Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:07

Door de wintersloze winters van afgelopen jaren hebben de ijsvogels zichzelf in aantallen kunnen herstellen :)

Niet in de tuin maar in het land van de boerderij waar ik werk, enkele honderden tot duizenden ganzen. Iemand die er een paar over wil nemen? :))

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:20

Mooi gezicht.
Vanuit ons keukenraam vanochtend 10 grote zilverreigers. Zo prachtig.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:20

Leuukkk, vogeltjesss!

Zelfs bij ons in het dorp (Overschie) bij onze 2 onder 1 kap zitten veeel vogeltjes.
Laatst een verdwaalde torenvalk die achter een musje aanzat, helaas niet op de foto.

Ook ik heb hier de Halsbandparkieten in de tuin, meestal in de winter een stuk of 30 haha.
Afbeelding
Ook een Vlaamse gaai komt vaak wel eens langs.
Afbeelding
En een vinkje
http://boktimg.nl/img/m/7tDb4D.jpg

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:24

Die halsbandparkieten is denk ik meer in de randstad? Hier zie je die echt niet.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:27

Ze zijn inderdaad vooral in de randstad te vinden, ze kweken als gekken dus wie weet hoe snel het kan gaan :+

Ze staan wel in 'vogelboekjes' van al een aantal jaar geleden, maar volgens mij zijn ze ooit ergens hier in de buurt uitgezet.

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:40

Hier heb je die groene exoten ook niet :n

Is rustig hier , maar 300 meter verderop slopen ze stuk of 44 woningen en denk dat de vogels er door afgeschrokken zijn

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:42

Net even op het waarnemingenkaartje gekeken, en inderdaad niet hier, hoewel er wel een keer een verdwaalde in de buurt is gespot.
Vandaag ook weer voer gehaald voor onze gevederde vrienden. Had manlief op pad gestuurd, moest ook paardenvoer gehaald worden, en de werkster wilde ook een zak. Liggen daar binnen bij het wintervogelvoer 2 maten zakken, had 2 grote zakken gevraagd (5 kilo per zak).
Manlief dus 2 grote zakken vragen, niets in de gaten hebbende. Tot ze met van die zakken formaat paardenvoer bij de auto kwamen, zakken van 15 kilo per stuk. _O- Heeft ie er toch maar 1 achtergelaten. :)) Nu denk ik dat het wel op komt, maar het was wel wat overdreven. :+
Zo'n zak was trouwens 15 euro voor 15 kilo, toch een stuk goedkoper als een netje kopen.

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:45

:') omg eet je wilde vogel met kerst?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:57

Er gaat hier meer dan een kilo zonnebloempitten per week doorheen. Een voedersilootje per dag gaat er leeg.
In de 2de post van dit topic zie je 2 filmpjes van mij, dat voedersilootje wat aan het voederhuisje hangt gaat op 1 dag helemaal leeg. 2 weken geleden een zak van 5 kilo gekocht, die is voor meer dan de helft op.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:52

Ik zag vandaag 2 heggenmusjes in de tuin! Helemaal blij:) ook weer een boel koolmeesjes en een enkel pimpelmeesje gespot. De roodborstjes zitten er elke dag en de vlaamse gaaien zijn nu de pinda's bij ons op zijn liever in de tuin van de buren :(.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:55

Misschien wel een leuk weetje over ijsvogels, namelijk hoe ze aan hun naam gekomen zijn.
IJsvogels zijn afhankelijk van sloten. Dan kunnen ze vissen. Als er ijs lag in de winter, kwamen ze meer naar de bebouwing toe, of zelfs in de steden, omdat het water daar vaak wel nog open was. Ze werden dus vooral gezien wanneer er ijs lag. Vandaar de naam ijsvogel.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:40

Wat een leuk weetje over ijsvogels. Wij hebben hierachter een paartje zitten. Ze schijnen holletjes te maken in een eilandje waar de wallenkant van is afgebrokkeld.

