Border collie topic!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 23:56

Wij zijn weer klaar voor de donkere dagen. *\o/*
Afbeelding

En as we speak. <3 <3 :z

Afbeelding

JesdaJinn

Berichten: 10479
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 06:33

Jij zit bij de VrolijkeBorderCollieClub op facebook hé :P

tiwi1969

Berichten: 7676
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:20


KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:26

JesdaJinn schreef:
Jij zit bij de VrolijkeBorderCollieClub op facebook hé :P


Yes, had je de hondjes nog niet eerder herkent dan? Ik had jou namelijk wel al gespot. }>

LSnuitje

Berichten: 501
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:44

Wat een prachtige hondjes heb je KimD <3

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:48

Ik woon in de Achterhoek, prachtig wandelen maar helaas wel in een uithoek..
Boomer komt van een hobbyfokker. Mama is de Whippet en papa de Border. Zag al gelijk vam die Boom de enthousiasme heeft :'). Paps was super enthousiast toen we kwamen kijken :').
Overigens was pap een bruin/witte Border, en mama een bruine Whippet. Dus misschien komt die van ons van de melkboer :')

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:00

Voor de Agility mensen onder ons, wij organiseren een agility wedstrijd voor het goede doel. Het glazen huis staat namelijk in Heerlen dit jaar. :D

Misschien zijn er mensen die het lek vinden om mee te doen.

www.Facebook.com/seriousagility

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:04

Och wat lijkt me dat geweldig om mee te doen ... maar onze Lupa kan wel springen, maar de rest nooit op getraind :P (lees: mini parcour in de achtertuin zodat ze moest springen.... ^^'' )

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:07

Goed iniatief!
Helaas hebben wij er niet veel mee gedaan, anders had ik zo meegedaan!

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:25

Buck, Border Collie, met stamboom, reu, 10 jaar, herplaatser, m'n beste maatje, leermeester, m'n alles :wow:
Al 6 jaar gaan we iedere zaterdag trouw samen schapendrijven, in weer en wind. Gevoelige maar ook zéér eigenwijze hond :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door freespirit op 16-09-15 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:26

We hebben ook echt super veel animo, kunnen 200 man starten. Als het echt een succes blijkt willen we het jaarlijks gaan doen, dan wel voor goede doelen met betrekking tot dieren in het algemeen of specifiek honden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:39

Opvallend dat bij al die posts in dit topic over wat van belang is bij de fok van een goede raszuivere bordercollie totaal voorbij wordt gegaan aan het allerbelangrijkste selectiecriterium.

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:43

Vertel :)

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:13

Wij hebben ook een heerlijke BC. Kik is 16 maanden en een behoorlijk eigenwijze pup en puber geweest. In tegenstelling tot de meeste BC had hij alleen interesse in zijn omgeving en totaal niet in ons als baasjes. We hebben hem met 6 maanden laten castreren in de hoop dat hij wat relaxter voor zichzelf zou worden. Dat heeft goed uitgepakt! Sinds 3 maanden maakt hij enorme sprongen vooruit in zijn gedrag en luisteren. Het is nu een heerlijke knuffel die braaf bij je in de buurt blijft en een "will to please" ontwikkelt.

We hebben speciale individuele lessen gevolgd zodat we Kik konden opvoeden met en rondom de paarden. Wij hebben de paarden aan huis en ik wilde dat hij zijn plek op het terrein goed zou kennen. Daarbij wilde ik ook een sociale hond die mee kan naar concours, mee op buitenrit naar bos en strand maar ook braaf thuis alleen kan zijn. Dit alles is gelukt en daar zijn we enorm trots op.

Kik heeft geen stamboom maar is een gelegenheidsnestje. We hebben reünie vanuit de fokker gehad toen alle pups 1 jaar werden. Erg leuk georganiseerd met een wandeling en etentje. Ik ben me er wel van bewust dat wij de juiste fokkers zijn tegen gekomen. Er is veel broodfok terug te vinden op marktplaats.

* Het lukt niet om een foto toe te voegen. Iemand tips?

JesdaJinn

Berichten: 10479
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:23

KimD schreef:
JesdaJinn schreef:
Jij zit bij de VrolijkeBorderCollieClub op facebook hé :P


Yes, had je de hondjes nog niet eerder herkent dan? Ik had jou namelijk wel al gespot. }>


Nee, scroll vaak door maar zag eerst die foto's hier en 2 tellen later daar :)

Cinnepin

Berichten: 8973
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 11:29

KimD..de blue merle, geweldig..mijn favo kleur. Ik ben zelf dan dus ook gezegend met een blue merle.
Ook mijn bc is niet getraind voor zoiets en geen vervoer :( anders leek het mij super om mee te doen!

freespirrit, mooi beestje!!!

kuggur idd vertel :)

JesdaJinn

Berichten: 10479
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:49

KimD schreef:
Voor de Agility mensen onder ons, wij organiseren een agility wedstrijd voor het goede doel. Het glazen huis staat namelijk in Heerlen dit jaar. :D

Misschien zijn er mensen die het lek vinden om mee te doen.

http://www.Facebook.com/seriousagility


Ik ga er even over na denken en kijken of ik die periode niet al veel heb

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:03

Cinnepin schreef:
kuggur idd vertel :)

Lijkt mij niet zo ingewikkeld.

