Hèt frettentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:51

Ik ben aan het oriënteren op eventueel fretten. Volgend jaar willen mijn vriend en ik uit huis. Het lijkt mij vooral geweldig om fretten te nemen, maar mijn vriend is nog niet overtuigd. Hij is vooral bang dat fretten alles vernielen en kabels doorbijten. Ook lijkt het voer hem niks, omdat een fret toch vlees eet. Zouden hier mensen zijn die ons aan informatie kunnen helpen hierover? :D

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:57

Kabels doorbijten doen ze bij mijn weten niet, het zijn geen konijnen he.

Wel in en onder en bovenop alles zitten, zijn goede klimmers, heel nieuwsgierig en vooral vasthoudend! 1x iets in hun koppie zijn ze er niet meer vanaf te brengen.

Mormel was laatst op de vensterbank geraakt, vraag me niet hoe (ze vinden altijd wel één of andere weg). Gevolg: vier gebroken bloempotten, planten in stukken en potgrond door het hele huis. En een feestende fret :')

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:18

Hahaha iets van: wanneer de baas niet oplet dansen de fretten in de vensterbank :')

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:27

Haha ik krijg meteen een glimlach op mijn gezicht als ik dit lees, vrees dat mijn vriend daar anders in staat. :+ Het scheelt dat ze in ieder geval niet in kabels hangen. We hebben besloten dat als we zo ver zijn om ons te laten informeren bij een opvang. Zo kunnen we kennis maken met de dieren en kijken of het bij ons past.

Wat eten jullie fretten?

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:30

Ik heb er wel eens een op de gordijnrails gevonden, maar er af was een tweede, dat zag er zo schattig uit :(:)

Ik voer mijn fretten een mix van
- speciale frettenbrokjes (James Welbeloved)
- gemalen kipkarkassen (ziet er gewoon uit als licht roze gehakt)
- muisjes en kuikentjes (dood en ingevroren)
Ik kan dit spul hier allemaal bij de grote dierenspeciaalzaak halen, daar zal in Nederland vast ook een versie van zijn.

Houd er wel rekening mee dat voor de meeste fretten een dieet van alleen brokjes het niet goed zal doen. Zoek 'Insulinoma' eens op in google, vlees is echt het beste voor ze.

Kabels doorbijten doen ze hier ook niet, ze snuffelen er wel aan, maar daar houdt het mee op. Het is wel verstandig om alles wat breekbaar is zo op te bergen dat ze er niet bij kunnen. Ze gaan ook met vanalles slepen en dingen verstoppen, ik vindt regelmatig BH's onder de bank, appels onder de stoelen etc als ik vergeten ben op te ruimen voor ze binnen komen :o .

EDIT: Ze krijgen hier ook 1x per week ieder een eierdooier en regelmatig wat speciale pasta tegen haarballen en met extra vitaminen.

lesleygjof

Berichten: 376
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:44

Afbeelding

Leuk topic!!
Ik meld me ook.

Hier mijn fret lative, aka tiva, aka tyfus. Hihi
Nu momenteel 4 jaar en 3 dagen oud.

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:46

'als jij je nou effe omdraait', haha! Je hoort het haar (?) denken :+

lesleygjof

Berichten: 376
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:50

Hahaaa ja idd.
Het is idd een vrouwtje, vergeten erbij te zetten.
Dol op alles wat ritselt. Ik vind ook regelmatig plastic tasjes, papiertjes, pakjes zakdoekjes, noem maar op, onder de stoel.
Ze bijt verder nergens aan, behalve mijn vaders vingers.
Krijgt totally ferret, omdat ze verder niks verdraagt. Wel vlees en andere brokjes geprobeerd vroeger, maar ze geeft alles over. Heel vreemd. Had ik met mijn andere fret niet. Maar hier doet ze het prima op.
Ze wandelt zo 2 km mee aan de riem. Vind ze het einde!

