Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:21

Als ik de DA hier bel om nummers te schieten komen ze wel langs hoor, maar daar betaal je wel voor.

Maar goed, als je zelf niet weet hoe het moet heb je weinig andere keus. Op de gok schieten moet je niet willen :n

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:28

Froukje schreef:
Als ik de DA hier bel om nummers te schieten komen ze wel langs hoor, maar daar betaal je wel voor.

Maar goed, als je zelf niet weet hoe het moet heb je weinig andere keus. Op de gok schieten moet je niet willen :n

Sinds wanneer worden die dingen geschoten? Je knijpt ze er met een tang in.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:29

Dat is voor moeilijk in te vangen schapen, die schieten ze er op afstand in.

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:30

Ik denk dat dat een uitdrukking oud. Net zoals oorbellen ook geschoten worden.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:31

pillow schreef:
Froukje schreef:
Als ik de DA hier bel om nummers te schieten komen ze wel langs hoor, maar daar betaal je wel voor.

Maar goed, als je zelf niet weet hoe het moet heb je weinig andere keus. Op de gok schieten moet je niet willen :n

Sinds wanneer worden die dingen geschoten? Je knijpt ze er met een tang in.

Geschoten, geknepen.. Jullie snappen het wel.

Feit blijft dat je dat niet zelf moet doen als je niet weet waar je mee bezig bent. Dan maar gewoon extra betalen voor de DA.

Edit, precies Suzzy. Zo bedoelde ik het idd.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:42

Vind je Froukje? De gebruiksaanwijzing op de tang/merkjes verpakking is nogal simpel, en als schapenhouder moet je toch in staat zijn allerlei handelingen zelf bij je vee te kunnen uitvoeren. Een oormerk zetten is imo niet moeilijker dan dat.
(Wij moeten er ook nog een oormerk in snijden, archaisch, bloederig, onnodig en onaangenaam, maar verplicht... :( )

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:54

idd hoe moeilijk kan het zijn, daar laat je echt geen dure DA voor komen met 1 lam. En hoeveel ervaring heeft een DA hiermee? 0

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:07

Kuggur schreef:
Vind je Froukje? De gebruiksaanwijzing op de tang/merkjes verpakking is nogal simpel, en als schapenhouder moet je toch in staat zijn allerlei handelingen zelf bij je vee te kunnen uitvoeren. Een oormerk zetten is imo niet moeilijker dan dat.
(Wij moeten er ook nog een oormerk in snijden, archaisch, bloederig, onnodig en onaangenaam, maar verplicht... :( )

Oei, waar is dat goed voor? Klinkt totaal niet prettig :brr:

pillow schreef:
idd hoe moeilijk kan het zijn, daar laat je echt geen dure DA voor komen met 1 lam. En hoeveel ervaring heeft een DA hiermee? 0

Meer dan 2 tientjes ben je niet kwijt hoor, hier tenminste. ;) Doen ze gewoon even als het op de route ligt.
Enne, meer ervaring dan Irisje2 zelf vermoed ik.

Hier zet de DA regelmatig merken bij mensen die hobbymatig schapen houden maar het zelf niet durven.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:25


Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:41

Ervaring is voor zoiets simpels als een oormerk echt niet nodig hoor. Gewoon de gebruiksaanwijzing die je bij een tang/oormerken krijgt opvolgen. Oortje pakken, juiste positie opzoeken (adertjes zijn zeer duidelijk voelbaar en zichtbaar!) en knip klaar. Ik was er ook wat huiverig voor vorig jaar, voor het eerst doen... nou dat was echt nergens voor nodig, het is echt supersimpel.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:51

Kuggur schreef:
Dat is nergens goed voor. Maar het is traditie :roll:
Bij ons is het rechteroor heel, het linker daar snij ik de top scheef van af, en een hoek uit de voorand. Oftewel nr 3 en 36 :
http://www.landsmarkaskra.is/eyrnamork_heiti.jsp

-O- Tradities zijn leuk, maar als het gaat om zulke dingen zouden ze af en toe toch eens kritisch naar die tradities moeten kijken..

Is dat om te kunnen zien bij welke boer welk schaap hoort? Als in, elke boer heeft zijn eigen ''figuur''?


Zwerte schreef:
Ervaring is voor zoiets simpels als een oormerk echt niet nodig hoor. Gewoon de gebruiksaanwijzing die je bij een tang/oormerken krijgt opvolgen. Oortje pakken, juiste positie opzoeken (adertjes zijn zeer duidelijk voelbaar en zichtbaar!) en knip klaar. Ik was er ook wat huiverig voor vorig jaar, voor het eerst doen... nou dat was echt nergens voor nodig, het is echt supersimpel.

Als iemand dat op een forum als Bokt(een PAARDENforum) komt vragen heb ik een vermoeden dat ze er geen/niet veel vertrouwen in heeft om het zelf te doen.

En dán zeg ik, vraag de DA. Die weten wat ze doen en zoveel extra geld en moeite gaat dat je niet kosten. En dan weet je tenminste zéker dat het nummer er goed in zit.

