Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:59

Ik heb bij mijn beide geitjes jonkies gehad 2 maanden terug. Ik heb nu 2 jonge geitjes en 1 jong bokje erbij. Ik twijfel een beetje wat ik het bokje wil. Hij kan eventueel blijven en gecastreerd worden, maar ik wil toch even peilen of er iemand interesse in hem heeft. Hij wordt middelgroot, is valk kleur met witte aftekeningen. Hij heeft een super lief karakter :D Hij is paarden gewend.
Wat doen jullie met de bokjes?
Laatst bijgewerkt door imaudy op 11-01-23 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 01:07

Bokjes kunnen er vroeg bij zijn qua vruchtbaar. Met een week of 8-10 zullen ze dus bij de meisjes weg moeten of je DA moet dan (deze week dus) al willen/kunnen castreren. Zo'n jong ding alleen is waardeloos, dus ik zou stomweg castreren aangezien je geen volwassen hamel hebt? als oppas/opvoeder en gewoon aanbieden en afwachten.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 01:32

tamary schreef:
Bokjes kunnen er vroeg bij zijn qua vruchtbaar. Met een week of 8-10 zullen ze dus bij de meisjes weg moeten of je DA moet dan (deze week dus) al willen/kunnen castreren. Zo'n jong ding alleen is waardeloos, dus ik zou stomweg castreren aangezien je geen volwassen hamel hebt? als oppas/opvoeder en gewoon aanbieden en afwachten.


Hij is nu bijna 7 weken. Ik ga advies vragen aan de DA.
Heb je weleens meegemaakt dat een bokje al succesvol gedekt heeft met 10 weken?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 03:21

Nee, hoor de waarschuwingen en die mensen zijn meestal wijs geworden door ervaring. Geiten zijn niet waterdicht en dat is wat lastig in NL, hier had ik dus schapen (scheelde ook meteen met stank en ze verkopen iets makkelijker, aangezien de handelaar er meer voor geeft als particulier niet wil).
Geiten in NL is meer decoratie kijkbeestje en maaimachine zonder de moeilijke dingen met wol die geschoren moet. Kleiner verkoopt beter particulier, zakelijk (en dus vlees) is er veel minder markt omdat er minder aan zit.
Eerlijk gezegd zou ik er vanuit gaan dat je tenzij je geen moeite hebt met iemand die hem voor de vriezer wil je kansen op verkoop zozo zijn.
Ik had ivm lammetjes opppas (niet 1e verjaardag vieren met lam aan de uier) een hameltje ouessant lopen, want die nemen gewoon weinig ruimte en voer in voor hoeveel "werk" ze eigenlijk sec doen.
Als je weer je geiten dekt, biedt dan de bokjes meteen aan en geef aan dat ze week X gehaald kunnen worden als intact fokbokje en ze anders gecastreerd worden. Dan zijn beide opties er zonder dat jouw dieren risico lopen op zoon X mama of halfzus. Lijnteelt vereist aardig wat kennis van de eigenschappen van je dieren en de bereidheid om dieren naar de vriezer te sturen als er niet gecastreerd kan worden bv.
Of je moet genoeg ruimte hebben om een vrijgezelle jongetjes groep te maken, maar die gaan met meisjes in de neus en voluit hormonen aardig tekeer tegen elkaar tot kreupel op 3 poten en nog blijven kopstoten met aanloop zodra ze meer volwassen worden. Misschien dat hamel + bok combi's dan wel goed gaan (dus 2tallen), maar ook dat is gokken.
Rustig voor gaan zitten met plattegrond en hoe de boel het fijnste in te richten dus.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 06:55

Leuk van die ouessant schaapjes!

Het bokje kan blijven, maar is eventueel te koop voor een liefhebber. Niet voor de slacht dus. Filmpjes voor wie het leuk vindt per app :)

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 23:42

Hoi, het jonge bokje is 6 weken geleden gecastreerd :D . Nu zit er echter nog een hechting in. De DA heeft dacht ik niks over de hechtingen gezegd. Weet iemand of dit te lang duurt? Neem toch aan dat het oplosbare hechtingen zijn..

