Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

 
Profiel   

Ik open dit topic voor mijzelf als dagboek en om hopelijk ook een informatief topic te kunnen zijn voor katten eigenaren die problemen hebben met het introduceren van een nieuwe kat bij de andere kat die al in huis woont. Ik moet zeggen dat ik er erg makkelijk over gedacht heb en het mij best tegengevallen is met hoe de situatie nu is. Ik ga dit proces een jaar geven. Mocht het dan nog niet tussen de twee werken, of een deskundige geeft dit al eerder aan, dan moet ik helaas opzoek naar een nieuw huisje voor Eevee. We gaan er nu vanuit dat dit niet gaat gebeuren en ik ga er mijn stinkende best voor doen dat dit proces tussen de twee katten een goede afloop gaat hebben.

Ik heb mijn nieuwe kat Eevee nu bijna twee maanden en het koppelen gaat verre van goed. Volgende week komt de kattengedragstherapeut langs om te kijken hoe we mijn twee katten zover kunnen krijgen dat ze elkaar in ieder geval tolereren en dat Chloe Eevee niet meer aanvalt. Ik vind het zelf belangrijk om goed voorbereid dit proces in te gaan en heb daarom ook veel informatie ingewonnen en videos bekeken hoe je het beste twee katten kan introduceren.

Het verbaast mij nog steeds heel erg dat veel mensen denken dat je een nieuwe kat gewoon bij de andere kat kan zetten en dat ze het wel 'uitvechten'. Dit werkt niet en kan juist averechts werken. Op internet kan je verschillende onderzoeken vinden waarbij de ene wetenschapper zegt dat katten geen rangorde kennen en de andere wetenschapper zegt dat dit juist wel het geval is. Als je aan mij zou vragen of er rangorder is? Als ik het gedrag van Chloe bekijk, denk ik wel dat dit bestaat. Als je hier anders over denkt, kan hier uiteraard in discussie worden gegaan. ik vind het alleen maar interessant. :D

Informatie over mijn huisje.
Ik heb sinds november 2021 een eigen bovenwoning. 66m2 met beneden en bovenverdieping.

Ik ben toen ik mijn appartement kreeg, gelijk gaan kijken naar adoptiekatten en ben nu de gelukkige eigenaresse van twee katten.

Informatie over de katten
Chloe, Europese korthaar, gesteriliseerd vrouwtje van 9 maanden uit komt uit Ibiza. Chloe is verder helemaal gezond. Chloe is ook opgegroeid met andere katten. Chloe heb ik half december opgehaald op Schiphol. Haar karakter omschrijf ik als: aanhankelijk, dominant, ontzettend speels, ontzettend lief en onzeker bij nieuwe dingen. Wel erg nieuwschierig. Chloe is ontzettend op mij gericht en wilt het liefst bij mij zijn. Ze is echt een beetje een mama's poes _O- Als er visite is, schuilt ze eerst altijd achter mij en bekijkt ze iedereen van een afstandje. Als ik haar aanmoedig durft ze toch de stap te zetten om het bezoek te inspecteren. Ik denk dat het hier ook het probleem zit. Omdat Chloe zo aan mij hangt, gok ik dat het probleem ook deels bij mij ligt. Ik heb het idee dat ze mij ook erg wilt beschermen.


[ img ]


Eevee, Europese korthaar, gesteriliseerd vrouwtje van ook 9 maanden en ook uit Ibiza. Opgegroeid met andere katten. Eevee is verder helemaal gezond. Eevee heb ik begin maar van Schiphol opgehaald. Haar karakter omschrijf ik als: onderdanig, zelfverzekerd (zodra ze doorheeft dat het niet spannend is), aanhankelijk als ze je kent, bang en terughoudend bij nieuwe mensen/dingen). Eevee heeft een tik ( lekker even vermenselijken :) ) dat ze soms bijt. Dit kan een liefdesbijtje zijn, maar vaak doet ze dit harder. Dit doet ze tijdens het knuffelen maar soms ook uit het niets. Ik negeer het en wanneer het pijn doet, maar ik een UH geluid).


[ img ]

De situatie

De eerste dagen van Eevee zijn erg rustig verlopen. Ik heb een grote slaapkamer waar Eevee de eerste paar dagen doorgebracht heeft om te acclimatiseren en tot rust te komen. Eevee was extreem bang voor mij. Elke keer als ze mij zag ging ze blazen. Echt uit angst. Ze heeft mij nooit aangevallen. Omdat ik met haar op de kamer sliep, kon ik haar na 2 weken aaien en kwam ze ook echt knuffelen op bed.

Dit was de situatie eerst. Ik kon zo om haar lachen. Held op sokken :D


Zodra ze door had dat ik geen vlieg kwaad deed, gaf ze zich ook echt over en kwam ze ook echt tegen mij aan liggen op/in bed.