Hoe vaak wij wel geen lammeren hebben aangekocht met verkeerd gezette merken.. Ik verwonder me er soms over hoe mensen het voor elkaar krijgen. En dat is gewoon sneu voor de schapen.

Waarom de gok nemen als je het zelf niet durft/of wilt terwijl er een makkelijke oplossing voor is.
Dan wel een schapenhouder uit de buurt, dan wel de DA.
Ik heb nooit gezegd dat ze de DA moest bellen. Irisje vraagt of je voor zoiets de DA kunt vragen, en daar geef ik antwoord op.

Ja, daar kun je de DA voor bellen. Of ze dat dan doet is helemaal aan haar zelf.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:54

Relax, ik zeg ook nergens dat je daar geen DA voor mag bellen toch? Als je het niet wil doen kan dat heus wel. Ik geef alleen even mijn eigen ervaring, omdat ik het zelf dus ook best spannend vond om te doen. Achteraf vond ik dat dus helemaal niet nodig en ik vind het een opvallend simpel klusje, wat ik van tevoren dus niet zo zag. Deel dus gewoon mijn ervaring ermee.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:34

Froukje schreef:
Kuggur schreef:
Dat is nergens goed voor. Maar het is traditie :roll:
Bij ons is het rechteroor heel, het linker daar snij ik de top scheef van af, en een hoek uit de voorand. Oftewel nr 3 en 36 :
http://www.landsmarkaskra.is/eyrnamork_heiti.jsp

-O- Tradities zijn leuk, maar als het gaat om zulke dingen zouden ze af en toe toch eens kritisch naar die tradities moeten kijken..

Is dat om te kunnen zien bij welke boer welk schaap hoort? Als in, elke boer heeft zijn eigen ''figuur''?



Helemaal mee eens. Ik zou er overigens graag bij zijn om te zien hoe jij een ouwe knoestige ijslandse boer gaat overtuigen van de overbodigheid van dit gefröbel aan schapenoren. Ik heb er zelf al wat (gemoedelijke) discussies over gevoerd.

En inderdaad, iedere schapeneigenaar (dus soms meerdere op 1 boerderij) heeft zijn persoonlijke "mark".
De schapen lopen doorelkaar op het hoogland, dus na het halen en bijeen drijven zoekt iedereen zijn eigen schapen uit de groep aan de hand van deze oormerken.
Uiteraard zijn er meerdere dezelfde marken in gebruik, maar die boerderijen zijn dan ver van elkaar verwijderd.
En toegegeven in die tijd heeft het nog steeds een zekere praktische waarde niet ieder schaap te hoeven grijpen om het boerderijnummer af te hoeven lezen.
Een buurman van ons, en degene met de meeste schapen op ons gebied, heeft een mark dat van verre te herkennen is (zie de link, nr 5), en dat is wel makkelijk als je te paard kunt zien van wie het betreffende schaap is.

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:19

Bedankt voor de vele reacties. Hier heb ik zeker wat aan ga morgen eerst wel even telefoontje naar de DA doen om een prijsopgave te krijgen anders in het weekend even langs wat bedrijven.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:36

http://www.buurtweiden.nl/diersoorten/schaapoormerk.pdf

Heb ik veel aan gehad, zeker met plaatsbepaling.Nu gaat het op gevoel, tussen de nerven.
Durfde het jaren niet te doen, heb altijd anderen gevraagd en toen ging een knop om. Nu doe ik zo 21 lammeren achter elkaar met compliment van de boer

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:12

Aangezien hier veel ervaring aanwezig is, wil ik even mijn zorgen delen. Mijn enige ooilam van dit jaar is namelijk erg ziek en het is een raadsel wat het is. Het is een ouessantje van twee maand oud. Sinds vrijdagochtend niet helemaal lekker, wilde niet eten en lag te knarsetanden. Dierenarts is langs geweest en niks specifieks te vinden. Geen koorts, wel te sloom en wat gevoelig op de buik. Niks raars te horen, wel wat lege buik. Ietwat vies aan de achterkant dus waarschijnlijk wat diarree gehad. Pijnstilling gespoten en dat leek te werken, savonds knabbelde ze weer wat gras en was alerter.
Vanmorgen was het echter helemaal mis, apathisch en geen beweging in te krijgen met zware ademhaling en heftig knarsetanden. Uiteraard dierenarts gebeld (het is vee, maar hier meer huisdier....) en wederom weinig te vinden. Pijnlijk op de buik, normale temp, zware ademhaling maar longgeluid goed...oftwel: duidelijk veel pijn maar waardoor??? Volgepompt met antibiotica, multivit, ontworming en paraffine. Vanavond wederom paraffine gegeven en wat suikerwater voor energie. Morgen weer penicilline spuiten. Ze wandelt weer iets rond maar het is niet veel... dierenarts zegt afwachten wat de paraffine doet, vermoed een darminvaginatie.
Tot gisteren was het een gezond lam, groeit goed en altijd vrolijk en alert...