Ik heb het vreemde vogeltje weer gezien. Dit keer van heel dicht bij toen ik aan het rijden was. Het is geen Paapje en ik heb werkelijk geen idee wat het wel is. Hij heeft geen kuif, maar het leek een kuif omdat hij boven zijn oog een witte streep heeft (horizontaal) en daarboven (zijn kruin) is zwart.
Hij is kleiner dan een merel en lichter van kleur. Het lijkt op een lijster, maar ik heb geen foto kunnen vinden die erop lijkt.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:50

Afbeelding
Ik ben er achter!! Het is een koperwiek.

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:57

Wat een prachtig plaatje :D , dat rode bij de vleugels

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:11

Geweldige foto!!

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:22

Geweldig zeg, de koperwiek gespot! Volgens mijn man zit hij ook hier. Leuk verhaal van de ijsvogel, wist dat niet. Hier is vogelvoer heel erg duur. Moet wel lachen om jouw verhaal Neonlight. Wij hebben nog niets hangen tot onze schaamte. Ja voor, maar dan kunnen we het zelf niet goed zien. Ik wil juist achter het voer hangen, zodat ik onder het ontbijt kan kijken.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:02

hier zitten ook ijsvogeltjes vlakbij

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:05

Laatst zag ik bij het harderlopen een ijsvogel, helaas maar een flits want hij kwam overvliegen. Hij woont daar wel ergens, mijn vader heeft m vlak bij die plek ook wel eens gezien.

Ik dacht altijd dat ijsvogels heel selectieve vogeltjes waren, alleen helder, stromend water en steile zanderige oever om een nestje in te maken... Toen ging ik zoeken en bleek dat ze eigenlijk prima overal willen wonen waar maar water met visjes te vinden is :')

Vooralsnog helaas nog geen succes met het lokken van vogels naar mijn nieuwbouwtuin, ondanks dat ik wat meer struikjes heb ondertussen. Of ze zijn er stiekem allemaal overdag, als ik aan het werk ben en ze niet kan zien, maar in dat geval eten ze de zaadjes ook niet op :(

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:09

Ik haal alles bij de Action. Kost geen drol en de vogels vinden het geweldig. Vooral die pindakaaspotjes.
Ik hang alles in de kattenren zodat die kauwtjes er niet bij kunnen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:15

Onze vogeltjes zijn kieskeuriger, meeste spul van de Action moeten ze niet. Zeker de vetbollen worden niet aangeraakt. Pindakaaspotjes ook weinig, ze prefereren de potjes van de vogelbescherming.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27981
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:18

Had ik ook vorig jaar Neon. Ik koop geen Actionspul meer :n

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:27

Bovendien heb ik mijn spul nu nog altijd goedkoper dan bij de Action, ik hoop het bij een fourage-handel, die zelf ook eigen producten heeft. Potjes pindakaas in de aanbieding bij de Boerenbond, 2 voor 4 euro, net iets duurder dan de Action. Maar ook meer varianten. Die met meelwormen is enorm favoriet hier.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:30

Wij hebben twee jaar geleden zelf de pindakaas gemaakt voor onze vogels. Werd enorm op aangevallen. Was leuk om te doen, maar kan een rommeltje maken :D

Het strooivoer kopen wij bij de fouragehandel in zakken van 20kg :=

Met sinterklaas/kerst vragen wij aan iedereen altijd vogelvoer enzo. Wij komen altijd met zakken vol spul thuis van kerst.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:36

Menen jullie dat nou? Hier is het momenteel vechten om de pindakaaspot van de Action en de vetbollen gaan er ook rap doorheen. Ik had laatst een potje met vet en zonnebloempitten, maar dat vonden ze niks. Dus die hangt nu buiten de kattenren voor de kauwtjes (en die eten alles).

Die met meelwormen is hier ook erg in trek. Ik wissel het af net waar het in de aanbieding is. Ik denk dat ik een van de weinige hier in het buitengebied vogelvoer heb hangen, dus de vogels hier zijn daardoor denk ik niet zo kieskeurig.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:44

Vogeltjes! Geweldig!
Helaas te veel katten in de tuinen hier dus zie ze niet veel..