Ik zou niet weten wat ik zonder fretten moest. Ze zijn geweldig!!!

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:21

Maar is er ook vlees wat niet meer op een rat/kuiken lijkt zegmaar? :+ Vlees heb ik geen problemen mee, zolang het niet nog een bepaalde vorm heeft.. :D

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:33

Ja hoor, gewoon vlees uit de supermarkt :) wij geven kippenbillen, konijnenbillen, kippenhartjes, etc

Casmihra

Berichten: 150
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:38

Wat ik me dus afvraag.. Als je aan fretten wilt beginnen, moet je er dan perse twee nemen? Aangezien het groepsdieren zijn aan de ene kant, maar aan de andere kant lijken twee mij moeilijker om op te voeden dan één.

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 17:40

Schijnt dat jaren geleden de gedachte gang was dat fretten minimaal per 2 gehouden moesten worden. Nu komen er steeds meer geluiden dat fretten van 'nature' solitaire beesten zijn en dus prima alleen gehouden kunnen worden. Er zijn steeds meer die zeggen dat fretten die samen moeten leven in 1 huis eerder sterven door stress omdat ze constant hun territorium moeten delen met een andere fret.

(denk dat ik zo de essentie te pakken heb, correct me if i'm wrong ;) )

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:59

De voorouders en verre neefjes en nichtjes zijn inderdaad solitaire dieren. Fretten zijn echter al duizenden jaren gedomesticeerd en zo gefokt dat ze juist die kit-achtige eigenschappen houden, speels zijn is er daar een van, maar een maatje willen hebben ook.
Vroeger werd er met meerdere fretten tegelijk op konijnen gejaagd en die sliepen dan ook in 1 groot hok, veel makkelijker. Het moet dan niet zo zijn dat ze elkaar afmaken. Daar is het uit voort gekomen.

De fret van tegenwoordig is in bijna niks meer te vergelijken met de 'wilde familie'. Natuurlijk zijn er nu ook nog fretten die geen maatjes dulden (dit licht meestal aan stress/frustratie) en die kun je prima alleen houden. De meeste fretten doen het echter veel beter met een maatje.

EDIT: die theorie over eerder overlijden door stress is dus wel goed mogelijk, maar dit betreft eigenlijk alleen fretten die niet goed aan elkaar geintroduceerd zijn en fretten die apart leven en elke dag een uur samen het hok uit moeten in dezelfde ruimte bijvoorbeeld.

Dit zul je met goed geintroduceerde fretten of nest maatjes niet of nauwelijks tegen komen.

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:38

Toen we ons fretje uit de opvang haalden is ons op het hart gedrukt hem alleen te houden. Inderdaad omdat ze van nature solitair zijn en niet alle fretten goed klikken. Als ze beginnen stressen dan krijgen ze snel maagproblemen.

Onze Mormel was in de opvang ook erg fel naar de andere fretten, ging slepen met de jonkies (hij was toen zelf pas 4 maanden) en speelde veel te ruw. Alleen is het een hele blije fret. Hij plaagt wel graag de kat :P (echt met zo'n duivelsgrijnsje op zijn snoet, al mokkend. Hij weet goed genoeg dat het niet mag :') )

JoycexEnya

Berichten: 5954
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:58

Freddy kan goed met 1 hond daar alaapt die ook bij. De andere hond blaft naar hem en onze poes hoeft hem alleen maar aan tr kijken en hij is weg en onze kat gaat die achteraan en bijt in zijn oren en naar zijn keel, nu die gecastreerd is is dat al veel minder.

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:42

Wat leuk! :D een frettentopic!

