Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:06

NoeskaMoos schreef:
En ik heb een raam-vetbol-houder op het raam geplakt.
Zat binnen 2 minuten een koolmees op, die zich rot schrok omdat ik nog direct aan dat raam stond :')
Vanmorgen een moedig pimpelmeesje dat juist helemaal niet onder de indruk was van mij en vrolijk door at.


Ah, dat is leuk. Dan kun je ze echt van dichtbij bekijken!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 21:01

Wat leuk zo'n feestje in de hulst! :D Hier veel bessen in de boomsingel om het perceel, maar weinig kleinfruit direct bij het huis, dus de koperwieken komen meestal alleen even een kijkje nemen en zijn daarna slechts nog met de verrekijker te zien. Brengt me wel op het idee om wat kleinfruit (en/of hulst :Y) ) dichter bij het huis te planten. Hier ook een voederhuisje aan het raam geplakt en de kool- en pimpelmezen waren snel over hun verlegenheid heen. M'n dochter vindt het prachtig. Gister heb ik de zonnebloempitten weer aangevuld, die zijn echt favoriet. De eerste paardenvoerschep is al op. Gelukkig hebben we gelijk 12,5 kilo gekocht, dus we kunnen even vooruit. :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:41

Hier zijn de zonnebloempitten ook favoriet. :j Zijn dagen bij dat de hele koker in een dag leeg is.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:53

Hier is het ook druk rond de voerbak van onze papegaai :+
Kleine vogeltjes kunnen gewoon de voliere in en uit dus die maken daar gretig gebruik van. Onze papegaai eet niet alles op (en begint uiteraard met het lekkerste) dus de koolmeesjes etc pikken nog een zaadje mee.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:49

Wij voeren nog niet. Er hangt nog genoeg aan de struiken en we zien veel vogeltjes. Gisteren zeer uitgebreid een prachtige sperwer bewonderd die vlak bij het raam zat. Zo prachtig.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:34

Wij hebben heel veel heggenmussen,in de heg dus,en die zijn me toch steeds flink aan het vergaderen. Ze hebben geen ruzie,want dan zie je ze ook echt vechten met elkaar.Ik ben zó benieuwd waarom ze zo kwetteren de hele dag door en wát ze ermee zeggen/bedoelen tegen elkaar.
Ik heb een stukje gefilmt van het gekwetter.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:47

gohya schreef:
Wij hebben heel veel heggenmussen,in de heg dus,en die zijn me toch steeds flink aan het vergaderen. Ze hebben geen ruzie,want dan zie je ze ook echt vechten met elkaar.Ik ben zó benieuwd waarom ze zo kwetteren de hele dag door en wát ze ermee zeggen/bedoelen tegen elkaar.
Ik heb een stukje gefilmt van het gekwetter.

Dat klinkt alsof je iets anders dan Heggenmussen in je heg hebt. Die heb ik echt nog nooit in een groep horen kwetteren.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:20

Ik ook niet, maar dat zegt niets, aangezien hier weinig mussen te zien zijn en al helemaal geen groepen. De vinken zie ik nu wel weer steeds in grote groepen voorbijkomen. Ik tuur regelmatig even met de verrekijker of ik er een keep of een geelgors tussen zie zitten, maar tot dusver heb ik geen geluk. Komt nog wel denk ik.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:23

In mijn huidige tuin geen mussen, maar in ons vorige huis woonde er een uitgebreide familie in de tuin van de buren, en vroeger bij mijn ouders ook veel mussen. Die kwetterden toch echt wel heel wat af.
Vorige huis was het ook fantastisch als ze kwamen overvliegen, het waren smalle tuintjes dus het geluid kwam en ging snel (denk aan die 'Getuppa' reclame). Dus een hele vlucht van die kleine dingen als kleine straalvliegtuigjes over: 'piew' 'piew' 'piew'!

Het is bij ons de hele dag druk met mezen aan de pindakoker, (bijna) allemaal stelletjes, inclusief een gemengd setje van een kool- en een pimpelmees. Gisteren hing er een boomklever <3 en het roodborstje heb ik ook weer gezien!

