Border collie topic!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:17

Ach ... ik denk dat je die discussie over bijna élk ras kan houden. De meeste rassen zijn gefokt voor een specifiek doel, de meeste mensen willen tegenwoordig gewoon een lieve, gezonde huishond. Dan moet zo'n ras zo gefokt worden dat ze daar ook geschikt voor worden of anders verdwijnt zo'n ras. Er zijn héél veel herdershonden die nooit meer gebruikt worden in die functie, net zoals zoveel vechthonden en andere specifieke "doelgroepen". Is dat echt zo'n ramp? :?

Je kan beter een BC hebben die gefokt is als een stabiele huishond, dan een goede drijver die zich in huis als een neuroot gedraagt. Leuk dat het baasje 1x per week een dagje herder wilt spelen, maar daar heeft een hond die elke dag wil drijven weinig aan. En hoeveel voltijds herders hebben we nu in Nederland?

Mijn Malamute heeft nooit voor de slee gestaan en was er waarschijnlijk ook niet geschikt voor, maar hij heeft een fantastisch leven bij ons in huis gehad. Idem voor mijn Piertje (ook een herdershond) ... ze zou ondergesneeuwd zijn als échte herdershond, maar was een fantastische huishond. En ach ... mijn BC ... we hebben nog maar 1 schaapje die al oud is, dus die is lekker met pensioen, net als mijn BC. Alhoewel hij nog wel erg actief is met de bal. :+

klaas30

Berichten: 368
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Wezemaal, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:31

Kent iemand een BC fokker met korte(re) haren?

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:07

Ik heb zelf liever een border zonder drijf instinct. Op de vorige pagina las ik over doof en baasje de kleur van de ouders zo mooi vond.

Hier loopt zoals eerder in het topic goenoemd een blue merle border rond. Deze is grotendeels doof en heeft drijf instinct. De pup is echter niet uitgekozen op kleur van ouders of op kleur van pup zelf (vader blue merle en moeder black tri).

Echter proberen wij het drijf instict niet te triggeren en hem ander dingen te laten doen die hij op deze leeftijd al kan. In huis is hij gelukkig niet neurotisch. Zijn broer heeft echter totaal geen drijfinstict.

JesdaJinn

Berichten: 10479
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:15

Ik denk dat ik het stukje fokken op het drijven heb gemist. Ik dacht dat jullie bedoelden dat je alleen een BC moet nemen als je wil gaan drijven.

Ik drijf totaal niet met mijn hond maar hij krijgt hier meer dan zat beweging ;)

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:38

tiwi1969 schreef:
KimD schreef:
Voor de Agility mensen onder ons, wij organiseren een agility wedstrijd voor het goede doel. Het glazen huis staat namelijk in Heerlen dit jaar. :D

Misschien zijn er mensen die het lek vinden om mee te doen.

http://www.Facebook.com/seriousagility


Helaas zijn wij nog niet zo ver dat wij een wedstrijd kunnen lopen, we beheersen nog niet alle hindernissen. Een workshop voor het goede doel, dat was wel wat voor ons geweest.

Maar wel een leuk idee!


Op de dag zelf is ook iemand daar met een andere dingen zoals Balance & Hoppers.

Cinnepin

Berichten: 8973
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 14:48

oomens schreef:
Cinnepin schreef:
kuggur idd vertel :)

Lijkt mij niet zo ingewikkeld.

Er wordt hier van alles gezegd over kleurtjes en tekeningen, en of ze dan wel of niet de daarmee samenhangende doofheid hebben. Allemaal heel leuk enzo, maar dat is toch niet het belangrijkste criterium bij een hond die in de eerste plaats gefokt is als drijfhond.
De belangrijkste vraag is: 'kan hij drijven?'.
Als het antwoord is 'ja, maar hij is te doof om commando's te horen doordat zijn baasje de kleur van de ouders zo mooi vond', dan is er toch ergens iets niet goed gegaan.



Dat is waar idd

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:00

Je hebt natuurlijk ook nog verschil. Dat een border moet drijven is allang niet meer. Wil je een BC die drijft zul je toch goed naar bloedlijnen moeten gaan kijken. Vaak heb je die honden ook niet in 'leuke kleurtjes', omdat die fokkers fokken op de werkwilligheid, karakter en het drijfvermogen. In die bloedlijnen zie je zelden of nooit een BC voorkomen die totaal niks heeft gepresteerd in het drijven.

Wil je een sportlijn, heb je vaak een combinatie van drijvers en 'sporters', zo heeft Guinness zijn vader alleen maar drijvers en zijn moeder alleen maar sporters. Resultaat, een zeer gevarieerd nest. Twee van zijn broertjes zijn ondertussen al kampioen bij de schapen, de rest blinkt uit in Agility. Één heeft geen aanleg voor beide, die is 'huishond'. Maar dat bloed vind je vaak wel weer in tientallen verschillende kleuren. Daar wordt veel meer mee geëxperimenteerd dan in een drijflijn. Wij hebben dan ook bewust ernaar gevraagd uit wat voor bloed ze kwamen.

