Canicross, wie doet het ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LSnuitje

Berichten: 501
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:55

leuk om te lezen dat er meerdere canicrossers zijn! Het staat hier even op een laag pitje, maar ik kan niet wachten tot de hardloopschoenen weer aan kunnen *\o/*

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:03

xChantal94 schreef:
Ik heb een jackel kruising van een kilo of 7 (iets kleiner). Qua uithouding moet het voor hem appeltje eitje zijn, voor mij is dat anders _O- . Maar hoe leer je het verschil wanneer ze wel en niet mogen trekken? Ik probeer juist om het trekken af te leren :') .


Een specifiek tuigje is erg handig en een commando aan het trekken zetten. Mijn honden weten aan welke riem ik pak wat ze kunnen verwachten en mijn paard weet door welk halster/hoofdstel ik pak of we wel of niet aan het werk gaan en of hij wel of niet mag grazen aan de hand. Aan het ene halster word ik uitgelaten (bijna. Uiteindelijk beslis ik toch en voegt hij daar naar), aan het andere halster loopt hij braaf mee met (vrijwel) geen graaspogingen.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:55

Zoiets dacht ik al. Mijn hond loopt altijd aan den hurtta pro tuigje, hij kan geen halsbandjes dragen. Even kijken wat ik als alternatief kan gebruiken evt :)

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 22:20

xChantal94 schreef:
Zoiets dacht ik al. Mijn hond loopt altijd aan den hurtta pro tuigje, hij kan geen halsbandjes dragen. Even kijken wat ik als alternatief kan gebruiken evt :)

Kijk anders eens naar de Zero DC short. Die hebben ze ook in kleine maten :j

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:09

Bedankt voor het meedenken! Die zien er inderdaad goed uit!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:42

24 km .... wauw haha ! In mijn uppie ga ik dat wel redden, maar nestor niet hihi.

Is het met wedstrijden niet heel erg lastig? Dat honden naar elkaar toe willen etc.
Ik zie dan zo'n heel fiasco in mijn hoofd....

Afbeelding
Wij hebben 3km hardgelopen vandaag en daarna wat krachtoefeningen :+ :')

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:55

goed bezig.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:32

O wat leuk kende dit concept nog niet! Dit zou leuk voor Sisco zijn, die rent minimaal 1 keer in de week 6 km voor de fiets uit en ongeveer 2 keer met mij 3 km hardlopen(en zijn gewone dagelijkse wandelingen). Maar hij trekt dan niet, zou dat verschil maken bij een wedstrijd? En o
komen er nog meer wedstrijden , die op de kalender zijn allemaal zo ver weg

marloes_s

Berichten: 776
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:49

Wat leuk!
Ik kende het concept helemaal niet. Lijkt me erg leuk om te doen. Gewoon hardlopen vind ik maar saai :P
Denk ook dat onze hond het super vindt, is een overenthousiaste mechelse herder.

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:09

Klinkt leuk zeg, zou goed zijn voor mij! Maar hoe leer je de hond dan dat hij voor je moet lopen en mag trekken?

LSnuitje

Berichten: 501
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:37

Vandaag weer een rondje van 6km gedaan met mijn buitenlandse kruising Quiro. Nu ligt ie lekker te slapen :)

KimdeGroot94, bij mij ging dat eigenlijk vanzelf omdat ik met een andere hond mee liep die ervaren was.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:47

Ik ben nog steeds bezig met trainen. Ik had een aantal dagen niet gerend omdat ik het gewoon te druk had, gisteravond ben ik weer gegaan en ik liep zowaar 3 km in 20 minuten :)
Vorige keer deed ik daar 25 minuten over.
Ik ben ook gestopt omdat mijn rondje klaar was, eigenlijk kon ik nog wel even.

Daar ben ik heel blij mee, ik dacht dat ik een kneus was maar ik boek dus wel vooruitgang. Een vooruitgang boekende kneus dus.
Vanavond ren ik niet mee met de groep omdat ik iedereen maar ophoud. Dus wij trainen deze week even verder en dan hoop ik dat ik volgende week het tempo van de groep bij houd.

Mijn Podenco vindt het ook heel erg leuk, dus gisteren heb ik ze allebei aan mezelf vast gebonden.
Ik denk dat ik dat vaker ga doen. Zo motiveren we elkaar.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:54

Ik heb vandaag 3.5 km gerent.
En mezelf opgegeven voor Kuinderbos 11-12 december, 2x 5km :D

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:57

Ik schuif het door naar 2016 :) ..
Ik moet al het materiaal (heupband, hondentuig, verbindlijn en hardloopspullen) nog aanschaffen. Dat alles bij elkaar, leuk verjaardags cadeau voor mezelf in Januari :))

Edit: iemand nog tips met betrekking tot de band? En is er ook een winkel die de tuigen verkoopt zodat je deze bij de hond kan passen?

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 23:54

Wauw gaaf hoor Jolliegirl! Ik moet daar nog even voor oefenen.

Chantal, van wat ik begrepen heb kun je het beste een heupgordel hebben met bandjes om je benen heen zodat de druk niet op je onderrug komt. Dan schuift het ook veel minder is mijn ervaring. De elastische lijn mag geloof ik maximaal 2 meter zijn. Je kunt bij canicrossgear.nl ook persoonlijk komen passen meen ik. Het zit voor mij allemaal erg ver weg maar gezien de rare bouw van mijn honden ga ik binnenkort toch de reis maken.
Mijn Husky heeft een bizar groot front, echt grote Malamute, en dan weer de buikmaat van een normale Husky. En mijn Podenco is net zo smal als een Jack Russel maar hoger dan de gemiddelde Husky. Het valt niet mee :+

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:01

Wat lijkt me dit leuk om te doen.

Heb een Border Collie van ruim 2.5 en wil iets anders met hem doen naast behendigheid.

Dit lijkt me best leuk om eens aan te proeven.

Hoe zijn jullie begonnen met 0,0 ervaring met deze sport?

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 00:09

JesdaJinn schreef:
Hoe zijn jullie begonnen met 0,0 ervaring met deze sport?

Doodgaan :')

Nee, je kunt eens kijken of er een groep in je buurt zit. Dan loopt je hond gemakkelijker mee voorop en leer je hem vrij eenvoudig dat hij druk op die lijn mag zetten.

Ik raad je wel aan wat conditie op te bouwen voor je met een groep mee gaat. Ik ging gewoon maar ik hield ze wel echt op.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:09

Wauw gave sport!
Lijkt me leuk om met mijn stabij te doen wanneer hij volwassen is, naast behendigheid en speurenx)
Eerst moeten zijn gewrichten sterker worden, hij is pas zes maanden.

Ik ben zelf alleen bang dat ik eerst zelf aan mijn conditie moet werken:(


Afbeelding

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:15

Lisitano schreef:
JesdaJinn schreef:
Hoe zijn jullie begonnen met 0,0 ervaring met deze sport?

Doodgaan :')

Nee, je kunt eens kijken of er een groep in je buurt zit. Dan loopt je hond gemakkelijker mee voorop en leer je hem vrij eenvoudig dat hij druk op die lijn mag zetten.

Ik raad je wel aan wat conditie op te bouwen voor je met een groep mee gaat. Ik ging gewoon maar ik hield ze wel echt op.


Conditie heb ik wel een beetje.

Druk op de lijn doet hij wel. Heb ooit eens een tuig om gedaan en als ik zei 'Go' dan ging ie trekken en ik rende er achteraan. Gewoon voor de fun en zonder bedoeling. Tot ik eens las op FB dat het een sport was en daarna nooit meer iets mee gedaan en nu kwam ineens dit topic naar boven en wil ik het toch eens gaan proberen

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 00:19

Dan zou ik gewoon eens mee gaan met een groep. Het is echt heel leuk! Vooral omdat je niet over die saaie straten rent maar lekker door bossen en over het strand.

Ik hou helemaal niet van hardlopen maar zo met mijn honden vind ik het echt heerlijk. Lekker ontladen na een lange werkdag.
En tegelijk je hond goed beweging geven, ideaal!

Je hebt ook wedstrijden :j

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:20

@Lisitano,is het niet zwaar op zand/grond?

Lijkt me erg lastig

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:21

Heb net ff gauw gegoogled maar hier in de buurt is niks met canicross. Alleen bikejoring. Dat lijkt me ook ontzettend leuk maar m'n hond heeft na een klein stukje fietsen zn kussentjes al kapot

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 00:23

JesdaJinn schreef:
Heb net ff gauw gegoogled maar hier in de buurt is niks met canicross. Alleen bikejoring. Dat lijkt me ook ontzettend leuk maar m'n hond heeft na een klein stukje fietsen zn kussentjes al kapot

En als je op Facebook kijkt?

Bikejoring is overigens ook op zachte ondergrond.

@AlwaysH ik loop nog niet over het strand, dat lijkt me voor nu nog te hoog gegrepen maar gras en bospaden gaat me goed af. Ik loop ook nog niet zulke lange afstanden, ik ben pas net begonnen :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:27

Aha, okay! Bospaden verschillen idd wel eeg

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 08:34

Onee, echt die bandjes om je benen? Dat vind ik er zo pamperig uit zien :+ :o .

Ik heb maar n klein hondje waarvoor ik nu verschillende gewone tuigjes heb waarbij er soms ook rare maten uitkomen (die niet kloppen in vergelijking met opmeten en de maattabel vergelijken). Ik ga is kijken waar die winkel zit :D .