Hèt frettentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 01:16

Hoe zit het met zindelijkheid? Ik lees bij julie dt ze los lopen, lijkt me lastig te controleren dan?

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:54

Jep gechipt en ingeënt, enten sowieso jaarlijks.

Mormel is in z'n hok gewoon zindelijk. Als hij losloopt gebeurt er nog wel eens een ongelukje, maar hij gaat altijd in dezelfde hoek. Wat helpt is ze laten poepen voor je ze uit hun hok laat (vaak moeten ze meteen na wakker worden poepen). Hij weet dat hij er pas uit mag als hij gepoept heeft. Vaak probeert hij me om de tuin te leiden door te gaan "nep poepen" :') zooooooo baasje klaar, nu mag ik eruit! Haha maar even streng toespreken en dan gaat hij wel echt.

JoycexEnya

Berichten: 5954
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:58

Onze is niet geënt of gechipt.
Freddie is na zijn castratie stuk zinderlijker. Poept soms nog in huis maar plassen niet meer. Hij hoeft zijn territorium niet meer te maskeren

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:59

De mijnen poepen en plassen bijna altijd op hun toilet, als ik ze er uit haal neem ik het toilet mee en dat zet ik in de favoriete hoek en dan gaat het 9 van de 10 keer goed.
Het zindelijk maken was hier vrij snel gedaan, ik ben er 4 dagen mee bezig geweest, zindelijk maken in huis heeft iets langer geduurd.

Ik ben van plan om komende payday twee schelpen te kopen (van die blauwe plasticen) eentje met zand en eentje met water, kunnen ze daarmee spelen. Graven vinden ze HEERLIJK!!

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:44

Mijn fretten zijn gechipt. En krijgen hun jaarlijkse enting en meteen gezondheidscontrole.

Ze waren al zindelijk toen ik ze kreeg. Op hun eigen kamer gaan ze altijd op de bak. Heb er ook meerdere staan. Als ze loslopen zet ik beneden altijd een extra kattenbak neer. Ze hebben eigenlijk wel vaste poep plekken. Heel soms wel eens een ongelukje buiten de bak of gemakzucht :')

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:47

Mijne zijn geënt maar niet gechipt. Zindelijk zijn ze ongeveer. Als in, ze poepen en plassen op dezelfde plek in de kamer. Maar dat maak ik als ze opgesloten worden weer schoon, even dweilen, en je ziet er niks meer van!

Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:10

Onze fret is zo goed als zindelijk. Ik wacht eigenlijk altijd totdat hij op de bak is geweest voordat hij binnen los gaat. Heel af en toe heeft hij dus wel eens een ongelukje maar dat is zo weer schoon gedweild.
Bijten doet Freddy niet,hij was al erg tam en mak toen wij hem kochten vanuit de fretten opvang bij ons in de buurt.

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:05

Nou fretten-eigenaars-to-be, bezint eer ge begint! Deze ochtend Mormel van achter een inbouwkast moeten evacueren :')

We hadden de deur naar de kamer met de boiler enz per ongeluk laten openstaan, hij was tot op de inbouwkast onder de boiler geraakt en er achter gevallen 8)7 ik hoorde ineens gekrabbel uit de muur komen terwijl ik mijn tanden stond te poetsen :') uiteindelijk de bovenkant van de kast moeten afhalen en toen konden we hem eruit vissen.

Fretten >;)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:15

Zo heb ik eens de vaatwasser van zijn plek moeten halen en daarna bijna een keukenkastje moeten slopen omdat frunslief besloten had er achter te kruipen en vast was komen te zitten :=
Ik had echt niet gedacht dat ze daar tussen kon... maar als je denkt dat het niet past... barricadeer het maar gewoon want ze vinden toch wel een manier

Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:18

Ik sta er idd ook versteld van dat ze door de kleinste kiertjes en openingen kunnen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:21

Ja echt... helaas ging dat koppie wel tussen de muur en de kast door op de heenweg, maar terug ging niet meer... trok met mijn blote handen bijna die keukenkast onder het aanrecht vandaan :=

Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:32

Onze fret ging ook altijd achter de vaatwasser, totdat wij het dicht gemaakt hadden. Toen bedacht hij dat hij er ook wel onder door kon.. Wat heeft hij gegild omdat hij behalve achteruit niet meer vooruit kon.
Inmiddels kan hij er helemaal niet meer bij komen daar het nu helemaal dicht is. Wat ik zelf grappig vind is: overal waar hij achter of onder kan verstopt hij wel iets, oa brokjes, aanstekers, sokken, pantoffels van de kinderen, aanstekers etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:36

Wat een ondeugende koppies komen er voorbij!