Dan heb je nog de huislijn, maar dat is iets wat mij helemaal tegen staat. Dat zijn de Bc's die enkel op uiterlijk en karakter worden gefokt. En daar komen vaak die grapjes van double Merle uit. En dát vind ik echt te ver gaan. :n

Edit: Guinness heeft de aanlegtest ook doorstaan maar vind geen zak aan de schapen, dit doen we dus ook maar sporadisch, hij kán het wel, maar het boeit hem niet. Hij doet het omdat ik het van hem vraag, niet meer, niet minder. Als hij dus geschikt bevonden worden als dekreu, heeft hij de aanlegtest gered, maar that's it.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:26

Onze jongste border heb ik absoluut op zijn afstamming als schapendrijver uitgezocht. Heel gericht!
Dat het uiteindelijk een kortharige 3 kleur met puntoren werd, heb ik maar op de koop toegenomen! :D

Ik vind het trouwens maar groezelig, al die aparte kleuren tegenwoordig. Kan nooit goed zijn voor het ras dat daar zo op gefokt wordt!

Cinnepin

Berichten: 8973
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:39

De BC van mijn ouders vroeger was bang voor schapen :Y)

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:50

Cinnepin schreef:
De BC van mijn ouders vroeger was bang voor schapen :Y)

Erg handig :').
Die van ons vindt ze leuk, maar door zn race-instinct snapt ie t drijven niet helemaal :+. Hij gaat dan half racen, half drijven.

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:55

Mijn paard houd van koeien ... mijn hond gaat midden in de nacht tegen schapen staan blaffen ....... (in België toen we aan kwamen op de camping)

tiwi1969

Berichten: 7677
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:01

Isis vindt schapen best interessant, maar omdat ik daar niets mee kan en van weer houd ik haar altijd aan de lijn in de buurt van schapen. Wel zo eerlijk tegen over de (eigenaar van)de schapen.

Manny1

Berichten: 278
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:04

Ik heb een kruising van een border en labrador.
Filou
5 Maanden
Bruin met wat wit
Enorm lief en speels
Houdt van rondcrossen
Afbeelding

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:12

heleenxx schreef:
Onze jongste border heb ik absoluut op zijn afstamming als schapendrijver uitgezocht. Heel gericht!
Dat het uiteindelijk een kortharige 3 kleur met puntoren werd, heb ik maar op de koop toegenomen! :D

Ik vind het trouwens maar groezelig, al die aparte kleuren tegenwoordig. Kan nooit goed zijn voor het ras dat daar zo op gefokt wordt!


Zou leuk zijn als een schaapherder opeens thuiskomt met een BC die niet uit zo'n lijn komt. :')

Hé Mariska, Congrats. *\o/*

Afbeelding

JesdaJinn

Berichten: 10479
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:17

Jeeeej xD

LSnuitje

Berichten: 501
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:54

manononita schreef:
Ik heb een kruising van een border en labrador.
Filou
5 Maanden
Bruin met wat wit
Enorm lief en speels
Houdt van rondcrossen
[ Afbeelding ]


Gave kruising zeg! Mooie ogen heeft ie :)

Manny1

Berichten: 278
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:56

LSnuitje schreef:
manononita schreef:
Ik heb een kruising van een border en labrador.
Filou
5 Maanden
Bruin met wat wit
Enorm lief en speels
Houdt van rondcrossen
[ Afbeelding ]


Gave kruising zeg! Mooie ogen heeft ie :)


Bedankt!

Paarddopette

Berichten: 337
Geregistreerd: 26-12-11

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:27

Onze Border collie, Bo, komt van een hobby fokker vandaan. Mochten we met vakantie gaan, zou Bo daar heen mogen. Vorig jaar hebben we dit dus ook gedaan. Moeder hond huppelde ook nog over de boerderij en er waren nog wat Border collies, erg leuk!

Wat betreft het drijven: We hebben zelf geen beschikking tot een kudde schapen en zijn het niet van plan.

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:58

Wat leuk Kim! Is er al iets van een tijdsplan van de dag? Het is een eind rijden maar als het geen hele dagbesteding is kan ik wel nog bij mijn oma langs in Swalmen.

Die bandjes wil ik ook wel graag!

Mijn bc heeft ook een 'kleurtje' maar daar heb ik haar of het nest niet op uitgekozen. Ik had zelfs het hele zoeken van een geschikte fokker al opgegeven, tot ik voor school op deze fokker stuitte.

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:08

Seni schreef:
Wat leuk Kim! Is er al iets van een tijdsplan van de dag? Het is een eind rijden maar als het geen hele dagbesteding is kan ik wel nog bij mijn oma langs in Swalmen.

Die bandjes wil ik ook wel graag!

Mijn bc heeft ook een 'kleurtje' maar daar heb ik haar of het nest niet op uitgekozen. Ik had zelfs het hele zoeken van een geschikte fokker al opgegeven, tot ik voor school op deze fokker stuitte.


Als je aan de wedstrijd wilt deelnemen ben je toch zeker van 8.00 tot 18.00 weg. Wil je gewoon komen kijken en meedoen aan het proeven van hoopers en body balance kun je het zo indelen als dat je zelf wilt. :D

Stuur me maar een PB voor de bandjes. :j

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:35

Lekker aan de wandel met de pupsel


Afbeelding

LSnuitje

Berichten: 501
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:03

Wat een leeeeeukerd <3 Hoe oud is ie nu?

tiwi1969

Berichten: 7677
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:20

Wat een leukerd met die twijfel-oren

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:31

Hij is van 30 mei. Die oren weten nog niet goed wat ze willen :')

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:16

Wat een leukerd Maikeltje!