Ik besef me goed dat dit waarschijnlijk kansloos is en de kans dat ze uberhaupt morgen red is klein...maar heeft iemand hier nog een idee wat er kan zijn en wat ik kan doen?

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 07:04

apathisch en geen beweging in te krijgen met zware ademhaling en heftig knarsetanden.

Dat doet mij aan hersenvliesontsteking denken.
Maarja, daarna liep ze wel weer rond, dat is wel bijzonder.
Loopt ze gewoon recht?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:18

Ja ze is wat zwak en daardoor wat wankel, maar coordinatie is normaal. Vanmorgen vrolijk mekkeren en meerennen, maar daarna ging ze weer liggen, energie was weer op. Dus ze heeft oplevingen en geeft zelf nog niet op. Ademhaling is iets rustiger dan gister.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:07

Dat klinkt niet goed Zwerte.
Leuk ras die kleine ouaissants, hoeveel heb je er?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:58

Ik heb op dit moment 4 volwassen ooien, een gecastreerde ram en 3 lammeren. Ik hoop zelf wat ooitjes erbij te fokken zodat ik er 6-8 heb. Het zijn gezellige grasmaaiers voor mn kleine perceeltje. Dus extra balen dat net mn ooilam zo ziek is... de andere twee zijn rammen dus gaan binnenkort naar de slacht.
Mevrouw is wel een vechtertje! Waar ze het vandaan haalt is me een raadsel, maar ze leeft dus nog. Lijkt zelfs ietsje beter want ademhaling gaat beter en haar kaakje klemt niet meer zo. Ze kan ook nog steeds lopen en zelfs een beetje rennen! Ik geef haar nu melk van dr moeder met een spuitje en vanavond slikte ze dat veel actiever weg dan vanochtend. Dus stilletjes krijg ik een heel klein beetje hoop, het is al een wonder dat ze uberhaupt nog leeft!

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:52

Het kan inderdaad beginnende hersenvlies ontsteking zijn, maar komen geiten/schapen met hersenvlies ontsteking binnen 24 uur te overlijden.

Kan het zijn dat ze iets giftigs heeft gegeten?
Bij vergiftiging gaan ze ook knarsetanden en hebben ze veel last van de buik.

Hopelijk knapt ze gauw op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:16

Zie dat hier al poos niet meer gereageerd is.

Zelf helaas geen schaapjes. Maar hoop over enkele jaren hier verandering in te brengen.

Planning is om samen met vriend de boerderij over te nemen van zijn ouders. Ze hebben nu nog een melkvee bedrijf. Maar bedoeling is dat de koeien uiteindelijk weggaan en hiervoor in de plaats schapen komen.

Ik ben zelf opgegroeid met schapen. Maar helaas heeft mijn oma 10 jaar terug alles verkocht na de dood van mijn opa. En heb altijd geroepen dat ik later weer schaapjes wou. Kleine kudde van een stuk of 5 a 6 stuks.

Maar toen was mijn vriend uiteraard nog niet in beeld. En beschikken wij straks over 18 hectare grond. Dus kudde kan wel iets groter :=

Maar dit gaan we uiteraard dus nog allemaal uitzoeken.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:20

En wat is dan het plan? Houden voor vlees of voor de melk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:26

Froukje schreef:
En wat is dan het plan? Houden voor vlees of voor de melk?

Houden voor vlees

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:25

love_western schreef:
Zie dat hier al poos niet meer gereageerd is.

Zelf helaas geen schaapjes. Maar hoop over enkele jaren hier verandering in te brengen.

Planning is om samen met vriend de boerderij over te nemen van zijn ouders. Ze hebben nu nog een melkvee bedrijf. Maar bedoeling is dat de koeien uiteindelijk weggaan en hiervoor in de plaats schapen komen.

Ik ben zelf opgegroeid met schapen. Maar helaas heeft mijn oma 10 jaar terug alles verkocht na de dood van mijn opa. En heb altijd geroepen dat ik later weer schaapjes wou. Kleine kudde van een stuk of 5 a 6 stuks.

Maar toen was mijn vriend uiteraard nog niet in beeld. En beschikken wij straks over 18 hectare grond. Dus kudde kan wel iets groter :=

Maar dit gaan we uiteraard dus nog allemaal uitzoeken.

Qua beweiding en gezondheid grasmat is mix een betere optie, deel vleeskoeien en deel schapen valt zeker te overwegen. Lees de boeken van joel salatin eens door voor hoe een gemengd vee bedrijf kan werken. De grote variatie aan vee op oude boerderijen was niet voor niets, alles had een taak. Nu bestrijdingsmiddelen steeds meer verboden worden of niet meer werken is teruggrijpen naar zo'n op voedselproductie gericht ecosysteem interessant. Het geeft ook risicospreiding door de verschillende inkomstenbronnen ipv de afhankelijkheid van slechts 1 product.