Er wordt hier van alles gezegd over kleurtjes en tekeningen, en of ze dan wel of niet de daarmee samenhangende doofheid hebben. Allemaal heel leuk enzo, maar dat is toch niet het belangrijkste criterium bij een hond die in de eerste plaats gefokt is als drijfhond.
De belangrijkste vraag is: 'kan hij drijven?'.
Als het antwoord is 'ja, maar hij is te doof om commando's te horen doordat zijn baasje de kleur van de ouders zo mooi vond', dan is er toch ergens iets niet goed gegaan.

tiwi1969

Berichten: 7676
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:04

KimD schreef:
Voor de Agility mensen onder ons, wij organiseren een agility wedstrijd voor het goede doel. Het glazen huis staat namelijk in Heerlen dit jaar. :D

Misschien zijn er mensen die het lek vinden om mee te doen.

http://www.Facebook.com/seriousagility


Helaas zijn wij nog niet zo ver dat wij een wedstrijd kunnen lopen, we beheersen nog niet alle hindernissen. Een workshop voor het goede doel, dat was wel wat voor ons geweest.

Maar wel een leuk idee!

tiwi1969

Berichten: 7676
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:21

Ik heb niet de mogelijkheden om met schapen te werken, dus dat is niet aan de orde. Mijn teef is ook niet geselecteerd op het vermogen schapen te drijven, wel op een werkkarkter in het algemeen. Ze gaat altijd met plezier aan het werk, wat ik ook aan haar vraag.
De reu die ik op het oog heb is net zo, altijd paraat om aan het werk te gaan maar rustig in huis.
Realiteit is dat de meeste bc pups toch als huis en familie-sport hond wordt aangeschaft en daar wil ik fijne hondjes voor fokken.

En nee ik heb ze niet op kleur uitgezocht, beide zijn "gewoon" zwart-wit. Ik ben sowieso niet van de kleurtjes fokkerij. Of het nou over honden of paarden gaat.

TeSzZz
Berichten: 1757
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:29

Kuggur ik vind zeker dat werken bij de schapen een zeer belangrijk criteria is, maar daar ga ik eigenlijk vanuit dus vandaar dat ik die niet genoemd hebt. Ik weet ook dat wat de ouders van Swirl laten zien voor jou niet genoeg zou zijn ;) Ze doet het zelf leuk maar mist wel een stukje power. Aan de andere kant ben ik ook zeker niet de handler die er alles uit kan halen.
Maar gezondheid geldt imo voor alle types/lijnen. Wat je ook doet, je hebt niks aan een hond die niks kan horen, niet goed ziet, of te ziek is om de ene poot voor de andere te zetten.

KimD super initiatief! Wij doen geen behendigheid dus gaat m voor ons niet worden.

Voor de mensen die zich komend weekend vervelen, het EK frisbee is in de buurt van drachten en is altijd erg leuk om te zien.

JesdaJinn

Berichten: 10479
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:43

Dus als ik het goed begrijp vinden jullie dat een BC móet drijven?

Als ik het goed begrijp...

tiwi1969

Berichten: 7676
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:46

Ik vind, maar dat is mijn mening, dat een Border Collie werkwillig moet zijn, voor wat voor werk je hem ook in wil zetten.

Ik vind ook dat een Border Collie er recht op heeft te mogen werken, dat hebben ze echt regelmatig nodig.

TeSzZz
Berichten: 1757
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:53

Ik vind dat als je met een border gaat fokken dat die in principe wel moet kunnen drijven Mariska. Maar ik weet ook dat lang niet iedereen in nederland die mogelijkheid heeft, en dat er ook gewoon heel veel borders lopen die die aanleg niet (meer) hebben.
Zolang iemand een border koopt en ervoor zorgt dat die zijn energie en werklust kwijt kan lijkt dat me helemaal prima, of ze dat nou met behendigheid, frisbee, flyball of schapendrijven doen. Betekent alleen natuurlijk niet automatisch dat al die honden ook geschikt zijn om mee te fokken.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:13

JesdaJinn schreef:
Dus als ik het goed begrijp vinden jullie dat een BC móet drijven?

Als ik het goed begrijp...

Móeten is een groot woord. Moeten kúnnen is al meer in de richting. De aanleg moet er in ieder geval zijn. Als je die aanleg in de praktijk niet benut en vooral frisbees vangt, dan is dat ook prima, maar selecteer vooral met fokken wél op drijfgeschiktheid. Dat is wat het ras kenmerkt, en wanneer je daar niet op selecteert, dan krijg je uiteindelijk (ietwat druk-neurotische) golden retrievers in bordercolliemodel. Leuk voor op de bank, maar eigenlijk een ander soort hond dan waarvoor hij bedoeld was.

Een beetje als met IJslandse paarden. Uiteraard zijn er daarvan ook bij die maar drie gangen hebben, en die kunnen prima geschikt zijn als rijpaard en hun eigenaar heel blij maken. Die mogen er zijn, en van mij hoeven ze zelfs niet een enkeltje worst te krijgen (al zullen ze daar op IJsland misschien anders over denken?), maar ik zou er zeker niet mee gaan fokken.