Het voederhuisje aan het raam heb ik nu gevuld met zonnebloempitten, hopelijk zijn die nog net iets verleidelijker :)
Ook leuk trouwens, voor het eerst dit jaar zie ik de vogels ook in de uitgebloeide planten zitten om daar zaadjes uit te eten.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:38

Mussen kwetteren heel wat af ja, maar daar had Gohya het toch niet over? Ze had het over Heggenmussen, die, op hun wat ongelukkig gekozen Nederlandse naam na, vrijwel niets met echte mussen gemeen hebben.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:38

Ow miss. zijn het dan helemaal geen heggenmussen,maar gewone mussen? Nou ja,ze zitten altijd met grote groepen in de Ligusterheg,dus ik denk dat zijn dus heggenmussen. :o Er zitten grote en kleine mussen in de heg en sommige hebben ook bruine veertjes.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:43

Wat leuk jullie verhalen. Daar geniet ik zo van. Groepen heggen mussen ken ik ook niet, maar wellicht is het toch zo. Ik vindhet mooie vogeltjes en ik wist eerlijk gezegd niet dat het geen echte mussen zijn.

Vannacht werd ik wakker van zeer grote groep Kraanvogels die overvloog. Mèn wat een herrie <3 . Ik ga zo meteen paardrijden dus hopelijk zie ik ze weer in het echie.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:53

:= Gelukkig was ik niet de enige met het idee 'mus-achtige die in een heg woont' --> heggemus.

Leuk Pien, kraanvogels. Zijn die dan aan het trekken of wonen ze ergens in de buurt?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:21

Hier wel heggemussen in de heg zitten, maar de meeste mussen die er zitten zijn gewone huismussen. Heg staat bij het voer, die leeft helemaal, zit vol met musjes en meesjes.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:14

Indy_Mouse_9 schreef:
Zijn die dan aan het trekken of wonen ze ergens in de buurt?
Ze trekken naar Zuid Spanje, Portugal en Africa. Dit is de grote trek dus naar het zuiden en de Limousin ligt op de trekroute. Soms gaan grote groepen vlak over ons huis. De eerste keer wist mijn man → vogelaar, niet wat hij zag. Ik heb hem nog nooit zo horen jubelen van vreugde := . Het idee dat hij een huis (per ongeluk!) had gekocht dat op deze trekroute lag. Hij gaf aan dat als hij dat geweten had, hij niet zo scherp op de prijs afgedongen zou hebben, zo waardevol vind hij het. Vond ik zo grappig om die nuchtere vent van mij helemaal uit zijn dak te zien gaan :))

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 10:58

Haha, maar goed dat hij het niet wist, anders hadden jullie teveel voor het huis betaald. _O- Mijn vriend vindt de vogels ook veel leuker dan ik had gedacht. We zitten vaak samen naar buiten te kijken. Nou is het huis zelf ook niet veel bijzonders, dus wij hebben het weliswaar niet alleen voor de vogels, maar wel vooral voor de ruimte en het uitzicht gekocht.

Leuk weetje van de heggenmus, ik had er ook geen idee van! :D

Vanmorgen toen ik de gordijnen net had open gedaan zat er vanaf de vensterbank aan de buitenkant van het raam een winterkoninkje heel brutaal naar me te kijken. Ze zitten hier heel veel, maar ik blijf het zulke leuke vogeltjes vinden. <3

De bonte specht maakt het hier steeds wel heel bont. Voorgaande jaren zat hij wel eens bij de pindakaaspotten en heel af en toe hing hij aan een vetbol (die heb ik nu nog niet hangen, moet ik nog maken), maar nu hangt hij steeds aan de kokers met zonnebloempitten en strooivoer. Ik geloof niet eens dat hij het lekker vindt, maar misschien vindt hij het een leuk spelletje dat er voer uitkomt. De vinken zijn hem er dankbaar voor in elk geval.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 16:46

Zojuist voor het eerst zonder twijfel kunnen vaststellen dat de tweede bonte specht een vrouwtje is. Ze verschenen steeds omstebeurt bij de pindakaaspot. We hebben dus een koppeltje. :D Of een broer en zus natuurlijk. :+

