Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:17

Oef, wat zonde van de slechte start van Mairy! Gelukkig gaat het nu allemaal weer de goede kant op!
Het knappen van een baarmoederroosje heb ik ook meermaals meegemaakt bij vaarzen (liep veel met veearts mee en ook wel eens op mijn werk gehad). Als ze het overleven zijn ze vaak heel slecht weer drachtig te krijgen. Ik hoop dat het bij Mairy wel weer gaat lukken! In ieder geval heel fijn dat ze een vaarskalfje gegeven heeft!

Hoe is het uier van Mairy?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:12

Jeetje, wat balen zeg, allebei zo ziek geweest. Hopelijk nu alles voorbij, opknappen en genieten!
Benieuwd hoe d'r uier is als de zucht weg is, lijkt een beste te zijn :j

Wij hebben gister onze eerste kruising BB kalf! Vaarsje, 36kg. Moeders is ook nog kruising (jerseyxHF) en kruis wat in met BB, omdat we de helft stierkalvers hebben en de jerseys leveren daarin gewoonweg niets op. Dus een gedeelte gaat met BB, kan prima op jersey, naar het schijnt. De eerste ziet er iig volledig BB uit, haha! (v. Castor)

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:22

Hoe is het inmiddels met mairy? En is mairy 2 al drachtig?

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 17:50

Sastaic schreef:
Hoe is het inmiddels met mairy? En is mairy 2 al drachtig?


We hebben een hele hoop pech gehad.. Mairy 2 bleek drager te zijn van bvd wat betekend dat ze haar soortgenoten continu ziek maakte en zelf ook niet ouder zou worden dan 2 jaar :( ze is dus al na een paar weken ingeslapen. |(

Maar goed het leven gaat door en Mairy zelf leek goed genezen dus is ze weer geinsemineerd en ze was weer in 1x drachtig. Net als de eerste keer was ze drachtig van gesekst sperma dat betekend dat we 90% kans hebben op een vaarskalf. Maar het was een stierkalfje. Ongelovelijk balen, zelf houden wij geen stierkalfjes aan dus die is weg gegaan.

Inmiddels is ze al 4x geinsemineerd maar ze wil niet dragen. Toevallig is ze vandaag tochtig en gaan we haar voor de 5e keer insemineren.

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 17:55

Mairy toen
Afbeelding
Mairy paar maanden geleden
Afbeelding


En zoals jullie zien is ze lekker doorontwikkeld en een grote volwassen koe geworden.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:24

Wat jammer dat je er zo'n pech mee hebt gehad zeg. Wij hebben ook een keer een pink met een geknapt bloedvat gehad en die wilde daarna ook niet meer dragen. Maar Mairy heeft nog wel een stierkalf gehad dus of het daarvan komt, lijkt me ook niet. Doet ze het qua productie nog netjes? Hopelijk is ze vandaag dan toch nog drachtig!

Kinke

Berichten: 20530
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 19:26

BVD? Hoe kan dat dan?

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 21:03

Kinke schreef:
BVD? Hoe kan dat dan?


Goeie vraag.. wij zijn altijd vrij geweest van BVD en er dus toch ergens een keer een besmetting geweest, via koeien van de buurman of een rat of een vogel zeg het maar... Toen is er een drager geboren en ik merkte al snel dat er iets niet klopte. De pinken wouden slecht dragen en ik vond ze er niet super goed uit zien. Ook niet erg ziek maar gewoon net niet. We doen elk jaar 5 pinken bloedtappen op antistoffen, en ja hoor. Ze hadden toen dus alle 5 antistoffen. Toen hebben we alle koeien en pinken bloedgetapt en er bleek 1 drager te zijn. Die drager heeft dus tijdens Mairy haar dracht Mairy besmet en dan neemt het kalf dat virus over. Maar het afweersysteem herkent het niet als een virus dus maakt geen antistoffen.

We hebben een jaar lang alle geboren kalfjes bloed getapt en we hebben uiteindelijk wel 8 kalfjes moeten laten inslapen. Eem bittere pil. Omdat we het nog nooit gehad hadden hadden de koeien niks geen antistoffen en daarom heeft het zo enorm effect gehad. Nu zijn we officieel vrij en we enten nu ook.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:11

BVD is echt een rotziekte ja, kun je de dragers wel goed opsporen? Wij hebben in 2016 salmonella gehad en we zijn er nog steeds niet helemaal vanaf. Dragers blijken moeilijk op te sporen bij salmonella.

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 21:13

Sastaic schreef:
Wat jammer dat je er zo'n pech mee hebt gehad zeg. Wij hebben ook een keer een pink met een geknapt bloedvat gehad en die wilde daarna ook niet meer dragen. Maar Mairy heeft nog wel een stierkalf gehad dus of het daarvan komt, lijkt me ook niet. Doet ze het qua productie nog netjes? Hopelijk is ze vandaag dan toch nog drachtig!