[ img ]

In de dagen dat Eevee er net was, heb ik haar dekentje elke dag verwisseld met die van Chloe. Zo leerden ze elkaars geur kennen. Na een week mocht Eevee de gang op (ze was er nog niet klaar voor om dit eerder te doen) en de bovenverdieping + gang beneden verkennen. Ze vond dit erg spannend maar was wel heel nieuwsgierig. Chloe kreeg het door dat er een andere kat was en reageerde er eerst niet zo erg op. Beide gingen snuffelen bij de deur maar Eevee hield toch wat afstand.

Na een paar dagen heb ik de deur op een kier gezet en ben ik in de gang met Eevee gaan zitten. Eevee was toen nog erg nieuwsgierig. Hier heb ik denk ik de fout gemaakt. Op onderstaande video zie je het moment dat Chloe Eevee ziet en erg begint te grommen. Ik had hier in moeten grijpen en de deur dicht moeten doen. Onwetende ik, heb het hier te lang door laten gaan.



We spoelen een paar dagen verder. Ik heb de deur opengezet en ben in de gang gaan zitten. Eevee gedroeg zich nieuwsgierig en erg onderdanig. Chloe was ook nieuwsgierig en ik vond de agressiviteit nog wel meevallen, maar nu ik het zo terugkrijg waren er wel tekenen.

Let niet op mijn slechte Engels. De foster waar ze vandaag kwam wilde graag het proces zien :+


De dag erna deed ik hetzelfde proces en toen kreeg Chloe het voor elkaar om Eevee aan te vallen. Eevee is naar boven gerend en Chloe ging erachteraan. Eevee toonde 0 agressie en is bang in een hoek van de kamer gaan zitten. Door mijn geschreeuw is Chloe blijven staan en kon ik haar oppakken en uit de kamer zetten.

In de afgelopen weken heb ik ze regelmatig van ruimte geswapt en bij elkaar op de kattenbak laten gaan. Ze vinden dit beide geen probleem. Chloe onderzoekt de ruimte uitvoerig waar Eevee geweest is. Eevee doet dit minder tot niet en geeft er niet zoveel om.

Hier nog een video waarbij ik beide katten eten heb gegeven met de deur ertussen. Chloe had echt een dikke staart en ik heb de deur hierna ook weer dicht gedaan.


Helaas is het een paar keer voorgekomen dat Chloe tussen de deur doorgeglipt is en Eevee aangevallen heeft. Dit is mijn schuld geweest. Gelukkig kon ik ze uit elkaar halen. 1x Helaas niet. Toen gingen ze onder de bank vechten. Vriendlief heeft toen een schreeuw gegeven en daar schrokken ze van. Ik heb ze toen weer uit elkaar kunnen halen.
Het vervelende is, dat Chloe is echt op jacht gaat naar Eevee. Zodra ze door heeft dat Eevee in de kamer is rent ze erop af en begint ze met de aanval. Gelukkig nog niet tot bloedens toe.

Ik merk dat ik door deze situatie erg gespannen ben. Dit voelen beide katten natuurlijk ook. Ik swap de katten om de paar dagen. Eevee slaap meestal boven omdat ze niet graag in de nacht alleen is. Ze gaat dan beneden de plinten slopen. Ik stop een van de katten in de badkamer en laat de andere kat dan van ruimte wisselen. Zo zien ze elkaar niet maar horen ze elkaar wel. Helaas kan ik niet de situatie creëren dat ze elkaar niet kunnen horen. Zo groot is mijn huis niet.

Omdat ik het licht in het einde van de tunnel voorlopig nog niet zie, heb ik de hulp van een kattengedragstherapeut ingeschakeld. Ik hoop dat een frisse blik mij in dit proces kan helpen. Deze deskundige (van de Tinley academie) komt volgende week zaterdag langs.

Alle dingen die ik geprobeerd heb op een rijtje:

- Geurswappen
- Ruimte swappen
- Deur op een kier (beide katten eten geven aan elke een kant van de deur)
- Katten samen in een ruimte met mij erbij (is 2x geweest, was uiteindelijk geen succes)
- Feliway in de huiskamer (heb het niet in de slaapkamer gedaan. Ik ben erg gevoelig voor hoofdpijn)
- Kattenbak delen (heb er 3 zodat mochten ze samen kunnen ze keuze genoeg hebben)
- Voer en drinkbakjes delen
- Geur uitwisselend door middel van aaien met hand
- Katten bij elkaar met deur ertussen

Ik open dit topic ook voor tips en hoop hier mensen die met hetzelfde probleem zitten in de toekomst ook te kunnen helpen doormiddel van de informatie en het proces die ik deel. In mijn zoektocht dit een geval als dit, kwam ik weinig tegen op het internet. Ik hoop stiekem dat ze toch samen kunnen in de zomer. Het wordt bij mij erg warm in huis. Ik heb een airco gekocht maar deze kan natuurlijk maar in 1 ruimte staan. Gelukkig kunnen katten wel goed tegen hitte.

