan .

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:28

Dat groeit wel weer mooi bij hoor Ingrid. Ik had er dit jaar ook één waar ze al wel iets naar binnen waren. Kaal geknipt, behandeld en zo gelaten. Rest van de wol valt uit naar kaal en uiteindelijk zit er nu al weer een mooie laag wol op

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:17

Weet iemand of geiten en schapen pompoen pitten mogen hebben?
Ik heb een zak pompoenpitten gekregen alleen kan ik niet op internet vinden of geiten en schapen dat mogen hebben, alleen over kippen en honden :')

pillow
Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:52

AmyJamess schreef:
Weet iemand of geiten en schapen pompoen pitten mogen hebben?
Ik heb een zak pompoenpitten gekregen alleen kan ik niet op internet vinden of geiten en schapen dat mogen hebben, alleen over kippen en honden :')

ik zou niet weten waarom niet.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:31

Maar even weer een schop hier.

Inmiddels de ram al weer een paar weken bij de schapen lopen. Ongeveer de helft gedekt nu en vanmorgen alles uitgezocht. Blijven 23 schapen over om af te lammeren straks, groot en deels oud schapen, paar van vorig jaar. De jongen zijn helaas slecht gegroeid afgelopen zomer dus die houden we liever niet aan.
Kan zijn dat er nog 1 of 2 bij komen maar we hebben een klein groepje komende lammertijd. :\ Als de ram nog even zijn best doet kunnen we er in een week of drie door zijn, met een beetje mazzel zitten ze dus maar kort binnen.

Hoe is het met de rest?

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:12

Wij hebben dinsdag 2 geiten en 2 schapen weg gebracht om te laten dekken.
Helaas voor 2 weken terug ook een geit moeten laten inslapen, waarschijnlijk hersenvliesontsteking. De dag nadat de geit was ingeslapen was een andere ook ziek, ook waarschijnlijk hersenvliesontsteking. Deze is er gelukkig helemaal boven op gekomen. Wou haar voor ze ziek werd ook laten dekken, maar die gok durf ik nu niet te nemen. Ze is net weer beter.
Hoe het kan dat er 2 zo'n beetje tegelijk hersenvliesontsteking hebben gekregen is voor ons een raadsel. Heb mij ooit laten vertellen door een DA dat het door het hooi kan komen, maar we hebben opzich goed hooi met bijna nooit schimmel of slechte plekken er tussen.
Ook nog steeds opzoek naar nieuwe ooitjes en geitjes maar de zoektocht is zo moeilijk, niets wat aan de eisen voldoet.

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:34

Hier loopt de ram er sinds half oktober bij, dit jaar wat later lammeren als normaal.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:41

AmyJamess schreef:
Wij hebben dinsdag 2 geiten en 2 schapen weg gebracht om te laten dekken.
Helaas voor 2 weken terug ook een geit moeten laten inslapen, waarschijnlijk hersenvliesontsteking. De dag nadat de geit was ingeslapen was een andere ook ziek, ook waarschijnlijk hersenvliesontsteking. Deze is er gelukkig helemaal boven op gekomen. Wou haar voor ze ziek werd ook laten dekken, maar die gok durf ik nu niet te nemen. Ze is net weer beter.
Hoe het kan dat er 2 zo'n beetje tegelijk hersenvliesontsteking hebben gekregen is voor ons een raadsel. Heb mij ooit laten vertellen door een DA dat het door het hooi kan komen, maar we hebben opzich goed hooi met bijna nooit schimmel of slechte plekken er tussen.
Ook nog steeds opzoek naar nieuwe ooitjes en geitjes maar de zoektocht is zo moeilijk, niets wat aan de eisen voldoet.

Hersenvliesontsteking is rot. Fijn dat de andere het wel gered heeft.
Welke eisen moet een nieuwe geit aan voldoen?

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:44

Froukje schreef:
AmyJamess schreef:
Wij hebben dinsdag 2 geiten en 2 schapen weg gebracht om te laten dekken.
Helaas voor 2 weken terug ook een geit moeten laten inslapen, waarschijnlijk hersenvliesontsteking. De dag nadat de geit was ingeslapen was een andere ook ziek, ook waarschijnlijk hersenvliesontsteking. Deze is er gelukkig helemaal boven op gekomen. Wou haar voor ze ziek werd ook laten dekken, maar die gok durf ik nu niet te nemen. Ze is net weer beter.
Hoe het kan dat er 2 zo'n beetje tegelijk hersenvliesontsteking hebben gekregen is voor ons een raadsel. Heb mij ooit laten vertellen door een DA dat het door het hooi kan komen, maar we hebben opzich goed hooi met bijna nooit schimmel of slechte plekken er tussen.
Ook nog steeds opzoek naar nieuwe ooitjes en geitjes maar de zoektocht is zo moeilijk, niets wat aan de eisen voldoet.

