[HK] Show je aquarium II!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:11

Van mij een soort halve bijleespost (ik lees en kijk altijd graag mee)

Zertab: staat er toch al goed bij! Indraaien kost vooral tijd, zal vast lukken!
En het filter... ik ververs elke week een deel water, en elke 1-2 weken spoel ik het filtermateriaal ook goed uit. Vervangen doe ik eigenlijk nooit. Tenminste, het grovere spons materiaal niet. Het fijnere meer 'watten' achtige spul vervang ik zelden, misschien elke 2 maanden. Weet niet of dit profi- advies is, maar zo draait mijn bak :)

Laatste tijd veel viezigheid op de bodem wat ik er uit probeer te zuigen met zo'n 'stofzuigerslang' die ik nu sinds kort heb voor de waterwissels. En ik wil een van mijn twee (60 cm) bakjes gaan wegdoen. Verkoop nu groot deel van mijn guppy's (of allemaal). En wil dan kijken voor 2-3 andere soorten kleine visjes die in mijn overblijvende bak mogen/kunnen :)

ellepel: ik vind jouw bak ook echt tof, die drijfplanten ook wel! Het is ook echt wisselend wat voor planten bij verschillende mensen goed groeien! In de wachtruimte in het ziekenhuis waar ik regelmatig ben groeien veel planten mega in het aquarium. Af en toe denk ik zelfs dat de vissen daar te weinig plek over houden! Heb helaas geen foto van die bak, eens aan denken :j

Ann: jouw bak vind ik echt prachtig! Hoe lang draait deze nu? Veel verschillende planten ook, en al een leuk visjes-bestand! Zoiets zou ik ook wel willen := Maar een grotere bak komt er bij mij (nog) niet, durf dat niet want ben bang dat ik het (vele?) onderhoud dan niet meer volhoud.

Edit: foto's bijvoegen
[img]
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
[/img]
Laatst bijgewerkt door Safiera op 06-01-21 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:17

Bedankt! Dat van uitknijpen wist ik idd :) Maar dus eigenlijk niet vervangen? Maar hoe weet je dan wanneer je filter echt op is en vervangen MOET worden?

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:24

Tja, wat heet 'op' en 'moeten'...

Bij de rechter bak heb ik wel eens compleet nieuw filtermateriaal gedaan, zelfs zonder nieuwe bacteriën extra... gewoon deel oud water nog in de bak en het ging goed! De linker bak nog nooit nieuw filter... zou misschien eens mogen... Ze draaien hier nu 8 maanden ongeveer denk ik. En die linker filter heb ik tweedehands overgenomen.

Hierboven ook niet zo'n super foto's van mijn bakken, srry :+ Maar voor het idee

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:44

Zertab schreef:
Bedankt! Dat van uitknijpen wist ik idd :) Maar dus eigenlijk niet vervangen? Maar hoe weet je dan wanneer je filter echt op is en vervangen MOET worden?


Een filter kan niet 'op'. Filtermateriaal dient eigenlijk alleen om vuil uit het water te halen en als huis voor bacteriën, die je vervuilende stoffen omzetten naar minder slechte stoffen.

Het vuil haal je er dus uit door het filter te 'spoelen' in oud aquariumwater.

Er zit geen houdbaarheidsdatum op het filter, het filtermateriaal doer zelf niet 'actief' iets.

Alleen watten-materiaal e.d. wilt op gegeven moment wel vergaan, maar reken maar eerder op jaren dan weken voordat je die moet vervangen.

