Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:26


pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:28

Prachtige foto's Vrouwke!

Aaah Buizerd heb je gezien Malyma. Mooie vogel en gelukkig talrijk.
8nnemiek, tja als je sluierstaartvissen worden opgegeten snap ik dat je er wat minder blij mee bent. Het hier voorkomen van mij slaat op de Limousin waar de kraanvogels zeer talrijk als trek route gebruiken.

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:32

NathalietjeB schreef:
[ [url=m/zEGzRZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zoiets?
[ [url=m/cCoviJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Of zoiets?

Beide overigens beide buizerds


Wow Heb je die gefotografeerd!?

De vogel van de eerste foto is het niet; deze heeft veel meer grijs en verder over de kop verspreidt

Die op de tweede foto is ook anders, die lijkt geen grijs op de borst te hebben, alleen onder de vleugels.

Dank jullie beide voor de foto's!

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:34

pien_2010 schreef:
Prachtige foto's Vrouwke!

Aaah Buizerd heb je gezien Malyma. Mooie vogel en gelukkig talrijk.
8nnemiek, tja als je sluierstaartvissen worden opgegeten snap ik dat je er wat minder blij mee bent. Het hier voorkomen van mij slaat op de Limousin waar de kraanvogels zeer talrijk als trek route gebruiken.


Ah, dank! :D

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:44

Vrouwke, hihi, lijkt het nou zo of is het vogeltje op je foto nou kogelrond?

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:49

En, NathalietjeB, je hebt wel gelijk, het zal een buizerd zijn geweest.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:14

Malyma schreef:
NathalietjeB schreef:
[ [url=m/zEGzRZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zoiets?
[ [url=m/cCoviJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Of zoiets?

Beide overigens beide buizerds


Wow Heb je die gefotografeerd!?
!


haha ja ik ga soms wel eens op vogel jacht met mijn camera :j
buizerds kunnen trouwens van compleet wit, tot compleet bruin met zwarte tinten voor komen.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:17

zo kom je wel meer prachtige vogels in t wild tegen hoor, echt ik kan uren rond rijden op land weggetjes op jacht naar mooie vogels.
of uren bij een vogel hut zitten en staren, momenteel op pad om de ijsvogel te fotograferen maar dat is nog niet zo simpel.
Afbeelding
torenvalk
Afbeelding
steenloper
Afbeelding
ooievaar

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:46

Heb ik voor jou een prachtige foto (al zeg ik het zelf :o ) van een ijsvogel.

Zogauw ik er achter ben hoe ik die van een ouwe telefoon af op bokt kan krijgen, zet ik hem er op...

Heb de foto toen met mn telefoon gemaakt, wist toen nog niet dat het een ijsvogel was. Het arme beestje was tegen het raam aan gevlogen en ik heb het toen opgepakt en maar op een tuinstoel gezet. Was niets ergs aan de hand hoor, gelukkig, stond netjes rechtop, moest alleen bijkomen. Het heeft een klein kwartiertje ofzo op de stoel gezeten en is toen weer weggevlogen.

Foto's gemaakt met mobiel zijn natuurlijk niet te vergelijken met professionele foto's, maar deze was toch per toeval goed gelukt. Voor mijn doen dan. Het is alleen echt een zwaar verouderde telefoon, en ik heb hem ergens opgeborgen waar ik zo gauw niet bijkan -O-

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:34

Malyma schreef:
Vrouwke, hihi, lijkt het nou zo of is het vogeltje op je foto nou kogelrond?


Lijkt dat is echt.
Heb ook het idee dat telkens de zelfde zit te eten.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:59

Ow ja, vogeltjes in de tuin... <3 <3 <3

Dit jaar ben ik nog niet begonnen met voeren. Ik had eigenlijk het idee dat er geen winter meer zou komen; hier hangen de frambozen nog aan de struiken! :oo Maar ik ga daar morgen meteen weer werk van maken. De doppinda's en de vetbollen liggen al klaar en strooivoer komt gewoon hapklaar uit de volière; aangelengd met wat zonnebloempitten.