Ik ga graag met jullie in discussie en als jullie nog aanvullende informatie willen weten dan hoor ik het graag :D Jullie mogen zeker tips geven. Wel wacht ik nu even tot volgende week zaterdag met wat de gedragsdeskundige te zeggen heeft. Ik mag de iig niet meer contact met elkaar laten maken. De deur is dus dicht en ze leven in ieder hun eigen kamer.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 23:20 



 
Profiel   

Ik kan je veel tips geven op basis van de informatie die je geeft maar raad je aan de boeken van anneleen bru te lezen voornamelijk I love happy cats en revolutie.
Wat betreft de rangorde, ik ben het daar niet mee eens. Katten vormen een sociale groep, een niet sociale groep met tolerantie als er genoeg ruimte is om te ontlopen of ze kunnen niet met andere katten.
1 ding wil ik al wel aanhalen, katten hebben behoefte aan routine en voorspelbaarheid, met alles wat je nu doet krijgen beiden katten dat niet want ruimtes, geuren materialen worden continue gewisseld.
Heel goed dat je ook een gedragstherapeut inschakelt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 23:36 



 
Profiel   

Dankjewel voor de tip! Ik zal die boeken eens opzoeken. Ze klinken mij in ieder geval bekend in de oren.

Hoe zou jij het introduceren dan doen? Ze moeten op de een of andere manier wel elkaars geur leren kennen door middel van geuruitwisseling. Let er wel op dat dit proces al 2 maanden bezig is en ik niet meer de kleedjes swap omdat ik ze nu toch van ruimte swap om de paar dagen.

Het voeren en verschonen van de kattenbak doe ik verder wel op vaste tijden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 23:46 



 
Profiel   

Mooie dames.

Fijn dat er iemand komt om de situatie en katten te bekijken.
Ik hoop dat het alsnog gaat werken.

Mijn zusje heeft haar jonge Ragdoll kater herplaatst.
Hij bleef de 2 poezen lastig vallen.
Kater woont nu heerlijk zonder andere katten in huis.
Poezen zijn weer zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 13:33 



 
Profiel   

Dankjewel luuntje.

Wat jammer dat de kater de poezen lastig bleef vallen. Ik merk dat ik het vervelend vindt dat Chloe alleen zou moeten zijn. Daarom ben ik ook voor een vriendinnetje voor haar gaan kijken. Mocht het echt niet tussen de twee klikken, zou een kitten dan een optie kunnen zijn? Chloe is zelf nog maar 9 maanden en je krijgt toch vaker het idee dat een jonge kat + kitten makkelijker samen gaan. Maarja, eerst mijn stinkende best gaan doen om beide katten toch te kunnen koppelen. Ik merk dat ik er nu al verdrietig van zou worden als ik Eevee weg zou moeten doen ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 13:38 



 
Profiel   

Qua elkaar aardig vinden doet genoeg oppervlak een boel. Vandaar dat het op Ibiza (buiten?) wel goed gaat in zulke groepen. Wat elkaar niet aardig vindt kan afstand nemen, moeders en dochters plakken meer aan elkaar (typisch voor diersoorten die in groepen leven/ kunnen leven), en mannetjes zwerven verder uit mogelijk ook naar andere groepen dan waar ze geboren zijn (inteelt preventie). Die basis geldt eigenlijk voor alle diersoorten met een sociale structuur. Moeders kunnen immers niet super ver weg voor voedsel als ze jongen dragen/zogen, zelfs als die jongen mobiel zijn kunnen ze nog niet zo ver reizen. Mannetjes hebben dat probleem niet en meerdere vrouwtjes = meer kans op nageslacht dat volwassen wordt.

Echter zet je nu 2 vrouwtjes bij elkaar die geen directe bloedverwanten zijn (of dat weten, want nooit gescheiden geweest) samen op een klein oppervlak waarbij instinct zegt dat er niet genoeg voedsel zal zijn voor eigen jongen met een extra vrouwtje er bij. Niet bepaald een recept voor elkaar in de buurt willen hebben. Indringer is begrijpelijkerwijs onderdanig, het is nl haar territorium niet en ze kan er niet uit, geur van andere kat is eigenlijk overal. Er is daarmee eigenlijk al geen neutraal terrein om op te ontmoeten/elkaar uit de weg te gaan.

Alle blabla over katten horen met 2 ten spijt, er zitten beperkingen aan wat kan ook met sociale soorten en "wild/verwilderde" populaties zeggen daar erg weinig over als het om binnenshuis gaat. Niet voor niets gaat 2 uit hetzelfde nest vaak wel goed, en kan 2 samen uit het asiel goed gaan, maar is nieuwe introduceren in territorium al inwonende kat zo'n lastig verhaal. De mens zet veel sociale soorten samen die onverwant zijn, want in het wild leven ze ook zo. Ja, maar met de aantekening van 1e graads verwantschap in de vrouwelijke lijn en nooit gescheiden geweest. Dat is heel vaak niet van toepassing op wat de mens bij elkaar zet. Ik zie dat bij mijn schapen, konijnen en hier op bokt tig keer met mijn katten kunnen niet samen posts. Er zitten voorwaarden, haken en ogen aan dieren samen zetten waar je als eigenaar echt goed over moet nadenken voordat je dieren introduceerd bij je al aanwezige bestand. Of jij als mens nu ieder ander mens leuk vindt maakt niet uit. Stel jezelf anders eens de vraag : "Wil jij samen met willekeurig welke andere vrouw je huis en eventueel bed delen (nee, geen sex enkel samen leven/wonen), want mens is sociale diersoort?"

