Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:20

Ben voor vogels toch wel heel blij met mijn 150-600mm lens, gebruik em ook tijdens meetings bij paarden

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:24

Ik ben ook dol op vogels in de tuin, maar we zijn net verhuist naar een nieuwbouwhuis en onze tuin is een soort kale vlakte op het moment :(
Koolmezen heb ik in de gaasschutting met de achterburen zien zitten, maar die durven nog niet dichterbij te komen, waarschijnlijk vanwege het gebrek aan beschutting... Had een tijdje geleden twee boterhammen buiten gelegd, maar die zijn onaangeraakt weggerot op het terras :')
Momenteel heb ik wel vogelzaadjes in huis, maar hoe kan ik die nou het beste voeren? Gewoon kaal op de grond?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:27

Ja hoor! Heb je misschien een stukje betegeld? Scheelt zooi en opkomende plantjes in het voorjaar :')

Mussen zitten graag met z'n allen op de grond. En merels helpen dan ook wel opruimen. Je kan ze ook in een huisje leggen voor de mezen, of in zo'n voersilo.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:43

Leuk topic. Alleen is nu bijvoeren niet echt in het belang van de vogels. Pindakaas,brood, etc. zijn een McDonalds voor de beestjes lekker, maar ongezond.
Beter is een rommeltuin met bessen,zaadplanten en plekjes waar insecten verblijven.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:48


Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:49

Wat een leuk topic! Wij zijn in juni verhuisd naar een huis met heerlijk groene tuin dus ik kan nu ook vogeltjes kijken! Bij ons zitten nu vooral veel koolmeesjes en roodborstjes, maar ook een koppeltje gaaien en regelmatig merels en zanglijsters. 1 keer ook een grote bonte specht gezien. Ik ben nu ziek thuis dus ik kan lekker de hele dag naar de tuin kijken vanaf de bank.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:58

NathalietjeB schreef:
Ben voor vogels toch wel heel blij met mijn 150-600mm lens, gebruik em ook tijdens meetings bij paarden

Ik moet zeggen dat ik nooit zo'n voorstander was van prime objectieven. Ik vond mijn 70-200 en 100-400 met 1.4 converter prima. Maar nu ik die 500mm prime heb, zweer ik voor het vogelen echt bij een prime lens. Ze zijn ontzettend beweeglijk en een zoomobjectief heeft meer tijd nodig om autofocus te bereiken dan een prime en dat merk je. Dit jaar in Botswana voor het eerst de 500mm mee en mijn hitratio is echt verdubbeld :D

De F1:4 op 500mm scheelt natuurlijk ook ontzettend. Met de 100-400 zat je al op 5.6 op 400. Scheelt toch een paar stops. Je kunt je sluitertijd korter houden, en daardoor heb je ook minder bewogen foto's.

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:14

Wij hebben een heel tam roodborstje in de tuin zitten, zo lief! Dus als die in de buurt is strooi ik wat zonnebloempotjes voor hem neer :D
Verder zitten er nog veel kool- en pimpelmeesjes, merels, musjes en eekhoorns :+

Heerlijk die fluitende beestjes :)

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:15

Oeh eekhoorns, daar ben ik wel jaloers op hoor. Wij hebben heel veel vogels hier, maar eekhoorns komen hier niet. Ze zitten wel een stukje verderop in het bos, maar lokken helpt niet :D

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:19

Op mijn andere werklocatie (waar ik eigenlijk nooit ben, omdat ik daar geen eigen bureau heb. Maar dus wel midden in het bos), hebben ze plankjes aan de ramen geplaatst. Daar komen de eekhoorntjes dus gewoon voor je neus zitten! Echt super schattig!

Ik las trouwens dat iemand het hier over een agressief roodborstje had. Dat zou zomaar kunnen. Roodborstjes zijn een van de weinige soorten die in de winter nog een territorium hebben en dus ook verdedigen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:18

JewEmm schreef:
Ik las trouwens dat iemand het hier over een agressief roodborstje had. Dat zou zomaar kunnen. Roodborstjes zijn een van de weinige soorten die in de winter nog een territorium hebben en dus ook verdedigen.

Daarbij zijn ze in de winter ook nog eens met meer, want hun Scandinavische soortgenoten komen ook hier overwinteren. Niet voor niets dus dat je ze vanaf de herfst flink tekeer hoort gaan terwijl veel andere vogels dan juist stiller worden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:19

Ons roodborstje was vorig jaar inderdaad agressief, duidelijk territorium verdedigen. Nu helemaal niet, maar hij zit nu ook nog niet veel bij het voer. Zit nog meer in de bosrand waar veel blad ligt, hij is daar naar insecten aan het zoeken.