Vorig jaar gespot in onze tuin:
merel
vink
huismus
heggenmus
roodborstje
koolmees
pimpelmees
boomklever
roodstaart
winterkoninkje
vlaamse gaai
ekster
duif
groene specht
en een paar keer een sperwer, die probeerde onze volièrevogels te slaan. :=

Verder vliegen er hier ook heel wat grote exemplaren over:
buizerds
ooievaars
reigers
ganzen
eenden
kraanvogels (die trekken dan waarschijnlijk van hier door naar de Limousin)

Kortom: geen gebrek aan afwisseling.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:31

Zo. Gebeurd. Doppinda's, vetbollen en strooivoer zijn weer aanwezig. Nu is het wachten tot ze het ontdekken, maar dat duurt meestal niet zo lang. Maximaal een dag of 3 en het zit hier weer vol gevederde vriendjes. <3

Edit: nu ik het schrijf: de eerste koolmees is er al. *D

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:08

Leuk Soesita, die gaat het straks vertellen waar zijn vriendjes en familie naar toe moeten en dan is het binnen de kortste keren druk!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:19

Bij de Action hadden ze heel veel voor vogels nu :) pindakaaspotten met houders, pinda's, vetbollen, graan, zonnebloempitten.. Dus ik heb een hele zak vol gekocht :D
Grote boomschors plank gekocht om mijn vogelhuisje te repareren, kom ik thuis, heeft m'n moeder het hele onderstel weggegooid :x _-:( -:(- Was nog hartstikke mooi, van heel degelijke dikke stammen gemaakt, en die zijn behoorlijk duur.. Kan ik dus nog niet beginnen aan mijn vogelparadijsje -O-
De potten pindakaas ga ik wel alvast ophangen zometeen. Benieuwd of er al vogels op af komen!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:36

Ik woon ook buiten (polder, maar met een waterberging en een grote bomensingel) en heb de kattenren vol hangen met vetbollen en pindakaaspotjes. Het is altijd erg druk.

Ik heb heel veel soorten vogels in de tuin. Pimpelmezen, ringmussen, koolmezen, groepje puttertjes, vinkjes waarvan ik de naam niet weet (ze zijn met een groepje en kwetteren heel hard), vleesmuizen in de zomer, blauwe reigers, zilver reigers, blauwe kiekedief, roerdomp (heb hem slechts een keer gezien maar je hoort hem wel), vlaamse gaaien, spechten (die helaas mijn insectenhotel hebben geplunderd), winterkoninkje, clubje spotvogels, kwikstaarten (ook de gele), aalscholvers, lepelaars, scholeksters (die zaten in mijn bak te broeden) en heel veel vogelstjes die in het riet wonen maar waarvan ik geen idee heb wat het zijn.

En de wei wordt nu begraasd door meerkoetjes.

En deze maand heb ik al twee keer toen im aan het rijden was een ijsvogel gezien.

En ja, het is hier in de buurt altijd druk bezocht door vogelaars.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:44

Wat misschien wel leuk is om te doen om veel lijsters in je tuin te krijgen (merels, zanglijsters, grote lijsters en kramsvogels), is om je tuin afval niet weg te gooien, maar vanaf de herfst in hopen in het gras te laten liggen. Wij doen dat met het blad en de appels. Er gaan daar allemaal insecten in zitten om te overwinteren en de lijsters kunnen daar heerlijk van eten! Zorgt er ook voor dat de hopen in de lente voor een groot deel verteerd zijn.

Vogels in het riet kunnen zijn, rietgros, rietzanger, kleine karekiet en blauwborst onder andere.