Verder toch maar wat vetbollen gekocht. :o Ik kwam 'toevallig' een doos van 100 stuks tegen voor een prijs waar ik ze zelf volgens mij niet eens voor kan maken. Binnenkort denk ik alsnog zelf wel even aan de slag, maar ik heb in elk geval een voorraadje. :Y)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 12:21

goeroe schreef:
We hebben dus een koppeltje. :D Of een broer en zus natuurlijk. :+

Correctie: Net zag ik twee spechten tegelijkertijd op één boom zitten, maar dat waren toch echt allebei mannetjes. Het zijn er dus minimaal drie. _O-

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:34

Op de specht pas en een onbekend vogeltje op dit moment weinig vogels in de ruin. Heb al hee rijd bijna geen mus meer gezien. In her voorjaar nog zeker 30 paartjes nu al weken geen enkele in de tuin. Vreemd. Wel wat pimpelmezen en koolmezen merel en het vaste paartje tortelduiven geen interesse in het voer behalve de zaadjes.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:37

Hier zijn de mezen en het roodborstje weer actief. Af en toe komt een merel voorbij, maar dat is echt sporadisch. Verder is het het hier ook verontrustend rustig.
"Onze" ijsvogel is helaas sinds mijn enthousiaste melding ook niet meer gespot. ;( Misschien vind hij het de moeite niet meer nu we zo weinig visjes in de vijver hebben. (Met weinig bedoel ik: een geschat hondertal; vorig jaar waren het er meerdere honderd maar onze roofzuchtige baars heeft zijn werk gedaan voor hij zelf het slachtoffer van vermoedelijk een reiger is geworden. :+ )
Nu ja, eerlijk gezegd is het ook nog niet echt koud geweest, dus ik hoop dat de ijsvogel toch nog langs wil komen als het echt koud zou gaan worden.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 14:16

Wat jammer dat er bij jullie zo weinig vogeltjes te zien zijn. Hopelijk is het maar tijdelijk en komt er gauw verbetering in! De ijsvogel staat hier nog op het verlanglijstje, dus ik kan me voorstellen dat je die graag nog eens voorbij zou zien komen! Hier lijken vooral de vinken momenteel haast met de dag in aantal toe te nemen. Vandaag voor het eerst ook weer een keep tussen de vinken gespot. :D Wat ik wel nog mis zijn de staartmezen. Die heb ik laatst een keertje gezien, maar daarna helaas nog niet weer. Als ze maar eenmaal doorhebben dat er hier weer genoeg voer te vinden is verwacht ik ze eigenlijk wel weer regelmatig te zien.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:18

Ijsvogels al meerdere malen gezien in natuurgebieden gelukkig zowel vliegend vissend als zittend.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 16:53

Een eindje verderop zijn hier volgens mij wel ijsvogels gesignaleerd, maar zelf heb ik ze nog niet gezien helaas. Zojuist zag ik hier wel ineens een andere vogel zitten die nog op mijn 'wenslijstje' stond:

Afbeelding

Vooruit, er is behoorlijk wat fantasie voor nodig :+ maar met de verrekijker heb ik hem goed kunnen bekijken en jullie moeten maar van me aannemen dat het een groene specht is. Op zich een soort die je hier wel zou verwachten, maar toch had ik hem nog nooit gezien. Op andere plekken wel hoor, maar nog niet bij ons huis. :D

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:34

De bonte specht wil ik ook nog graag goed op de foto. Helaas niet zo vaak in de tuin.
Groene specht is ook zo'n leuke vogel, ik zag m wel hoor in je foto Goeroe!

Mussen hebben we hier weinig, maar gelukkig nog wel een aantal te zien.

Zo, even een uurtje met camera bij de tuin gezeten.
Afbeelding
Zo zit ik er dan bij haha.
De warmte van binnen gelukkig, maar na een tijdje werd t fris.

Wat ik qua vogels heb gezien:
Halsbandparkieten, kauwtjes(natuurlijk), koolmeesjes, pimpelmeesjes, vinkjes, merel, roodborstje, ekster, vlaamse gaai en dat was het geloof ik.
Heb wel wat foto's, zal ze zo/straks even plaatsen. Als jullie het leuk vinden?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 14:26

Ja leuk, de foto van de camera belooft alvast heel wat! :D