Ik ben benieuwd waar die gedragstherapeut mee komt, maar eerlijk gezegd was ik niet aan een 2e kat begonnen. Ja er zijn succesverhalen, er zijn ook zat die mis gaan of waar het na wegvallen van 1 kat glashelder wordt dat de achterblijver alleen veel gelukkiger is. Als je kat iets mist, zou ik eerder naar aanpassen huis kijken dan naar kat er bij. Of ik er nu zo graag nog 1 zou willen of niet, voor de kat zie ik er eigenlijk geen voordelen van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 14:18 



 
Profiel   

Beide katten zijn als kitten opgevangen en in een pleeggezin opgevoed waarbij ze met meerdere katten zijn opgegroeid. Chloe heeft voordat ze naar mij kwam, in een klein huisje gewoond met 4 andere katten. dit zal 2 maanden geweest zijn. Na 1 maand (schatten ze) zijn ze beide uit de kolonie gehaald. Ze hebben dus in de kolonie alleen als kitten geleefd. In de groep is Chloe wel een van de onzekere poezen geweest. Ik heb het idee dat ze hier misschien een nare ervaring aan heeft overgehouden waardoor ze misschien wel angstig is geworden voor een nieuwe kat? Eevee had bij de foster 2 vriendinnen waar ze het goed mee kon vinden.

Het vervelende is dat op internet vaak alleen de succesverhalen gedeeld worden en ik de minder fijne verhalen niet kan vinden. Via google en bokt iig niet. Daarom ben ik dit topic ook gestart om meer niet zo succesvolle verhalen te vinden en te delen. Mocht je ze hier uiteraard vinden, dan wil ik ze graag lezen.

Ik weet dat het inderdaad een moeilijke weg gaat zijn om ze te gaan koppelen en maar ik ken zoveel mensen die later een kat erbij hebben genomen terwijl dat na een paar weken/maanden wél goed is gegaan. Terwijl sommige mensen zoiets hebben van, laten we het ze maar uitvechten. Terwijl dat natuurlijk absoluut niet de manier is om katten te koppelen.

Het stomme is dat bij de foster geregeld nieuwe katten in haar huis komen. Ze zet de nieuwe kat een een playpen zodat de andere katten kennis kunnen maken. Na een paar dagen laat ze de nieuwe kat los en dit gaat eigenlijk altijd goed. Terwijl ze maar een woning heeft van 50m2 waarbij ze een klein balkon heeft.

Er is in mijn woning genoeg schuilmogelijkheid. Ik heb meerder krabpalen, hokjes en dingen waar ze zicht in kunnen verschuilen. Ze kunnen op meerdere manieren de hoogte in. Zoals Jackson Galaxy zegt: Een Cat Highway.

Ik gok dat het probleem tussen deze twee katten vooral bij mij ligt. Chloe is extreem aan mij gehecht. Naast het bewaken van haar territorium denk ik dus dat ze mij ook wilt beschermen. Al weet ik niet of dat echt in het hoofd van Chloe zo omgaat. Dat zal ik vast volgende week horen.

Dankjewel voor je bijdrage in ieder geval Tamary. Ik deel inderdaad je mening met je over je eerste alinea, maar dat is in dit geval niet van toepassing omdat beide katten al met andere katten samen hebben geleeft op kleinere oppervlakken. Maar ik ben inderdaad heel benieuwd waar de gedragstherapeut mee komt. Naar mijn idee heb ik alle mogelijke dingen al geprobeerd en moet ik over een paar maanden een ander huisje gaan zoeken voor Eevee.

En wat je zegt, ik heb deze situatie ook vermenselijkt omdat ik dacht dat Chloe misschien er wel een vriendinnetje bij zou willen. De tijd zal het leren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 14:34 



