Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:50

tamary schreef:
Mogelijk is je tweeling lammetje gaan avonturen terwijl mams met de 2e krijgen bezig was. Zo'n grapje had ik 2 jaar geleden, (die ooi heeft nu zelf 2 pracht dochters er bij lopen).


Waarschijnlijk wel ja. En de pech dat ze nr 2 was en dus de rest super nieuwsgierig was. Ik vind het altijd maar lastig inschatten wanneer ze nu bevallen en heb ook geen zin ze weken op te hokken. Bij mijn ervaren mama ging het vorig jaar ook goed. Alleen dit was haar 1e tweeling, ik hoop dat het volgend haar beter gaat.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:09

Schapen zijn redelijk precies qua bevallen op uitgerekende datum. dekdatum + 5 maanden en min 5 dagen.

Wat je kan doen ipv dekblok wat niet past op die kleintjes, is ooien inspuiten met kleurspray op de kont en noteren wie welke dag vervaagd/uitgesmeerd is. Dat doe je dus net voordat je de ram er bij zet. Goed bijhouden en 15 dagen later andere kleur sprayen voor het geval de 1e dek niet pakte. Cyclus is zo'n 17 dagen, dus dan zie je wat in 1x gepakt heeft.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:26

Afbeelding
Zoveel gras dat Aagje ons geitje haar pootjes kwijt is.

imaudy
Berichten: 5037
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 05:41

Hoi, ik heb twee geitjes. Groter ras, moeder van 4 jaar en dochter van 11 weken. Ze hebben een ha weiland tot hun beschikking. Nu begin het kleintje te stoeien met moeder, moeder is heel voorzichtig. Probleem is dat dat het kleintje mij ook wat kopstootjes geeft. Hoe maak ik duidelijk dat ik geen geit ben? :+ Aaien vindt ze fijn en dan houdt ze ook wel op, maar even later begint ze weer.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:56

imaudy schreef:
Hoi, ik heb twee geitjes. Groter ras, moeder van 4 jaar en dochter van 11 weken. Ze hebben een ha weiland tot hun beschikking. Nu begin het kleintje te stoeien met moeder, moeder is heel voorzichtig. Probleem is dat dat het kleintje mij ook wat kopstootjes geeft. Hoe maak ik duidelijk dat ik geen geit ben? :+ Aaien vindt ze fijn en dan houdt ze ook wel op, maar even later begint ze weer.

Een geit wil kunnen spelen en vooral jonge geiten. Als ze je stoot moet je haar direct een klets tegen de zijkant van de kop geven. Heel consequent doen is het zo over. Ze zijn heel slim en hebben snel door wat wel en niet kan. Maar waarom in vredesnaam op een hectare land dat is toch veel te veel. Of lopen er meer dieren?

imaudy
Berichten: 5037
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:59

pillow schreef:
imaudy schreef:
Hoi, ik heb twee geitjes. Groter ras, moeder van 4 jaar en dochter van 11 weken. Ze hebben een ha weiland tot hun beschikking. Nu begin het kleintje te stoeien met moeder, moeder is heel voorzichtig. Probleem is dat dat het kleintje mij ook wat kopstootjes geeft. Hoe maak ik duidelijk dat ik geen geit ben? :+ Aaien vindt ze fijn en dan houdt ze ook wel op, maar even later begint ze weer.

Een geit wil kunnen spelen en vooral jonge geiten. Als ze je stoot moet je haar direct een klets tegen de zijkant van de kop geven. Heel consequent doen is het zo over. Ze zijn heel slim en hebben snel door wat wel en niet kan. Maar waarom in vredesnaam op een hectare land dat is toch veel te veel. Of lopen er meer dieren?

Oke, dat doe ik dan maar. Het is ook speels bedoeld idd.
Er staan ook nog een paar ponies op het weiland.

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:03

Ik heb 2 leblammetjes.
wat moet ik qua ontwormen/ vliegen ed?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:09

Controleer dat de kontjes schoon zijn en zet ze elke paar dagen op een schoon stukje gras. Wormen krijgen ze via grazen en/of moedermelk, dus blootstelling aan andere schapen incl. de plekken waar schapen recent geweest zijn.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:48

Lammeren moet je sowieso net als veulens regelmatig ontwormen. Om de 10 weken ongeveer.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:23

Onze oudste geit (+-13 jaar) begint kaal te raken. Eigenlijk al heel moeilijk uit de wintervacht, dit heeft ze de laatste jaren wel meer. Maar kaal, eigenlijk niet.
Weet iemand wat dit is, gewoon ouderdom? Een ziekte/parasiet?
Ik zie geen beestjes.
5 jaar geleden ongeveer werd ze ook kaal/slecht in de vacht, toen was net haar maatje overleden en had ze het moeilijk. Maar toen ze eenmaal doorhad dat alleen beter was dan samen (oude geit zwaar dominant) zag ze er al gauw beter uit dan ooit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze is ook vrij mager zoals je ziet. Terwijl deze nu over de jonge geiten juist het dominantste is, en het meeste voer opeist.