Hersenvliesontsteking is rot. Fijn dat de andere het wel gered heeft.
Welke eisen moet een nieuwe geit aan voldoen?


De belangrijkste eis is dat ze CL en Cae vrij zijn ivm met onze certificaten. daarnaast het liefst dat ze niet ouder dan 1 jaar zijn. En moeten natuurlijk genummerd zijn

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:22

Hier staan de bokken sinds donderdag bij de geiten. De ene bok heeft er twee, allebei al gedekt. De andere bok heeft er 4. Eentje al gedekt.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:51

Ik zou mijn eene ooi wel willen laten dekken maar dat is een Barbados Black Belly schaap, geen ram in de buurt en om nu een ram van een ander ras er op te zetten, wil ik ook niet.

De andere 2 ooien zijn 10 en 19 jaar oud.
Ons oudje is inmiddels voor een groot deel haar zicht kwijt maar ze loopt nog dapper mee.
Ik voer haar nu wel apart extra bij want de andere 2 eten anders haar deel op en die hebben dat echt niet nodig.
Afbeelding

Afbeelding
Jenny van 19 jaar

en haar dochter van 10 jaar, inmiddels ook haar voortandjes kwijt
Afbeelding

het is maar goed dat ze kunnen herkauwen zodat ze de boel toch goed verteren

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:47

Tien en negentien jaar oud! Wow! Wij hebben geen schapen ouder dan zeven jaar oud.
We zijn ook streng in cullen; ze lopen na aflammen tot slachttijd in de bergen vrij rond, en daar moeten ze fit genoeg voor zijn.
Wij hebben sinds een paar weken de rammen in huis gezet om te voorkomen dat ze bij de ooien kunnen, dat feest begint pas midden december, anders krijgen we veel te vroeg lammeren.
We hebben nog niet alles thuis, ergens op het hoogland lopen nog 3 ooien met hun lammeren. Het gaat niet zo goed met de organisatie van de gezamelijke "roundups". Sowieso een problematische tijd voor de schapenboeren hier; de vleesprijs is catastrofaal gekelderd, van een niveau dat eigenlijk al veel te laag was.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:54

Aan wat voor prijs moet je dan denken? En wat is normaal?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:30

Een beetje meer dan 300 isk per kilo, en slachtgewicht van onze lammer is zo'n twintig kilo gemiddeld. Het is een beetje onoverzichtelijk omdat de kwaliteitsindeling absurd complex is; een combinatie van 5 bespierings- en 5 vet kwalificaties.
Over de laatste twee jaar is die prijs met meer dan 40% gedaald, het grootste deel van die daling is tov vorig jaar; 36 %.
Dit is vér onder de kostprijs, dus dat loopt niet echt lekker.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:37

En geeft dat problemen met de roundups omdat een aantal boeren de dieren dan maar laten lopen of hebben die een baan buiten het bedrijf en dus geen tijd om mee te helpen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:27

tamary schreef:
En geeft dat problemen met de roundups omdat een aantal boeren de dieren dan maar laten lopen of hebben die een baan buiten het bedrijf en dus geen tijd om mee te helpen?

Nee, de boeren zijn iha zeer fanatiek hun schapen naar huis te krijgen. Ieder lam dat op de berg blijft tot na het einde van de slachttijd betekent verlies. Nog afgezien van het lot dat die dieren te wachten staat, ijslandse winters zijn meestal niet erg schaapvriendelijk (vorige winter was een aangename uitzondering, leve het broeikaseffect...)
Het probleem is dat veel boeren ermee ophouden, en op vele bedrijven waar de boer met pensioen gaat neemt niemand het over. Niet vreemd natuurlijk, hard werken voor zo goed als geen geld.
Simpelweg steeds minder mensen om een gelijkblijvend (gigantisch) oppervlak schaapvrij te krijgen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:12

Zwerven die schapen dan zo ver weg? Ik weet dat de schaapherders in Engeland die hun dieren 's zomers naar de hooglanden brachten zodat ze er minder zorgen om hebben in de drukke tijd iets doen wat ze daar hefting noemen, soort van honkvast maken door een vaste voerplaats (brokjes) zo blijven de verschillende kuddes redelijk gescheiden zonder omheiningen, etc.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:20

Yep, ver weg, en door elkaar. In de zin van in hele kleine groepjes ( meestal wel individuen van dezelfde boerderij), of vaak slechts één ooi en haar lammeren. IJslanders staan bekend om hun zwakke kuddevorming. Ook niet echt nodig, geen predatoren, en praktisch vanwege de schaarse vegetatie.
Ik ken het britse systeem, en dat is hier niet uit te voeren.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:41

Lastig dat het steeds moeilijker word om alle schapen naar huis te brengen. Blijven er wel eens schapen achter die dat niet overleven?