 
Profiel   

Ik heb zowel succes verhalen als een niet succes verhaal. 8 jaar terug had ik 1 Europese korthaar dame Sheila, lief, aanhankelijk en wat onderdanig. Omdat ik wat vaker van huis was, heb ik voor haar een maatje gehaald (na overlijden van haar vorige maatje). Een Britse korthaar man Tabby van dezelfde leeftijd (5 jaar). Hij is heel erg kalm, altijd geleefd in groepen en zal nooit zelf confrontatie opzoeken. Hij was zo doodsbang de eerste weken dat hij alleen maar in mijn kledingkast lag. Zo kon Sheila wennen aan zijn geur en toen hij na 2 weken heel angstig eens kwam kijken, was ze een beetje naar hem aan het blazen maar meer uit angst dan uit woede. Ze negeerde hem wat, hij negeerde haar ook en er is nooit ruzie geweest. Na een jaar sliepen ze bij elkaar maar echt spelen deden ze nooit omdat Sheila dat nooit wilde. Daar was soms een beetje mot om maar nooit gevochten.
Vorig jaar ging ik samen wonen met mijn vriend en hij bracht zijn 1 jarige Europese korthaar banketstaaf mee. banketstaaf is nogal een dame maar met klein hartje. Ook zij vond de eerste ontmoeting echt dood eng, wat resulteerde in blazen. Omdat Sheila en Tabby dat beiden negeerde en geen van de katten eigenlijk de confrontatie opzocht, is er nooit ruzie geweest. Ja, de dames hebben zichzelf leeg geblazen naar elkaar maar op grote afstand en liepen met bogen om elkaar heen. Helaas overleed Sheila 2 maanden na introductie aan een tumor, dus ik weet niet hoe dat had afgelopen maar in die 2 maanden negeerde ze elkaar gewoon en was het blazen over. Na het overlijden van Sheila trokken Tabby en banketstaaf onwijs naar elkaar toe. banketstaaf is door haar leeftijd mega speels en Tabby heeft nooit een speelmaatje gehad dus ondanks dat hij al 13 is, is hij helemaal gelukkig. Die 2 spelen dus wat af, ze wassen elkaar en ze slapen tegen elkaar aan. Ik weet wel dat wij hier wel heel erg geluk mee hebben hoor. Dit had niet beter kunnen gaan maar ik denk dat het helpt dat Tabby never nooit niet de confrontatie op zou zoeken en eigenlijk heel sociaal en rustig en is banketstaaf te bang was om ook maar iets te doen.

3 weken terug wilde ik de kat van mijn zwager in huis nemen, omdat die kat door omstandigheden even 2 maanden het huis uit moest. Guus is 2 jaar, dus zelfde leeftijd als banketstaaf en leefde altijd met zijn zusje samen (tot zij overleed). Toen ik hem ontmoete in zijn huis, was hij heel erg opzoek naar mensen contact. Super aanhankelijk maar volgens mijn zwager was hij sociaal naar katten en zou hij niet de confrontatie opzoeken. Helaas bleek niets minder waar. Een paar uur na de kennismaking waarbij banketstaaf vooral op afstand aan het blazen was uit angst en Tabby hem compleet negeerde, vond Guus het tijd voor de aanval. En na die aanval bleef steeds opnieuw aanvallen. Na 7x hem te hebben moeten afleiden (want dat is de tip, niet schreeuwen, niet boos worden maar afleiden met spelen) omdat hij zelfs Tabby pakte die niets vermoedend op de bank lag te slapen, heb ik mijn zwager gebeld om hem op te halen. Hij was er echt op uit om te laten zien dat hij wel de dominante was en de spanning was om te snijden. Gezien Guus überhaupt niet forever bij ons zou komen wonen, wilde ik hier verder ook geen energie in steken. Vond ik ook niet eerlijk tegenover onze katten.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar wat ik ervaar is wel dat zodra er een keer is aangevallen, het eigenlijk niet meer goed komt. Ook al zijn er nog zoveel schuilplekken, de spanning blijft. Buiten deze voorbeelden heb ik vroeger nog een andere kat bij Sheila gehad en ook hierbij zijn er nooit aanvallen geweest en zijn alle koppelingen zonder aanvallen, altijd succesvol geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:16 



 
Profiel   

Wat een vervelend probleem zeg. Ik heb Jackson Galaxy een tijd gevolgd op youtube. Misschien dat je daar nog handige tips vandaan kunt halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:29 



 
Profiel   

Hee ik wil je ook even een tip geven: spelen.

9 van de 10 katten vinden zo'n stokje met een speeltje eraan het leukste. Laat ze spelen wanneer ze van elkaar weten dat ze in de buurt zijn. Bv met de deur op een kiertje en beiden aan de andere kant van de deur. Als je met 2 man bent, kunnen ze allebei tegelijk spelen. Ben je met 1 persoon, raad ik aan om nu vooral met chloe te spelen terwijl Eevee kan merken dat chloe er is.

Wat dit doet is positieve ervaringen creëren bij elkaar. Oh, de andere kat is er dus ik mag spelen. Als er maar eentje speelt geeft dat de kans aan de andere kat om de andere kat een beetje te observeren. Daardoor leren ze elkaar een beetje kennen en zien ze dat ze beiden geen kwaad doen.

Waarom het slim is om eerst met Chloe te spelen is om Chloe af te leiden van Eevee als ze in de buurt is. Dat zal in het begin heel moeilijk zijn. Maar daarom moet je er ook een groot feestje van maken bij haar. Als het aan de deur heel goed gaat, kun je ook beginnen met het spelen van de katten in dezelfde ruimte, maar dan wel in de complete uithoeken. En hoe beter het gaat, hoe dichter bij elkaar ze mogen komen.