Mijn fret kan echt enorm aan haar kooi rammelen. Dan wil ze er echt uit. Maar soms kan dat niet, wat doen juli daar tegen? En ze is ook helijverig om aan de bekleding van de trap te bijten en te graven. aangezien de trap in de woonkamer uitkomt kan ik het moeilijk afzetten. Ook wil ze nog wel eens ergens ver in een hoekje gaan poepen of plassen. -O- hebben jullie tips?

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:39

Mormel rammelt enkel aan de tralies als hij er écht uit wilt, denk dat ze dan nog niet genoeg beweging hebben gehad. Desnoods kan je ze dan eruit laten in een afgesloten kamer?

Als ze er dan echt niet uit kan, zou ik gewoon negeren. Uiteindelijk gaan ze wel terug slapen.

Graven is fretten eigen: misschien een curverdoos met zand/rijst geven zodat ze daar in kan graven?

In het hoekje kan je een kattenbakje neerzetten als ze het altijd in dezelfde hoek doet.

Anoniem

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:43

Dan moet ze er inderdaad nog langer uit. Alleen heb ik geen deuren in huis, is het mischien verstandig om dan een deel van de woonkamer af te zetten met konijnenrennen? dat zijn vericale spijlen dus zal ze niet overhen kunnen klimmen...
bedankt voor het advies!

Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:59

Hebben jullie fretten een soort van ritme wbt slapen, spelen etc?
Die van ons wel, rond 7u 's ochtends word hij wakker, dan gaat hij eten en ververs ik zijn water. Vrij snel daarna gaat hij weer slapen. Rond 13.00 word hij weer wakker en wil dan graag spelen/ravotten. Rond 14.30/15.00 gaat hij weer slapen tot een uur of 20.00 en dan is hij weer toe aan +- anderhalf uur rennen en spelen. Dan gaat hij weer slapen en vaak hoor ik hem ook nog even als wij net in bed liggen ( doordeweeks is dat vaak rond 23.30). Als het droog is dan is hij van 's ochtends tot ' s avonds buiten in de ren.

Anoniem

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:02

Ja hier ook een vast ritme. Als ik eens uit wil slapen komt dat er nooit van want om half 9 rammelt ze aan de kooi haha. Lay_D wat voor buitenren heb jij voor je fretje?

Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:05

Ik zal zo een foto maken Lianne.
Mijn man heeft het zelf in elkaar getimmerd uit rest materiaal wat in de kippenschuur werd gebruikt (beunen).

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:07

Hier een vast ritme, ze slapen bijna de hele nacht door 's ochtends worden ze even wakker om te eten/drinken/poepen en dan spelen ze even in de kooi. Dan gaan ze terug slapen en als ik om 18 uur thuis kom mogen ze er de rest van de avond uit en dan zijn ze ook heul druk!

Ik heb eens de droger uit elkaar moeten schroeven. Ik gebruik droger slangen als speelgoed en ik was vergeten de slang van de echte droger van de grond te halen. Ik was een fret kwijt en toen hoorde ik ineens een hoop gebonk uit de droger komen (die gelukkig uit stond!), daar was dus een fret in gekropen die er niet meer uit kon :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:08

okay ben benieuwd! zit er zelf ook aan te denken een ren te maken.
Molfre: haha ze kruipen ook overal waar ze niet gaan kunnen he :')

Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:17

Afbeelding


Afbeelding

Dat is de ren van Freddy. In de grond hebben we ook zo'n zelfde beun ingegraven,zand eroverheen gedaan. Zo kan hij lekker graven zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij zich eruit kan graven. Achterin bij zijn kistje en hangmat liggen 2 stoeptegels.

Edit, eens in de zoveel tijd spit ik alles om, zodat ik het onkruid weg kan halen en dan kan hij weer nieuwe tunnels graven.

Anoniem

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:19

Aah super, bedankt voor het maken van de foto's. Ziet er goed uit! En inderdaad handig om een stukje in te graven en zand eroverheen te doen. Denk dat ik mijn fretje daar ook een groot plezier mee ga doen. Bedankt!

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:20

Oeh dat ziet er prachtig uit! Woont hij daar ook in of heeft hij een aparte 'slaap kooi'?

Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:23

Molfre,hij slaapt binnen bij ons thuis in een bench.
De bedoeling was in eerste instantie wel om in de ren ook een nachthok te maken maar we vinden het eigenlijk net zo gezellig dat hij bij ons in huis is.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 26-06-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:24

Hmm, leuk idee hoor! Ik ben zelf al een tijdje bezig met het bedenken van een nieuwe kooi buiten waar ze ook lekker in kunnen spelen. Daar moet dan wel een nachtdeel bij omdat ze bij mij ook buiten slapen. Bedankt voor de inspiratie!