Nou de eerste 2 rietjes waren oude gesekste Kian rietjes. Kian is een oude stier en de kwaliteit van het gesekste sperma was toen nog niet optimaal. En bovendien zijn die rietjes al heel oud dus geen idee of ze misschien een keer iets ontdooit zijn geweest oid. Daarna zijn 2 rietjes gesekste Curtis in gegaan. Ook weer wat oudere rietjes. Nu hebben we er de zelfde stier ingedaan als waar we de vorige keer een stier van hadden. Dus hopelijk nu meer geluk.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:16

En weer gesekst gebruikt? Of nu de veilige keus?

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 22:35

Sastaic schreef:
En weer gesekst gebruikt? Of nu de veilige keus?


Weer gesekst.. ik wil graag een vaarskalf en ze is heel persistent dus ik heb geen haast met het drachtig worden.

Persistent betekend dat ze heel lang genoeg melk blijft geven. Ze geeft nu zo'n 38 liter per dag. En ze is 220 dagen aan de melk. Veel boeren krijgen dan wel heel veel haast om een koe drachtig te krijgen maar als koeien persistent zijn maak ik me niet druk.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:40

Wij insemineren ook wel lang door, maar krijgen dan wel een beetje last van obesitas koeien :7 misschien ook wel omdat ze minder persistent zijn :+
Maar heeft Kian een goede vruchtbaarheid. Wij hebben veel nakomelingen van Kian gebruikt, maar de dochtervruchtbaarheid is niet best.

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 22:44

Sastaic schreef:
Wij insemineren ook wel lang door, maar krijgen dan wel een beetje last van obesitas koeien :7 misschien ook wel omdat ze minder persistent zijn :+
Maar heeft Kian een goede vruchtbaarheid. Wij hebben veel nakomelingen van Kian gebruikt, maar de dochtervruchtbaarheid is niet best.


Mairy word niet snel vet, die geeft zichzelf snel weg maar wij hebben ook wel koeien die die aanleg wel hebben. Maar vaak zijn die koeien ook sterk en gaat het gewoon goed met afkalven. Bij ons in ieder geval wel. Wij hebben Kian nooit gebruikt maar op Mairy vonden we hem mooi passen. Maar helaas.

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:53

Kian staat idd bekend om minder vruchtbare dochters.
Onze oudste koe was een kian, was meestal vlot drachtig.
Helaas heeft ze van de laatste lijst te verworpen. Ze heeft daarna nog 2 x drachtig geweest maar ook beide keren verworpen op 4 mnd dracht, dus hebben we afscheid moeten nemen.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:54

Ja het was wel een hele gave stier, Curtis Ken ik niet. Maar als ik het allemaal zo lees l, weet je wel wat je doet :P ik vind de fokkerij altijd erg interessant maar ik heb er niet genoeg verstand van. We laten ze daarom keuren en daar krijgen we een passend stier advies bij. Ben ik het niet altijd mee eens, en dan doen we ook wel wat we zelf willen.

Kinke

Berichten: 20530
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:11

BVD is echt waardeloos, arme dieren kunnen er zo verschrikkelijk ziek van zijn :(
Wij hadden een jaar of 7 geleden opeens een pink die BVD bleek te hebben. De rest was gelukkig schoon.
Wij hebben vleesvee en bloedtappen is dan een probleempje als ze allemaal buiten lopen. Wij gebruiken oorbiopten, echt ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:14

Wij hebben hier 3 Curtissen lopen, waarvan 1 weg gaat als ze droog gaat. Onze stier heeft haar uiteindelijk drachtig gekregen maar ze gaat nu met 70 dagen dracht al enorm onderuit in melk en heeft een tkt van 616... We willen haar geen 6 maand droog hebben staan. Deze stier (Curtis) vererft ook negatief op vruchtbaarheid. Daarnaast is Curtis ook een zoon van Kian, wat de slechte vruchtbaarheid verklaard.

Gebruiken jullie aAa of maken jullie paring puur op de cijfers? Welke stieren zitten er achter Mairy?

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 07:54

Spruit schreef:
Wij hebben hier 3 Curtissen lopen, waarvan 1 weg gaat als ze droog gaat. Onze stier heeft haar uiteindelijk drachtig gekregen maar ze gaat nu met 70 dagen dracht al enorm onderuit in melk en heeft een tkt van 616... We willen haar geen 6 maand droog hebben staan. Deze stier (Curtis) vererft ook negatief op vruchtbaarheid. Daarnaast is Curtis ook een zoon van Kian, wat de slechte vruchtbaarheid verklaard.

Gebruiken jullie aAa of maken jullie paring puur op de cijfers? Welke stieren zitten er achter Mairy?


Wij gebruiken inderdaad aAa. En het valt niet mee om een stier te vinden met die aaa code. Bovendien heb ik nog meer eisen.

We zochten een stier die lichte kalfjes geeft (Mairy is toch iets beschadigd dus we zijn bang voor zware kalveren), gehaltes heeft (mairy heeft echt dramatische gehaltes vergeleken de rest van onze koeien), goede benen vererft (mairy is erg hakkig het ziet er niet uit gelukkig heeft ze er geen last van maar ik fok liever goede benen dan een goed uier).