Als het spelen bij de deur goed gaat is dat ook pas het moment dat ik het eten bij de deur zou doen. Als je merkt dat het opzoeken van Eevee bij Chloe minder wordt kun je het eten doen. Eten leidt minder af dan spelen, maar is ook een positieve ervaring voor ze allebei.

Over het algemeen is blazen, grommen en heel af en toe uithalen vrij normaal bij een introductie. Je wilt er uiteindelijk van af, maar als het een beetje gebeurt, is dat niet erg zolang er ook momenten zijn waar dingen zonder blazen en grommen kunnen gebeuren. Het blazen en grommen is een hele mooie manier om de grenzen van de beesten te zien. Als Chloe begint te blazen en grommen dan is het een "hier en niet verder" geval. Je moet eigenlijk opzoek naar de plek waar ze het net wel net niet doet. Dan zit je net op haar grens en dat wil je hebben. Het aanvallen moet natuurlijk niet gebeuren. Dus dat wil je voorkomen. Gebeurt het toch, neem je een paar stapjes terug en bouw je vanuit daar weer opnieuw op.

Iets wat ik wel al zie bij jou is dat je echt goed kijkt wanneer de katten er klaar voor zijn om een volgende stap te zetten. Je volgt hun tempo. Blijf dat vooral doen.

Zoals ik het persoonlijk zie ben ik er vrij zeker van dat ze in dezelfde ruimte kunnen gaan leven, alleen bij deze dames zal het heel veel tijd en geduld kosten. Ik denk inderdaad dat Chloe haar territorium wil beschermen. Daar hoor jij bij. Ze ziet Eevee als een indringer. En daar wil je vanaf. Als Chloe op het punt zit dat ze niet meer Eevee in de haren vliegt als ze in dezelfde ruimte zitten, kun je ook het spelen met Eevee doen terwijl Chloe toekijkt. Dat geld ook voor de deur. Dat geeft Chloe ook weer de kans om te leren dat Eevee geen slechte bedoelingen heeft.

Ik weet zeker dat je er komt. Je hebt bij deze twee denk ik gewoon heel veel geduld nodig.

Als je meer tips wilt moet je eens Jackson Galaxy opzoeken op YouTube. Hij heeft ook een tv programma genaamd "my cat from hell" geloof ik. In dat programma gaat hij ook naar mensen die flinke problemen hebben met hun katten. Jou situatie is er ook vaker in voorgekomen. Er valt op Youtube ook genoeg te vinden over dat programma. Ik denk wel dat dit je zou kunnen helpen. Hij is ook gedragsdeskundige. Ik heb superveel van hem geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:58 



 
Profiel   

Dankjewel voor de reacties weer! Ik reageer hier morgen uitgebreid op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 16:33 



 
Profiel   

Wat betreft de post van love glove, ik snap haar insteek maar gezien het natuurlijk gedrag en het solitaire jager zijn zou ik ze zeker niet spelen met een hengeltje (jagen) gaan linken aan de andere kat.. Dit staat ver van het natuurlijke gedrag van de kat af.
Verder ben ik benieuwd wat voor tips de gedragstherapeut gaat geven, ik blijf meelezen.
Ik zou voor nu voor beiden hun ruimtes gewoon voorspelbaar maken met meerdere voer, water voorzieningen, kattenbakken en rust/krabplaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 19:32 



 
Profiel   

Riviera87 schreef
Wat betreft de post van love glove, ik snap haar insteek maar gezien het natuurlijk gedrag en het solitaire jager zijn zou ik ze zeker niet spelen met een hengeltje (jagen) gaan linken aan de andere kat.. Dit staat ver van het natuurlijke gedrag van de kat af.
Verder ben ik benieuwd wat voor tips de gedragstherapeut gaat geven, ik blijf meelezen.
Ik zou voor nu voor beiden hun ruimtes gewoon voorspelbaar maken met meerdere voer, water voorzieningen, kattenbakken en rust/krabplaatsen.

Jagen is iets wat katten leuk vindrn om te doen. Ze associeren het met voedsel en dat is iets wat in hun instinct systeem zit. Dus spelen is automatisch ook leuk. Het gaat er ook niet om dat ze samen gaan spelen met hetzelfde speeltje want dat gaat niet gebeuren. Maar spelen ergens waar ze de aanwezigheid van de andere katten kunnen opmerken maar wel genoeg afgeleid zijn met iets leuks kan helpen. Ze geeft ze op die manier ook de indruk dat de ander verder niks bijzonders gaat doen. Ik ook niet zomaar wat. Jackson Galaxy heeft die methode heel veel gebruikt in zijn programma met mensen die soortgelijke problemen hadden als TS. Hij moedigt zoiets dus ook aan, en het werkt voor hem. Dus ik geef de tip gewoon. Wie weet werkt het ook voor TS.

