Border collie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:12

KimD schreef:
maaaikkee schreef:
Hier ook 2 geweldige border reutjes rond lopen van nu 5 maanden oud. Twee broertjes, een chocolate-white (puck) en een blue merle (sky). De blue merle bezit helaas te veel wit waardoor hij maar met 1 oor een klein beetje hoort.

*Knip*


Zit er een double merle in dan?


Moeder is een black-tri border en vader een blue merle. Volgens de fokker zijn beide ouders niet uit een merle x merle combinatie. Pups hebben geen stamboom dus helaas is dat voor ons niet te achterhalen of hij de waarheid spreekt.

Onze gedachte is inderdaad wel dat de fokker niet helemaal de waarheid spreekt en dat een van de ouders toch uit merle x merle komt. Volgende pup mocht die er ooit komen word er in iedergeval 1 met stamboom zodat dit uit te sluiten is.

Hebben hem in iedergeval aangeraden z'n overige merle pups te laten checken en nog eens na te denken over de combinatie waar hij mee gefokt heeft.

Gelukkig is hij verder ontzettend lief en hebben we de ruimte om hem te houden. Zijn broer is er later bij gekomen. Expres geen andere merle uit het nest mee genomen en een horende bruine haha.

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:44

Als moeder zeker weten black tri is kan je pup nooit dubbel merle zijn, want dan kan moeder nooit het merle gen hebben meegegeven.
(Te)veel wit wordt wel geassocieerd met doofheid, al is dat vaak vooral als er geen pigment op/in het oor zit. Maar dat laatste is niet echt te zien op je foto's.

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:57

TeSzZz schreef:
Als moeder zeker weten black tri is kan je pup nooit dubbel merle zijn, want dan kan moeder nooit het merle gen hebben meegegeven.
(Te)veel wit wordt wel geassocieerd met doofheid, al is dat vaak vooral als er geen pigment op/in het oor zit. Maar dat laatste is niet echt te zien op je foto's.


Moeder is zeker weten black tri, ze was ook aanwezig bij het nestje. Voor zover ik kan zien zit er pigment in het oor. Wanneer vader uit een merle x merle is gekomen kan deze toch ook foutieve merle door geven?

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:20

Nee dat kan niet. Elke kleur heeft 2 genen, een pup krijgt 1 gen van elke ouder mee. Een dubbel merle heeft van beide ouders het merle gen gekregen, een normale merle heeft maar 1 gen. Als vader dubbel merle zou zijn (genetisch MM), en moeder black tri (genetisch mm) zullen alle pups genetisch Mm zijn. Dan zouden alle pups uit het nest gewoon merle zijn. Aangezien je ook een niet-merle uit hetzelfde nest hebt is dat dus niet mogelijk.
Hoop dat het zo een beetje begrijpelijk is haha, ik vind het lastig uit te leggen.

Misschien dat je hier wat aan hebt :)
https://bordercolliecolors.wordpress.co ... ombineren/

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:39

TeSzZz schreef:
Nee dat kan niet. Elke kleur heeft 2 genen, een pup krijgt 1 gen van elke ouder mee. Een dubbel merle heeft van beide ouders het merle gen gekregen, een normale merle heeft maar 1 gen. Als vader dubbel merle zou zijn (genetisch MM), en moeder black tri (genetisch mm) zullen alle pups genetisch Mm zijn. Dan zouden alle pups uit het nest gewoon merle zijn. Aangezien je ook een niet-merle uit hetzelfde nest hebt is dat dus niet mogelijk.
Hoop dat het zo een beetje begrijpelijk is haha, ik vind het lastig uit te leggen.

Misschien dat je hier wat aan hebt :)
https://bordercolliecolors.wordpress.co ... ombineren/


Interessant, bedankt voor de informatie. Ik ga het even door lezen :)

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:46

Leuk topic! Ik heb ook 2 Borders. Beide werken met schapen en af en toe doen we wat "behendigheidskunstjes". Verder doen we vooral veel lopen, fietsen en lekker mee met paard het bos is. De zwarte heb ik van pup af aan, super lieve relaxte BC. De zwart/witte heb ik nu bijna 2 jaar, is een herplaatser, en heeft behoorlijk ADHD :):)
Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:01

TeSzZz schreef:
Tiwi leuk een nestje! Is ze ook via ouders vrij van IGS? Is nog een vrij nieuwe test dus nog lang niet iedereen heeft daarop getest.
Wij hadden evt fokplannen met Swirl in de toekomst als alle testen goed zouden zijn, maar helaas blijkt er epilepsie redelijk dichtbij in de lijn te zitten dus is ze een paar weken terug gesteriliseerd. oliebol happens, ik zal de loopsheid iig niet missen haha


IGS is nieuw voor mij, daar zijn haar ouders inderdaad niet op getest, evenals op MDR1. MDR1 heb ik zelf laten testen, daar is Isis vrij van, maar mijn DA heeft een fout gemaakt bij het insturen van het bloed naar van Haeringen dus is het bij de Raad van Beheer niet goed geregistreerd. :(
Deze test laat ik sowieso over doen, dan vraag ik meteen IGS ook te testen.

Als er iets niet oké is met Isis dan fok ik niet, ik wil alleen gezonde hondjes fokken met ene fijn karakter.