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:20

FlyAway schreef:
Oeh eekhoorns, daar ben ik wel jaloers op hoor. Wij hebben heel veel vogels hier, maar eekhoorns komen hier niet. Ze zitten wel een stukje verderop in het bos, maar lokken helpt niet :D

We wonen tegenover het bos en de buurvrouw heeft een walnotenboom dus die komen altijd noten verstoppen, zo leuk! :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:22

Ik heb expres ook wat blad laten liggen. De grote plataanbladeren haal ik eruit, want anders ligt het kniehoog in de borders :)) Maar het kleine spul mag blijven liggen. Goed voor de vogeltjes én tegen eventuele vorst. De merel zit er ook regelmatig tussen te rommelen, heel grappig.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:40

_Tarzan schreef:
FlyAway schreef:
Oeh eekhoorns, daar ben ik wel jaloers op hoor. Wij hebben heel veel vogels hier, maar eekhoorns komen hier niet. Ze zitten wel een stukje verderop in het bos, maar lokken helpt niet :D

We wonen tegenover het bos en de buurvrouw heeft een walnotenboom dus die komen altijd noten verstoppen, zo leuk! :D

Wij hebben ook een walnotenboom staan, maar bij ons zijn alleen de eksters geinteresseerd in de noten :D

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:53

Leuk topic :D

Wij zaaien elk jaar wat zonnebloemen en laten die dan gewoon staan. Rond deze tijd van het jaar halen de vogels de zaden eruit, wat echt een leuk gezicht is :D

Vorige week hadden we exotische gasten:
Afbeelding

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:24

Een van de eerste keren dat ik in Rotterdam was hoorde ik deze halsbandparkieten. In mijn hoofd klopte dat zó niet :') Maar bijzonder dat ze zich kunnen handhaven in Nederland!

Lauraa

Berichten: 397
Geregistreerd: 13-07-12
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:27

Ik moest voor mijn studies een aantal dieren spotten, waaronder ook vogels, voor in een logboek. Heb dat dinsdag moeten indienen en tot dan eigenlijk niet zo heel veel gezien hier in de tuin. Maar nu het is ingediend komen ze wel af hoor :') Blauwe reiger hier weer eens gezien, ook een aantal vinken die ik hier nog niet eerder had gezien, een ijsvogels die plots door de tuin vliegt, een fazant die voor mijn neus landt... Precies of ze doen het met opzet om mij te pesten :')

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:07

Kan ik vandaag duiven hebben gespot die paarden :') , ze gingen tekeer in een boom met zijn 2tjes :')

Ik strooi in toekomstige moestuin maar die zit ook vol met bollen etc , dus als er zaad liggen blijft word het een dolle boel :+ . Heb een berg bladeren maar die liggen maar wat in een hoekje

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:14

De meest bijzondere vogel die we in de tuin hebben gehad is de ijsvogel. Ik wist gewoon niet wat ik zag. Wij wonen in Duiven, gewoon in een rijtsjeshuis in een woonwijk. Hij zat op het lampje bij onze vijver. Prachtig!!

Bij mijn ouders in de tuin, ook gewoon in een woonwijk, heeft wel eens een sperwer zijn prooi zitten oppeuzelen. Mijn vader kon hem aardig op de foto zetten door het raam. Ook gaaf om te zien!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:23

De ijsvogel zit ook bij ons langs het kanaal. Prachtige dieren inderdaad. Heb het idee dat het weer goed met ze gaat en dat ze minder zeldzaam zijn dan vroeger. Met de roofvogels gaat het sowieso goed. Die zwarte lijst van jaren terug is denk ik behoorlijk teruggedrongen.

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:48

Ijsvogels zijn prachtig.

Ook bij ons ooit inde tuin Supervixen, gedoe met een sperwer gezien, die een koolmeesje probeerde te vangen. Het koolmeesje was hem echter te slim af en bleef maar in de struiken. De sperwer sloeg met zijn vleugels iedere keer tegen de struiken en soms viel het koolmeesje eruit. Maar die raakte niet in paniek en ging zo snel als hij kon iedere keer terug naar de stam waar alle takken zo bij elkaar kwamen dat de sperwer tot zijn frustratie gewoon niet bij kon. We hebben toen live een uur voor het raam een meter verder op dit spannende gebeuren gezien. Echt bloed spannend. We woonden toen in Rijen in een rijtjes huis volledig omsloten door huizen en appartementen en hadden een tuin als een postzegel. Zoiets vergeet je nooit meer.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:23

Ja, dat is echt geweldig om te zien!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 16:31

Wat weer een prachtige foto's! :wow: Helaas lukt dat met mijn mobiel iets minder goed. :+

Zonet heb ik hier voor het eerst een staartmeesje gezien! *\o/* Ik heb gelezen dat het heel sociale vogeltjes zijn, dus ik hoop dat ik er binnenkort meer zie.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:38

Als je er 1 ziet, zijn er vaak nog een stuk of 10 in de buurt.
En ze maken zo'n schattig geluid <3