Daarbij heb ik de methode bij mijn eigen katten gebruikt, wat ook succesvol is geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 23:02 



 
Profiel   

Hebben de katten allebei genoeg veilige hoge punten in de kamer? Katten zitten graag hoog,zeker als ze onzeker zijn. Krabpalen zijn ook heel belangrijk voor geurverspreiding en ontlading voor de katten.

Mijn katten vochten elkaar ook de pan uit, soms tot bloedens aan toe. Wij hebben toen een gedragsdeskundige laten komen en haar tips waren voornamelijk hoogtes en spelen. Niet teveel in 1 keer willen.
Heel goed dat je hulp inschakelt. Ik hoop voor je dat het gaat lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 02:13 



 
Profiel   

Sommige katten zijn liever alleen.
Maar dat zie je als eigenaar wel.

Onze cyperse omapoes had weinig met mijn witte poes.
Maar toch werd ze mat in haar doen en laten toen de witte overleden was.
Kitten erbij en ze leefde op.
Maar ze wilde niet samen liggen, siamees kitten wel.
Siamees bleef plakken, dus siamees vol zusje erbij gekocht.
En de balans is nu goed.

Omapoes is blij maar geen dikke vriendinnen, siamezen klitten aan elkaar.

Spelen gaat hier wel goed.
Speelhengel vinden ze allemaal leuk en ze doen allemaal mee.
Wel opletten dat ze niet elkaar in de haren vliegen als ze achter de prooi aanrennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 09:28 



 
Profiel   

Poeh Maureen, je had al eens verteld dat het nog niet boterde tussen die 2, maar dat je nog steeds niet verder bent gekomen is niet leuk.

Tips heb ik niet, wel altijd katten gehad, maar nooit dit extreme gedrag
Maar ik wil je wel een compliment geven voor je doorzettingsvermogen.
Knap hoe je je geduld houd, maar ook open staat voor alles.

Ik hoop zo dat de gedragsdeskundige jullie verder kan helpen :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 14:37 



 
Profiel   

Jeetje wat een verhaal. Wij hebben recent ook twee katten samen geïntroduceerd nadat van onze twee kittens de kater doodgereden is. Wij hebben een Scottish Straight erbij genomen van twee maanden ouder dan de kat die wij al hadden. Wij hebben ze eigenlijk dezelfde avond meteen bij elkaar gezet en dit vonden ze wel erg spannend. Achteraf had ik beter wat langer kunnen wachten, maar vond het zo sneu dat onze kat alleen was dat ik hoopte dat ze zich aan elkaar op zouden trekken. Die nacht hebben wij ze wel weer apart gezet.

We zijn nu een maand verder. Inmiddels gaat het wel stukken beter, maar rent de nieuwe poes nog wel soms achter onze poes aan en zoekt ze even ruzie. Ze druipt ook meteen wel weer af, maar mijn ideaalbeeld was natuurlijk dat ze samen zouden slapen en meteen dikke mik zouden zijn :+ Ik hoop dat dat natuurlijk later nog komt.

Ik heb hierdoor wel veel onderzoek gedaan en je ziet toch dat het heel vaak niet misgaat. Opnieuw introduceren kan een goede keuze zijn volgens veel informatiebronnen, maar ik las ook ergens dat je ze op een nieuwe locatie en zo op neutraal terrein kan zetten zodat ze steun aan elkaar hebben bij het onbekende. Ik heb wel respect voor hoe je dit oppakt, veel mensen zouden maar gewoon weer een nieuw plekje zoeken voor de nieuwe poes.

Met Filou en Foxy zijn wij inmiddels op dit punt:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 14:57 



 
Profiel   

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal.

@Reni92 Bedankt voor je uitgebreide reactie. Fijn dat het bij jou wel succesvol is geweest. Helaas minder dat het een keer ook niet goed is gegaan. Ik heb inderdaad ook gelezen dat het met het aanvallen snel klaar is als dat gebeurd is. Wel weet ik dat je katten opnieuw kan koppelen door ze een paar weken niet bij elkaar te zetten. Ze vergeten elkaar dan en je kan het koppelen dan weer opnieuw proberen.

Helaas is mijn huis niet zo groot dat ze elkaar niet kunnen horen. Als de ene begint met bleren, kan de ander dat vaag horen. En ik heb sowieso het idee dat ze wel van elkaar voelen dat ze er beiden zijn.

@amber15 Jackson Galaxy is inderdaad erg fijn. Ik heb best veel van hem gezien en kijk zijn video's op Youtube regelmatig.