Maar zoek maar eens een stier die een 651 code heeft (kian is uit mijn hoofd 156), gesekst beschikbaar is en met dus goede gehalte, benen en lichte kalfjes.

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 08:06

Kinke schreef:
BVD is echt waardeloos, arme dieren kunnen er zo verschrikkelijk ziek van zijn :(
Wij hadden een jaar of 7 geleden opeens een pink die BVD bleek te hebben. De rest was gelukkig schoon.
Wij hebben vleesvee en bloedtappen is dan een probleempje als ze allemaal buiten lopen. Wij gebruiken oorbiopten, echt ideaal.


Het stomme was dat ze bij ons dus niet eens echt ziek waren. De dragers waren zelfs altijd de mooiste van het hok. De kalfjes die bij de dragers zaten waren wel iets minder omdat ze natuurlijk continu besmet werden door de dragers. Bloedtappen kan pas vanaf 6 weken dus vandaar dat ze dan wel gewoon samen zaten. Maar ook die kalfjes waren niet doodziek. Wij hebben al jaren geen dood kalf gehad en toen in 1 jaar dus 8 in laten slapen en 2 doodgeboren door verwerpen. Bvd is een weerstands ziekte en blijkbaar is de ziektedruk bij ons gewoon laag.

Oorbiopten zijn inderdaad een uitkomst maar omdat bij ons alle koeien gedaan moesten worden was tappen de oplossing en we zijn gaan enten dus tappen is nu niet meer nodig.

En mijn vader heeft een slechte ervaring met de allereerste oorbiopten. Die oornummers vielen er sneller uit ofzo. En dan kan hij behoorlijk argwanend worden. Ik weet ook wel dat dat probleem er nu niet meer is, maar mijn vader wil er toch niet aan. :') en naja zo kan het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:34

Citaat:
Wij gebruiken inderdaad aAa. En het valt niet mee om een stier te vinden met die aaa code. Bovendien heb ik nog meer eisen.

We zochten een stier die lichte kalfjes geeft (Mairy is toch iets beschadigd dus we zijn bang voor zware kalveren), gehaltes heeft (mairy heeft echt dramatische gehaltes vergeleken de rest van onze koeien), goede benen vererft (mairy is erg hakkig het ziet er niet uit gelukkig heeft ze er geen last van maar ik fok liever goede benen dan een goed uier).

Maar zoek maar eens een stier die een 651 code heeft (kian is uit mijn hoofd 156), gesekst beschikbaar is en met dus goede gehalte, benen en lichte kalfjes.


Is een Broekhuizen Bart (516) dan niet iets voor jullie? Hebben wij nu ook koeien gesext van drachtig en is een goede bevruchter. https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0918680082
Of een Madiba (156)? https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0746035111

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 10:13

Spruit schreef:
Citaat:
Wij gebruiken inderdaad aAa. En het valt niet mee om een stier te vinden met die aaa code. Bovendien heb ik nog meer eisen.

We zochten een stier die lichte kalfjes geeft (Mairy is toch iets beschadigd dus we zijn bang voor zware kalveren), gehaltes heeft (mairy heeft echt dramatische gehaltes vergeleken de rest van onze koeien), goede benen vererft (mairy is erg hakkig het ziet er niet uit gelukkig heeft ze er geen last van maar ik fok liever goede benen dan een goed uier).

Maar zoek maar eens een stier die een 651 code heeft (kian is uit mijn hoofd 156), gesekst beschikbaar is en met dus goede gehalte, benen en lichte kalfjes.


Is een Broekhuizen Bart (516) dan niet iets voor jullie? Hebben wij nu ook koeien gesext van drachtig en is een goede bevruchter. https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0918680082
Of een Madiba (156)? https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0746035111



Bart heeft nog geen dochters geloof ik toch?

Madiba hebben we inderdaad ook naar gekeken, dat is een kanshebber maar ik denk als ze nu weer niet draagt we haar niet meer gesekst insemineren. En dan kijk ik gewoon wat we nog in het vat hebben en het beste past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:21

Bart heeft op papier nog geen dochters, zijn eerste dochters zullen dit jaar kalven. Wij hebben hem wel gebruikt want als zijn cijfers tegenvallen, dan nog is hij nog een prima stier :D Ook zijn moeder en moedersmoeder zijn productiegewijs goed: http://www.ki-kampen.nl/stier/broekhuizen_bart/

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 10:27

Spruit schreef:
Bart heeft op papier nog geen dochters, zijn eerste dochters zullen dit jaar kalven. Wij hebben hem wel gebruikt want als zijn cijfers tegenvallen, dan nog is hij nog een prima stier :D Ook zijn moeder en moedersmoeder zijn productiegewijs goed: http://www.ki-kampen.nl/stier/broekhuizen_bart/



De kalfjes en pinken die ik heb gezien waren wat smal vandaar dat ik huiverig ben.

Leuk trouwens dat je mee denkt!

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:04

Wij hebben Bart ook veel gebruikt en gebruiken hem nog steeds. Zijn wel kleine kalfjes maar ik heb er nog geen pinken van.