Ik heb 2 fretten broertjes van nu 4 jaar. Benji en Simba. Ik heb ze nu ongeveer 3 jaar en van marktplaats :o Toen zaten ze ook samen maar waren ongecastereerd en dat was af en toe echt matten met elkaar. Nu ze gecastreerd zijn gaat het goed samen. Ze spelen met elkaar, slapen met elkaar en halen samen kattenkwaad uit 8)7 Ik heb ook 2 honden maar dat gaat niet zo goed samen. Benji vind het vooral leuk om achter de honden aan te gaan vooral mijn kleinere (onzekere) hond. Simba laat ze met rust, maar laat ze niet meer samen. Teveel stress voor de honden helaas... Bij mij hebben ze een eigen kamer waar ze 24/7 loslopen. Daar staat wel een hok waar ze in kunnen slapen met hangmatten en mandjes met fleece dekens. Voor de rest dus geen bodem bedekking. En heb 2 kattenbakken staan met houtkorrels als bodem. Elke dag komen ze een paar uur uit de kamer. Dan krijgen ze nog de hal, gang, badkamer, trap en benedenhal tot hun beschikking. Voorheen liepen ze dus ook los in de woonkamer, maar kan het mijn honden ook niet meer aandoen :( en nu met het mooie weer laat ik ze ook in de tuin in een buitenhok met ren. Het is wel de bedoeling dat ze volgende maand naar buiten verhuizen. We gaan een groot binnenhok maken in de schuur met een grote uitloop naar buiten. Als eten krijgen ze frettenbrokjes Totally Ferret Active gemixt met kittenbrokjes van Hill's kip. Heb ook wel eens vlees geprobeerd maar daar moesten ze niks van hebben :r Ze krijgen ook wel eens wat van Gimpet kattenpasta voor haarballen. En Tubifrett zalmpasta handig voor als de nagels geknipt moeten worden ;) Af en toe een plakje kipfilet en van die gedroogde kipfilet snoepjes. Vinden ze erg lekker :P

_Milo

Berichten: 631
Geregistreerd: 08-01-15
Woonplaats: Oosterwolde

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:49

Ik vind fretten echt zoo leuk. Ik heb ze vaak genoeg geknuffeld.
Helaas ben ik onwijs allergisch voor ze, dus ze zelf houden gaat waarschijnlijk nooit lukken. Ik ga lekker mee genieten met jullie foto's dus := Posten maar!

lesleygjof

Berichten: 376
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:52

ons tyfke zit ook alleen, en tolereert echt geen andere fretten in haar buurt. Vroeger toen ze nog een pupske was al een aantal keer geprobeerd, maar ze moest er niks van hebben. Ze viel ze allemaal aan. Erg jammer want ik zou het erg leuk vinden.
Gelukkig gaan mijn fret en hond erg goed samen!
Ik laat ze samen uit, en ze spelen regelmatig in huis.

JoycexEnya

Berichten: 5954
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:06

Een fret op de foto zetten is een hele klus. Freddy zit geen seconde stil.
Die van ons krijgt ook frettenbrokjes we hebben eens kipfilet geprobeerd maar dat eet die niet.

Weten jullie misschien waarom Freddy alleen maar mijn armen wil likken en er in bijten? Bij niemand doet die dar alleen hij likt me de hele tijd en als ik me hand weghaal word die boos :')

Afbeelding

Zijn hokje we hebben nog 3 hangmatjes maar die zijn in de was.
Afbeelding

lesleygjof

Berichten: 376
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:11

misschien om iets op te likken. Ik noem maar wat. Vocht, bodylotion. Doet onze tyf ook wel eens

JoycexEnya

Berichten: 5954
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:20

Ik heb alleen paard op me handen :')
Hij os nu ook aan het likken :')

lesleygjof

Berichten: 376
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:22

hahahaaa ook lekker :)

JoycexEnya

Berichten: 5954
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:24

Blijkbaar haha. Neem hem maar niet mee naar de paarden haha

lesleygjof

Berichten: 376
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:25

nee lijkt me een slim plan! hahahaaaa.

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:48

Is jullie fret ook helemaal gechipt en geënt enzo?