De andere zien er prima uit.
Afbeelding

Moet ik me zorgen maken of hoort dit bij de ouderdom?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:31

Zat eten en niet aankomen betekent ook te weinig opnemen qua vit/min en eiwitten (eiwit is ook nodig voor aanmaken vacht). Ontwormen kan zeker (lagere weerstand geeft wormen ook meer kans. En verder bijvoeren met iets als subli seniores priores en lucerne/grasbrok voor vitamines/energie en eiwit.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:41

Is het gebit nog wel goed? Herkauwt ze wel?

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:35

Bijvoeren ga ik doen :j
Ontwormen wilde ik sowieso regelen wanneer de DA weer hier is.
Of het gebit goed is, heb ik te weinig kennis over. Herkauwen doet ze wel.

Verder oogt ze gewoon gezond, natuurlijk wel duidelijk ouder, maar ze is nog actief en doet net met de jonge mee. Er gaat geen dag voorbij dat ze niet even de gekke 5 minuten heeft.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:45

Wij willen dit najaar onze 2 jongste geiten laten dekken.
We hebben dit nog nooit gedaan, waar zoek je voor een geschikte bok? Waar let je op? Mijn geit ziet er correct uit dus dat wil ik natuurlijk graag ook erin laten.

Hoever van te voren moet de geit een Q koorts enting krijgen? Deze hebben ze nog niet gedekt.

Zijn 2 rasloze witte melkgeiten (van melkerij waar met vanalles werd gekruist, Saanen, Toggenburger, Nubische geit)

Ze worden nu in september 3 jaar.

(De geit van hierboven word natuurlijk niet gedekt. Deze is inmiddels wel weer netjes op gewicht en haar vacht ziet er weer goed uit)

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:47

Ik zou gewoon in de buurt rond kijken of iemand een geschikte bok heeft en daar als de geit rits is naar toe gaan. Op Marktplaats worden wel ter dekking staande bokken aangeboden en die zijn wel correct. Anders zou de eigenaar er zelf ook niet mee dekken. Als het geen stamboek geiten zijn komt het niet heel precies toch.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:45

Toch Marktplaats dan.
Hier in de buurt hebben we niemand met geiten (bokken). Wellicht dwergjes, maar we willen grote. En dan het liefste ook geen 'saaie witte'

Is geit wegbrengen gebruikelijk? Ik dacht dat je een bok huurde. We hebben de oude nog die ik liever niet alleen thuis laat. Plus ik zie niet of ze rits zijn of niet, daar heb ik te weinig kijk op.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:47

KittyDylan schreef:
Toch Marktplaats dan.
Hier in de buurt hebben we niemand met geiten (bokken). Wellicht dwergjes, maar we willen grote. En dan het liefste ook geen 'saaie witte'

Is geit wegbrengen gebruikelijk? Ik dacht dat je een bok huurde. We hebben de oude nog die ik liever niet alleen thuis laat. Plus ik zie niet of ze rits zijn of niet, daar heb ik te weinig kijk op.


Ik heb een mega lieve jonge toggenburger bokje te koop. Hij is nu 4,5 maand.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:54

We willen niets kopen. Als ze drachtig raken en we krijgen 1 of 2 vrouwtjes lammetjes willen we die houden, en dat is dan de max. Een nieuwe geit/bok) erbij wordt wat veel.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 19:47

Je ziet aan de geit echt wel of ze rits zijn, daar hoef je geen ervaring mee te hebben. Ze zeuren en staan te kwispelen. Je zet haar in een kar of dichtbij lopen naar de bok. Laat hem dekken aan gaat weer naar huis. zo deed ik dat vroeger ook altijd. Zelf een stinkbok kopen zou ik ook niet doen.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 21:14

Aangezien we echt niets in de buurt hebben met bokken is denk ik eentje halen de beste optie. Daar hebben we ook wel de plek voor, maar hij moet niet blijven. En voor een poosje is die stank ook niet erg.

imaudy
Berichten: 5037
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:12

Kun je niet kijken of je bij een kinderboerderij een bok mag lenen? Of dat je geitjes daar even bij een bok mogen staan?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:51

We hebben onze vorige bok verkocht en nu een 2 hoorn:


Afbeelding

Hij heeft zo'n mooie kop!

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:58

Wat prachtige hoorns, en idd een mooie kop. Het is een ram toch?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:09

pillow schreef:
Wat prachtige hoorns, en idd een mooie kop. Het is een ram toch?


Jup, ben nu al benieuwd naar de lammetjes van volgend jaar!

imaudy
Berichten: 5037
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:20

Ik vroeg mij af. Ik heb twee knappe grote geitendames, moeder (ras) en dochter (kruising). Ik zou er wel mee willen fokken. In principe wil ik er geen houden. Is er wel vraag naar jonge geitjes?