Balen dat je met Swirl geen nestje krijgt, maar wel een verstandige keuze. Ellende is er al genoeg met zieke honden, dat moet je gewoon niet willen.
Tja, die loopsheid... toch durf ik niet te castreren, kennis van mij heeft een BC met een castratenvacht, dat is een ramp voor hond en baas.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:35

Kirrr: wat leuk! Ze lijken inderdaad erg op elkaar! Weet je hoe de ouders heten?
Zooo vaak dat mensen vragen wat voor ras het is. Ook al eens gehoord dat Raad van Beheer een fout moet hebben gemaakt want die kleur en dan rasecht kan niet... :p

Met Bodhi wilde ik misschien ook fokken maar toen bleek dat haar moeder en daar een broer van epilepsie heeft dus mochten we niet meer fokken, dus heb der gelijk gesteriliseerd.

Hier trainen we ook thuis behendigheid en 1 of 2x in de week op hondenschool.
Hier nog foto van het bikejoring!
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:20

Bij mij op de club loopt ook een border in die kleur. (sable)

Die is overigens iets van 95% border, geen stamboom in ieder geval.
Maar in uiterlijk, gedrag en verder alles wel.

Maar zelfde kleur dus. Ik zal eens kijken of ik ergens een foto heb waar Habibi en die border opstaan.


Foto van Habibi en die hond kan ik niet vinden zo snel. Wel een foto van die hond met nog 2 clubgenoten.

Afbeelding

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:40

Vandaag lekker wezen wandelen en deze foto gemaakt in de heide

Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 17:46

Wauw, mooie foto!!! Heerlijk genietend koppie

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:54

Hij heeft ook genoten :D

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 18:18

ja dat geloof ik meteen :D

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:23

Prachtig! Wat zijn ze toch fotogeniek die Borders.

Ik heb vandaag het laatste bosrondje gelopen voor de komende 6 weken, zit nu met mij pootje in de lucht i.v.m. een operatie aan mijn voet.
Afbeelding

Om geen Bored Collie te krijgen is mijn dochter met Isis naar de behendigheidsles geweest en komt de stagiair van de hondenschool Isis regelmatig halen voor een flinke wandling in het bos.
Wel moeilijk hoor om je hond uit handen te geven. Even als de zorg voor mijn zorgenpaard.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 12:20

Oh idd, ik zou mijn honden denk ook niet zomaar mee geven. Tot nu toe hebben mijn ouders ze nog wel meegekregen....verder zou ik hard moeten nadenken

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:53

In april heb ik 8 dagen in het gips gezeten en 2 weken loopgips, daarna nog 2 weken in getaped maar ben toen wel naar het bos geweest.

Mijn Herder (Ja, die heb ik ook nog) die kan rustig enkele dagen gewoon niks doen, maar mijn Collie natuurlijk niet. Had gelukkig krukken en we hebben een grote tuin. Heb een stoel in de tuin geplant, voet op een andere stoel, zodat ie hoog lag en toen maar met de bal gespeeld, de hele tijd. Heb Jinn geleerd de bal zo dicht mogelijk bij mij te brengen en dat was nu super handig!

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:54

Afbeelding

Samen met mijn Herder

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:04

Voor nu zijn de dames, Isis en mijn hoogbejaarde buldog Daisy nog erg blij met mij op de bank. De deur staat open en ze lopen in en uit, ben blij met mooi weer.


Afbeelding

En soms spelen we wat vanaf de bank, op mijn initiatief en met het speeltje dat ik benoem: zoals pak je smurf...


Afbeelding


De stagiair van de hondenschool kent Isis goed, is verantwoordelijk en doet geen domme dingen.

Ik geef Isis veel liever aan haar mee dan bijv. aan mijn ouders of de vader van mijn kinderen. Die zijn een ander soort honden gewend en denken het allemaal wel te weten i.p.v. naar mij te luisteren.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:29

pak de smurf hebben wij ook! Smurfin :D

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:31

Ja smurfin van de appie van een paar jaar geleden, inmiddels erg vies en voorzien van enkele hechtingen.,

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:34

Hahah ja die ja! zowel mijn bc als bordercollie weten wat het is...

Ook hebben we * schaam * de neuker:+
Dat zijn de dwergen van sneeuwitje.
Mijn boerenfoxje had deze als pup gestolen bij de buurvrouw. En ging ze als het ware op zitten rijden altijd :+ Toen hebben we die omgedoopt als de neuker. We hebben tig van die dingen, ook bc weet wat de neuker is :')

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:41

Wij hadden paard (deze is helaas kapot) konijn, interweb, touw, bal en het streven is dat ze de komende weken nog een paar voorwerpen leert.

En ik wil haar leren de deur dicht te doen , met een gele memo als target. Zo is het rust houden best leuk.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:01

Wij hebben idd ook nog kuikie,ratje en bal

Rooslovely

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:30

Oh wat leuk om al die verschillende kopjes te zien!

Onze Jari is inmiddels al weer 12 jaar oud. Wij wonen in een huis met flinke tuin. Vroeger toen zijn conditie beter was, gingen wij er regelmatig mee fietsen en ging hij ook mee naar de pony. Tegenwoordig fietsen we al een paar jaar niet meer met hem, maar laten hem gemiddeld 5x per dag uit, waarvan 3x een flinke ronde. Je merkt dat hij ouder word en toch echt liever blijft liggen waar die ligt als je thuis aankomt. Maar verder doet hij het nog super goed en hoop dattie nog een paar jaartjes bij ons blijft.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:40

GEWELDIG die met dat hellempie