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:14

imaudy schreef:
Hoi, het jonge bokje is 6 weken geleden gecastreerd :D . Nu zit er echter nog een hechting in. De DA heeft dacht ik niks over de hechtingen gezegd. Weet iemand of dit te lang duurt? Neem toch aan dat het oplosbare hechtingen zijn..

Die kun je er heel simpel zelf even uithalen.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:25

Ik heb even een vraag. Ik heb een geit bok met een huid aandoening. Eerst dacht ik aan schurft maar de rest krijgt het niet. Dus uitgesloten. Hij is 3 weken geleden gespoten met dectomax maar dat heeft niks geholpen. Veearts komt morgen weer. Jullie wellicht nog tips?
Uitslag begon op zijn kop rondom mond daarna ogen daarna oren en nu de rest van zijn lijf. Hij lijkt ook jeuk te hebben maar zie hem niet overmatig krabben.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:34

Piest hij zichzelf onder of zijn de ballen er af?

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:58

Hij is gecastreerd

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:34

Er is vrijdag een biopt afgenomen. Dus ben benieuwd wat het is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:32

De lammertijd is los hier. Al twaalf geboren waaronder zoals gehoopt wat interessante kleurtjes.
Ik wéét dat deze post niet zo spannend is zonder foto's, die volgen als de eerste naar buiten gaan

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:20

Kuggur schreef:
De lammertijd is los hier. Al twaalf geboren waaronder zoals gehoopt wat interessante kleurtjes.
Ik wéét dat deze post niet zo spannend is zonder foto's, die volgen als de eerste naar buiten gaan


IJslandse schaapjes?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:33

imaudy schreef:
IJslandse schaapjes?

Inderdaad. Er is geen ander ras hier.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:36

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:12

Heerlijke wollies.
(mis die van mij).

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:11

Leuke wollies idd!
Krugger, heb je eigenlijk wel eens andere rassen van dichtbij gezien? Ik ben best fan van het Drenths heideschaap. Groot en best tam.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 01:23

Nou je het zegt, eigenlijk niet... _O-
Ik ben bijna 27 jaar geleden hierheen geemigreerd, en we houden sinds zo'n 20 jaar zelf schapen.
Naruurlijk heb ik schapen gezien in Nederland, ergens in de wei, maar zoals je zegt, nooit echt "van dichtbij".
Geen verlies natuurlijk; iedereen weet dat het ijslandse schapenras veruit superieur is... ;)

avensis

Berichten: 733
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:31

Beste schapenkenners, ik heb een vraag. Wij hadden altijd 2 rammen samen lopen maar 1 is helaas dood gegaan. Zou ik een andere volwassen ram bij onze 4 jarige ram? Het gaat om walliser schwarznaze schapen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:05

Heb je er ooien bij lopen? Of alleen die ram?

Ram bij een ram gaat vaak wel goed zolang er geen ooien zijn. Zijn die er wel gaan ze lopen vechten.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 18-12-23 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

avensis

Berichten: 733
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:06

Geen ooien, hij loopt nu alleen en dat vinden we een beetje sneu

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:07

Zie mijn edit.. Dan zou ik het wel aandurven. Zeker als het een jongere ram is.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:44

Ik zal het niet aandurven 2 volwassen rammen die elkaar niet kennen bij elkaar zetten. Een ramlam geen probleem. Een hamel kan ook nog.En als het echt niet anders kan met 2 volwassen rammen aan de koppelstok.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:16

Je zou ze even een paar dagen zo kunnen zetten dat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken maar niet stoten. Verder kan het prima hoor. Bij grote schapenhouders lopen de rammen toch ook bij elkaar.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:33

Een groep rammen bij elkaar is wat anders dan 2 volwassen rammen bij elkaar zetten .Als in zo'n groep 2 geginnen tevechten zijn er altijd wel ander rammen die er zich mee bemoeien.Als er dan een keer een sneuvelt jammer dan dat is voor een grote schaaphouder niet zo'n pobleem als dan je maar 2 hebt.