Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:49

Hier in Drenthe ook enorm veel vogels in de tuin. Mussen, koolmezen, pimpelmezen, spreeuwen, merels, houtduiven, boerenzwaluwen, roodborstjes en winterkoninkjes zijn wel vrij standaard, maar er zit nog veel meer leuks. Holenduiven, zanglijsters, zwarte én gekraagde roodstaart en echt super leuk... 2 weken geleden vlogen er 2 zwarte (!) ooievaars over *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:33

:oo ander huis minder vogels, mis mijn pimpelmezen en vinkjes wel. Maar wel mussen koolmees een merelpaar in de voortuin. En wat zag ik net? Het lijkt een putter te zijn. :oo Ik ga even uitvissen of het die ook is.

Tuin is jaren niks aan gedaan en voor op een struik na leeg geweest, achter een boom waar wat mussen in zaten. Heb voor eea aan jonge boompjes en bloempjes. Achter wat bloemen, en voor en achter drinkgelegenheid gemaakt. De boompjes zijn uitvalsbasis geworden voor de mussen en een merel en nu dus deze.

Afbeelding

Afbeelding

Ja ja
Putter annex distelvink <3

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:44

Zwarte ooievaars zijn zeer zeer zeldzaam <3 hier ooit paar dagen achter elkaar gezien. Gaaf zeg.

Puttertjes zijn altijd leuk en druk. Meestal zijn ze in een groepje.

Gisteren weer vuurgoudhaantje gezien. Zo zie je ze nooit en nu al 2 dagen achter elkaar.

Zo grappig ook een vrouwtjes hop uitgebreid gezien in de tuin vlakbij gisteren. Echt anders (iets valer en lijkt ook iets ieler) als "ons" mannetje

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:05

Jup, is zeker een puttertje/distelvink. 1 van de vele bijzonder mooie Nederlandse vogeltjes.

Ik reageer binnenkort even via mijn mobiel. Ik heb nog wel wat leuke tuinvogelfoto's. Onder andere moeder merel die met twee kuikens komt drinken uit mijn vijver. Op ongeveer een meter bij mij vandaan.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:06

Een hop staat nog hoooooog op mijn wensenlijst om eens real life te zien. Gehoord heb ik hem ooit wel, gezien nog nooit.



Er is trouwens een merel stel bezig met een nieuw nest in mijn tuin. Zd hebben een gaaf plekje uitgezocht, zal ik ook eens (met voldoende afstand) op de foto zetten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:24

Een hop, ken ik ook alleen maar van plaatjes. Zwarte ooievaar wel gezien paar keer. Gave beesten

Van de week geen tuinvogel maar wel byzonder een grote roofvogel met een obesirat in de poten. Rat was zo dik dat de vogel bijna tegen de auto aanvloog omdat hij niet zo best kon stijgen door het gewicht. Maf gezicht zo, rat spartelde nog een beetje. Maar dik :oo een maaltijd waarbij de hele buurt uitgenodigd kan worden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:37

Hier is het echt een gekkenhuis, maar voornamelijk meesjes, honderden.

Afbeelding

Gisterenmiddag neergehangen, nu al flink leeg. En zo hangen er 4. :=
Zonnebloempitten gaan er zeker 2 silo's op een dag doorheen, pinda's ook, maar de eekhoorns eten daar ook van. Verder eten de musjes, vinken en duiven nog brood en alle left overs wat op de grond valt.

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:05

De hop woont in het Zuiden. 8 jaar geleden ongeveer op vakantie gegaan naar Spanje in een gebied waar ze voor zouden komen.
We kwamen vrij laat aan dus snel het bed in.
De andere ochtend 5.00 uur!!wordt ik wakker gemaakt door mijn man
Ssssjjjjt niet praten, Ik krijg de kijker in mijn handen geduwd en het toverwoord "hop" valt. Gelijk Ben ik klaarwakker. Manlief had de luxaflex al omhoog gedaan en met open mond keken we op onze kniëen naar 3 en soms 4 hop die op ons terras liepen.
Machtig mooi. We hebben daar zeker een uur gezeten en genoten.
Enfin dit vertelde wij na paar uur tegen de verhuurders en de vrouw glimlachte lief met de opmerking, je zult ze nog weleens vaker zien want er zijn er hier veel.
_O- We zagen ze elke dag overal _O- . Maar die allereerste keer op de knietjes om 5 uur id morgen vergeet ik nooit meer. Dat was dus helemaal niet nodig. Daarom des te leuker.
Dit jaar id tuin vd fermette zien we ze regematig. Bijna elke dag. Maar we hebben ze vorig jaar niet gezien. Alleen id verte gehoord.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:51

Zo, maandag op pad geweest voor pindakaas, maar 4 winkels gehad en bij de 4de hadden ze pas. Heb ook direct alle 10 de potten die er stonden meegenomen. Gisteren via de webshop van de vogelbescherming nog maar 20 besteld, kunnen we weer een paar weken vooruit.
Helaas zag ik net wel een platte eekhoorn voor op straat. |(

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:16

Hier zojuist een jonge vogel die de grenzen van de tuin niet helemaal doorheeft nog :D

Ik heb Robin maar even gevangen en buiten weer vrij gelaten :D





Afbeelding


Afbeelding



(Een jong roodborstje, voor degenen die de Engelse naam van roodborstjes niet kennen ;) )

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:39

Ach gossie, fijn dat je er was om vogeltje buiten te laten.

Hier in de gîte zijn toch wel aanmerkelijk meer vogels en variëteiten als thuis. KOmt waarschijnlijk door de park tuin met al zijn bomen. Het is erg genieten van veel eksters, merels (zingen zo mooi), hop, spechten (bonte en groene), allerlei kleine vogeltjes, er wordt gevreeën voor onze neus, gefoerageerd voor de jonkies, gevochten, en ook al hebben we het hier er niet over, dit wordt afgewisseld met allerlei kleurrijke vlinders .

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:44

Hier zitten best wat vogelkenners, dus misschien weet iemand hier welke vogel er in mijn land zit.
Zal een zo goed mogelijke beschrijving proberen geven want ik heb nooit mijn gsm bij de hand als ik hem zie :D

Donkergrijs verenkleed, nogal hoog op de pootjes, een kuifje, witte borst en onder de vleugels ook volledig wit.
Als hij opvliegt, zie je in de staart ook een witte zoom.
Hij trippelt nogal fel heen en weer op de grond.

Zo, ik hoop dat iemand mijn mysterieuze gast erkent :)

Edit; na wat speurwerk denk ik dat het een vrouwtjeskievit is.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:36

Kievit kan bij deze omschrijving.

Kwikstaart (een heel ander vogeltje) past in zekere zin ook nog, wel. Mínder waarschijnlijk, maar van kwikstaartjes heb ik inmiddels zo veel beschrijvingen gehoord dat ik een hoop wil geloven. Formaat helpt... Kievit is een stuk groter. En ook waarschijnlijker.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 21-06-20 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:39


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:51

Jaja, het is de kievit in vrouwelijke versie!
Ik had ze hier echt nog nooit gezien, dus ik hoop dat ze ergens een nest heeft.

Kwikstaartjes zitten hier behoorlijk veel en zijn inderdaad een heel stuk kleiner maar wel heel grappige vogeltjes :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:57

Bij ons in de tuin is een nest jonge mezen neergestreken, wat een stel hooligans <3
Ze vliegen rond, maken ruzie om de pinda's en het plekje in de bak met zonnebloempitten, klimmen op en in alle potten, stokjes, takken en planten die ze kunnen vinden, trekken aan alles...
Gisteren was er een neergestreken op de deurklink van de tuindeur, die zat naar binnen te turen.
Heerlijk om naar te kijken <3

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:03

Meesjes zijn leuk. Zijn het staartmeesjes?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:46

Nee Pien, koolmezen voornamelijk. Een enkele pimpelmees die zich in het gedrang durft te storten :')

Staartmezen zitten wel in de buurt, die heb ik incidenteel wel eens in de tuin gezien, maar niet vaak helaas.

De vink is ook blij trouwens, de kleine hooligans gooien zo veel eten op de grond dat hij eindeloos kruimels kan eten :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:57

Die hooligans hebben wij al weken zitten en vreten ons arm. :)) Iedere dag 1,5 silo zonnebloempitten, 1 silo pinda's (hoewel de eekhoorns daar ook van eten) en 4 potten pindakaas in de week. En het is iedere dag genieten. Vrijdag weer nieuwe voorraad gehaald, ik koop de zonnebloempitten per 15 kilo (wordt zo verkocht als duivenvoer) en zo'n zak is dan rond de 15 euro. Scheelt veel in prijs!

En vandaag ontdekt dat we een nestje winterkoninkjes hebben. <3 Vogeltje was in het voorjaar iedere avond bezig een nest te maken op een tl bak onder de overkapping, maar alles waaide eraf. En iedere ochtend de auto onder de blaadjes en mos. Manlief heeft toen een rond bolletje van twijgen gemaakt en neergehangen, en daar zitten nu zeker 3 jongen in, 3 bekjes voor de opening gezien.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:15

Hooligans zijn hier vooral de zwaluwen, die zitten in het nog niet afgesloten deel van het huis dus je moet uitkijken als je daar naar binnen gaat.
Als alles uitgevlogen is en de nesten zijn leeg dan ga ik toch proberen om de boel vogel dicht te maken. Dat komt dus neer op nieuwe deuren en de gaten tussen het dak en de muren vullen.

Verder hebben we een paar uilen in de schuren hier, net als bij ons oude huis. Ik zie elke avond een koppeltje op het dak van de schuur zitten maar het is in het donker lastig om ze op de foto te zetten :+

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:45

Dat is wel heel leuk uilen in de schuur Palousaboy!. Gaaf.

Winterkoninkjes zijn zo leuk. Fijn Neonlight.

LindyMouse dat is ook leuk de wat normale meesjes.

Wij zijn weer thuis, de toeristen zitten id gîte. Zonet zagen we een familie zwarte wouwen boven ons huis cirkelen. Pa, ma en 2 kinderen. Zo mooi!

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:17

O mèn , we kijken recht op een steen arend op dit moment. Mijn man is er 97% zeker van dat het hem is. Hij zit op grote afstand dus ik kan geen foto maken, maar vanuit onze eettafel kijken we er zo op. Hij is zo vreselijk groot zelfs op die afstand, dat ik het gewoon voel in mijn buik, iets van ontzag. Hij is aan het jagen en heeft al paar keer iets gevangen.
Op zich komen deze vogels hier niet voor, het kan wel, maar het is uitzonderlijk. Zo speciaal dit <3

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:01

Oooh wauwwauw!

Mocht een foto alsnog lukken:
Meer dan welkom!


Gaaf zeg!

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:02

Hij is vertrokken en zat te ver weg voor een foto. Omdat we hele goede Swarovski kijkers hebben zagen we het goed. Ik voelde het ontzag in mijn buik Femke, zooo groot en speciaal. Ik Ben er zeker van.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:06

Ik zie de laatste dagen hier iets dat lijkt op een zwarte ooievaar, die zit vaak samen met een reiger bij onze "vijver".
Uiteraard kan ik er zo snel geen foto van maken maar vandaag ging hij in een boom zitten en kon ik hem iig even bekijken. De foto van m'n telefoon daar was niet eens een vogel op te herkennen dus helaas geen bewijs :+