Weet je trouwens zeker dat het blauwe kiekendief is en geen bruine? Blauwe zijn niet zo algemeen meer... Het zijn wel leuke waarnemingen! Wat dat betreft kan ik iedereen aanraden om de waarnemingen van vogels op waarneming.nl in te voeren!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:58

Ik heb ze eff gegooled, maar ik weet het niet zeker omdat ik ze niet van dichtbij kan bekijken. Ze hebben ieder jaar een nest in het riet. Het vrouwtje is donker bruin en het mannetje licht met donkere veren aan het eind van zijn vleugels. Ik denk dat het dan de bruine is, want volgens is hij niet echt grijs. Van het voorjaar zijn er veel vogelaars die naar het baltsen komen kijken. Ik dacht eerst dat ze in de lucht aan het vechten waren :o?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:00

Misschien weten jullie de naam van een vogel die er van de week bij ons in de tuin zat. Het leek op een lijster, maar dan met donkere stippen op zijn borst, even kleiner dan een merel en hij had een kuifje en een donkere streep op zijn kopje.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:12

Vrouwtjes bruine kiekendieven hebben een gelig voorhoofd, blauwe net. Hier moet je wel goed voor kijken. Mannetjes bruin hebben net als blauw zwarte handpennen (vleugel punten), maar zijn over het algemeen met veel meer bruin dan grijs over het lichaam.

Misschien een zanglijster met wat veren die scheef stonden?

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:32

Geïnspireerd door jullie vogel verhalen heb ik vandaag weer eens vanuit de tuin een uurtje wandeling gedaan met de kijker mee uiteraard. Heerlijk in de herfstzon gewandeld en niet veel gezien maar wel leuk namelijk toen ik uit het hek kwam liep een haan fazant voor me uit te trippelen. Dus die ben ik maar achterna gegaan *D . Vlak daarna zag ik een eekhoorn dichtbij zitten. Vervolgens drie blauwe reigers die mooi opvlogen en waar ik een hele tijd naar heb kunnen kijken. Ook altijd leuk de buizerds die hier zo talrijk aanwezig zijn, de merels en kraaien. Leuk vond ik de drie havikken die zich goed lieten bekijken en die uit het bosje vlogen. Tja en dat was het dan. Helaas geen vos of ree vandaag. Maar het was wel heel leuk.


JewEmm schreef:
hij had een kuifje en een donkere streep op zijn kopje.


Kuifmees?

http://www.vogelbescherming.nl/vogels_k ... /vogel/135

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:36

Dat schreef ik niet, maar een kuifmees lijkt niet op een lijster en heeft geen zwarte stippen op z'n borst ;)

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:24

JewEmm schreef:
Dat schreef ik niet, maar een kuifmees lijkt niet op een lijster en heeft geen zwarte stippen op z'n borst ;)


Dat weet ik, maar ml(=manlief) en ik hebben zitten nadenken en vanwege het kuifje en het streepje vroegen we ons dit toch af. Het is namelijk niet zo heel gemakkelijk om vogeltjes gelijk goed te beschrijven, vandaar dat ik een foto erbij heb gedaan.
Er is iets mis gegaan met quoten waarvoor sorry.

Zonet toen ik de paarden eten ging geven vloog er bijna een bonte specht tegen me aan in de haast om het hok waar het voer staat uit te vliegen. Vond ik echt geen probleem <3

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:30

damian23 schreef:
Misschien weten jullie de naam van een vogel die er van de week bij ons in de tuin zat. Het leek op een lijster, maar dan met donkere stippen op zijn borst, even kleiner dan een merel en hij had een kuifje en een donkere streep op zijn kopje.

Wat voor omgeving of tuin is het? Kan het iets leeuwerikachtigs zijn geweest?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:39

Het was geen kuifmees en ook geen lijster. Hij zit in het gras te wroeten. Maar ik woon in de polder in noord-holland. Maar achter ons huis is een waterberging (veel riet) maar ook staan er weer veel bomen met bladeren en veel kreupelhout. Hij is donker dan een lijster en even kleiner dan een merel. Hij heeft een zwart kuifje en een witte horizontale streep op zijn hoofd.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:44

Ik heb alle vogels op de site van de vogelbescherming bekeken en hij lijkt het meest op een paapje. Als ik die naam google dan zitten daar foto's tussen waar ie exact op lijkt. En sommige ook weer niet want die zijn veel feller van kleur.