@LoveGlove
Het spelen werkte inderdaad eerst heel goed. Beide katten zijn verzot op hun hengel en ik kon ze daar ook echt goed mee afleiden. Nu de situatie minder is geworden werkt dat voor Chloe helaas minder tot niet. Ze is echt getriggerd zodra ze Eevee ziet en gaat er dan gelijk op af. Bijna het gevoel dat ze geobsedeerd is :P

Het blazen en grommen heb ik inderdaad ook een aantal keren laten gaan. Het is natuurlijk gedrag en dit gaat ook echt wel voorkomen mocht ik ze gekoppeld hebben. Dankjewel in ieder geval voor je opmerking dat ik het tempo van de katten volg. Ik ben daar heel voorzichtig in. Ik heb dat denk ik toch van het opvoeden van probleempaarden :D Tempo is zo belangrijk...

@rievera87 Ik denk dat het per kat erg kan verschillen wat qua afleiding het beste bij de kat past. Chloe is bijvoorbeeld totaal niet op eten gericht. Dat komt denk ik ook doordat ze onbeperkte brok krijgt. Ik kan haar echt afleiden met speeltjes.

Ik ben ook heel benieuwd wat de gedragstherapeute mij en de katten gaat leren/meegeven. Het is een rib uit mijn lijf, maar ze blijft mij 3 maanden ondersteunen. Dus dat is erg fijn.

@Leandra De katten hebben beiden een hoge krabpaal (max 180cm) en ze kunnen beide op kasten klimmen (max 200cm hoog). Er is zeg maar een Cat Highway zoals Jackson Galaxy dat zegt.

Het enige is dat zodra er gevochten wordt Eevee juist laag blijft en achter het bed of onder de bank kruipt. Ze kent de ruimtes goed en klimt regelmatig de hoogte in, alleen met het vechten duikt ze juist ergens achter.

@luuntje
Dat sommige katten alleen zijn klopt inderdaad. Ik heb er nu juist alleen een kat bijgehaald omdat ze niet alleen waren. Daarom ga ik nu ook de gok nemen met de deskundige om te kijken of het wel gaat werken. Mocht het niet werken, jammer dan. Ik zou het iig wel heel erg moeilijk hebben omdat beide katten al een plekje in mijn hart hebben. :o

@Josewoos
Heel erg bedankt voor je compliment <3 Het is inderdaad nog steeds een lastige situatie. Ik heb met er zo op verkeken :o Ik heb ook gewoon 2 vrouwtjes in huis genomen die allebei echt een attitude hebben. Dus ik hoop dat het uiteindelijk toch gaat lukken.

@Ketly
Wat een geluk dat jouw katten dus wel al matchen. Ondanks dat ze soms nog wat aan het ruziën zijn. Ik heb zelf, net zoals jij, ook veel onderzoek gedaan en veel dingen gelezen en gekeken. Mijn gedachte was inderdaad ook om ze op neutraal terrein te zetten. Helaas ken ik niemand die deze uitdaging met mij aan wilt gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 17:25 



 
Profiel   

Maureen ik ga hard voor je duimen en hopen dat het goed komt.
Ze hoeven niet elkaar te wassen, maar elkaar tolereren is wel zo prettig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 19:14 



 
Profiel   

Kun je zelf geen neutraal terrein creeëren door een bepaalde kamer een week of 2 ontoegankelijk voor ze te maken en deze opnieuw in te richten zodat het voor beiden nieuw is?
Met goed schoonmaken en veel luchten gaat hun eigen geur er ook wel uit, dus op die manier heb je dan zelf ook een neutraal terrein in huis.
Dat kan bijvoorbeeld al een slaapkamer zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 19:45 



 
Profiel   

Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad. Maar mijn huis is daar niet groot genoeg voor zeg maar. Ik heb een grote woonkamer + keuken wat in 1 ruimte is. Dan heb ik de gang,trap en bovengang. Daar komen ze nu beide niet. En dat probeer ik elke keer als neutrale ruimte te houden maar daar werkte het dus niet. Maar dat komt ook omdat het een kleine ruimte is. Dan heb ik nog de badkamer. Daar doe ik altijd de kattenswaps in zodat ze elkaar niet tegenkomen als ik ze verwissel. Ze kunnen elkaar dus wel horen. Oja en dan natuurlijk de WC en mijn slaapkamer. Ik heb er helaas maar 1. En daar leven ze dus omstebeurt in.

Dankjewel Luuntje <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 19:53 



 
Profiel   

Maureen wanneer komt de deskundige?
Hoe is het gegaan de afgelopen dagen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 12:48 



 
Profiel   

De deskundige komt zaterdag einde ochtend :D

Het gaat prima hier. De katten zien elkaar nu al een paar weken niet. Ze kunnen elkaar wel horen maar reageren niet echt op elkaar. Eevee zit vandaag overdags beneden. Ze kan altijd zo heerlijk stoned kijken :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 12:58 



 
Profiel   

Haha die blik :D
Ik ben heel benieuwd naar de kattendeskundige. Hopelijk kan ze jou en de katten op weg helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 15:06 



 
Profiel   

Morgen al. Dat. Is snel.
Hopelijk krijgt ze de dames wat meer in het gareel.

Poes kijkt alsof ze op een troon zit en haar onderdanen minderwaardige schepsels vindt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 10:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen