Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:08

Mooi groene specht. We zien vaak groene en bonte spechten en heel zelden de zwarte.
Graag foto's. Woon jij in den buurt van Rotherdam dat je parkietjes hebt gezien? Of zitten die tegenwoordig overal in Nederland?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:42

Ik herkende hem ook op je foto. :j
Wij hebben er hier ook eentje gehad, maar heb die al lange tijd niet meer gezien. Jammer, erg mooie vogel. Wel beter voor het grasveld dat ie niet meer op bezoek komt. :))

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:13

Ik woon inderdaad in Rotterdam pien_2010!
Maar ze zitten tegenwoordig wel op meer plekken!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paar fotootjes :D

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:14

Ik keek net de tuin in en zag iets huppen tegen de boom. Zwart, wit en wat fel rood. :wow: jaaa een specht in mijn tuin in Amsterdam West!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:59

pien_2010 schreef:
Woon jij in den buurt van Rotherdam dat je parkietjes hebt gezien? Of zitten die tegenwoordig overal in Nederland?

Gelukkig nog niet overal, maar wel in de grote steden in de Randstad.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 23:54

Mooie foto's! Vooral de laatste vind ik leuk, die intelligente en eigenwijze blik. :)) Halsbandparkieten hebben we hier niet en dat vind ik ook niet zo erg geloof ik, ondanks dat ze wel mooi zijn om te zien.

Gaaf dat er in Amsterdam West ook spechten te zien zijn! :D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:59

Ik zie tegenwoordig best vaak een uil ofzo voorbij vliegen als we tv zitten te kijken savonds. In de schemer zie ik dan in m'n ooghoek een vrij grote vogel voorbij schieten. Helaas heb ik verder geen details :+ aangezien in alleen een donkere schim zie maar de aanwezigheid van alle vogelpoep en uilenballen in de schuur (het vliegt die kant op) wijzen er wel op dat er weer wat zit savonds.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:02

Mooie foto's! Ik heb ook geprobeerd het bessenfestijn op de foto te krijgen, maar met de korte dagen (op werkdagen zie ik geen daglicht thuis) en pech met het weer in de weekenden kon mijn simpele camera er niet zo veel van maken.

Wel voor het eerst een boomklever gespot in de tuin, op de muur naast het raam. Ook alleen maar gezien omdat ik uit datzelfde raam hing om mijn nieuwe vogelhuisje op te hangen, blijft verrassend om hoog te wonen :+

Uilen op het erf, bijzonder! Als je weet dat hij altijd in de schemer komt, zou je eens buiten op wacht kunnen gaan zitten? Als je ogen gewend zijn aan het donker en je een nacht met veel maanlicht hebt, zou je hem misschien kunnen herkennen? Of dan weet je in ieder geval zeker of het een lichte kerkuil is of niet :')
Of het voorjaar afwachten, dan hoor je de uil hopelijk roepen :)*

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 08:36

Ik heb er wel een keer eentje overdag gezien, toen liep ik de schuur in en zag net een schim naar buiten schieten door een opening. Zag alleen dat het een lichte onderkant had en verder ben ik helaas nog niet gekomen :+
We hebben zowiezo een klein steenuiltje, die zie ik regelmatig overdag en die hoor je ook veel. Wat we dan snachts horen aan vogelgeluiden is maar een beetje gokken.

Kan weleens kijken of ik de jacht camera van m'n schoonvader op kan hangen in de schuur, dan kunnen we zien wat er allemaal in de schuur komt :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:21

Hier komt ook regelmatig een uil voorbij, wat voor een weet ik niet, wel een grote. Je hoort met name de zoef zoef van de vleugels, je ziet hem amper. Wel een indrukwekkend geluid.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:38

In schuren en gebouwen, zeker bij bewoning, is het vrijwel altijd een Kerkuil. Steenuiltjes zoeken nog wel eens leegstaande/afgelegen schuurtjes op, maar houden het vaker bij holtes in bijvoorbeeld knotwilgen.

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:59

Wouw Palouseboy wat gaaf!! Als je hem kunt filmen heb je hier een fan. Ik ben gek op uilen en twee nachten geleden hoorde ik sinds lang hier zeer dichtbij een uil <3 . Heerlijk in de vroege ochtend/ late nacht naar liggen luisteren. Daar mogen ze me voor wakker maken. Ik ben er helemaal gek op en inderdaad je ziet ze zelden of nooit. In de Fermette heb ik ooit een zeer grote uil op het hek zien zitten. Door de verlichting van de lantaarnpaal was hij zeer goed zichtbaar. Zo mooi. Dus Palousaboy kom maar op maar foto's c.q. filmpjes.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:08

Het steenuiltje (kunnen er ook meerdere zijn trouwens) zit vooral bij de buren in de ingstorte schuur denk ik, maar zie hem vaak op het randje van een muur van een onze schuren zitten.

De andere uil(en) zitten eerder in onze stal/open schuur waar ze op stukken hout (die uit de muur steken, dat zijn resten van het oude dak van voor de brand die ooit is geweest) zitten, goed herkenbaar aan de grote witte vlekken/strepen die eronder op de muur staan :+ helaas schijten ze het hooi ook onder maar je kunt niet alles hebben.
Ten we hier net woonden lag er op de zolder echt een tapijt van uilenballen.

In de schuur ernaast heb ik ook een keer een uil gezien, die vluchtte snel door het gat boven de deur (die ervoor gemaakt is denk ik)

Zal idd eens kijken of ik wat op foto of film kan krijgen. Voor het steenuiltje ben ik vaak telaat want die gaat snel ergens anders zitten als hij denkt dat ik hem gezien heb.

En verder zitten er hier ook vele andere roofvogels in de buurt.
Vind het altijd wel gaaf als ze komen jagen als ik de wei aan het maaien ben, kan ik ze mooi volgen wat ze allemaal doen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:45

Wij hebben nu al een paar keer bezoek gehad
van een (volgens mij) grote bonte specht
Hoog tijd om dit topic weer omhoog te sturen *\o/*
Dus de specht komt 3 hoog op bezoek :+ .Heel gek is dit bezoek niet.
We wonen aan de rand van de stad en vlak bij ons beginnen de bossen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 15:05

Wat gaaf! Lijkt me inderdaad een grote bonte specht, zo te zien een vrouwtje. :D

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:44

Huh, vliegen parkieten in grotere steden gewoon in het 'wild'? Bij mijn ouders zag ik ook wel eens een uil, die woonden heel afgelegen. Hier geen uilen. Ik heb nu ook een vetbalhouder voor op het raam! Van Sinterklaas gekregen, super leuk! Maar de vogels vinden het nog te eng helaas.

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:54

Bij mij in Amsterdam West zitten enorme groepen halsbandparkieten en behoorlijk grote alexanderparkieten. Die zitten er al jaren. Ze maken flink herrie ook. Een aantal bomen bij mij voor zijn een favoriete hangplek voor ze in de zomer.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:37

Nou ik ben eens een keer overdag thuis ivm verwachte trein-sneeuw perikelen.
En nou blijkt er een heuse wachtrij aan en onder mijn raam te staan vandaag :+
(en ik zag het ook, ze zijn niet schoon haha)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:42

Leuk zeg, roodborstje, boomklever, pimpelmees en vinkje zo te zien?
Hier trotseren ze het weer ook goed, ik alleen wat minder. Hangt wel genoeg, maar vandaag het brood niet aangevuld, sneeuwde mij te hard (en bovendien zou het brood in het huisje ook nog ondergesneeuwd worden). Ze moesten het vandaag doen met pinda's, vetbollen, pindakaas en zonnebloempitten. Maar brood vinden een aantal soorten toch wel het lekkerste.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:16

Ik heb net wat vetbollen opgehangen, maar krijg sneue blikken van het roodborstje welke niet goed genoeg kan balanceren om er aan te hangen. Hij heeft ook trek! ;(

Ik ben nog aan het denken hoe ik wat strooivoer kan voeren zonder dat de rat (die helaas niet verdwenen is) al te veel bij te voeren. Aan het raam is denk ik een optie, al vinden ze dat hier ook nog wat eng, of een plank op een paal met een groot genoeg oppervlak dat de rat niet van de paal naar het randje van de plank kan komen? Als iemand goede ideeen heeft, hoor ik het graag!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 18:08

Een voederplank werkt hier fijn voor de roodborstjes. Ik heb ook iets aan het raam, maar daar komen de roodborstjes niet bij. Overigens zitten ze hier af en toe wel bij de vetbollen, maar ik heb daar verschillende houders voor, dus misschien dat dat makkelijker voor ze is. De voedersilo's die ik heb opgehangen gebruiken ze ook.

Leuke foto's NoeskaMoos! :D

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:13

Leuke foto's en ik zie dezelfde soort vogeltjes als jij Neonlight.
Van de week zags ik hier een pink en een reiger samen spelen. Zo geestig, net geographic channel live. De pink bokte iedere keer richting de reiger, was hij vlak bij vloog de reiger op en een rondje boven hem om paar meter verder voor zijn neus te landen. En dan begon het feest opnieuw. Zo grappig. Nog nooit zoiets gezien.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:26

De soorten zijn correct! Dit is meteen de hoofdmoot van wat er bij mij langskomt, met af en toe een verlegen koolmees er doorheen maar die blijft nooit zitten voor de foto :+ (is ook doodeng, zo'n raam met iemand erachter).
De merels en koperwieken zitten diep verscholen, die komen met goed weer pas weer naar buiten lijkt het.

Ik heb zaadjes op de vensterbank van het raam gestrooid. Daar wordt ook dankbaar gebruik van gemaakt door de wat minder acrobatische types dan de meesjes. En is misschien hoog genoeg om geen ratten te voeren?

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:40

Hoe het kan, weet ik niet...maar er zijn bijna geen vogels in de tuin. Zelfs met het flinke pak sneeuw blijven de pindanetjes en pindakaaspot onaangeroerd.
Wel een kruisbek gespot in de spar bij de buren.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 00:16

pien_2010 schreef:
Van de week zags ik hier een pink en een reiger samen spelen. Zo geestig, net geographic channel live. De pink bokte iedere keer richting de reiger, was hij vlak bij vloog de reiger op en een rondje boven hem om paar meter verder voor zijn neus te landen. En dan begon het feest opnieuw. Zo grappig. Nog nooit zoiets gezien.

Pas bij het bokken drong tot me door dat je het over een koe had en niet over een tweede, voor mij onbekende vogelsoort. :') Moet wel een leuk tafereel geweest zijn! :D

Wat vreemd en jammer dat er daar bijna geen vogels te zien zijn senna!