J0anieke

Berichten: 4880
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 07:55

En dan is het handig om het materiaal niet in 1x te vervangen. Is een beetje lastig bij dit soort filters, maar ik zou hem dan door de helft knippen en enkel de helft vervangen. Dan dat weer een paar weken laten draaien en daarna pas de andere helft vervangen. Er zitten denk ik trouwens korreltjes in je filtermateriaal, die kun je er straks wel gewoon uit halen en weggooien. Dit is koolstof. Dit neemt slechte stofjes op, maar ook goede als bv plantenvoeding. Een gegeven moment zijn die korrels verzadigd en doet het niks meer.
Ik spoel trouwens sommige delen van mijn filter wel gewoon af onder de kraan, maar mijn filter is ook veel te groot voor mijn aquarium, dus als ik een deel afspoel heb ik nog genoeg bacteriën in de rest van het filter. Zou ik met zo'n klein filter absoluut NIET doen.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:55

De helft van ons filter bestaat uit biomateriaal, het "huis" van de bacterien. De sponzen zijn de andere helft. Ik haal elke drie maanden de sponzen eruit en spoel ze onder de kraan zo schoon mogelijk (dit doe ik al jaren zo). Het zijn drie vierkante sponzen en een dunne witte "wattenspons". Deze witte spons vervang ik dan. Het is een intern filter van 8 liter in een 350 liter bak. Voordeel van een grote bak is dat het water veel stabieler blijft.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:17

safiera dank je wel!
jouw bakkies zijn ook mooi!

als ik zie dat de uitstroom minder word dan haal ik de sponzen er uit en knijp die onder warm stromend water goed schoon.
en dan gaan ze terug, en ik doe dat ook gerust tegelijk met een waterwissel :j
maar die is bij mij nooit zo groot,meestal een volle emmer.
en wat ik wel eens met die sponzen heb gehad dat ze heel vettig worden?
dan worden ze ook wat vormeloos.
ik kan dat niet goed uitleggen, maar dan heb ik wel eens eentje vervangen.
en dan legde ik de nieuwe spons gewoon even in vies water van de oude spons.


maar zertab als je al een tijdje je aquarium hebt en al eens een filter hebt moeten schoonmaken dan merk je na een tijd wel of het filter wat minder word.
je leert het materiaal vanzelf kennen.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:02

Filter schoonspoelen doe ik niet hoor! Maar wel dus uit knijpen. Ik was ook van plan dat tegelijk met een waterwissel te doen.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:35

Dit is wel interessant met planten. Het effect van temperatuur op de groei.

Dit is amazone kikkerbeet (Limnobium laevigatum). Met links op 19 graden en rechts op 24 graden gehouden.

Afbeelding

Op de lagere temperatuur heeft het een tijgerpatroon op het blad, dikkere bladeren die dicht op elkaar groeien en een vol wortelsysteem.
Op de hogere temperatuur is het een groen, vlak en dun blad wat minder op elkaar stapelt, en veel minder dicht wortelsysteem.

Op beide temperaturen groeien de wortels gewoon lang (20-30 cm) :)

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:43

ja wat een verschil he.
wat leuk,is dat van jezelf?
licht doet dat ook enorm met planten merk ik :j

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:51

Jaa van mezelf :D links heeft iets feller licht dan rechts, maar ik heb deze plantjes ook eens aan mijn moeder gegeven die ze buiten in haar mini-vijver deed in september.
Meer licht, maar nog koudere temperatuur, die zagen er zo uit als links maar met nog meer tijgerpatroon :j

Leuk om ermee te experimenteren!

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:00

ja zo heb ik een wat het in elke bak anders doet.
dat zijn gewoon stekken van 1 plant.
maar in de ene bak echt heel mooi donkerrood en in het bakje van mijn werk bijvoorbeeld heeft het vrij licht blad met streepjes er op.
je zou denken dat het een andere soort is.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:27

Ik heb al een krasje op mijn aquarium -O- Gelukkig een kleine en boven waterniveau en alleen aan de buitenkant voelbaar. Maar wel balen..

Waarschijnlijk ook zelf gedaan, geen idee hoe. Aquarium hebben we schoon gemaakt met schoon water en toen zijn we hem niet tegen gekomen.

Anoniem

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:45


xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11573
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:55

Dan plaats ik hier een slotje. Veel plezier in het nieuwe deel!