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo is hij nu
Afbeelding
Dit was toen hij nog heel jong was.

Mijn ramlam Engelse texelaar met de fles groot gebracht. Een schat van een dier en gaat graag mee wandelen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:20

Froukje schreef:
Lastig dat het steeds moeilijker word om alle schapen naar huis te brengen. Blijven er wel eens schapen achter die dat niet overleven?

Ja, maar niet veel. Ze zijn taai, en slim genoeg om beschutte plekken te vinden. En er wordt constant gezocht.
Het ergste wat er " in mijn tijd" een paar jaar geleden gebeurd is was noodweer in Noord IJsland vóór ze gehaald werden, toen zijn er een paar duizend ingesneeuwd. Ons gebied werd daarvoor gespaard door één bergrug.
Vorig jaar hebben wij nog drie van de berg gekregen begin februari, en die waren in prima conditie, was ook een ongewoon milde winter.

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:41

goedemorgen allemaal,
sorry dat ik met de deur in huis val, maar mijn partner en ik zijn aan het onderzoeken om een carrier- switch te maken en ons te gaan toeleggen op melkschapen. Nu zag ik onderstaande verhaal van Love_western en de reactive daarop van tamary. En wij zijn eigenlijk op zoek naar dat idee, melkschapen in combinatie met een aantall vleeskoeien. We zouden namelijk wel biologisch willen werken en dan komt dit vaak voor als gewenste combi.
Zijn er hier meer die daar ervaring mee hebben of zo'n bedrijf hebben? en zoja kunnen je daar van leven of doe je dat naast een andere baan?
ik wil niemand voor het hoofd stoten door hier zomaar binenn te vallen, maar aangezien we zelf geen agrasiche achtegrond hebben anders dan paarden en mijn vriend van de landbouwschool (daarna andere richting op gegaan) dus hoe meer ervaringen en kennis we kunnen opdoen voor we iets beslissen, hoe beter ;)

Alvast bedankt voor jullie feedback !

tamary schreef:
love_western schreef:
Zie dat hier al poos niet meer gereageerd is.

Zelf helaas geen schaapjes. Maar hoop over enkele jaren hier verandering in te brengen.

Planning is om samen met vriend de boerderij over te nemen van zijn ouders. Ze hebben nu nog een melkvee bedrijf. Maar bedoeling is dat de koeien uiteindelijk weggaan en hiervoor in de plaats schapen komen.

Ik ben zelf opgegroeid met schapen. Maar helaas heeft mijn oma 10 jaar terug alles verkocht na de dood van mijn opa. En heb altijd geroepen dat ik later weer schaapjes wou. Kleine kudde van een stuk of 5 a 6 stuks.

Maar toen was mijn vriend uiteraard nog niet in beeld. En beschikken wij straks over 18 hectare grond. Dus kudde kan wel iets groter :=

Maar dit gaan we uiteraard dus nog allemaal uitzoeken.

Qua beweiding en gezondheid grasmat is mix een betere optie, deel vleeskoeien en deel schapen valt zeker te overwegen. Lees de boeken van joel salatin eens door voor hoe een gemengd vee bedrijf kan werken. De grote variatie aan vee op oude boerderijen was niet voor niets, alles had een taak. Nu bestrijdingsmiddelen steeds meer verboden worden of niet meer werken is teruggrijpen naar zo'n op voedselproductie gericht ecosysteem interessant. Het geeft ook risicospreiding door de verschillende inkomstenbronnen ipv de afhankelijkheid van slechts 1 product.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:57

Dat klinkt een stuk barrer dan bij ons kuggur.
Maar tijdens het hoeden merk je ook wel dat het kleine groepjes 'vriendinnen' zijn. Zonder hond zijn ze zo uit elkaar en alle kanten op :p

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:14

Jay! Goed nieuws gekregen net; de laatste ooi is gevonden, met beide lammeren!
Nooit gedacht dat we die levend terug zouden zien...