Canicross, wie doet het ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:50

Ik zou kijken voor een y-tuig. Die laat de schouders mooi vrij. Rundog heeft een winkel waar je kunt passen en advies krijgt. Anders een keer naar een canicross wedstrijd gaan, daar staan ook altijd wel tentjes die je kunnen helpen. Kies iig een tuig dat ook gemaakt is on te kunnen trekken.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:56


EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:31

KarmaChansy schreef:
Y tuig vind ik echt niet fijn voor het trekken een goede X tuig is veel beter

edit en X tuig laat ook de schouder vrij!

edit 2 voorbeeld https://www.hooks.se/hund/halsband-kopp ... showmaster


Dit is een xback, bij de schouders maakt het een y. Ik heb ook een x-back, maar ik noem t vaak een y tuig. Omdat t bij de schouders/boeg een y maakt

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:40

Leuk dat je ook wilt gaan canicrossen! Ik ben bij Rundog gaan passen wel tuig het beste zat. Juist het tuig dat ik had gekozen pastte voor geen meter omdat ik een relatief klein hondje heb met een vrij diepe borstkas. Mijn advies is dus vooral om te gaan passen.
Edit: foto van ons fijne tuig
Afbeelding

JesdaJinn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:44

Afbeelding

Dit is onze combi.
We canicrossen hier ook mee.

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:11

Ik zat met hetzelfde en heb rundog.nl een mailtje gestuurd met een beschrijving van hond & activiteiten en mijn X-back harnas is nu onderweg :D

mandje

Berichten: 939
Geregistreerd: 07-05-09
Woonplaats: Hoogezand

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:54

Hier een Zero DC faster tuig. Ook omdat Boco mijn border collie een diepe borst heeft. Dit was het enige tuig wat hij paste. Al het andere ging scheef liggen naast zijn borst. Mijn jongste hond past de DC van Boco ook en kunnen we voorlopig voorzichtig mee gaan oefenen. Maar als hij is uitgegroeid/uitgedijd ga ik ook met hem naar rundog om meerdere tuigen te passen en te laten adviseren.

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:46

Dank je wel voor de input! Mijn voorkeur was ook te gaan passen maar die winkel is een roteind weg en heeft bijzonder vreemde openingstijden >;) Heb ook al gekeken of ze binnenkort in de buurt staan bij een evenement maar helaas ook niet.

Maar ik heb er overduidelijk te weinig verstand van, zou zelf niet kunnen beoordelen of iets 100% geschikt is dus vrees dat ik niet ontkom aan de trip!

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:49

Ik zie dat je uit arnhem komt.

4 november is er een natte neuzen trail in rosendaal. Daar is altijd een stand waar je kunt passen, advies kunt krijgen en uitproberen

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:58

Ooh misschien doe ik dat wel! Zoiets zou ideaal zijn! Ik kreeg ook al de tip om even te mailen, wellicht kunnen ze me op die wijze ook al in de goede richting sturen! Dank je wel :)

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:23

Ik zou even mailen of ze binnenkort in de buurt van Arnhem staan. Rundog is vaak bij evenementen aanwezig zoals canitrail/canicross en dogsurvival. Ook geeft ze workshops, misschien kun je dan ook afspreken om te passen.
Edit: 3 en 4 november is er weer een dogsurvival in Ede. Daar heb ik mijn tuig vorig jaar ook gekocht +:)+

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 23:27

Ooh leuk! Ik heb Ede begin dit jaar gelopen! Was een leuk parcours. Zal wel koud zijn in November, vast niet met zoveel water dan. Ga je hem zelf ook lopen? November duurt nog zo lang, weet niet of ik nog zo lang kan wachten! :+

JesdaJinn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:25

Het koude weer komt weer deze kant op en dat betekend weer lekker canicrossen.
Vanmorgen de 5 km gedaan!
Afbeelding

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:41

Hey allemaal! Topic ligt een beetje stil geloof ik, maar ik heb het canicrossen ook ontdekt. Heb een Whippet van 1 jaar en 1 maand en een kruising herder van 7. We gaan nog niet zo ver, max 5km, maar dat komt wellicht vanzelf.

Ik loop nu met een (mega) goedkope gordel met elastieklijn van de action, dus daar komt tzt wel wat anders voor. Eerst een fijn tuig voor de Whippet zien te vinden. We lopen nu met een ruffwear tuig, maar das niet helemaal optimaal.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:02

Ik ben vandaag ook op pad geweest voor een tuig, ben bij Kekuatan geweest in Hilvarenbeek.
Fijn advies gekregen en diverse tuigen bij Koda aangehad en deze zat hem als gegoten:

Afbeelding

Ga hem morgen eens echt uittesten.
We zijn al korte stukjes weggeweest, nog niet zo heel ver omdat hij nu 1 jaar en 1 maand oud is, maar nu dan ook een geschikt tuig.

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:01

Leuke combi Mloui! Lijkt me tof om met 2 honden te kunnen crossen *D

Sunshine wat een mooi tuig! Je bent meteen lekker goed te zien. En een gave hond :))

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:21

Oh wat leuk een Whippet. <3 Die wil ik ‘ooit’ nog een.

Aaaah Koda eindelijk oud genoeg om te beginnen! Zo leuk!

Ik heb mn canicross plannen eigenlijk een beetje aan de wilgen gehangen ( ;( ), hond wil echt niet lekker lopen met tuig dus dat ga ik hem niet telkens aan doen, helaas. -O- Toch maar een hond er bij dan. :+

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 01:58

Boemklatsch schreef:
Oh wat leuk een Whippet. <3 Die wil ik ‘ooit’ nog een.

Aaaah Koda eindelijk oud genoeg om te beginnen! Zo leuk!

Ik heb mn canicross plannen eigenlijk een beetje aan de wilgen gehangen ( ;( ), hond wil echt niet lekker lopen met tuig dus dat ga ik hem niet telkens aan doen, helaas. -O- Toch maar een hond er bij dan. :+


Tijd voor de Whippet! Heerlijke honden!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 13:53

Mloui loop je dan met 2 honden tegelijk aan de lijn? Knap :D

Suusjepluus dankjewel !! Ja erg handig aangezien ik liever in het donker loop haha :')

Jammer dat mika niet fijn wil lopen met tuig, past het tuig wel goed ?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 17:09

sunshine schreef:
Mloui loop je dan met 2 honden tegelijk aan de lijn? Knap :D


Ja! Maar de Whippet trekt eigenlijk als enige. De herder loopt meestal naast me.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 17:10

Voor de eerste keer met het tuig gelopen en lijn, wat een verschil zeg!!

We hebben 3,5km hardgelopen. Dus 3x 1km en 1x 0,5km hardlopen tussendoor wandelen. Dit was niet de eerste keer dat we zijn wezen rennen, ga nu al een aantal weken dus bouw langzaam op

Afbeelding

Mloui wat leuk zeg! Herders blijven wel liever naast lopen heb ik het idee :D

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 17:17

Sunshine goed bezig geweest!

Ik kom mij hier ook melden als dat mag :). Ik ben van plan om met mijn zus haar hond te gaan bikejorren. En ooit ook met een eigen hond wanneer de situatie daar naar is ;).

Over 3 weken een workshop volgen om eens te kijken of de hond het leuk vind. Wel een duur geintje om alles aan te schaffen. Zijn er trouwens nog meer mensen die aan bikejoring doen hier :D?

mandje

Berichten: 939
Geregistreerd: 07-05-09
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:12

Ik canicross maar heb ook de ontheffing en spullen voor het bikejoring. Al is Agility mijn hoofdsport.
Ben nu net begonnen met mijn jongste border collie Derlie met canicross. Lopen nu max 2km. Ga binnenkort zijn ontheffing aanvragen.
Boco loop ik al langer mee. Meestal rond de 5 a 6 km. Ook hebben we een tijdje bikejoring gedaan maar loopt nu er niet zo vaak meer voor iets met tijdgebrek. Uiteindelijk de bedoeling om ze er beide voor de hebben hetzij canicross maar het liefste biken.
Maar Boco is eerst een tijdje uit de running. Hij heeft een verweven vetbult in zijn achterpoot die eerst weggehaald moet worden.

Mijn jongste heeft een dragråttan x-back harnas. Mijn oudste heeft een Zero Dc faster harnas
Afbeelding

Afbeelding

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:11

Wat een mooie honden en wat leuk dat je aan bikejoring doet :). Krijg je de ontheffing trouwens makkelijk en snel? Ik heb de aanvraag al ingediend voor de zekerheid dus ben wel benieuwd wanneer ik de ontheffing ongeveer kan verwachten ;).

Met deze hond ben ik trouwens vanplan om te gaan bikejorren. Hij is niet enorm groot maar wilt wel trekken. Vorige week 11km gefietst op het asfalt moest hij netjes draven en in het bos mocht hij wel galopperen. Hij hielt wel druk op de lijn maar echt hard trekken deed hij niet en dat is misschien ook niet prettig met dit tuig. Ik ben echt heel benieuwd hoe hij het met de workshop gaat doen!
Afbeelding

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:01

Zo’n tuig is idd zeker niet fijn om in te trekken. Ze kunnen hierin de schouders niet vrij bewegen. Met elke hond kun je bikejoring doen alleen hoe kleiner ze zijn hoe minder goed je voelt dat ze meetrekken!
Ontheffing gaat meestal wel vrij snel, is wel maar 1 jaar geldig. Je mag ook 1malig starten met een kopie van je aanvraag mocht je je ontheffing nog niet hebben binnengekregen.